[AR] hoeveel tussen achterbenen en zweng?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

hoeveel tussen achterbenen en zweng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 20:44

ik heb vandaag een ideal luxe marathon tuig bemachtigd, nieuw, maar in prijs een stuk goedkoper. Alles past enkel de strengen niet, die zijn te kort. Nu heb ik geen bon, omdat die mensen dat tuig al een tijdje hadden laten liggen dus weet niet of ik ze kan ruilen. Maar goed ik vraag me af hoeveel lengte er nu eigenlijk echt tussen hoort?

mirror666

Re: hoeveel tussen achterbenen en zweng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:45

volgens mij was het 50 cm, maar weet het niet zeker.. Zou het moeten navragen op stal..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:33

Weet je het zeker dat ze te kort zijn? Ik dacht het eerst ook toen ik mijn ideal tuig erop had. Net nieuwe strengen besteld en toen bleek dat ik andere zaken niet goed had afgesteld en de pony's nog ruimte genoeg hadden om naar achter te gaan. Ze zitten nu in het tweede gat. Maak anders eens een foto van pony voor de wagen. Wellicht zien we nog iets wat anders kan.
Antwoord op je vraag: 50 cm is mooi.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 14:23

Ze zijn zodanig te kort dat de buitensingel (waar mijn lamoen dus aan zit, waar 2 opstaande pennetjes op zitten zodat het lamoen niet naar voren en achter kan schuiven omdat de lichtogen zeg maar tussen die 2 pennetjes zitten) een stuk naar voren wordt geschoven als ik ze wel vast doe. De winkelier dacht het misschien op te kunnen los met een paar snelsluitingen??

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:14

Is je lamoen niet te lang? Hoeveel ruimte zit er nu achter de pony als je lichtogen goed hangen?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 16:32

bij www.everyoneweb.nl/diesel99 staan foto's bij t fotoalbum. ik zal straks een beter sturen van hoe t was met zijn vorige tuig, mara ben nu op t werk

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 19:39

foutje www.everyoneweb.com/diesel99 moest het zijn!
vanaf de kar:
http://www.everyoneweb.com/WA/DataFilesdiesel99/Fotoalbum_BoomB1_F13/mennen1.jpg

Hier nog fotos van de zijkant:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QWR68RS3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KE34SMDH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EYNOJMU8.jpg

Dit is dus allemaal genomen met me oude tuig, de strengen zijn van t oude tuig even lang als van de nieuwe. Enkel zoals je ziet is het borsttuig van me oude tuig te groot en komt de nekriem te ver naar achteren. Bij me nieuwe tuig ligt dit waar het hoort, maar de zijkanten van het borstuig zijn zeg maar ook korter, omdat de maat kleiner is. Daarom komen de zijkanten van het borstuig minder ver naar achteren en kom ik dus niet uit met me strengen. En zoals ik al zei als ik het vast doe word me lamoen en buitensingel helemaal naar voren geduwd en dan staat diesel echt tegen de zweng.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:46

ik denk dat je idd met panieksluitingen het al kunt oplossen.dat scheelt toch al zo'n cm of 7. en het is ook meteen veiliger. ze zijn wel *** duur! en anders zou je andere langere strengen kunnen bestellen van ideal. (je kunt ze ook langer laten maken, maar ik persoonlijk vindt dat zonde van de kwaliteit, die gaat er echt op achteruit. er komt soms toch veel kracht op de strengen te staan!)

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 19:50

ik vind het moeilijk. Als ik later (wat ik ergens wel wil) een shetlander koop kan ik met dit tuig op de kleinste maat ook mennen. En dan komen deze strengen wel weer van pas. Maar ja in langer prik ik natuurlijk gewoon een gat bij.

Maar goed voor 82euro heb ik nieuwe langere strengen, panieksluitingen zijn 40euro! en als ik er daar niet mee kom ben ik echt veel geld kwijt. Alleen hoe bevestig je die dingen, ik snap er niets van Bloos en strengogen wat kun je daarmee? Want ik zat zelf ook al te kijken om het op die manier op te lossen. Misschien iemand een close up fototje? Ik heb trouwens een strop aan mijn strengen.

Bedankt voor de reacties!!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:01

ik heb ook ideal tuigen en daar kan ik met een strop rijden, maar als ik er die 'uittrek' klik ik die ring vast aan de paniekhaak. aan mijn zweng heb ik aan de uiteindes ook een ring zitten waar die paniekhaak dan ook aan vast hangt. (foto is niet heel duidelijk) Hoop dat je mijn uitleg begrijpt... Knipoog

Afbeelding

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 20:04

en hoe heten de ringen die je vast maakt aan je zweng? Want ik heb echt alleen een zweng waar een stukje dikker is aan de buitenkant ervan en dan dunner zodat je daar de strop omheen kunt doen en die kan er dan niet afschuiven.

Ps: voor de veiligheid hoef ik het eigenlijk ook niet te doen, ik heb namelijk al veiligheidsligtogen.

Verder is je uitleg wel duidelijk hoor Knipoog het zijn alleen van die onderwerpen haha Haha!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:13

veiligheidlichtogen en panieksluitingen zijn toch echt wat anders. met het eerste maak je makkelijk je lamoen los en met het tweede makkelijk je strengen. niet dat ik een angsthaas ben hoor, maar ik heb het beide en vindt het gewoon praktisch, het is sneller en makkelijker met in en uitspannen.
je zou je zweng aan kunnen passen en daar een ring aan kunnen lassen..?!(ben zelf ook niet zo technisch..) maar zoals ik het begrijp wil je misschien ook nog met een shet gaan mennen en dan is het in jouw geval misschien wel net zo handig om een extra paar strengen aan te schaffen, die een maatje langer zijn.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 20:17

ik begrijp hem van de panieksluitingen! raak ff helemaal in de war met dat gepieker over hoe dit op lossen Tong uitsteken Ik ga morgen even naar stal, dan kijk ik nog is goed hoeveel cm ik nodig heb. Ik kon via marktplaats misschien ook aan langer strengen komen, maar de winkel had gezegd dat deze waarschijnlijk ook dikker/breder zijn en dan misschien niet door de gespen passen. Ik moet tegen 21u nog bellen naar die persoon van marktplaats dus dan zal ik meteen vragen of de langere strengen ook dikker/breder zijn.

Heel erg bedankt voor je info en moeite!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:18

graag gedaan!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 21:47

nou wat balen zeg! Langere strengen van ideal zijn ook breder en passen dus niet meer in de gespen. Ik snap er ook werkelijk niets meer van, als ik mijn 'oude' borstuig met strengen op de grond leg en me nieuwe borstuig en strengen erop is het net zo lang en toch in de praktijk is het niet even lang??

Morgenavond na me werk meteen naar stal en het nog is proberen, ik kan nog 1 gat bijmaken in de strengen dus dat is al iets, als het dan moet lukken met paniek/snelsluitingen neem ik die wel, altijd save!

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 01:04

Wij hadden hetzelfde probleem met een ideal tuig en hebben de strengen verlengd met een stevige ketting. Kun je ze net zo lang maken als je wilt.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 08:44

thnx voor de tip! Mijn vader heeft gister heel sterk touw uit de garage gehaald, nog sterker als de touwstrengen die je bij shetlanders ziet. Ik heb een houten lamoen en een houten zweng dus als het hiermee stevig vast komt doe ik het zo en anders alsnog een ketting. Die beschadigd wel een beetje, maar veiligheid gaat boven alles!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 21:57

update:

Vandaag nog is geprobeerd, gat bij de strengen gedaan. de buitensingel hangt ietsie voor het schofje, maar dat valt haast niet op.

Verder vond ik nog steeds dat diesel erg dicht op de kar stond, maar goed op hoop van zegen ergens op een voetbalveld een stuk gegalopeerd. Dat ging goed, in volle draf over straat ook. Kan ik dan aannemen dat hij goed staat? Als hij een bok geeft komt hij de zweng vast wel tegen, maar dan leerd hij het ook meteen af toch?