[AR] help pony als de dood voor ligfietsen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

help pony als de dood voor ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 13:29

Mijn pony is als de dood voor ligfietsen
Als ik hem voor de kar heb dan draait die zich letterlijk om en gaat die heel hard blazen
En hij gaat daarna heel hard rennen

Voor de rest is die super verkeer mak vracht auto, s trekkers alles het maakt niet uit

Hoe kan ik dit hem leren
We hebben wel is een man gevraagd of Rocky even naar de fiets mocht kijken maar ik krijg hem er gewoon niet naar toe

Wat ik nu doe is het negeren als ik een fiets aan zie komen dan rij ik gewoon waar ik heen wil hij draait zich nog wel om maar gaat niet meer renen ik draai weer om en ga verder

Wie weet er een oplossing

MarloesRixt

Re: help pony als de dood voor ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:32

Wij hebben zelf ligfietsen, de 'normalen' maar ook zo'n dichte (badkuip, banaan het is maar hoe je het wilt noemen), mijn pa zorgt er voor als hij (bange) paarden tegenkomt dat ie blijft praten tegen de dieren en de berijder. Het is nog nooit mis gegaan dus als je iemand tegen komt kun je misschien vragen of hij/zij contact wil maken met het paard. De reden dat een paard bang is is omdat een roofdier sluipt over de grond. Met een ligfiets trap je voor je uit, hierdoor lijkt het voor het paard of er een roofdier recht op hem af of achter hem aan komt. Het is dus eigenlijk natuurlijk gedrag. Als de ligfiets(t)er contact maakt met het paard weet het paard dat het een mens is en zal dus minder gestressd reageren. Ik hoop dat je wat hebt aan deze reactie!
Voor eventuele vragen ben ik altijd in voor pb-tjes Ja
Laatst bijgewerkt door MarloesRixt op 09-07-07 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:33

Als je het niet erg vindt volg ik dit topic even. KWam er gisteren achter dat het paard wat ik rij doodsbang is voor motoren. Was gisteren echt niet leuk meer. Was alleen een keer op pad en kwam een vriendelijk motorrijder tegen. Hij kwam al heel rustig aan rijden en stopte op een gegeven moment omdat hij zag dat het paard flipte. Heb hem nog netje kunnen bedanken maar dat was ook alles...

doores

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:39

Bekend verhaal, die angst voor ligfietsen. Bij toeval, de man stond zelf op, kwam ik erachter dat het help als de berijder van de ligfiets even op staat, dus rechtop. mijn paard vond het toen niet meer eng. De volgende keer vond ze het al minder eng. Toen heb ik weer gevraagd of de berijder even op wilde staan van zijn fiets af. nu is ze er niet meer bang voor. Hoop dat dit een goede tip is.
Overigens wacht ik nog steeds met spanning de dag af dat ik zo'n overdekte ligfiets tegenkom. Ik ben bang dat mijn paard dat wel heel eng vindt. Deze zijn vaak ook in felle kleuren geschilderd.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:42

Komt mij heel bekend voor, vooral die gele bananen zeg maar! Al van alles geprobeerd, maar wegrennen blijft de eerste reactie. Zorg dat ze het enge ding kunnen zien en het niet van achterop aan komt racen. Succes

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 13:45

mijn pony is echt gewoon allean daar bang voor

idd bedankt voor de tips
Mijn vriend en ik gaan zelf keer zo fiets huren en oefenen want vind het gewoon gevaarlijk daarom wou ik ook graag wat tips

eliette van achter is juist niet zo probleem maar juist als ze van voren komen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:55

Groom eraf sturen (Weer zo een mooie reden waarom je een groom bij je moet hebben) en ernaast laten lopen. Groom moet alleen het paard in de gaten doen en hem opvangen als hij wil omdraaien. De menner spreekt hem toe en houdt het paard bezig (door bijv. hele kleine gebroken lijntjes te rijden). Het is wel belangrijk dat je een goede groom hebt, die kan inschatten wanneer hij moet ingrijpen, zodat hij niet te laat is.
Lukt het niet zo kan hij de pony eventueel in het begin meenemen aan de hand en later steeds meer afstand nemen.

Fietser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:46

Hallo paardrijders,

Ik ben op dit moment (even) geen ligfietser. Maar in de nabije toekomst denk ik weer wel.
Maar wat ik even wou zeggen, is dit: Neem 'ns kontakt op met één van deze ligfietsclubs. Die willen vast wel hun medewerking geven. Tenslotte is 't ook voor hen fijn als zij, als zij niet bang hoeven te zijn dat jouw pony/paard in paniek raakt. Overigens staan er op de zelfde site ook ligfiets-dealers die toertochten organiseren. Doe met je pony/paard mee aan (een deel) van zo'n tocht. Het lijkt mij dat je pony/paard dan ook gewend moet zijn.
Zo uit m'n hoofd zeg ik dat in ieder geval Twigt (Bergen a Zee), Ligfietswinkel (A'dam) en De Liggende Hollander (Eindhoven) tochten organiseren.

Veel succes.

Gr. Marco

Jiesnag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:37

miriamrocky schreef:
Mijn pony is als de dood voor ligfietsen

Wat ik nu doe is het negeren als ik een fiets aan zie komen dan rij ik gewoon waar ik heen wil hij draait zich nog wel om maar gaat niet meer renen ik draai weer om en ga verder

Wie weet er een oplossing

Neem contact op met ligfietsers in de buurt. Er zijn zelfs ligfietsers die speciaal naar maneges gaan om paarden te laten wennen aan een ligfiets [url]http//www.xs4all.nl/~aerocam/weblog1.html[/url] Ook in het blad Te Paard heeft hierover een verhaal gestaan http://wimschermer.blogspot.com/2006/02/te-paard-publicatie.html In het fotoboek van de landelijke club http://www.ligfiets.net/fotoboek kun je zo zien welke ligfietsers er bij jou in de buurt wonen.

Succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:38

dat wat jij doet IS de oplossing Lachen Mriamrockey