[AR] Hengst & Merrie in 2span? 'Groene' pony links of rechts?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Hengst & Merrie in 2span? 'Groene' pony links of rechts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 19:13

Even wat vraagjes voor de toekomst, aangezien altijd al mijn droom is geweest om ooit eens 2span te gaan rijden met onze fokmerrie Otje en één van haar prachtige veulens Lachen

Is het mogelijk om een merrie en hengst in 2span te zetten? Otje is best wel eh, 'bitchy' naar andere pony's en paarden, deze 2 staan echter bij elkaar in dezelfde weide en kennen elkaar dus ook prima, potentiele spangenoot is dan ook een veulen van haar Knipoog
Als ze zich bijv. een beetje zich bitcherig zal gaan gedragen in 2span, is dat dan op een bepaalde manier af te leren of op een andere manier te voorkomen?

En dan mijn 2e vraag:
Als je een 2span maakt van een supermakke, bomproofe ervaren pony en een redelijk groene pony die net beleerd is in enkelspan en dus nog niet zó ervaren is met het aangespannen werk,
aan welke kant zetten jullie dan de 'groenere' pony? ik dacht zelf aan rechts, aangezien ik veel buiten rij (en ook over de weg moet om ergens op een rustig plekje te kunnen trainen) en dan dus de wat groenere pony niet direct langs het verkeer heen loopt.

Aan de andere kant is het zo dat de groenere pony dan dus wel met allerei dingen langs de weg te maken kan krijgen zoals (omgevallen)containers, pionnen, dat soort dingen Knipoog

Wat is jullie voorkeur, en waarom? Lachen

Edit: typefoutje Lachen

sammykuh

Re: Hengst & Merrie in 2span? 'Groene' pony links of rechts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:22

vraag 1.

dit merk je pas als ze daadwerkelijk in het 2 span lopen bij de een klikt het meer dan bij de ander. maar zorg ook dat ze met elkaar in de wei lopen zodat ze elkaar nog beter kenen (ook al is het haar veulen) mocht het echt niet gaan kun je hem desnoods castereren

vraag 2.

ik zou er zelf voor kiezen de pony links te zetten. zo kan de oudere beleerde pony hem terug duwen mocht hij pozij springen. als hij bijvoorbeeld denk he dat slootje ziet er leuk uit en hij wil erin en hij staat rechts dan sleurt hij bijna zeker de oudere pony mee. als hij links staat dan springt hij tegen de oudere pony aan die hem in de meeste gevallen terug zal duwen of tgen zal gaan houden.

Natuurlijk gaat dit niet altijd in de praktijk zo maar vind het zelf veiliger als hij links staat. tenzij je een leuke oudere pony hebt die vrolijk mee de sloot in baggert Knipoog .

iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen voorkeur maar heb de mijne even uitgelegd hoop dat je er wat aan hebt.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:27

Vraag 1: dat kan prima hoor, maar wees streng tegen je merrie, wanneer ze in het span de baas wil spelen, het is daar juist de bedoeling dat ze samen gaan werken. maar dat is ook iets wat ze nog moeten leren.
vraag 2:Juist links, want als de groene pony, verkeer of zo eng vind wil deze naar rechts springen. daar staat dan je 'goede' pony en die duwt haar terug. Dat zijn mijn ervaringen (hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd voor je..) Maar na een aantal keer 2span te hebben gereden kun je toch het beste gaan wisselen; ten eerste om je pony's aan beide kanten soepel te houden en om erachter te komen hoe ze het fijnste lopen. (en nog tientallen redenen meer, maar die ben ik even kwijt)3
hoop dat je er wat aan hebt! Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:46

Gewoon de baas zijn in het span. Madam moet doen wat jij zeg.

Ik heb Dennis een keer in het span gehad met een merrie waarbij hij NIET op het land stond (eerder al met een andere merrie waar hij wel bij stond, dat was uiteraard geen probleem). Maar hij wist gewoon werk is werk en hobby doe je maar op het weiland. Op de poetsplaats stond hij zelfs nog te brullen en ik leg het tuig er op, hij is stil en kan hem er zo naast knopen(dit heeft hij onder het zadel ook).

Links, rechts enz kan ik je niet vertellen, daarvoor heb ik nog te weinig ervaring. Zowel jou rechts 'uitleg' klinkt logisch, net als die van de andere links.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 20:57

Sammykuh: ik snap zeker dat het tussen sommige spangenoten beter klikt dan andere, maar het was meer zo van 'zouden jullie het afraden'...

De uitleg voor links van jou en Sumic klinkt eigenlijk wel erg logisch, daar had ik zelf nog niet aan gedacht Knipoog

@ ciska: hij kende de merrie dus eigenlijk niet, maar deed het dus braaf? dennis is ook jouw dekhengst toch? als het zelfs met een dekhengst dus lukt..... kijk, cupido is zeker nog geen dekhengst, misschien op latere leeftijd wel, ysbrand wordt in ieder geval binnenkort verkocht, cupido houden we nog even aan en we kijken even wat we er mee gaan doen. misschien houden en naar hengstenkeuring, daarna evt. verkopen, of laten castreren en houden.... geen idee, ligt er ook aan hoe hij zich verder gedraagt.

in iedergeval bedankt allemaal, ben benieuwd naar nog meer mensen met 2span ervaring die een logische uitleg hebben voor links of rechts Lachen

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:20

wij zijn pas begonnen met onze haflinger in het tweespan te zetten, hij is al goed getraind in het enkelspan. maar erg schrikachtig op de weg, hij is wel goed te corrigeren maar wordt erg snel.
we hebben hem dus aan de rechtse kant gezet in het span zodat hij niet zo kort langs de traktors afgaat, en dat gaat best goed.

de andere haflinger in het span is een merrie en die van ons een ruin, die denkt dat hij hengst is Haha! . ze vinden elkaar niet zo aardig maar als de dissel ertussen zit is er niets aan de hand, we moeten wel goed opletten dat ze elkaar niet bijten watn dat doen ze wel eens. dan gewoon even met de zweep ertussen en dan is dat ook weer over.

nou ik hoop dat je er wat aan hebt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 15:45

Dankjewel karlijn voor de tip Knipoog

oh maar otje moet ook zéker niet denken dat ze er 'ongestraft' mee weg kan komen, met het bijten van haar spangenootje, dan komt genadeloos de zweep tussen beiden Lachen Clown

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:14

Inspannen naast elkaar valt idd vaak best mee. De merrie is al ervaren en weet (als t goed is) dat ze luisteren moet. En idd korte metten maken en zorgen vooral aan het begin dat ze niet de neuzen bij elkaar steken.

Groene ponie zet ik ook altijd links om de reden die al gegeven is dat de ervaren pony m belet om een sloot oid in te lopen, je (vooral vroeger) rechts op de kar zat en mocht de groene beginnen te meppen dan zit je er niet achter en je hebt je groene onder de zweep lopen (bij de hand) waardoor je deze makkelijk corrigeren kunt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 23:00

Dankje BD voor de toevoeging Knipoog ik zit inderdaad nog op de 'ouderwetse' manier rechts op de bok, zo is de bok ook ontworpen, met de zweepkoker aan de rechterkant Lachen

Goed, dat zal dus toch links worden, klinkt al met al dus een stuk veiliger Lachen