omdraaien tijdens longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
duikpaardje

Berichten: 1475
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 16:53

ik heb thuis nog ergens zijn visitekaartje liggen.
hij geeft regelmatig clinics en cursussen door het hele land heen.
ik zal vanavond even gaan zoeken en dan pb ik wel even zijn gegevens.
hij heeft in ieder geval geen eigen homepage, zeker bang dat zijn boeken dan niet meer verkocht worden... Haha!

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:44

Ik heb ook zo'n draak gehad, die stopte gewoon ineens en ging rechtovereind. Niet vanwege angst, maar gewoon tegendraads.

Mijn oplossing: ineens achter z'n kont springen (niet direct erachter natuurlijk, maar gewoon op dezelfde afstand als wanneer je aan het longeren bent) en ff flink met die zweep klappen, NIET SLAAN, dat heeft geen zin

Als ie heeft gemerkt dat jij sneller bent is het gauw over...

Succes!

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:43

Hoi,

ook ik heb zo een draaaaaak }> van een paard, dat telkens (wanneer ie de kans krijgt) wil omkeren.
toen ik pas begon met longeren heb ik heel vaak ik de longeerring staan stampvoeten! Boos! Maar dat hielp alleen niet...

Inderdaad de bak afzetten (met springmateriaal of strobalen iod) is al een grote hulp. Ik zou zelf gaan proberen zonder lijn, dus eigenlijk met een 'bloot' paard. Ook geen halster om.
Meestal voelt het paard zich nl een soort begrensd door jouw positie ten opzichte van zijn lijf. Je komt dan teveel vóór hem (bij zijn voorhand), waardoor hij afremt. Vooral als je in een bak longeert, gaat het paard vaak keren, wanneer hij langs het hek (op de lange kant van de bak dus) moet gaan. Dat lijkt nl een smaller stuk dan het open gedeelte!

Door de bak af te zetten en zelf alleen maar op jou positie tov hem te letten (dus niet op de lijn en zweep ed) kun je alle aandacht daarop vestigen. Corrigeren door aan de lijn te hangen of een optater te verkopen met de zweep werkt meestal maar eenmalig. En als ie eenmaal rent, kun je het wel vergeten. Voorkomen is beter.. Schijnheilig
Als je ziet dat je paard wil afremmen of omkeren of in de hoek wil gaan iod zou jij eigenlijk meer áchter hem moeten komen. Dus niet dichter naar hem toe, maar jezelf meer naar zijn achterhand laten zakken.
En dan een drijvende beweging maken (armen spreiden en evt. flink bewegen) als het nodig is, ondersteund door een touw/longeerzweep. (alleen dreigen, niet slaan!!!!). Rhaia vertelde dit ook al!
Als je het eenmaal doorkrijgt, heeft je paard ook meer respect.
Meestal is het geen onwil van het paard, maar het kan wel een gewoonte worden.! Je zult altijd moeten blijven opletten. De mijne is nu 13 jaar en blijft het proberen... Extreme duivel Party!!

Succes
Toedeloet
DianaL

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 23:23

Toen ik begon met deze topic. Ging het alleen nog om omdraaien...
Later werd het mij de hele bak door meenemen en stijgeren..
Weliswaar van mij af ... en dan de ruimte opzoeken en keihard wegrennen.
Ik kon hem de ene keer wel en de andere niet meer vasthouden..
Daarna met veeeeel hulp geprobeerd. zweep, bak afzetten met springmat. (ging hij dwars doorheen) Maar hij zette op een gegeven moment geen stap meer linksom. Alleen maar steigeren .. Zoals ik tussendoor al verteld heb. Loop ik er voorlopig naast.. 1 maal ophoog slaat bij Sandor echt om in angst omdat hij echt niet meer weet wat hij moet doen..Het wordt blinde paniek.. en dat wil ik echt niet.. (beestje heeft in zijn korte leven al genoeg meegemaakt. (was erg verwaarloosd toen handelaar hem kocht)
Ik ga het met vertrouwen opbouwen. ipv met geweld. Want dat heb ik wel al geleerd, dat helpt bij hem echt niet.. En ik wil niet werken met een paard dat bang van me is.. Ik ben net 2,5 week met hem bezig.. en hij zal ook wel gaan uitproberen.. zo begon het. ... maar het is helemaal doorgeslagen waardoor we gewoon weer rustig gaan beginnen.
Iedereen bedankt die heeft willen helpen. Ik heb er veel aangehad !!
Haha! Knipoog

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

moet het even kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 22:44

Vandaag hebben we weer alleen gelongeerd !!!!! Haha! Haha! Haha! Haha!
Ben zo blij !!!!!!!!!
Heel rustig aan gedaan, ook alweer gedraafd, en geen 1 x gestijgerd of gek gedaan....
Het vertrouwen is weer helemaal terug !!!
Dit is dus duidelijk een paard geweest die geen zweep nodig had. Maar vertrouwen !!! En het is een heel fijn gevoel om je paard zo zijn best ziet doen om voor je te werken !!! Lovers
Ik weet dat hij het nog moeilijk vind, maar hij probeert er nu niet meer onderuit te komen..

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:05

[quote="briet"]Met de zweep heeft inderdaad weinig zin, Hij word alleen maar gekker en steigert alleen maar meer... Hij draait zich van je weg en gaat er aan de open kant vandoor.... Vandaag begon hij tijdens het rijden ook een beetje zijn kop op te steken linksom. quote]


Hoe oud is je paardje dan? Ik meende dat het om een jong beesje ging.. maar hoe kun je dan wel al rijden en niet longeren Verward hoe heb je 'm beleerd dan Verward Verward

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 11:47

Toen ik hem kocht, liep hij wel al aan de longe...alleen heeft hij daar waarschijnlijk al te vaak zijn zin gehad.. ik liet dat dus niet meer toe, en toen is het gebeuren begonnen. Ik heb waarschijnlijk teveel druk erop gelegd waardoor het is doorgeslagen in het niet meer snappen..en paniek..
Ben nu inmiddels 4 weken verder...
Hij is ook beleerd in het tuig dus de hulpen wat betrefd stem en sturen zaten er al op..En onder het zadel is hij verder superbraaf en hoeft hij niet gelongeerd te worden... Maar het is opgelost !!!