[AR] Tweespan, verschil in hoogte. Kan dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Tweespan, verschil in hoogte. Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 01:20

hallo,
ik heb een klein vraagstukje. ik ben in het trotse bezit van een Shet kruising merrie, die in het tuig beleerd is. sinds een dik half jaar heb ik een Welsh A veulen, waarmee ik ook plannen heb voor in het tuig (vrees niet, hij is pas een jaar, en we beginnen over 2,5 tot drie jaar pas met beleren in het tuig, als hij 3,5 - 4 jaar is).
in principe wil ik gewoon enkelspan rijden, ik ga dan ook (tegen de tijd dat we er klaar voor zijn en er weer een wagen komt) een wagen kopen die voor beiden het juiste formaat en gewicht heeft (afgezien van marges, maar dat is op te lossen).

Flicka (shet kruising) is 97 cm hoog, en Snatje is nu dik een jaar, en mat een paar maand terug 1,165. volgens mijn osteopaat kan hij wel over de 1,25 gaan! nou is mijn vraag, of het mogelijk is om een wagen (of alleen langboom) zodanig aan te passen dat deze twee ponies samen in het span kunnen?

ik heb het ooit eens gezien, maar dat is al jaren terug en ik kan me herinneren dat die man niet echt goed was met die dieren (zagen er niet uit en de ponies kwamen met de wagen op de camping om kinderen ritjes te laten maken voor geld).

de vraag is dan ook eigenlijk of dit op een GOEDE en voor de ponies verantwoorde wijze zou kunnen, dmv aanpassingen...

(verder is er dan nog het vraagstuk over grootte van de passen, loopsnelheid etc., maar daar kijken we tegen die tijd wel naar, ik ben nu nieuwsgierig of het überhaupt mogelijk is)

alvast bedankt,
Groetjes!

Marlies1

Re: Tweespan, verschil in hoogte. Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:41

Geen antwoord op je vraag, maar wel een andere optie: een aantal jaren terug had mijn oom een shetlander een een welsh. Die liepen in tandem voor de koets. De shetlander was al beleerd in enkelspan en ging een plaatsje naar voren en het welshje er achter. Dat was een welsh a/b. Dat ging eigenlijk prima.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:28

Ik denk dat tandem rijden geen probleem geeft met zo'n hoogteverschil. maar ik dacht dat wanneer je 2span rijdt er een hoogteverschil tussen je 2 paarden mag zijn van maximum 10 cm.

veel succes

sanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:09

wij rijden zelf ook regelmatig met een fries en een haflinger voor de wagen.

hier zit ook een hoogteverschil in van 10 tot 15 cm.

hier zit geen probleem in zolang het tempo van de twee paarden maar gelijk ligt. Hier mag niet een al te groot verschil in zitten.

grtz

daniel

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:40

Ik denk dat meer dan 25 cm op die kleine pony's toch een te groot verschil gaat worden.

Maar zoals al gezegt, misschien kan je tandem proberen, dan is het hoogte verschil minder erg.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 15:54

Voor zulke kleintjes vind ik het hoogteverschil wel erg groot. Het gaat dan bij die kruising Shet al snel om 30% minder groot zijn dan zijn maatje. Een tandem-aanspanning ligt dan veel meer voor de hand, dit kan dan prima. Laatst nog gezien op een wedstrijd, daar liepen 2 Welshjes, met een flink verschil er tussen. De grootste achteraan, en omdat de kleine voorop net zo'n tempo had (in alle gangen) kon ie prima voorop.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 01:09

Divine schreef:
Voor zulke kleintjes vind ik het hoogteverschil wel erg groot. Het gaat dan bij die kruising Shet al snel om 30% minder groot zijn dan zijn maatje. Een tandem-aanspanning ligt dan veel meer voor de hand, dit kan dan prima. Laatst nog gezien op een wedstrijd, daar liepen 2 Welshjes, met een flink verschil er tussen. De grootste achteraan, en omdat de kleine voorop net zo'n tempo had (in alle gangen) kon ie prima voorop.

precies, zo zat ik ook al te rekenen. een medebokker zei ooit twee paarden gezien te hebben, met zo'n 30 cm verschil in hoogte, maar op 1,60 meter is dat heel wat anders dan op 1 meter... tandem is misschien wel een idee...
heeft er misschien iemand een idee welke wagenmaker ik deze vraag zou kunnen stellen? ivm eventuele aanpassingen van een wagen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:22

Hiervoor hoef je je wagen niet aan te passen. Dat past voor iedere wagen. Probleem is alleen dat de beestjes gewoon totaal verschillend van beweging zijn. Omdat de benen van de grote pony gewoon veel langer zijn en dit is hierdoor niet lekker rijden.

Oftewel, het kan wel. Maar echt prettig is het niet.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:34

Onze pony's zijn inderdaad ook verschillend. Niet alleen van maat 1.25 en 1.20 maar ook van beweging. De kleinste heft en de grootste loopt vlakker. Maar dat geeft vrijwel geen problemen. Ze hebben hetzelfde tempo. Voor het gezicht en ook voor de trekkracht is het het mooiste om de grootste voor de wagen te zetten en de kleinst op kop te laten lopen. Alleen in de dressuur wisselen wij het om omdat de kleinste daar een beetje te hectisch in wordt en dan gaar dribbelen omdat hij niet mag werken. Voor de wagen gaat het echter wel goed. De grootste is niet zo macho en wil voor het verkeer wel uitwijken. Maar dat kom je toch niet in de proef tegen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:33

@ sjonniej, ik denk dat je gelijk hebt. Snatje (welsh) heeft een hele ruime beweging, met name in de draf. Flicka heeft voor een shet kruising best nette gangen, maar niet te vergelijken met Snatje. als zij in de wei galoppeert, draaft Snatje nog. dus dan zal het voor beiden niet echt fijn zijn, en ik denk ook dat het Snatje's mooie natuurlijk ruime gang kan verpesten.
aangezien hij nog groeit, zal het verschil alleen maar groter worden. deze twee samen in het span is denk ik eigenlijk niet zo'n goed idee dan... nou ja, enkelspan is ook leuk!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:57

renée; is toch mooi excuus om er eentje bij te kopen? Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 23:03

hihi ja dat wel, maar herinner je je dat drama van mij nog toen er twijfel was over Flicka, die weleens drachtig kon zijn per ongeluk? dus nee, maar even geen vierde paardje. en aangezien we straks waarschijnlijk een duurdere stalling krijgen, én ik daarvoor een auto nodig heb... haha!

was het maar zo! nou ja, voorlopig heb ik op dit moment niet eens een wagen dus eerst dat maar eens, en misschien een mooie welsh hengst erbij nog in de toekomst! en dan ook gelijk maar een tweede Flicka, als we toch bezig zijn!