[AR] slimme oplossing gevraagd voor hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

slimme oplossing gevraagd voor hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 12:39

Janouk heeft een Ideal Leathertech tuig.
De neusriem is aan de onderzijde breed. Kinketting met rubber omhulsel. Janouk is een haflinger met een kort stuk tussen kin en kaak.

Als we de leidsels aannemen en de kinketting trekt strak, dan schuift de kinketting een stuk vel omhoog en dat komt klem te zitten tegen de neusriem.
Resultaat: Janouk heeft een bloeduitstorting, verdikking daar onder haar kin hangen.

De neusriem kan niet hoger, zit al een vingerbreedte onder het jukbeen. De stang kan niet lager, want dan werkt ze haar tong erover heen.

Hebben meer paarden hier last van? Janouk is toch niet de enige? En wat is hiervoor een oplossing? Bontje onder de neusriem zal nog steeds de huid omhoog drukken.

Slimme oplossingen zijn welkom.

Roxatte

Re: slimme oplossing gevraagd voor hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:23

Hier de gouden tip: probeer een bitloos hoofdstel, is vast wel iets voor een halfinger zoals Janouk Rolleyes Rolleyes. Nee hoor geintje; je geeft zelf al aan dat de onderkant van de neusriem vrij breed is, kan je dat niet (laten) versmallen? Heb je een liverpoolstang met losse scharen? Misschien werkt een liverpoolstang met vaste scharen beter ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:03

Kun je er niet een smallere neusriem in doen, en als die er niet zijn deze smaller laten maken?
Dat is eigenlijk het enige dat ik kan bedenken, of evt. een poosje zonder neusriem rijden totdat je een passende oplossing hebt gevonden...

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:24

janouk schreef:
Kinketting met rubber omhulsel.

Hier zit denk ik het probleem, rubber stropt en daardoor glijd de huid onder het omhulsel niet terug.
Ik zou een heel glad materiaal zoeken om als hoesje om het rubber te doen, misschien een hulsje van voeringstof fabriceren?
Als ze erg gaat zweten verergert het probleem helemaal en ik denk niet dat je het dan nog red met een glad stofje. Hier moet ik nog effe over nadenken Knipoog

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:19

Haal het rubber van de kinketting af en leg de neusriem die laatste halve cm hoger.
Of vervang de onderkant van de neusriem door een smaller tussenstukje.
Reageert de pony heftig op de kinketting vervang deze dan door een sporenriempje.

shaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:36

de kinketting moet wel in het kuiltje vallen van je onderlip zeg maar want anders kan hij zijn kaak breken als je wat trekt(remt ofzo) aan de teugels.
gr shaila

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 07:47

mijn instructrice (voor onder het zadel) rijdt ZZ dressuur en heeft bij haar paarden een gelpad onder de kinketting. En ik heb deze geleend. En het lijkt te helpen en is voor Janouk bijzonder vriendelijk.
Ik heb er gisteren meegereden en ze reageerde erg prettig op de gelpad. Ze was bijzonder nagevelijk tijdens de dressuurtraining in het bos. En wij hebben de neusriem nog een half gaatje hoger gedaan.
IK ga er een week mee rijden om te kijken hoe het bevalt.