[AR] Kar opknappen - hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roadracer

Kar opknappen - hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 16:50

Ik ga deze week samen met mijn vader onze kar een beetje opknappen. Omdat ik hem in zijn huidige staat niet helemaal geweldig vind (tweedehands gekocht, dan ben je niet te veeleisend Clown ) wil ik er meteen het één en ander aan veranderen. Sowieso gaat er eindelijk een fatsoenlijk bokkussen op komen, maar ik ben erg benieuwd of jullie nog leuke ideeen of tips hebben Pling
Dit is de kar in huidige staat (let niet op de baggerkwaliteit van de foto's):
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil in ieder geval "iets" doen met de planken aan de voorkant. Misschien een schot uit 1 geheel, en dan een mooi motief erop verven? Of het hout weghalen en er 2 stangen tussenlassen? Denk dus aan zoiets:
Afbeelding

Zou het mooi zijn om de velgen wit te maken? Of een andere kleur? Ik hou wel van een beetje opvallend, maar misschien is geel weer een beetje TE. Denk eigenlijk ook niet dat ik er de tijd voor ga vinden om de spaken met zo'n gradient te gaan oververven, dus het zal wel 1 geheel worden.

Oja, er komt een schimmel voor te staan, dus het moet wel een beetje bij een wit paard passen qua kleur Knipoog

Tot slot nog een paar praktische vragen.
1. Ik krijg het plaatje bij de velgen met geen mogelijkheid eraf??? (Dus het middenstuk, waar de spaken bij elkaar komen zeg maar). Ik zie ook geen schroeven oid zitten. Iemand enig idee hoe dat zou moeten werken???
2. De zwenk klappert nogal los van zichzelf, de vorige eigenaar heeft dat provisorisch gedempt door er een spin tussen te hangen (jawel, zo'n ding wat je op je bagagedrager gebruikt). Als je goed kijkt kun je hem op de 2de foto zien zitten. Het scharniert allemaal super hoor, het is puur iets dempend. Hebben jullie hier een andere oplossing voor???
3. We gaan de hele zaak nu echt eens goed schoonmaken, weten jullie hoe je het beste de draaikrans goed kunt reinigen? En welk vet gebruiken jullie om de draaikrans etc daarna weer helemaal in te vetten?
4. Hoe kan ik controleren of de remschijven nog in goede staat zijn? Kar remt prima hoor, maar dit is een mooie gelegenheid om alles eens echt goed na te kijken.
5. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Hebben jullie nog handige tips? Hebben jullie nog leuke ideeen? Ik hoor het allemaal graag!!!

Alvast bedankt Pling

smaos

Re: Kar opknappen - hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:50

Hoi Roadracer,

Nou, wel een mooie koets, ook al is die 2ehands, ja en? Ik zal eens een foto plaatsen van mijn eerste koets en mijn tweede ook. Dat waren echt lelijke dingen!
Op het eerste gezicht (van de foto's dan) ziet hij er goed uit!

-Ik zou zelf een gesloten voorkant nemen, ten eerste veiliger voor jouw en ten tweede, mocht het paard naar achteren uithalen (en zeg nooit, dat doet die van mij niet.....) dan kan die niet ertussen blijven hangen. Je kunt misschien een kunststof plaat van trespa erin zetten, zijn in verschillende kleuren te verkrijgen, onderhoudsvrij en lijkt veel op hout.

-Spaken is heel persoonlijk welke kleur, bij Annet past eigenlijk alle kleuren wel. Mooi vind ik zelf als je een fellere kleur in het midden doet er eromheen wat neutraler. Of een biesje erop (Kun je ook later nog doen als je meer tijd hebt)

-1.) Als het goed is, moet je dat dopje eraf kunnen halen, of er zit een schroef, of er zitten 2 gaatjes waar je een aparte sleutel voor nodig hebt. (Waarom moet je de wielen eraf?)
-2.)Een nieuwe bout erdoor met een slotmoertje (veiliger), en een stukje rubber aan allebei de kanten ertussen stoppen.
-3.)Als het goed is moet je ook de draaikrans helemaal los kunnen draaien met een bout, dan kan je er goed bij. Ik gebruik 'gewoon' vet, met een vetspuit zet ik om die nippel en dan vullen maar.
-4.)Kijken of de schijven nog dik genoeg zijn, maar aangezien een auto al megalang meedoet, denk ik niet dat je ze ooit op een koets hoeft te vervangen, wel belangrijk de remblokjes, controleren of die niet versleten zijn, afhankelijk hoe oud de koets is zou ik ze zowiezo nieuw erop zetten en heel belangrijk nieuwe remvloeistof, ik doe dat zelf 1 x per jaar. Maar ik rem best veel (heuvelachtig gebied hiero)
-5.)Tips!! Haha! Wil ik ook!! Haha! Tong uitsteken
Een zweephouder naast het bokkussen maken, is handiger en veiliger (zag op de foto dat hij voorop zat).
Voorderest, bandenspanning regelmatig controleren (2,2 barr), beschadigingen bijwerken (zeker als je hem straks helemaal geverfd hebt en je gaat dan rijden, zorg dat je dan bijv. 1x in de maand poets en alles controleert en bijwerkt.) Let op de remvloeistof, optijd bijvullen als je ziet dat het potje leeg begint te raken. Remblokjes niet te laat vervangen, er gewoon op letten. Goed smeren, waar vet zit komt geen water!! Dus draaikrans regelmatig smeren en eventueel wielassen. (Eventueel aanwezig ook de stuurvertraging smeren.)
Ik kan even niks meer bedenken, als ik nog iets zou weten, laat ik het wel horen, hoop dat je hier iets aan hebt!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:24

Dankjewel smaos, hier heb ik zeker wat aan!

Tja, wat dat wieldopje betreft: Ik kan dus echt echt echt geen boutjes vinden, 't is echt een volledig platte, dichte deksel Verward Ik zat me ook al af te vragen of het niet gewoon vastgelast is?!? Heb al eens geprobeerd er en schroevendraaier tussen te krijgen maar dat is dus echt onmogelijk, zit geen (?) ruimte tussen. Ga er mijn vader maar eens naar laten kijken, misschien dat we er nog achter komen. Ik wil de wielen er eigenlijk wel afhalen als we gaan schilderen, dan kun je overal net even wat makkelijker bijkomen.

Die zweephouder is ook zeker een goed idee, maar dat is meer de allerlaatste afwerking. Eerst moet het bokkussen erop, dan weet ik ook precies wat lekker grijpt vanuit mijn positie, zeg maar Vork Ben het met je eens dat hij nu op een lastiger plaats zit, ik moet toch steeds naar voren buigen als ik hem wil pakken/wegzettten. En juist in een moeilijke (verkeers)situatie wil je comfortabel en stevig kunnen blijven zitten.

Nog meer mensen tips of ideeen?

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:35

Ik blijf vinden dat je een mooi karretje gekocht hebt Roadracer!! Dat bokkussen blijf ik alleen erg gevaarlijk vinden.. dus dat zou ik zoiezo vervangen.. Maar daar was je het zelf ook al over eens Knipoog

Dat wieldopje zit op mijn wagen geschroefd... Ik kan eigenlijk niet bedenken hoe het anders vastgemaakt zou zitten.. Als het vastgelast is.. Is het behoorlijk vervelend Knipoog

Met de andere punten ga ik eigenlijk vooral wel met smaos mee..

Als je gerichte technische vragen hebt.. dan kan ik die aan mn vader stellen.. Hij doet de technische kant van mn wagen.. Tong uitsteken En daar ben ik zelf dus ook niet zo goed in.

Die zweephouder waar smaos het over heeft vind ik ook een goed idee Lachen

Qua kleuren.. Bij een schimmel past inderdaad wel veel qua kleur... Het zwart van de kar vind ik ook al erg mooi... Als je bijv. felle spaken wilt zou je ze bijvoorbeeld licht/fel-groen kunnen maken.. Lekker flitsend als je miep-miep-zoef met Annet voorbijkomt!

Als je het wat simpeler zou willen houden zou je ook voor bijv. lichtgrijze wielen kunnen kiezen.. Wit zou persoonlijk niet mijn keuze zijn...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:02

Als je het frame in een donkere kleur gaat lakken, neem dan grijze grondverf als basis. Dat scheelt je minstens 1x extra aflakken.
Draaikrans schoonmaken: wij maken hem eerst vetvrij door met de compressor petroleum erin te spuiten. Dat lost het oude vet op en neemt evt ingereden zand (waar je kogellagers van slijten) meteen mee. Daarna met gewoon van dat grijze autovet helemaal vullen. Het vet moet er aan alle kanten weer uitpuilen. Eventueel neem je waterbestendig vet (ja, dat bestaat, ik vind het ook een vreemde combinatie maar gewoon vet schijnt wel nog water te kunnen opnemen)

Vervang alle bouten en moeren door RVS exemplaren. Dan kan je over 10 jaar de boel tenminste óók nog loskrijgen. Zet je velgen en assen (en evt je lamoen) na het lakken nog een keer in de blanke tectiel. Dat scheelt roestvorming.

Remschijven zullen idd niet gesleten zijn, wél misschien roestig en/of niet vlak meer. Even voorzichtig een slijptol met een staalborstel erop er overheen haalt iig die roest eraf. Zijn ze écht niet vlak meer dan zou je ze bij een garage kunnen laten vlakken.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 10:58

Wauw Ibbel, hartstikke bedankt!!! Dat zijn het soort tips die eigenlijk in een sticky zouden kunnen Pling

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:38

Ik heb nogal een technische echtgenoot en zelf óók geen twee linkerhanden. Dan pik je hier en daar wel eens wat op Knipoog

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 23:20

Oke, bij deze even een update: de kar is klaar!!! En hier is het bewijs:
Afbeelding
Afbeelding

Wat hebben we allemaal gedaan?
*Wagen helemaal gedemonteerd, schoongemaakt, geschuurd en opnieuw geschilderd en ingevet (4 dagen werk)
*Remvloeistof vervangen, 1 wielbout vervangen
*Velgen geel laten spuiten (autospuiterij)
*Schroeven en bouten vervangen door RVS exemplaren en alles weer in elkaar geschroefd (ook een hele dag werk trouwens Clown )
*Bok erop laten zetten (bij HCA Klarenbeek, zijn er enorm tevreden over, echt supergoede service)
*Aan de achterkant een klepje voor het opbergvak laten zetten (ook door HCA)

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat! Ben heel erg benieuwd wat jullie er van vinden Pling
Laatst bijgewerkt door Roadracer op 19-06-07 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:23

Tjee... dat is een zichtbaar verschil zeg!
Heel erg veel plezier met je gave wagen!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:47

Wat een werk en wat een resultaat!goed gedaan zeg!Het is echt mooi geworden!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:48

OK dan! Die is mooi geworden zeg!!! Knap gedaan en heel veel plezier ermee.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:49

zo hey die is super geworden zeg
totaal anders mooi hoor dat geel Pling

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:02

Haha, dank allemaal!
Gisteren tijdens de les dacht een mede-menner dat ik een nieuwe wagen gekocht had, ik moest hem echt uitspellen dat het nog steeds dezelfde was want hij geloofde er niks van.
Ben er erg trots op, en natuurlijk ook supertrots op mijn paps zonder wie dit nooit gelukt was Pling

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:09

Tjeetje, jullie hebben niet stil gezeten!!!!! Ziet er echt toppie uit hoor!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:50

Dat is echt top, lijkt echt wel weer als nieuw
Ik dacht het bokkussen al te herkennen als 1 van Andries

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:00

Knap hoor dat je van zo'n verwaarloosde wagen zo iets moois kan maken. Het ziet er helemaal geweldig uit! Heel veel plezier ermee.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 07:15

1 woord: geweldig!
hij ziet er echt super uit! goed gedaan! Lachen

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:05

Woow! Super Josefien! Echt prachtig!!! Haha!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:13

Jeuh die is veranderd. Super mooi geworden en een hele verbetering.

alle tips en trics ga ik even uitprinten.
zijn allemaal bijzonder nuttige moet ik zeggen.
Voor elke kar die een onderhoudsbeurtje wel kan gebruiken.
Bedankt.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:26

Omdat dit topic (ook al is het al wat ouder) precies omschijft wat ook mijn vraag is, heb ik hem weer omhooggehaald.

we hebben eindelijk vakantie en nou gaat de kar er aan geloven. ik heb uit dit topic al veel bruikbare tips gehaald, maar nu zitten we met de volgende vraag: We willen onze wagen helemaal opnieuw gaan spuiten (omdat er verschillende roestplekken en beschadigingen op zitten) Bij een autospuiterij is het voor ons te duur, dus willen we dit zelf gaan doen. Maar wat voor soort verf kun je dan het beste gaan gebruiken? wat voor grondverf en wat voor soort aflak?
Wat gaat roestvorming tegen en bladderd niet af?
Alles soorten tips zijn welkom!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:39

Met al deze tips kun je inderdaad best zelf al een heleboel doen, ik merk hem even zodat ik dit topic terug kan vinden.