[AR] Mennen zonder ijzers de voor- en tegens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

traveller

Mennen zonder ijzers de voor- en tegens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 16:51

Onze Tinkers zijn nog niet zo lang voor de koets, maar lopen nu met ijzers, terwijl ik ze onder het zadel altijd zonder ijzers heb gereden. Ze werden natuurlijk bekapt.
Ik zou het liefst ook mennen zonder ijzers, maar ben bang dat de slijtage van de hoef erger is, met alle gevolgen van dien. Wij rijden zowel verhard als onverhard.

Wie oh wie heeft hier ervaring mee.

nikita_love

Re: Mennen zonder ijzers de voor- en tegens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:53

tsja, wij hebben onze fjord gewoon altijd vierkant op ijzers lopen, omdat ze dus ook voor de kar loopt... de welsh daarintegen laten we ook gewoon bekappen en dus geen ijzers.. vind het toch wel prettig dat ze ijzers heeft voor de kar.. ben anders inderdaad bang dat de hoeven te snel slijten, maar zou zo niet kunnen zeggen hoe snel dat gaat heb het namelijk nog niet geprobeert Lachen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:23

je zou het met de hoefsmid kunnen overleggen die kan vast wel inschatten of ze zonder ijzers kunnen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:31

Het grootste probleem met blootvoets voor de kar lopen is dat ze anders lopen, meer met de buitenkant van de hoef duwen, en daardoor iets scheef afslijten. Dat moet je dus altijd wat bijvijlen.
Verder is het best mogelijk om zonder ijzers te mennen, maar het moet natuurlijk heel langzaam worden opgebouwd. De hoeven worden dan vanzelf steeds sterker en gaan harder groeien.
Je zal zeker in het begin wel hoefschoenen nodig hebben, die kun je dan in het begin veel gebruiken, en later steeds minder, zo kun je langzaam overgaan op blootvoets.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:42

Op wat voor paden ga je rijden?
Hoeveel wil je rijden?
Hoe sterk zijn de hoeven?
Dit is allemaal van belang, oftewel; Bekijk samen met je hoefsmid even wat het beste is.

Mijn pony staat wel op 4 ijzers, gezien ik hier alleen maar asfalt heb en vele km's hierover heen draaf. Zonder ijzers zal hij het niet lang uithouden.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:44

ik heb mijn shet gewoon zonder ijzers, dus ook voor de wagen.
we rijden voornamelijk over de verharde wegen, maar ik heb geen problemen.
moet wel zeggen dat de pony een iets afwijkende stand heeft, en dat ik daarom gewoon ben hem regelmatig wat bij te vijlen. Ik heb echter niet de indruk dat ik nu ik meer en regelmatiger ga mennen, de hoeven sneller slijten of dat ik meer werk heb aan het vijlen dan wanneer we een tijd niet mennen.

Ik zelf ben van mening dat je pas aan ijzers moet gaan beginnen als blijkt dat het paard niet zonder ijzers kan, en je niet preventief moet gaan zeggen 'nou, sla er maar ijzers onder want misschien...'
maar dat is gewoon een mening Lachen

Groetjes, lacuna

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:15

Het is idd even aan kijken.
Ik heb er een paar waar ik zo mee de weg op kan, maar ook een paar waarbij ik het zeker niet regelmatig kan doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:07

Ik men nu ook zonder ijzers maar ik twijfel af en toe wel of er toch niet een beslag onder moet.

Ongelijk asfalt of steentjes betekent altijd moeilijker lopen. Ook heb ik het idee dat ie niet echt voorwaarts wil lopen op blote voeten. In de wei is ie een stuk vlotter. Maar als ik op de wei ga rijden met ijzers wordt het weer 1 glij partij. Kalkoenen indraaien gaat niet met mijn rug en omdezelfde reden heb ik geen hoefschoenen. Daarnaast kan ik van die hoefschoenen de juiste maat maar niet krijgen en blijf ik het lompe dingen vinden.

Kortom ik twijfel dus nog steeds.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:11

Ik men zelf met ijzers, omdat zonder niet ging. Hoeven sleten te snel en scheef af. Met mennen kun je nu eenmaal niet makkelijk in de berm gaan rijden om de hoeven te sparen en alleen maar door het zand is (nog) te zwaar voor mn shet.
IJzers bevalt mij heel goed, omdat ik nergens op hoef te letten. Ik kan zoveel over het verharde als ik wil. Heerlijk!

Maar misschien is het voor jou dan een optie om hoefschoenen te nemen? Maak je een ritje door zand en beetje verhard ga je zonder en wil je wat meer over verhard, dan doe je de schoenen aan. Knipoog

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:01

Ik heb mijn pony ook op ijzers omdat die gewoon niet voorwaards loopt zonde 9 dus een teken in mijn ogen dat het heb gewoon zeer doet )

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:05

Mijn IJslander liep eerst zonder ijzers. Toen we begonnen met het aangespannen rijden zijn er eigenlijk automatisch ijzers onder gegaan, gewoon omdat iedereen dat heeft.
De hoeven gingen behoorlijk achteruit, slechte kwaliteit, scheuren brokken, dus dat kwam door het ijzer.
Toen een info avond over natuurlijk bekappen, dit leek me toen wel wat. Dat ben ik toen gaan doen en het gaat super!
Of hij nou onder het zadel loopt, of voor de kar, dat maakt bij ons dus echt niks uit. Gaat prima.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:46

Ik wou om deze reden ook over stappen op NB maar na 2x bekappen wou mijn paard helemaal niet meer blootvoets op het asfalt lopen.

Misschien laat ik straks kunstof beslag onder slaan.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:27

Ik heb ook geen ijzertjes er onder.
Maar ik gebruik, van voren hoefschoenen.
dat werkt ook prima

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:32

ik bekap me pony zelf natuurlijk, hij loopt wekelijks blootvoets voor de kar, gaat prima.

Toen hij nog traditioneel bekapt werd ging het ook, maar de achterhoefjes werden dan wat scheef en moest ik dus vaker bellen of wat minder mennen. Nu ik dat zelf steeds kan corrigeren kan ik lekker mennen wanneer ik wil. Ik zou het blootsvoets proberen, ijzers kunnen altijd nog toch?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:55

Heb ook een tinker met ijzers voor de wagen.
Ik merkte met gewoon buiten rijden dat hij veel gevoeliger ging lopen en minder voorwaarst was.

Ik heb toen ook met mijn hoefsmid overlegt en die raade mij ijzers aan.
Hoefschoenen vind hij zelf niks, met reden dat ze meestal niet de zelfde maat hebben, en de hoef dus altijd zelfe maat/afmeting moet hebben om e rgoed in te passen en dat kan niet, en dat rubber waar de meeste van gemaakt zijn, niet "glijd" zoals bloot en met ijzers wel gebeurd. Met natuurlijk bekappen had hij niet zoveel informatie, maar hij zegt dat je zelf gewoon niet moet gaan aan kl*ten, en dat de hoeven altijd zullen blijven slijten elke keer dat je de weg weer op gaat. En nu ik mijn paard op ijzers heb, loopt hij weer 10 x beter.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 01:03

Ik men nu ook al een jaar of 5 ijzerloos. Ik men veel door het bos waardoor je sowieso wat minder afhankelijk ben van ijzers. Met ijzers kreeg ik vaak scheuren in de hoeven en ze sleten als een idioot waardoor ik steeds problemen had met loszittende ijzers (en dat komt altijd op ongelegen tijden)
De hoeven zijn inmiddels keihard en mennen over steen is ook geen probleem. Ze worden natuurlijk bekapt.
Afgelopen weekend in Onstwedde de mendurance gereden. Daar werd het afgeraden om ijzerloos te rijden. Pony's liepen enkel wat gevoelig op de paden met veel steenslag maar verder zijn de hoeven nauwelijks gesleten. Ik hou echter wel rekening met het terrein waarin ik rij voor en na de wedstrijd. De hoeven geef ik even de tijd om te herstellen. Verder regelmatig voor vocht zorgen in de hoef dus ip in het natte gras of hoefspray. In droge periodes gooi ik de waterbak gewoon omver als ik het water ververs zodat daar een natte plek ontstaat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 01:10

anders zou je het ook met hoefschoenen kunnen proberen?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:40

Ik rijd zelf met ijzers, maar heb het wel zonder geprobeerd. Ze zijn heel zuinig op hun ijzertjes; 4,5 maand hebben ze er nu mee gedaan en de ijzers zijn echt nog niet op, maar komen los omdat de hoeven zo ver gegroeid zijn. Toch rijdt ik minstens 1x per week een uur over de weg en de rest in het weiland. Toen ik zonder ijzers probeerde; schuurde de hoeven al na 2 weken zover in, dat ik het eng vond..
Ze zeggen wel eens dat de hoeven eraan moeten 'wennen', maar dat durfde ik niet aan. Volgend jaar wil ik ook kalkoenen gaan gebruiken (sgmw) dus dan hebben ze zoiezo ijzers nodig.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:09

Ik woon in de randstad. Mennen betekend dus altijd op de straat. Ik heb het geprobeerd met alleen voor ijzers maar kon gewoon echt niet. Het sleet zo snel dat het gewoon zielig werd. Nu heb ik zelfs wideapuntjes. Anders slijten ze alsnog te snel.