[AR] ervaringen ideaal luxe marathon tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

ervaringen ideaal luxe marathon tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 17:48

omdat ik veel verhalen hoor dat de web tech snel gaat rafelen etc wil ik doorsparen voor de ideaal luxe marathon. Maar ook hier zitten vast weer nadelen aan dus al julie goede en slechte ervaringen van dit tuig zijn welkom. Zo ook de levensduur van dit tuig.

BlackDevils

Re: ervaringen ideaal luxe marathon tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:30

Ik heb in 2000 een zo goed als nieuw tweespan tuig gekocht. Deze gebruik ik zowel voor trainen en als voor wedstrijden.
Ik heb er eigenlijk nooit geen problemen mee gehad. Alleen achter bij de stroppen van de strengen sleet het stiksel los en kwam er een beetje lijm vrij.
Nu na 6 jaar zeer intensief gebruik begin ik toch voorzichtig rond te kijken voor een ander tuig. Voor trainingen is ie nog prima, maar voor wedstrijden wil je toch een 100% tuig hebben.
Kortom, ik ben er super tevreden mee en naar ik hem gebruikt heb heeft ie zich uitstekend gehouden.
Inmiddels heb ik ook een enkelspan tuig welke ook prima voldoet.

Sensi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:36

Wij hebben ook een ideal luxe marathontuig, we hebben het nu 2 jaar en zijn er heel tevreden over omdat wij met onze hengst wilden gaan rijden in de koets hebben we dit zware tuig gekocht en ik heb er helemaal geen spijt van. Als ik opnieuw een moest kopen kocht ik hetzelfde. Wij gaan waarschijnlijk nog zo een dubbelspantuig kopen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:36

Ik heb mijn tweespantuig nu al een jaar of 6 en inmiddels er zo'n 12.000 km ermee gereden onder diverse omstandigheden. Het voldoet nog prima (ook na een paar ongelukjes) Het borstblad vertoond wat scheuren aan de binnenzijde maar dat heb ik opgelost door onderleggers te gebruiken. De binnensingels heb ik beide vorig jaar laten vervangen. De antislip leidsels heb ik drie jaar geleden vervangen voor leren leidsels. Het leer kan wat snel droog voelen als je het even wat minder heb onderhouden. Pas nu verlies ik wat zwarte kleur op een schuurpunt aan het schoftje maar dat valt nauwelijks op.
Pasvorm vind ik een groot voordeel. Het zit gewoon goed en comfortabel.
Ik zou denk ik weer voor een Ideal tuig gaan als ik moet vervangen. Misschien dan van dat Leder tech gezien poetsen niet mijn grootste hobby is.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:42

Ik heb een enkel en dubbelspantuig van ideal luxe marathon. deze bevallen mij ook uitstekend! pasvorm is super en anders kun je ook heel makkelijk 'onderdelen' ruilen, bv een ander maat hoofdstel etc. Het enigste waar ik ooit last van gehad heb is doorrijden bij de singel. Maar toen dit goed genezen was, is het ook niet meer teruggekomen. (niet dat dit altijd zo is hoor!) Ik hoop er nog jaren plezier van te hebben!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:36

O ja, antislipleidsel van Ideal met die rubberen nopjes heb ik binnen een jaar versleten en snijdt in mijn vingers. Is dus troep wat mij betreft.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:49

Antislipleidsels kan je inderdaad na een jaar intensief rijden vervangen, mits je het rubber in je handen wil laten. Ik rijd er zelf nog steeds mee, zonder handschoenen liggen ze zonder het rubber super fijn in mijn kleine handen. Maar met handschoenen aan zijn ze toch wat gladderig, de leren leidsels zijn dan ook besteld. Voor thuis/marathon wil ik deze houden, want zonder handschoenen vind ik dit perfect rijden.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 21:26

dat klinkt (los van de antislipteugels die ik wel meteen in leer neem nu Tong uitsteken ) een stuk positiever dan de reacties op de web tech Haha!. Ik ga voor deze, alles leer vind ik toch ook mooier en voor al die jaren dat het meegaat vind ik het niet eens zoveel geld!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:01

Heb trouwens ook nog een web-tuigje liggen maar die houd zich inderdaag niet mooi en zou ik ook niet zomaar kopen. Deze heb ik voor een prikkie op de veiling op P&K gekocht.
Lethertech is misschien ook nog een optie maar dat heb ik nooit van dichtbij gezien.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:22

Ideale tuigen!
Een nadeel is dat ze echt lederolie zuipen, dus ze vallen erg snel droog. Maar als je het regelmatig goed bijhoudt zijn het heeerlijke tuigen.
Heb mijn shetlandertuig laatst gekocht wegens overstap grotere pony, maar ik ga zeker weer voor een Ideal luxe marathon tuig.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:18

Ik heb alleen maar Ideal, en ben er goed over te spreken. Oke, anti slip leidsels zijn snel afgesleten, maar voor de rest wil ik geen ander tuig Ja

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:29

Ik hoor erg heel veel positieve verhalen over. Ook over de pasvorm en dat is bij mijn formaat pony's toch vaak een probleem. Ik ben dus om en ga als vervanging voor mijn dubbelspantuig in ieder geval voor zo'n ideal tuig en enkelspan zal dan ook wel snel volgen (ook al is die nog niet echt aan vervanging toe Bloos )
Ik heb begrepen dat ze ook in bruin en australisch notenbruin verkrijgbaar zijn. Iemand daar een foto van? En zijn dat verschillende kleuren of bedoelen ze hiermee dezelfde kleur.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 17:37

het is leverbaar in zwart en notenbruin. Australische is iets anders, dat is ook een heel ander tuig. Foto's heb ik nog niet gevonden, maar in de meeste winkels hebben ze het wel!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:42

Hier is wel duidelijk te zien hoe mooi het ligt op mijn shetlander.
Afbeelding
Stevig zonder grof te zijn.
Mooi uitgesneden achter de oren
Zachte singel
Gespen zien er ook nog redelijk goed uit

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 15:16

ik heb vandaag een ideal de luxe marathon tuig gekocht via marktplaats, was nog nieuw, maar wel een stuk goedkoper Haha!

Ik ben er echt heel blij mee, het ziet er heel goed uit en alles is heel zacht en goed gevoerd zeg! Zo naar stal meteen op maat zetten en een ritje maken, foto's volgen nog in nieuw topic bij "aangespannen rijden foto's"

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:53

Mijn pony's hadden met 2 maand witte plekken op de schoft van dit tuig. Bij mij waren de kussens vrij hoekig.
Hou dit dus in de gaten want het is natuurlijk behoorlijk zonde van je pony!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:44

Ik heb 'm ook een jaar of 3 enkelspan en bevalt super. De leidsels vind ik inderdaad ook minder, ze zijn niet versleten maar ik vind ze wel hard in je handen.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:33

Ik heb ook een Ideal Luxe Marathon en ik ben er ook zeer tevreden mee.
Ik heb er nu nog niet zo heel vaak mee gereden, maar ik kan wel zeggen dat de pasvorm gewoon goed is!
Ik moet alleen wel zeggen dat het behoorlijk zwaar is vergeleken met mijn vorige tuig Clown
En de leidsels zijn idd erg scherp, ik rijd met handschoenen daarom.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 22:16

Citaat:
Ideale tuigen!
Een nadeel is dat ze echt lederolie zuipen, dus ze vallen erg snel droog. Maar als je het regelmatig goed bijhoudt zijn het heeerlijke tuigen.
Heb mijn shetlandertuig laatst gekocht wegens overstap grotere pony, maar ik ga zeker weer voor een Ideal luxe marathon tuig.

Haha! daar heb je gelijk in zeg! Ik heb het net ingevet, had een liter lederolie gekocht, ben al 1/4 kwijt Tong uitsteken maar als je het bijhoud valt dit natuurlijk wel mee. Heb het nu echt goed gedaan Haha!

Pasvorm bevalt mij ook erg goed! Ben dik tevreden Haha!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:52

Ik zou oppassen met de olie.
Als je het te veel of te vaak gebruikt gaat het irriteren op de huis van je pony. Daarbij lost het de stiksels op.

Ik gebruikte zadelzeep van kieffer. Dit hield het leer ook schoon en soepel maar had niet de nadelen van olie. Misschien is dit een goede tip om langer plezier te hebben van je tuig.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:51

Voor gebruik mag het wel in de olie. Het tuig van ons is in een oliebad geweest voor aflevering. Verder gebruik ik het ook niet. Alleen goed zadelzeep en de buitenkant van het tuig een beetje vet voor de glans.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 18:58

de stiksels van tegenwoordig schijnen veel sterker te zijn en van ander materiaal dat niet oplost..