[AR] Wat voor bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 09:11

Ik bezit een acht jarige tuigpaard merrie, die nog nooit voor de kar heeft gelopen.
Nu lijkt het ons leuk om in ieder geval de grondbeginselen met haar te gaan doen. Denk aan pallet voorttrekken enzo. Gewoon om te kijken of ze het wat vind.

Maar nu heb ik 1 probleem en dat is het tuigbit wat nodig is.
Mijn paard is vroeger ingereden met een ongebroken bustrens en dat is er niet zachtzinnig aan toe gegaan. Binnen de kortste keren hing dat bit er dus in en ook allerlei hulpmiddelen eraan, omdat de vorige eigenaresse niet met Sharonne, mijn paard, om kon gaan.
Zij is dus sterk getraumatiseerd op gebied van bitten in haar mond. Ik rijd haar nu onder het zadel met een dubbel gebroken bustrens en dat gaat best wel goed. Na lang oefenen en met veel rust accepteert ze dit bit.

Nu ben ik dus ontzettend bang dat, als ik een Liverpool stang erin hang, ze over de rooie gaat.
Ik weet namelijk dat ze Watertrenzen en een enkelgebroken bustrens dus ook niet prettig vind en bij een stangbit gaat ze direct met haar tong klieren om hem erover heen te krijgen. (de laatste heb ik direct na koop uit haar mondje verwijderd, omdat ze er niet echt prettig op reageerde Knipoog )

Nu was ik op internet aan het zoeken gegaan en nu vroeg ik mij af of misschien zo’n Liverpool stang met tongvrijheid iets voor haar zou zijn. Aangezien deze niet op de tong zou moeten drukken, hetgeen waar ze, naar mijn inziens, zo bang van is.

Heeft iemand ervaring hiermee? Ik hoor het graag.

Sjonniej

Re: Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:19

Kwestie van proberen.
Zoek even in je regio rond of er mensen zijn met een stang die dubbelgebroken is/tongvrijheid heeft en gewoon proberen. Ik raad je aan om het aan de longe te proberen, dan kan er namelijk het minst gebeuren.

Er is geen andere manier om te kijken hoe hij erop reageert, maar gezien bitten meer dan 2 kwartjes kosten, kan je beter even kijken of niet toevallig iemand al het bit heeft liggen.

Er is ook een bittenuitleenservice, ik heb er van het voorjaar eens een advertentie van zien staan. Maar geen idee meer wat het was, misschien kan je dat via Google vinden?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:23

Bij de ruiterwinkel waar ik altijd kom, daar kon ik gewoon het bit ruilen als het niet goed was. Dus je kan eens vragen of dat bij jou ruiterwinkel ook mogelijk is.

Maar waarom rij je niet met je dubbelgebroken trensbit voor de kar? Als ze daarmee gewoon te houden is, waarom zou je dan iedereen achterna gaan en er toch een zware stang in hangen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:28

Omdat je met een stang gewoon meer te vertellen hebt dan met een trens. En het is toch (met name voor de andere weggebruikers) wel fijn als je wat meer over je paard te vertellen hebt, zodat je hem kan tegenhouden voordat hij er echt tussenuit gaat.

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:30

kan je niet met je dubbelgebroken bit gaan mennen?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 17:58

Het is net was Sjonniej zegt. Met een tuigbit (stang) heb je meer te vertellen.

Daarnaast is mijn paard echt heel sterk. Dit heeft ze zichzelf aangeleert en is een zelfbeveiligingsmechanisme. Dus ik denk dat een dubbelgebroken trens voor de kar niet zo handig gaat zijn.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 16:14

verder niemand die ervaringen heeft?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:43

Ervaringen met andere paarden zijn niet zo toepasbaar, gezien er geen 1,5 paard hetzelfde is. Dus je komt er niet onderuit om gewoon te gaan experimenteren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:31

ThaGirl schreef:
Bij de ruiterwinkel waar ik altijd kom, daar kon ik gewoon het bit ruilen als het niet goed was. Dus je kan eens vragen of dat bij jou ruiterwinkel ook mogelijk is.

Maar waarom rij je niet met je dubbelgebroken trensbit voor de kar? Als ze daarmee gewoon te houden is, waarom zou je dan iedereen achterna gaan en er toch een zware stang in hangen?

Stangen zijn niet per definitie zwaar hoor, ligt ook maar net aan het materiaal e.d. zo heel zwaar zijn die dingen nu ook weer niet, anders had mijn grote maat shet ook geen liverpool in haar bekkie kunnen hebben Knipoog

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 11:03

Sjonniej schreef:
Ervaringen met andere paarden zijn niet zo toepasbaar, gezien er geen 1,5 paard hetzelfde is. Dus je komt er niet onderuit om gewoon te gaan experimenteren.

Dan moet je daar wel de mogelijkheid voor hebben. Ik kan niet even een aantal bitten aanschaffen en dan hopen dat de goede ertussen zit, aangezien ik niemand ken, die dit soort tuigbitten in zijn/haar kast heeft liggen en die ik even uit kan proberen Knipoog
Dat is de reden waarom ik om ervaringen van anderen vraag...

Daarnaast, durf ik door mijn paards verleden niet zomaar even een bit erin te hangen en dan maar te hopen dat het de goede is. Als ik dat doe, kan ik jaren training te niet doen.

Daarom was mijn vraag: "Hebben mensen ervaring met een bit met tongvrijheid?"
Laatst bijgewerkt door Sabbientje op 11-07-07 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:08

Misschien kun je eens een billy allen westernbit met korte scharen proberen. Daarbij kunnen de scharen los van elkaar bewegen, zoals bij een dubbelgebroken bit, maar je hebt geen notenkrakerwerking, en die bitten zijn niet zo zwaar.
http://www.justwestern.nl/easyshopmaker/e18_9.jpg

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:12

MysticTinker schreef:
Misschien kun je eens een billy allen westernbit met korte scharen proberen. Daarbij kunnen de scharen los van elkaar bewegen, zoals bij een dubbelgebroken bit, maar je hebt geen notenkrakerwerking, en die bitten zijn niet zo zwaar.

Dat is gewoon een mylerbit en die heb je ook in de men uitvoering.

Maar ik vind het een heel scherp bit.
En zou het zeker niet aanraden.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:14

Ikzelf vind expirimenteren niet zon geweldig idee, Dit komt ook groot en deels omdat ik dit paard al ken vanaf ze 2 is en ik alles heb zien gebeuren.

Dit paardje word als je gaat lope kloojen met 'expirimenteren' nog banger dan ze al is, en nog onzekerder. En dat is nou juist ook weer niet de bedoeling. Ik snap best dat er om ERVARINGEN VAN ANDERE gevraagt word, omdat er ook een mogelijkheid bestaat dat andere ook een paardje hebben die al het een en ander achter de rug heeft, en niet verder getraumatiseerd hoeft te worden dan ze al is. En daarom is een ervaring van een ander op dat gebied wel heel erg fijn om te weten , hoe hun hun bange diertje hebbenm benaderd zodat ze het bitje accepteerde, of zodat ze niet zo bang meer waren. Is dat dan zo moelijk om te begrijpen??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:43

ardo_iggy schreef:
MysticTinker schreef:

Dat is gewoon een mylerbit en die heb je ook in de men uitvoering.

Maar ik vind het een heel scherp bit.
En zou het zeker niet aanraden.

Billy Allen bitten zijn geen Mylers.

Mijn punt is eigenlijk dat het paard misschien liever een wat dunner bitje heeft dat niet zo zwaar is. De echte menbitten zijn zo gigantisch zwaar, ik denk dat een bang paard zich een hoedje schrikt als er zo'n gevaarte in komt te hangen.
Die billy allen bitten heb je ook met kortere scharen, ik kon eerst geen foto vinden, maar zoiets bijvoorbeeld:
http://www.westernspul.nl/media/Billy_Allen_C588.jpg
Die heb je ook als ongebroken bit met tongboog, en ook dubbelgebroken.

Nadeel van een (dubbel)gebroken bit is dat die een notenkrakerwerking hebben, en vooral bij een bit met scharen worden de mondhoeken heel erg bij elkaar gedrukt daardoor.
Ongebroken is wel erg fijn, maar omdat het paard daar zo'n slechte ervaringen mee heeft gehad zou ik die niet direct proberen.
Daarom dacht ik aan een billy allen bit, die beweegt als een dubbelgebroken bit, maar kan niet dubbelvouwen.
Persoonlijk zou ik die dus proberen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:00

PinkyBubble schreef:
Ikzelf vind expirimenteren niet zon geweldig idee, Dit komt ook groot en deels omdat ik dit paard al ken vanaf ze 2 is en ik alles heb zien gebeuren.

Dit paardje word als je gaat lope kloojen met 'expirimenteren' nog banger dan ze al is, en nog onzekerder. En dat is nou juist ook weer niet de bedoeling. Ik snap best dat er om ERVARINGEN VAN ANDERE gevraagt word, omdat er ook een mogelijkheid bestaat dat andere ook een paardje hebben die al het een en ander achter de rug heeft, en niet verder getraumatiseerd hoeft te worden dan ze al is. En daarom is een ervaring van een ander op dat gebied wel heel erg fijn om te weten , hoe hun hun bange diertje hebbenm benaderd zodat ze het bitje accepteerde, of zodat ze niet zo bang meer waren. Is dat dan zo moelijk om te begrijpen??

Ieder dier is een individu, je kunt niet via internet zeggen wat het juiste bit is.
Dat moet je zelf uitproberen.
Staks zeggen wij neem bit X, dna blijkt dat het niet werkt..en de aanspanning verongelukt..
Wat doe je dan, sleep je ons voor de rechter, want via inernet is je at verteld..
Nee zo werkt het niet..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:25

Ik zou een paar menlessen nemen, voordat je zelf met je paard aan de gang gaat. En als je geluk heb, tref je een meninstructeur die zelf een aantal bitten thuis heeft, zodat je aan de hand kan proberen waar je paard prettig op reageert.
En niet ieder rijbit is geschikt om te mennen, omdat je een stuk achter je paard zit, werkt het bit anders in, dan dat je op het paard zit en de teugels een heel stuk korter zijn.

Succes met je zoektocht.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:28

Echwel schreef:
PinkyBubble schreef:

Ieder dier is een individu, je kunt niet via internet zeggen wat het juiste bit is.
Dat moet je zelf uitproberen.
Staks zeggen wij neem bit X, dna blijkt dat het niet werkt..en de aanspanning verongelukt..
Wat doe je dan, sleep je ons voor de rechter, want via inernet is je at verteld..
Nee zo werkt het niet..

Is er gevraagt wat ze MOET doen dan? ze vraagt om ERVARINGEN wat ze daar mee doet dat moet ze dan toch zelf weten? Dat is haar keuze om een ERVARINGvan iemand anders na te oden?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:31

Maar dat is het juist, niet iedereen heeft dezelfde ervaringen.
Iedereen zijn ervaring is uniek.
Je kunt alleen met persoonlijke hulp dit oplossen, niet via internet..

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:58

Allemaal wel leuk en aardig maar waar is bokt dan vor? Als niemand ervaringen met elkaar kan uitwisselen ?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 13:06

Wat ik niet begrijp is dat iedereen het heeft over Tuigbitten zijn zwaar.
Ik vraag geen licht of dun bit of wat dan ook.

Mijn paard heeft nu een dikke dubbelgebroken bustrens in. Ik wil niet weten wat er gebeurd als ik daar zo'n scherp, dun bitje in ga hangen.

Ik weet dat ervaringen uniek zijn, maar daarom zou ik zo graag van verschillende mensen ervaringen willen horen. JUIST omdat niet iedereen een zelfde ervaring heeft.

Daarnaast heb ik in mijn begin post een hoop dingetjes over mijn paard uitgelegd en erbij gezegd dat ik alleen wil PROBEREN om te kijken wat mijn paard van het mennen vind. Rustig eerst oefenen, haar laten wennen aan allen en dan met een pallet erachter en haar niet direct voor een kar wil smijten.
Het gaat mij erom dat we samen een nieuwe uitdaging hebben en dat we dat allemaal samen doen.

Dus als iemand ERVARINGEN heeft met een bit met TONGVRIJHEID en dan in het bijzonder een TUIGBIT en geen dun westernding dan hoor ik het nog steeds graag.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:44

PinkyBubble het zou aangenaam zijn als je ons niet als een stel idioten afschilderd. Bij voorbaat dank.

Beste Sabbientje. Ik wil graag snappen dat je een moeilijk paard hebt, maar juist daardoor kan je absoluut niet zomaar op de ervaringen van anderen afgaan. Sowieso is dit met bitten niet mogelijk. Mijn huidige paard loopt geweldig op een dubbel gebroken liverpool, als ik daar een ongebroken liverpool in leg is er geen land meer mee te bezeilen. Mijn vorige pony liep daarentegen juist weer het beste op een ongebroken liverpool en werd alleen maar lastiger in zijn mond wanneer je een ander soort bit erin zou leggen. De merrie daarentegen heeft weer een hele tijd op een rechte stang mét zeemleer goed gelopen. Dit zijn alle 3 dieren die geen nare ervaringen hebben, makkelijk in omgang, zelfde soort achtergrond, etc. Pony van Vickelientje hier op bokt loopt weer geweldig op een stang met tongvrijheid en was lastig in de mond met een ongebroken stang. (Ook dit paardje heeft volgens mij geen raar verleden etc.)
Moraal van het verhaal, prima dat je hier om advies vraagt, maar je hebt er 0,0 aan voor je eigen paard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:32

Helemaal mee eens Sjonniej Ja

En Sabbientje, mijn reactie komt voort uit een ervaring met een getraumatiseerd paard met een angst voor bitten. Hoeft niet te betekenen dat het ook meteen voor jou paard werkt, maar ik zou het zeker onthouden voor als andere bitten niet goed werken.

Ik heb ook ervaring met een menbit met tongvrijheid. Gebruikt bij dat zelfde paard met het trauma. Normaal wordt hij gereden op een dikke, enkelgebroken trens. Maar de menstang vindt hij verschrikkelijk. Als we met het hoofdstel aankomen, en hij het gerinkel van de kinketting hoort dan begint hij al te draaien. Het is dus echt per paard verschillend.

x_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:19

wy gebruiken altyd een liverpoolstang.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:47

MysticTinker schreef:
De echte menbitten zijn zo gigantisch zwaar, ik denk dat een bang paard zich een hoedje schrikt als er zo'n gevaarte in komt te hangen.

Sorry, maar vind het niet echt kloppen wat je hier beweert. Niet alle menbitten zijn per definitie zwaar, en al hélemaal niet gíiigantisch zwaar, dat is in de meeste gevallen ontzettend overdreven.
Mijn shet van 1.05 en mijn andere shet van 90 cm. lopen beiden met zowel een liverpool als een bokkebitje prima. voor mini shetten is dat te veel ijzerwerk, maar het zijn zéker geen superzware bitten.

iedere stang is in vergelijking met een trensje wat zwaarder ja, maar om over 'gigantische' gevaarte's te spreken vind ik toch een beetje erg overdreven.

@ TS: ik heb beide shetten (waarvan er één al aantal jaar voor de kar loopt, de ander is in 'beleringsproces' momenteel) nu al een tijd op een liverpool met lichte tongboog en tongvrijheid lopen.

Vooral omdat de merrie (ervaren in het tuig) op een gegeven moment op het bokkebit allerlei irritante kunstjes ging uithalen; gapen, kop omhoog gooien, tong over het bit slaan, bit vastpakken e.d.

die tongvrijheid helpt toch wel een beetje tegen het klieren, en bovendien druk het bit nu niet meer op haar tong, wat het af en toe wel deed bij het bokkebitje als er redelijk wat druk op de leidsels stond.

maar ze was verder niet angstig voor het bit, dus niet vergelijkbaar met jouw situatie Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:54

x_ellen schreef:
wy gebruiken altyd een liverpoolstang.

voegt hier ook echt wat toe.... duizenden menners rijden met een liverpool Nors opkijken
daarbij word hier een specifieke vraag gesteld met een bepaalde situatie...