[AR] menbewijs, les volgen ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jibbele

menbewijs, les volgen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 10:20

hoi,

Ik heb even een vraagje.

Ik krijg menles van iemand die het al heel lang doet, ook de theori weet hij erg goed.
Hij heeft zelf twee paarden die hij ook op wedstrijden uitbrengt.

Een vriendin gaat via haar school een menbewijs halen ik mag haar boeken lenen.
Dan is voor mij toch voordeliger om gewoon te leren uit de boeken en daarna alleen examen te doen?

sammykuh

Re: menbewijs, les volgen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:56

als je de theorie goed uit de boeken leert en alles in de praktijk met je instructeur nog eens doorneemt

dus de theorie toepast op het paard of pony waar je mee ment zie ik het probleem niet.

Ik heb zelf geen menbewijs mijn vader wel. we hebben de boeken liggen met zelf al een jaar of 9 en de laatste 3 jaar actief met wedstrijden. Ik weet alles wat je moet weten tuurlijk leer je elkekeer wat bij maar zie voor mij het nut niet in om een menbewijs te gaan halen.

voor de mensen die weinig tot geen ervaring hebben zou ik het wel adviseren aangezien je er veel van leert en mee opsteekt

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:08

Als je les krijgt zoals het op het examen gevraagd wordt en je leert de theorie goed (en je bespreekt die met je instructeur) dan kan dat goed hoor.
Ik doe het nu ook op die manier. Behalve dan het examen, dat ga ik voorlopig niet doen.

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 11:18

dankjullie wel!
ik wil wedstrijden gaan mennen en dan alleen daarvoor heb ik een menbewijs nodig.
Zo'n cursus is gewoon bijna 400 euro.
En alleen examen 72,50 euro, nou dan weet je het wel denk ik?

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:19

jibbele schreef:
dankjullie wel!
ik wil wedstrijden gaan mennen en dan alleen daarvoor heb ik een menbewijs nodig.
Zo'n cursus is gewoon bijna 400 euro.
En alleen examen 72,50 euro, nou dan weet je het wel denk ik?

ik rij al 3 jaar wedstrijden zelf en heb daar voor veel gegroomd. heb ook geen menbewijs en heb nergens last van.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:26

Om deel te nemen aan menwedstrijden heb je een startkaart nodig. Geen menbewijs hoor!

Het menbewijs (koetsiersbewijs) is net als het ruiterbewijs. Die heb je ook niet nodig als je wedstrijden onder het zadel wilt rijden. Het is een extra verzekering, voor als er onderweg iets gebeuren zou. Maar zelfs in de meeste gevallen heb je dat niet nodig, omdat je WA verzekering ook schade dekt. maar in extreme gevallen, of onduidelijke gevallen kan een koetsiersbewijs een back-up zijn.
In sommige natuurgebieden mag je alleen komen als je je koetsiersbewijs hebt. dat kan een reden zijn om het te halen.
Of...net als ik....na 25 jaar rij-ervaring eens wat anders met paarden doen. daarom een cursus gevolgd en dit gewoon leuk afgesloten met een examen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:33

polly2 schreef:
Om deel te nemen aan menwedstrijden heb je een startkaart nodig. Geen menbewijs hoor!

alleen voor de KNHS wedstrijden heb je die nodig voor de meeste menwedstrijden geld dit niet meestal zijn het regiowedstrijden of gewoon onderling. pas als je echt in klasses wilt rijden moet je startkaarten enz hebben. daarvoor moet je bij de knhs aangesloten zijn

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 11:59

sammykuh schreef:
polly2 schreef:

alleen voor de KNHS wedstrijden heb je die nodig voor de meeste menwedstrijden geld dit niet meestal zijn het regiowedstrijden of gewoon onderling. pas als je echt in klasses wilt rijden moet je startkaarten enz hebben. daarvoor moet je bij de knhs aangesloten zijn

Oh, nou dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat je een menbewijs nodig heb als je wedstrijden via de knhs gaat rijden.
Kijk dit verandert de zaak, nu ga ik hem ook niet halen dan vind ik het niet nodig.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:01

sammykuh schreef:
polly2 schreef:

Ik neem aan dat als iemand zegt dat ze wedstrijden wil gaan rijden, dat dit de startkaartwedstrijden van de KNHS zijn en niet gewoon onderlinge wedstrijden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:02

Je moet dus wel lid zijn van een vereniging. Dan kun je via de vereniging je startkaart aanvragen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:02

via de knhs heb je hem denk ik ook niet nodig (weet dit niet zeker want ga er volgend jaar ofzo pas mee rijden) maar je hebt veel wedstrijden dressuur en marathons enzo die niet vanuit de knhs gaan de zogenaamde regio of onderlinge wedstrijden. hier hoef je geen koetsiersbewijs voor te hebben. dat weet ik zeker.

voor de knhs dacht ik ook niet want ik ga daar volgend jaar bij rijden maar heb daar niets over kunnen vinden.

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 12:06

oke, ik ben nu al een tijdje her en der aan het zoeken.
Maar om nou te zeggen dat het duidelijker word... niet echt.
Op verschillende site's staat veel info hierover maar of het verplicht is met wedstrijden daar hoor je niks over.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:06

alleen voor de KNHS wedstrijden heb je die nodig voor de meeste menwedstrijden geld dit niet meestal zijn het regiowedstrijden of gewoon onderling. pas als je echt in klasses wilt rijden moet je startkaarten enz hebben. daarvoor moet je bij de knhs aangesloten zijn[/quote]

Ik neem aan dat als iemand zegt dat ze wedstrijden wil gaan rijden, dat dit de startkaartwedstrijden van de KNHS zijn en niet gewoon onderlinge wedstrijden.[/quote]

je hebt bij ons regiocompetitie west brabant daar zijn heel veel wedstrijden zowel dressuur een stuk of 6 a 7 per jaar als marathons iets van 9 denk en in outdoors ook iets van 7 hierbij wordt er een eindejaars uitslag gedaan. weet alleen niet of dat in andere streken ook is.

Dit zijn geen onderlinge wedstrijden maar vanuit een vereniging elke keer organiseren andere het en bijna alle wedstrijden komen ieder jaar terug

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:07

jibbele schreef:
Op verschillende site's staat veel info hierover maar of het verplicht is met wedstrijden daar hoor je niks over.

ik heb er in ieder geval nooit last van gehad anders zou je de knhs eens moeten bellen of mailen of het bij de wedstrijden die voor de knhs zijn wel versplicht is

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:14

jibbele schreef:

Het gaat zo: je wordt lid van een menvereniging. Je betaalt afdracht aan de KNHS via die vereniging. Je vraagt een aanvraagformulier voor startkaart aan. wat je nodig hebt is het registratiebewijs van je paard(en), het paspoort. Daar moet je een kopie van maken. Je paard(en) moet(en) gechipt zijn. je vult het formulier in. Je voegt de kopie van het paspoort bij en je stuurt het op naar de KNHS (of de secretaris van de vereniging doet dat...hangt er vanaf wat gebruikelijk is bij de vereniging). En een tijdje later krijg je je startkaart en kun je starten.
je moet ook aangeven waar je startcoupons voor wilt hebben: dressuur, vaardigheid en/of samengesteld.
Er wordt dus nergens naar je koetsiersbewijs gevraagd. Dit weet ik heel zeker, omdat ik dit werk voor de vereniging van ons heb gedaan. En bij onze vereniging zijn er ook genoeg starters die geen koetsiersbewijs hebben.
Succes!

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 12:49

@polly2 Bedankt voor je uitleg helemaal super!
een startkaart heb ik al (dressuur) ik hoef dus alleen maar coupons te bestellen.
Nou dat is mooi, bespaart me weer 72,50 euro. hahahah

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:03

Ik vraag me alleen af of die startkaart ook geldig is voor het mennen. Gezien je ohz een combinatienummer hebt en aangespannen een persoonsnummer in combinatie met een spannummer.
Daar zou je Liberty eens over moeten pb'en, die weet denk ik wel hoe dit precies zit. (of natuurlijk gewoon de KNHS even contacten)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:13

Je hebt voor wedstrijden wel een WA verzekering nodig maar dat kan gewoon via je reguliere verzekering.

Wat betreft examen doen zonder lessen: dat heb ik ook gedaan. Boek aangeschaft, proefexamens gemaakt en twee lessen gevolgd om even door te nemen waar de examinator op let (dat viel nog wel tegen, ik ben een slechte kijker in het verkeer)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:20

Sjonniej schreef:
Ik vraag me alleen af of die startkaart ook geldig is voor het mennen. Gezien je ohz een combinatienummer hebt en aangespannen een persoonsnummer in combinatie met een spannummer.
Daar zou je Liberty eens over moeten pb'en, die weet denk ik wel hoe dit precies zit. (of natuurlijk gewoon de KNHS even contacten)

Je moet inderdaad voor het mennen wel een andere startkaart aanvragen dan voor onder het zadel. Maar ik dacht dat dat wel duidelijk was.