[AR] opleiding tot meninstructeur vraagje??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammykuh

opleiding tot meninstructeur vraagje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 19:53

Hoi,

Ik was op de site van de KNHS aan het kijken i.v.m startkaart aanvragen enzo. En was zo eens aan het kijken naar de opleidingen die je kunt volgen.

Nou stond er ook basis instructeur mennen niveau 2 bij.

Alleen heb ik een vraag over de toelatings eis misschien dat iemand die mij kan verduidelijken.

Er stond bij dat je met een pony van d/e formaat minimaal in het L dressuur moet zitten met 1 winstpunt en sgmw klasse 1 met 5 winstpunten.

Nou snap ik wel dat je een bepaalde klassering moet hebben. Maar kan iemand mij uitleggen waarom perse een pony vanaf d/e formaat of groter en geen A ponytje??

Ik rij zelf met een a pony maar zou dus nooit zon cursus kunnen volgen omdat je perse een d/e pony moet hebben??

Kan iemand mij dit uitleggen of verduidelijken?

groetjes Samantha

BlackDevils

Re: opleiding tot meninstructeur vraagje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:57

Kijk, dat vindt ik nu ook, belachelijk!
Denk dat het merendeel van de mennners met pony's rijdt dus die eis slaat nergens op. Je moet aan iedereen les kunnen geven en met elk type paard kunnen rijden.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 20:00

hehe iemand met mijn mening Knipoog

Ja ik vond het ook zo belachelijk want als ik op wedstrijden kijk zie ik er maar zat met shetten en a tot c ponys rijden. Maar die mensen zouden zich dus nooit tot instructeur kunnen vormen omdat ze niet het juiste paard hebben??

Ik zat er namelijk zelf in de toekomst aan te denken om zon cursus te volgen.

Ik begeleid nu ook mensen met mennen maar ja met zon diploma is het toch wat officieler vind ik. De kennis enzo heb ik wel maar zon diploma geeft je toch iets van een back up als je me begrijpt Knipoog

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 20:03

de tekst die op de knhs site staat:

Toelatingseisen

Lid zijn van een vereniging die aangesloten is bij de KNHS (dat kan ook de KNHS Recreatiesportvereniging zijn).

Een minimumleeftijd van 18 jaar, die u op 1 april van het desbetreffende cursusjaar moet hebben bereikt.

Met een paard of een pony van de categorie D/E een wedstrijdklassering hebben van minimaal L-dressuur mennen met 1 winstpunt of klasse 1 (SGMW) met 5 winstpunten. Deze klassering moet vóór het begin van de cursus zijn bereikt.

Tevens is het mogelijk om een toelatingsexamen te doen wanneer u in het bezit bent van het Mendiploma Basismencursus, het Mendiploma Zilver dan wel een vergelijkbaar diploma (ter beoordeling van de KNHS). Een verzoek hiertoe dient schriftelijk te worden ingediend met een kopie van het diploma.

terwijl je voor de opleiding instructeur ohz ouder moet zijn dan 17 en lid van een vereniging.

dat zijn minder eisen ??

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:32

Ik heb ook ooit gekeken naar die opleiding maar val met mijn shetten dus ook af terwijl ik het er best voor over zou hebben (en ook het niveau wel heb ) om L dressuur te halen met officiële startkaart.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:43

Dit is toch voor de 2e fase?
Voor de 1e fase hoef je alleen maar een d/e-pony mee te nemen en worden nog geen eisen gesteld aan de stand die je samen hebt bereikt. Ik heb hiervoor een pony van iemand geleent.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 20:54

BlackDevils schreef:
Dit is toch voor de 2e fase?
Voor de 1e fase hoef je alleen maar een d/e-pony mee te nemen en worden nog geen eisen gesteld aan de stand die je samen hebt bereikt. Ik heb hiervoor een pony van iemand geleent.

jaja maar de eerst fase is algemeen. 2e fase is meer richting het mennen. Voor zover ik het eruit kan halen

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:49

Je moet voor de 1e fase L dressuur + 1 zijn of klasse 1 SGWM +5. En 18 jaar. Ik heb namelijk ook de cursus gedaan. En dat van kleinere pony's hadden wij ook aangekaart.. Maar dat wordt niet veranderd. We mag je aan de cursus deelnamen als je zelf L bent en een pony mee neemt die L is. Toen ik de 1e fase deed was er namelijk ook iemand die dat deed.

Over OHZ van de leeftijd, die met 17 jaar is een basiscursus, daarna kan je de 1e fase doen.

Meninstructeur is alleen voor het mennen, 1e fase is dat ook. Je kan mennen doen of OHZ

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 21:58

jij zij dat je het had aangekaart van de klijne ponys he? wat voor antwoord gaven ze daar op? of heb je daar geen antwoord op gekregen.

Ik zie namelijk veel mensen met ponys van shet tot c pony rijden. Zat er aan te denken van misschien omdat ze een te klijne bouw hebben ofzo om goed mee te rijden maar ja dat is ook onzin. Want er rijden er maar zat op hoog niveau met klijne frummels

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:02

dat klopt, tja wat ze er toen op zeiden? Ik weet het zelf niet, misschien dat mijn zus het nog weet. Bij OHZ moet je paard ook 1.60 zijn geloof ik.. ook raar, zijn er ook bij die met Dpony's rijden

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 22:07

inderdaad best raar.

Maar als ik met mijn A pony L dressuur met minimaal 1wp rij en sgmw klasse 1 met minimaal 5 wp. En ik leen van iemand een d/e pony die ook dat niveau kent. Dan zou ik de cursus wel kunnen volgen dan?

niet dat ik er een ander paard voor aan hoef te schaffen ofzo?

Weet jij toevallig of ze moeilijk doen met een haf/fjord of fries?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:12

fjorden en haflingers deden ook mee.

Maar je moet of L dressuur zijn of SGWM 1

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 22:15

ow dus hoeft niet allebei? als ik alleen L dressuur ben met wp dan kan ik het ook volgen dan?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:17

je snapt hem Knipoog

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 22:18

liberty schreef:
je snapt hem Knipoog

ow ja blond he haha ik las het zo van dat je allebei moest hebben Knipoog ach ja weer een zorg minder Tong uitsteken

bedankt!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:23

1e Fase meninstructeur is het zelfde als Instructeur mennen 2.
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=158& ... =11&men=02
De eis is inderdaad iets aangepast. Toen ik het deed was het nog zo dat je L+1 moest zijn. Ik was klasse 3 samengesteld, en ook dat je een D/E pony mee moest nemen. Stukje van de conbinatie was er toen nog niet dus daar heb ik geluk mee gehad. In mijn geval zou het nog niet zo moeilijk zijn want ik mag als klasse 3-rijder elke pony uitbrengen in de L dus even goed oefenen en een beetje mazzel en dan heb je een pony zo zover.
Neemt niet weg dat voor deze eis volgens mij weinig goede redenen ten grondslag liggen.
Jan de boer kan wereldkampioen zijn geworden met zijn pony's maar deze mogen niet mee naar de 1e fase.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 22:27

nou ik ga eerst men startkaart aanvragen voor volgendjaar Knipoog en dan eerst het L halen. Ben thuis al met L oefeningen bezig en die gaan goed dus.

En dan maar ergens een L d/e pony vandaan scharrelen denk Knipoog haha

in iedergeval iedereen bedankt voor de reacties.

Toch fijn dat er meer mensen het eens zijn met mijn mening dat er geen klijne frummels mee mogen Tong uitsteken

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:34

Idd BD, beetje krom maar ja, want doen we er aan? Toen ik de cursus deed was er nog iemand die eigenlijk met B pony's reed. We zijn toen zelfs nog bij de hoogste persoon geweest van de ORUN.

@BD bij wie heb jij de cursus gedaan? Ik bij Jan Beijeman

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 00:28

Ik ben het grotendeels met jullie eens hoor wat betreft de stokmaat, maar ik kan met toch wel iets voorstellen bij de eis van minimaal een D-pony.

Met een kleinere pony, dat ook nog niet over supergangen beschikt is natuurlijk wel erg moeilijk 'oefenmateriaal'.
Het gaat bij de instructeursopleiding erom dat je een correct gaand paard leert 'herkennen' en leert hoe je je leerlingen daar naar toe kan laten werken.
Wanneer een kleine pony die capaciteiten nou eenmaal niet heeft, is het gewoon slecht lesmateriaal en dus niet geschikt voor die cursus.
De eis is dus echt bedoeld om goede cursisten af te leveren en niet om menner-met-kleine-pony's een hak te zetten.

Tuurlijk weet ik zelf ook wel dat er zeer veel kleine pony's zijn die wél goede gangen hebben en zeer veel grote pony's met minder goede gangen. Maar het verschil is bij een grote pony nou eenmaal duidelijker zichtbaar dan bij een kleinere pony. Het beoordelen van een kleine pony vraag een meer geoefend oog dan het beoordelen van een grote pony. En laat de instructeursopleiding nou niet direct de plaats zijn voor mensen met het best geoefende oog. Daar worden (als het goed is...) geoefende ogen gevormd. Wat simpelweg eenvoudiger is met een grote pony.

Maar ik vind dat de KNHS hier wel een beetje de weg van de minste weerstand kiest, in de praktijk kom je als instructeur die kleine pony, met minder goede gangen immers wél tegen. Hopelijk heb je als instructeur dan wel voldoende basis meegekregen om je lesklant toch goed op weg te kunnen helpen.