[AR] concourswagen achter auto legaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 21:38

Ik zag bij het ringsteken weer iemand die een disselstang aan de lamoen bevestigde en zo zijn concourswagen achter de auto hing. Achter een tweede auto ging natuurlijk de trailer met het paard. Nu vraag me af of het legaal is om je concourswagen achter je auto te hangen? En wat zijn hier de verdere regels voor?

Bluebontje

Berichten: 2653
Geregistreerd: 18-02-06

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:43

Nee, zo mag je je wagen neit meenemen. De wagen is niet gebouwd op de snelheid van de auto. Wij brachten onze wagen ook altijd zo van A naar B, totdat de politie ons er op wees dat dat niet toegestaan was.
Ik ga er dan maar vanuit dat ze gelijk hebben.

Albert

Berichten: 5795
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:32

Nou, volgens mij mag het, mits de verlichting in orde is, wel.
Een aanhanger tot 750 kg hoeft niet gekeurd, heeft geen eigen kentekenplaat en mag ongeremd achter een auto.

JoyCiej007

Berichten: 17472
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 00:27

Ben benieuwd, zal die vraag eens aan mijn pa voorleggen; mijn ouders zijn beide rij-instructeur (mijn vader van zowel auto, motor en vrachtwagen en aanhang met auto + vrachtwagen) dus die weet er wel veel van af Lachen

Edit: ik denk zelf ook niet echt dat een wagen, wat voor soort wagen dan ook, gemaakt is voor zo'n snelheid.... dan lijkt het me ook vrij stug dat het dan wél zou mogen mits er goede verlichting op zit....

Napie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 00:43

Over het algemeen mag een menwagen met dissel er aan aan de auto mits je er een verlichtingsbalk op doet. Ik weet echter niet of er een regel is betreffende de wielen. Een recreatiewagen op autobanden lijkt al meer op een gewone aanhangwagen als een concourswagen. Voor korte afstanden in het dorp knoop ik ook nog wel eens mijn marathonwagen achter de auto.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:02

De vraag daarna wordt; Lijdt je wagen hier niet onder?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Berichten: 31066
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:27

Ik ken iemand die zijn recreatiewagen zo vervoerd.
Mijn voorkeur zou het niet hebben, maar die is er nooit op gewezen dat het niet mag.

aart
Berichten: 14
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: doornspijk

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:52

als je rustig rijd met de auto kan het volgens mij geen kwaad je moet natuurlijk geen 80km rijden en als je in het bos rijd dan is dat wel goed voor je menwagen

Ariannne
Berichten: 42
Geregistreerd: 07-05-07

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:13

volgens mij mag het niet, ook niet met een goede verlichtingsbalk. Je banden en gewicht van je wagen voldoen namelijk niet aande eisen gesteld aan aanhangers en er zit ook geen losbreekrem op en dat moet een aanhanger echt hebben

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:32


Napie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:16

Een losbreekrem hoeft alleen op aanhangwagens boven de 750 kilo. Hebben aanhangwagens eisen? Op de verlichting na kan ik niks bedenken. Een plaat hout met wielen eronder is ook een aanhangwagen.
Verstandelijk zou ik het niet doen met een concourswagen omdat die te licht zijn om met een hogere snelheid door de bocht te gaan (je kan niet meekomen met het verkeer)

ikke

Berichten: 38961
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:34

Wat jullie allemaal denken, vinden en verwachten is niet belangrijk. Als je voor het hekje komt te staan, telt alleen wat er in de wet staat.
Dusse wetsartikelen graag en anders geen sugestieve opmerkingen.
Ik zal het vragen aan mijn stalgenoot, die is verkeersjurist bij de politie........

JoyCiej007

Berichten: 17472
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:46

ikke; iets minder heftig reageren kan ook wel.... het is niet jóuw topic, maar die van de TS... Knipoog

Albert

Berichten: 5795
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 22:54

Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg achter personenauto's, bedrijfsauto's en driewielige motorrijtuigen.

Artikel 5.13.51
Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:
• twee stadslichten indien het voertuig breder is dan 1,60 m
• twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig
• twee achterlichten
• twee remlichten
• een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat
• twee driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig
• met ingang van 1 januari 2005, één of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig
• twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig
• niet-driehoekige ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig
• met ingang van 1 januari 2005, twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig breder is dan 2,10 m
• met ingang van 1 januari 2005, zijmarkeringslichten indien het voertuig langer is dan 6,00m, aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen.

Artikel 5.13.53
• De stadslichten mogen niet anders dan wit stralen
• De richtingaanwijzers en de remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.
• De achterlichten en de mistlichten aan de achterzijde mogen niet anders dan rood stralen.
• De kentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
• De markeringslichten mogen naar voren niet anders dan wit en naar achteren niet anders dan rood stralen.
• De zijmarkeringslichten mogen niet anders dan ambergeel stralen. Indien het achterste zijmarkeringslicht onderdeel uitmaakt van een rood stralend licht dan wel van een rode retroreflector, mag dit licht rood stralen.

Artikel 5.13.54, lid 6
Het mistlicht of de mistlichten aan de achterzijde van het voertuig moeten zijn aangebracht
• op ten minste 0,10 meter afstand van de remlichten
• op een hoogte van niet minder dan 0,25 meter en niet meer dan 1,00 meter boven het wegdek.
Indien slechts één mistlicht aanwezig is, moet dit links van het middenlangsvlak van het voertuig zijn aangebracht.

Geen woord over wielen, aantal assen.

Albert

Berichten: 5795
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: concourswagen achter auto legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:27

Afdeling 13. Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg achter personenauto’s, bedrijfsauto’s en driewielige motorrijtuigen

§ 1. Algemene bouwwijze van het voertuig

Artikel 5.13.3

De langs- en dwarsliggers en chassisversterkingsdelen van het chassisraam, dan wel de daarvoor in de plaats tredende delen van de mee- of zelfdragende carrosserie van aanhangwagens mogen:

a.
geen breuken of scheuren vertonen;
b.
niet zodanig zijn bevestigd, vervormd of door corrosie aangetast, dat de stijfheid en de sterkte van het chassisraam of van de mee- of zelfdragende carrosserie in gevaar worden gebracht.


Artikel 5.13.4

1.
De bovenbouw van aanhangwagens moet deugdelijk op het onderstel zijn bevestigd.

2.
De ondersteuning van de laadvloer onderscheidenlijk laadruimte moet deugdelijk zijn.


Artikel 5.13.5

De bedrading van aanhangwagens moet deugdelijk zijn bevestigd en goed zijn geïsoleerd.

§ 2. Afmetingen en massa’s

Artikel 5.13.6

Aanhangwagens mogen:

a.
niet langer zijn dan 12,00 m, dan wel niet langer dan 8,00 m indien het een middenasaanhangwagen betreft;
b.
niet breder zijn dan 2,55 m;
c.
niet hoger zijn dan 4,00 m.


§ 5. Assen

Artikel 5.13.18

1.
De assen van aanhangwagens moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd en mogen geen breuken of scheuren vertonen.

2.
De assen mogen niet zodanig zijn vervormd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.

3.
De assen mogen niet zodanig zijn beschadigd of vervormd dat het weggedrag nadelig wordt beïnvloed.

4.
De assen mogen niet zodanig door corrosie zijn aangetast, dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.


Artikel 5.13.20

1.
De wiellagers van aanhangwagens mogen niet teveel speling vertonen.

2.
Verschijnselen van slijtage of beschadiging mogen niet hoorbaar of voelbaar zijn.


Artikel 5.13.24

1.
De wielen onderscheidenlijk velgen van aanhangwagens mogen geen breuken, scheuren, ondeugdelijk laswerk of ernstige vervorming vertonen.

2.
De wielen onderscheidenlijk velgen moeten met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen deugdelijk zijn bevestigd.


§ 6. Ophanging

Artikel 5.13.27

1.
Aanhangwagens moeten zijn voorzien van banden waarvan het loopvlak niet bestaat uit metaal of een materiaal dat voor wat betreft hardheid en vervormbaarheid dezelfde eigenschappen heeft.

2.
De luchtbanden van aanhangwagens mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.

3.
De luchtbanden mogen geen uitstulpingen vertonen.

4.
De profilering van de hoofdgroeven van de luchtbanden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.

5.
De banden mogen niet zijn opgesneden. Van opsnijden is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is.

6.
Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.


Artikel 5.13.28

1.
Aanhangwagens moeten zijn voorzien van een goed werkend veersysteem. Banden worden niet als deel van het veersysteem beschouwd.

2.
De onderdelen van het veersysteem mogen geen breuken of scheuren vertonen en moeten deugdelijk zijn bevestigd.

3.
Aanhangwagens die zijn voorzien van gasvering of schroefveren moeten zijn voorzien van goed werkende schokdempers.

4.
Schokdempers van aanhangwagens moeten deugdelijk zijn bevestigd.


§ 8. Reminrichting

Artikel 5.13.31

Indien de aanhangwagen is voorzien van een reminrichting, moet deze zodanig werken dat het voertuig ten gevolge van de remwerking geen zijwaartse bewegingen maakt.

§ 9. Carrosserie

Artikel 5.13.41

Het slot en de scharnieren van de deuren en laadbakkleppen van aanhangwagens moeten een goede sluiting waarborgen.

Artikel 5.13.48

1.
Aanhangwagens mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.

2.
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid moeten uitstekende delen van aanhangwagens, die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.

3.
Het bepaalde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing op voertuigdelen die zich hoger dan 2,00 m boven het wegdek bevinden.

4.
De wielen onderscheidenlijk banden van aanhangwagens moeten goed zijn afgeschermd en mogen niet aanlopen.

5.
Een reservewielhouder die zich aan de buitenzijde van de aanhangwagen bevindt, moet deugdelijk zijn bevestigd. Indien in de houder een reservewiel is geplaatst, moet dat wiel goed zijn opgesloten.

6.
Geen deel van de buitenzijde van de aanhangwagen mag zodanig zijn bevestigd, beschadigd, versleten of door corrosie zijn aangetast, dat gevaar bestaat voor losraken.

7.
Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het vierde lid.


Artikel 5.13.50

Aanhangwagens moeten aan de achterzijde zijn voorzien van een mogelijkheid tot bevestiging van een kentekenplaat.

Kortom; het mag.