Nu lijkt het ons leuk om in ieder geval de grondbeginselen met haar te gaan doen. Denk aan pallet voorttrekken enzo. Gewoon om te kijken of ze het wat vind.
Maar nu heb ik 1 probleem en dat is het tuigbit wat nodig is.
Mijn paard is vroeger ingereden met een ongebroken bustrens en dat is er niet zachtzinnig aan toe gegaan. Binnen de kortste keren hing dat bit er dus in en ook allerlei hulpmiddelen eraan, omdat de vorige eigenaresse niet met Sharonne, mijn paard, om kon gaan.
Zij is dus sterk getraumatiseerd op gebied van bitten in haar mond. Ik rijd haar nu onder het zadel met een dubbel gebroken bustrens en dat gaat best wel goed. Na lang oefenen en met veel rust accepteert ze dit bit.
Nu ben ik dus ontzettend bang dat, als ik een Liverpool stang erin hang, ze over de rooie gaat.
Ik weet namelijk dat ze Watertrenzen en een enkelgebroken bustrens dus ook niet prettig vind en bij een stangbit gaat ze direct met haar tong klieren om hem erover heen te krijgen. (de laatste heb ik direct na koop uit haar mondje verwijderd, omdat ze er niet echt prettig op reageerde

Nu was ik op internet aan het zoeken gegaan en nu vroeg ik mij af of misschien zo’n Liverpool stang met tongvrijheid iets voor haar zou zijn. Aangezien deze niet op de tong zou moeten drukken, hetgeen waar ze, naar mijn inziens, zo bang van is.
Heeft iemand ervaring hiermee? Ik hoor het graag.