[AR] welke (op maat gemaakte)schofjes hebben de beste pasvorm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viktor00

welke (op maat gemaakte)schofjes hebben de beste pasvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 09:50

Ik ben op zoek naar nieuw tuig op maat gemaakt omdat ik niet tevreden ben over mijn tuig.
Welke schofjes en tuig die op maat gemaakt worden hebben de beste pasvorm en houden de beste pasvorm.
( ik denk zelf aan paul cleassen, peter driessen of van der wiel Andere tips zijn ook welkom.) Woon zelf nl in de buurt van Eindhoven. Wat is het fijnste materiaal voor een haflinger met een gevoelige huid foam of wol??

Graag jullie ervaringen (zie ook mijn toppic welk tuig voor haflinger met gevoelige huid, helaas niet zoveel reacties dus nieuwe geopend met andere titel)

Tess

Re: welke (op maat gemaakte)schofjes hebben de beste pasvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:43

Even je andere topic gelezen en nog een vraagje: rijd je je paard ook onder het zadel of longeer je veel met een ander schoftje of een longeersingel die mogelijk te strak zit?
Heeft je paard een vliegendeken op die misschien knelt bij de schoft en de doorbloeding beperkt?
Hoe lopen de strengen bij jouw paard, tussen de binnen en buitensingel of helemaal buitenom, als je borst aan de lange kant is kan die in de wendingen ook wel eens vast lopen tegen de buitensingel waardoor er misschien ook iets gaat schuiven?
Zijn zomaar wat dingetjes die in me opkomen maar die mogelijk ook bijdragen aan de oorzaak.
Mocht dit allemaal niet zo zijn, misschien de zaak iets minder strak aansingelen, zoals gezegd komt er als het goed is maar weinig druk op het schoftje, als je paard ingespannen staat zit dan echt alles 100 % op maat zonder twijfel?
Meer kan ik zo ook niet verzinnen, vroeger werd de huid van een paard wel eens ingesmeerd met kamferspritus om deze te harden, ik heb geen idee of dit ook echt helpt...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:16

wat betreft de tip om minder strak aan te singelen: ik heb juist gehoord van een professionele wedstrijdmenner dat je dan júist de singel goed strak moet houden, ipv. een stuk losser.

als je er bij na denkt is het ook eigenlijk wel een beetje logisch; een redelijk strakke singel ligt goed vast en kan moeilijk gaan schuiven. als je die wat losser doet, zal hij eerder gaan schuiven, en dáár krijg je dus drukplekken/wondjes e.d. van Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:03

Ik weet dat Paul Claessen en v/d Wiel hele mooie tuigen maken met een goed pasvorm die op veel paarden goed liggen zonder drukkingen te geven.
Maar ik heb eigenlijk geen idee of ze het model van de schoft van je paard ook echt opmeten als ze een tuig op maat maken...

Wat het strak aansingelen betreft, mijn vorige paard liep zich altijd ontzettend snel door op de singel van het tuig en toen zei iedereen juist tegen mij dat ik minder strak aan moest singelen... Verward

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:37

Nouvel schreef:
Wat het strak aansingelen betreft, mijn vorige paard liep zich altijd ontzettend snel door op de singel van het tuig en toen zei iedereen juist tegen mij dat ik minder strak aan moest singelen... Verward

Ja dat heb ik dus ook gehoord, ivm het afknellen van de bloedvaten die in dat gebied lopen.
Maar in dat schuifverhaal zit natuurlijk ook wel iets..

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 18:46

Er hebben al een aantal mensen naar gekeken en de volgende dingen kan ik uitsluiten.
Hij wordt onder het zadel gereden maar dat zadel is een maand geleden nagekeken dus dit past volgens de expers.
Je ziet ook de echt de vorm van het schofje erop staan ik zal even een foto maken voor de verduidelijking dan kunnen jullie het zien. Vliegen of andere deken heeft hij nog niet opgehad en longeersingel ook niet de laatste tijd.

De strengen lopen tussen de binnen en buitensingel door het schoftje hang niet echt laag. Samen met de zadelmaker heb ik gekeken maar het schoftje schuift nauwelijks. De lichtogen blijven ook netjes op zijn plaats niet te ver naar voren en niet naar achter. Ik heb er wel last van dat de onderlegger naar achteren schuift, ik weet niet of dit wat zegt, volgens de zadelmaker niet.

Het schoftje zit niet echt strak je kunt er een paar vingers tussensteken Maar omdat het nauwelijks schuift is strakker denk ik niet nodig.

Dus ja je ziet ik zit echt met m'n handen in het haar het enige wat ik nog kan bedenken is een schoftje op maat maken zodat de pasvorm goed is.. Verdrietig

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:56

Misschien dan toch inderdaad je probleem eens aan een goede tuigmaker voorleggen...

vervelend zeg...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:03

Ik denk dat je weinig aan onze ervaringen hebt, omdat iedereen een uniek paard heeft. Oftewel; Ga met je paard (of alleen het verhaal over hem) naar één van deze tuigenmakers, leg je probleem uit. En ik weet zeker dat hun een goede oplossing hebben.

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 08:52

Inmiddels is P. claessen bij mij op bezoek geweest, die gaf aan dat mijn schoftje van imperial riding niet echt een goede pasvorm had het is "te slap". Omdat wij redelijk vaak en lang gaan rijden geeft het te weinig steun. Hij gaat een semi marathon tuig voor mij op maat maken, dat ook nog eens extragevoerd is. Ik krijg een schoftje in paardenmaat (in de breedte) dat wat breder is. Nu nog ongeveer 12 weken wachten en dan is het klaar. Dus ik hoop dat dit de oplossing is.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:48

Zo dat klinkt goed, hopelijk is dit de definitieve oplossing. Ben heel benieuwd hoe het er uit ziet, wel foto's plaatsen hoor Vingers aflikken .

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 21:16

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:19

Dat zijn echte behoorlijk plekken zeg. Hoop idd dat het nu snel opgelost is, houd ons op de hoogte!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:40

Dat zijn idd beste plekken maar die verdwijnen straks weer.
Of die hele witte plek ook nog verdwijnt durf ik niet te zeggen....is dat een open wond geweest?

Mijn haflinger heeft heel vaak deze plekken van zadels gehad. En als ik dan een nieuwe (aangepast) kocht verdwenen ze weer .(om na 1,5 jaar weer terug te komen en ik weer aan een volgend zadel begon. Duivel Duivel )

Ben erg benieuwd naar je tuig.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:49

Ik heb o.a. Ideal luxe marathon tuig. Van die schoftjes krijgen de mijne ook over het hele stuk met de kussens witte haren van de druk. Nu heb ik er opgevouwen wollen plaids onder (schotse ruit dus staat ook nog leuk vind ik) als ik dat tuig gebruik en dan gaat het wel goed. Zonder zou natuurlijk wel veel mooier staan maar daar hebben ze dus duidelijk last van. Als je die kussen voelt dan zijn ze ook keihard.

Ik heb verder een oud (iedere keer opgeknapt) model werktuigje tweespan. Dat gaat helemaal probleemloos. Werkelijk alles is zacht en dat bevalt goed.

Ben benieuwd hoe je nieuwe op maat gemaakte tuig je straks bevalt.

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 21:40

Ik denk ook dat de vlekken weer verdwijnen de meeste van het ideal tuig zijn ook weg.
Alleen die helder witte vlek blijft jammergenoeg is ook van vorig jaar.

Dit was geen open plek.

Maar dit was echt een klassieke drukplek hij liep vol met vocht zeg maar. maar ja toen we er achter kwamen was het al te laat...

ik houd jullie op de hoogte

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:20

Succes met je tuig, ben heel benieuwd!
Gauw foto's maken als je het hebt!

Krijg je leer of kunststof?
Wij zijn er druk over aan het denken om een kunststof Claessen tuig te gaan kopen, maar we moeten nog even sparen... Cool

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 00:31

Blijf er toch van overtuigd dat wanneer het tuig allemaal goed op maat is het paard geen drukplekken kan krijgen van een schoftje.
Bij een tweespan zijn vaak de draagriemen van het schoftje te kort gegespt waardoor er druk komt te staan op het schofte bij het trekken.

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 08:12

Ik heb het semimarathon tuig van leer besteld,
leer is toch wat huidvriendelijker dan kunststof.
Ook vormt het schoftje zich beter met leer en wolvulling. De kunsstoftuigen zijn gevuld met een soort foam.

Blackdevils, dat denken dus heel veel mensen dat je geen drukplekken kunt krijgen van het schoftje omdat er geen gewicht op staat. Maar je ziet het resultaat terwijl het tuig toch goed zat! Ik rij met een enkelspan.