[AR] Pony van 21 voor de kar beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

Pony van 21 voor de kar beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 20:20

Kan dit nog? Mijn pony is 21, we rijden niet meer met der. Een tijdje geleden liep ze steeds niet goed. Nu heeft ze sinds kort ijzers onder en loopt ze weer helemaal zuiver. Maar rijden doen we niet meer. Daarom lijkt het me leuk om haar voor de kar te beleren, is eens iets anders dan stappen en losgooien;)
Is een kar trekken belastend?

Ilona__

Re: Pony van 21 voor de kar beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:24

Een kar trekken is zeker belastend. Of het verstandig is om een 21 jarige pony het nog te leren weet ik niet. Je kunt het altijd proberen denk ik. Maar doe het niet zelf, of zorg in ieder geval dat er iemand bij is die weet waar hij mee bezig is.

Veel succes Knipoog

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:26

Hoe fit is de pony nog?
Als het dier al echt öud"is zal ik het zeker niet doen. Is het dier nog helemaal fit en sterk, dan kun je het wellicht proberen!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:10

Neem je pony eens mee aan de hand of naast de fiets maar om het beestje op deze hoge leeftijd nog te beleren voor de kar....
Ik zou het niet doen. Wel in beweging houden dus..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:43

Tsja, meestal maakt leeftijd niet zo heel veel uit, maar het zal niet voor niets zijn dat jullie haar niet meer rijden, toch?

sommige paarden van 21 zijn nog zo fit dat ze ook nog af en toe recreatief worden gereden, ze zien er niet uit als 21 en zijn nog superfit en in goede conditie. dan kan ik me voorstellen dat je zo'n beestje nog voor de kar gaat zetten, maar zo te horen is die van jullie lichamelijk ook al best wel 'oud', als je er niet meer op rijd. kar trekken is inderdaad wel belastend, bovendien gebruiken ze hele andere spieren dan die ze ohz. gebruiken, en die spieren moeten langzaamaan ook meer ontwikkeld worden... bij een ouder paard lijkt me dat een stuk moeilijker gaan.

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:50

Ik ben mijn 17 jarige N.R.P.S er aan het beleren voor de kar.
Beetje noodgedwongen weliswaar, dit is het beste voor zijn revalidatie.
Hij doet het fantastisch en het ziet er prachtig uit.
Pakt het heel snel op, we doen het wel heel rustig en ik denk dat we volgende week op de kar kunnen zitten.We zijn nu een week of 4 bezig, stapje voor stapje.
Ik denk dat het gewoon afhankelijk is van de conditie van het paard, bij mensen net zo de ene 60 jarige lijkt wel honderd terwijl de andere 60 jarige nog volop marathon loopt.
Vergeet in ieder geval niet om goed naar je paard te kijken!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:34

Ik zou dan geen marathon wagen o.id nemen.

Ik denk dan aan een lichte concours wagen of een 2 wieler. En niet meer met de hele familie op pad.
je moet het zien als een manier om die 'ouwe' in beweging te houden Haha!

En verder sluit ik me aan bij de laatste zin van ozzy1

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:18

Ik heb een lichte tweewieler.Dat is inderdaad ook belangrijk.
Neem gewoon je tijd en kijk wat hij aankan, soms paar stapjes vooruit, maar het kan zomaar zijn dat je er ineens weer 10 terug moet, geeft niks, gewoon op je gevoel afgaan.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:23

ik heb ook een paardje van 21 en we rijden er ook nog recreatief mee als ik jou was zou ik het zeker proberen als ze het nog kan!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:42

Onze pony van 22 jaar trekt nog in ieder geval 3 keer per week een ponykar vol kinderen, ze doet het prima! Superfit beest.