[AR] Weer eens geoefend.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Weer eens geoefend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 09:05

Ik wilde graag wat oefenen in de bak ofzo, maar die is gewoonweg te klein naar mijn zin (20x40) om goed te oefenen met de kar.

Na wat heen en weer overleg mocht ik wel een keer in het land rijden van de stal eig. Als ik maar op het zand gedeelte bleef.

Nou gisteren, toen de paarden uit het land waren, heb ik Marlon in gespannen.

Helemaal in mijn eentje (mensen stonden op afstand te kijken) en hij bleef keurig netjes stilstaan.

toen heb ik hem aan de hand met de kar er achter meegenomen het land in,en ben daar pas opgestapt.

Meneertje was enorm fris en wilde constant vooruit.Nu was dat niet zo'n succes,want het land was nogal hobbelig!

UIteindelijk een drafje gedaan,en hij was enorm opgefokt!dus mijn teugels waren ineens niet meer aan de korte kant, had meter over. Hij liep zo te stressen en heet te doen.
na 20 minuten werd hij wat rustiger en heb ik de teugels "lang gegooid" om hem uit te stappen.

Ik vraag me waarom hij zo druk deed, ik moet zelf nogal wennen aan de kar,en hij natuurlijk ook.
maar ik heb weinig zin in ongelukken,als hij zo druk doet.

verder gaat hij nu op eigen initiatief bochten maken in het land, dus gauw te kort willen draaien, tikje met de zweep maakt hem dan weer heel heet,maar om te scharen met de kar had ik ook weinig trek in.

Misschien heeft iemand daar een tip voor?
Ik heb iig goed afgesloten,dat hij wel braaf was. ondanks dat hij heet en gespannen was.
Toen ik hem had uitgespannen, heb ik hem met zijn gewone hoofdstel nog even aan de lange lijnen gelongeerd voor 10 minuten,om toch eventjes de ontspanning op te zoeken.

Woensdag gaan we met de groep naar het bos.
Het zal me benieuwen of hij nog praatjes heeft dan.

Sjonniej

Re: Weer eens geoefend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:01

Ander terrein is altijd spannend, zeker als het dan ook nog hobbeld. Dan maakt de wagen een beetje herrie en hij voelt dat zelf natuurlijk ook. Tel daarbij jou spanning op en je krijgt een fris paard voor de wagen.

Dat hij zelf routes gaat verzinnen mag absoluut niet. Je zal dus echt scherper moeten blijven en zien te voorkomen dat hij ineens afslaat. Als je er zelf niet uitkomt; neem les Lachen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 14:03

DIe lessen krijg ik, maar ik moet het ook zelf oefenen, Woensdag met die groep is mijn intructeur/beleerder van mijn paard ook mee naar buiten,dus dat is wel fijn.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:09

wat hierboven staat klopt helemaal.
als je ment moet je altijd opletten op van die kleine signalen, aangezien je niet direct contact met het paard hebt voel je het minder goed aankomen. dit soort dingen moet je leren daarom is les altijd handig.
misschien kun je ook eens proberen om ipv een tikje te geven, de zweep enkel tegen zn zij aan leggen, ongeveer op de plaats waar je je been houdt. het liefst leg je gewoon de stok hier tegen aan, zo begrens je hem als het ware net als je zou doen als je hem onder het zadel had.
zo kun je hem ook leren dat de zweep niet alleen de functie heeft van sneller maar dat deze ook een beloning kan zijn (een aaitje) of een begrensing. Lachen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:12

dazt is een goede tip, dat zei mijn instructeur ook,maar dan moet je wel snel zijn,als het om een aanwijzing gaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:20

Het meeste is denk ik hier boven al gezegd.
Nieuw terrein is altijd spannend, voor je paard maar ook voor jou!

Ik zou proberen in het begin lekker een poosje te stappen en in stap wat grote wendingen te rijden als dat lukt zodat hij al wat beter en constanter aan het bit komt.
Als je op erg hobbelig terrein rijdt is het ook wel belangrijk om op je handen en de aanleuning te letten, want door het schokken van de wagen wordt je verbinding met de mond ook snel onrustiger waardoor je paard weer onrustig kan worden.

Als je een mooie constante verbinding kunt krijgen zal je paard ook niet zo heel snel zelf allerlei bochtjes gaan lopen maar wachten tot jij iets aangeeft.
Als 'ie toch te snel naar binnen valt moet je goed opletten dat je je buitenhand er goed bij houdt en binnen kleine ophoudingen maakt en weer ontspant.
(dit kun je op mijn foto's van mijn menles op de blakheide goed zien, was erg leerzaam! Knipoog )

Succes!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:52

@ nouvel, wat je nu zegt is heel logisch,en klinkt makkelijk,maar juist op het hobbelige terrein kwam ik gister achter, is het heel moeilijk om hem constant te houden,
misschien als ik hem iets meer ruimte zou geven dat het beter zal gaan.
bedankt!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:15

Snackie schreef:
@ nouvel, wat je nu zegt is heel logisch,en klinkt makkelijk,maar juist op het hobbelige terrein kwam ik gister achter, is het heel moeilijk om hem constant te houden,
misschien als ik hem iets meer ruimte zou geven dat het beter zal gaan.
bedankt!

Dat is altijd het moeilijke he...
Het is allemaal zo logisch, maar om uit te voeren nog niet zo simpel...
ik ken het... Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 19:30

Gelukkig leren we allemaal van de fouten die we maken!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:34

wat een verhaal zeg Tong uitsteken maar ik denk dat ieder paard of pony wel eens zo'n dag heeft wees blij dat t niet altijd zo is met als sommige pony's of paarden!!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 19:35

Tsja, dat is nog maar de vraag,als hij fris blijft, dan ben ik denk ik snel klaar, want ik ben niet zo voor een fris paard, voor de kar dan, denk dat dat komt omdat het nieuw is.
Misschien is het zoiezo makkelijker als we wat vaker geoefend hebben