Binnenkort is het zover. Dan gaan we mennen. Om geen verkeerd matriaal aan te schaffen, wil ik graag de mening van ervaren menners over kunststof- of ledertuig. Enkel en dubbelspantuig apart of een combinatietuig. Zelf zijn we erg gecharmeerd van een combinatietuig van kunststof maar wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen ervan. We hebben ons laten vertellen dat als je een combituig neemt een enkelspantuig moet nemen dat je kunt ombouwen naar een dubbelspantuig. Andersom zou niet handig zijn omdat dan het schoftje te smal is en gaat kiepen op de rug wat knijpplekken kan veroorzaken. Graag een mening van jullie omdat wij nog leken zijn en niet graag op een verkeerde manier van start gaan.
We gaan beginnen met enkelspan en als de pony van mijn vriendin het zover heeft gaan we (willen we ) ook dubbelspan gaan doen. Daarom de vraag (omdat we alles nog moeten kopen) is een combituig ideaal of toch liever enkel en dubbel apart. Met twee tuigen ben je veel duurder uit en dan hangt er weer zoveel meer in de toch al overvolle schuur. Dus jij vindt kunststof wel ideaal??
Ik ben er tevreden over. Mijn dochter ook, net als veel klasse 4 rijders.. Ikzelf vind combinatie ook ideaal, eenmaal aangepast aan het paard kun je alles ermee doen. En je hoeft niet apart alles te kopen
Wij rijden ook met een kunststof combinatietuig (zelfde als Echwel) en idd het is heel erg handig. Als het smerig of stoffig is; de hogedrukreiniger erover en schoon is het weer. We kunnen allebei de de tuigen ook als enkelspantuig gebruiken. Zelf vind ik wel de lederen tuigen mooier maar daar heb je zoveel onderhoud aan .
Combinatietuig ben ik ook helemaal weg van. Kunststof daarentegen niet, geef mij maar een lederen tuig. Ik vind het veel mooier en dat poetsen kost me hooguit een uur in de maand.
ik heb ook een combinatietuig. Maar dan de nylon versie van ideal. Bevalt mij prima. Heb nu alleen nog 1 pony in enkelspan maar de bedoeling is dat dit dubbelspan gaat worden dus dan hoef ik maar 1 tuig erbij te kopen.
Ik zou nooit meer een ideal tuig kopen. Het lijkt mooi en het rijdt best fijn alleen mijn pony's hadden binnen 2 maanden doorrijplekken waar ze anders nooit last van hadden. Dan kan je met onderleggers gaan werken maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik vind persoonlijk Zilco erg mooi. Weinig onderhoud en toch net zo mooi als leer. Super sterk en het gaat jaren mee. Volgens mij hebben ze dat ook in combinatievorm maar dat zou je even na moeten vragen.
Ik heb alleen een enkelspantuig (haha, ja wat moet je met een tweespan of combi-tuig als je maar 1 pony hebt) maar wel een leren én een nylon.
Het grote voordeel van nylon is inderdaad, als je fijn door de modder bent gaan crossen, dan zet je je complete aanspanning gewoon aan een paaltje, en doe je met de tuinslang in een keer pony, tuig en wagen afspoelen. Na een wasbeurt met een tuinslag of hogedrukspuit is het tuig weer heel erg mooi. Nadeel: ik heb een merkloos enkelspantuigje (puur recreatiemenner, en daarvoor voldoet het prima) maar het schoftje geeft schuurplekken op de gevoelige huid van mn pony. Ook de borstriem schuurt op de schouders. Daarom gebruik ik wel onderleggers als ik met dat tuig ga rijden, en dan heeft mn pony er helemaal geen last meer van.
Ik heb ook een leren tuig. Het is mooier, soepeler, deze is dan ook fijner te verstellen, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met leer of nylon. Het vormt zich net iets prettiger naar de pony, en het geeft geen schuurplekken of wat voor ongein dan ook. nadeel is écht het onderhoudt... Ik heb zo'n hekel aan iedere keer dat tuig invetten... zucht. Vandaar dat ik uit gemakzucht toch meestal mn nylon tuigje pak. Zeker bij regenachtig weer en modderige bermen gaan we er alleen op uit met het nylon tuig. Maar zoals nu met dit zonnige weer, dan kies ik echt mn leren tuigje.
Wij rijden met een lederen tuig (Ideal) voor de dressuur/vaardigheid maar tijdens de training en de marathon gebruiken we de kunstof tuigen van Co Pater. Heel gemakkelijk in te spannen en geen onderhoud. Gaan al zeker 10 jaar mee. Van Ideal heb ik al meer klachten gehoord. Het rafelt, RVS wordt kaal. Maar het is denk ik wel een van de meest verkochte middenklas tuigen.
Aha , dus de meesten zijn wel te spreken over een combinatietuig. De verkoper zei dat je dan of steeds enkelspan ging rijden of tweespan. Hij zei dat je niet telkens ging ombouwen. Maar ja , als je eens wat anders wilt zul je wel moeten. Het kunststof heeft toch wel veel voordelen. Alleen al het onderhoud. Wij zijn niet zo poetserig. Dan is afspuiten ideaal. Ik denk dat we er wel uit zijn nu. Bedankt voor de moeite allemaal.
Dat was onze mening ook. Maar die verkoper zei dat het nogal wat werk was telkens en in de prktijk kwam het er dan op neer dat je dan meestal maar 1 van de 2 ging doen. Maar ja, die verkoopt ook liever 2 enkelspantuigen en een dubbelspantuig ipv een combituig.