[AR] aantal vragen over mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mbvd_

aantal vragen over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 18:16

ik hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik zoveelvragen stel Tong uitsteken

welke wegen mag je wel en niet met een rijtuig komen?
mag je ook rechts zitten?
als je afslaat moet je dan je hand uitsteken?

Jos1

Re: aantal vragen over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:40

Je mag niet op de snelweg en niet op 100 km wegen, voor de rest mag je eigenlijk overal komen, mits je je houdt aan de borden die er staan.
Je zit eigelijk altijd rechts, of soms in het midden (bij sommige wagens kan dat), maar eigenlijk nooit links.
Bij rechtsaf steek je je hand uit, bij linksaf je menzweep boven je hoofd naar links, al snappen de meeste mensen daar niets van.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:41

Je mag op de 50 en 80 km wegen rijden. Als je het veiliger vind mag je op het fietspad als je de fietsers maar de ruimte geeft.

Je mag links rechts en midden zitten. Het is wel handig om je groom aan de verkeerskant te hebben (rechts dus)

Je moet ook gewoon je hand uitsteken of je laat je groom dat doen. Rechtaf gewoon je rechterhand en linksaf met je zweep boven je hoofd.

Dit soort vragen leer je trouwens allemaal bij het koetsiersbewijs

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 18:48

okejj dankjii (ik zit er aan te denken om het koetsiersbewijs te halen maar weet niet waar ik dat moet doen en mijn pony word binnenkkort pas beleerd door ervaren menner)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:50

Lieve Massy,
Natuurlijk mag je vragen stellen. Maar echt ál jouw vragen worden beantwoord tijdens de cursus voor het koetsiersbewijs. En als je hier niet door worden beantwoord, staat je antwoord in de reglementen van de KNHS.
Hierbij wil je daarom vragen; Zou je zo een cursusboek willen aanschaffen en misschien zelfs de cursus willen doen?

edit:
www.ruiterbewijs.nl kan je een heleboel info vinden over hoe en waar en waarom het koetsiersbewijs. Een eigen pony is niet nodig om mee te doen aan de cursus.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:41

Mag ik dan ook een vraag stellen of moet ik daar dan per se een ander topic voor openen Bloos .

Ik ben niet ervaren in het mennen maar wil me er in de toekomst wel meer in gaan verdiepen (uiteraard met goede begeleiding). Wat ik me alleen afvraag is hoeveel een paard kan trekken? Stel dat je een shetje hebt van ongeveer 1.00m hoog in goed conditie en met ervaring in het mennen, hoe zwaar mag dan maximaal de belading zijn (kar + koetsier). Kunnen die ukken meer trekken dan dragen? Ik wil niet overvragen namelijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:21

Sees;
Het antwoord op je vraag staat in de FAQ.
Maar over het algemeen geldt deze regel:
Op asfalt/klinkerweg = 3x gewicht pony
Op harde zandweg = 2x gewicht pony
Op mulle paden = 1x gewicht pony

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:59

Ik had het stiekem alweer gelezen, ik was weer te gehaast. Wat ik alleen niet helemaal op kon maken uit het antwoord was of dat inclusief kar en koetsier is? Ik neem aan van wel? Dat betekent dus wel dat een shetje eigenlijk op mul zand niet ver komt haha?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:30

Dat is inclusief alles; kar, passagiers, picknickmand Knipoog
Nee klopt, het is ook niet echt verstandig om met een shetje over zware paden te rijden. Als je er 2 voor de wagen zet gaat het al een stuk makkelijker.

Nirvanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:52

Ik heb ook even een vraagje..
Weet iemand of ze veel vragen stellen bij het praktijkexamen?
Ik heb namelijk zaterdag examen Hyper!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:19

Mijn ervaring bij het praktijkexamen is dat ze je vragen stellen over waar je op dat moment mee bezig bent....vragen als hoe hoog het borsttuig moet liggen terwijl je aan het optuigen bent en zo...

Nirvanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:08

Okee,, En weten jullie ook of ze in het verkeer vragen stellen? Zo ja wat voor soort vragen?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:17

Vragen stellen doen ze tijdens het theorie examen. Tijdens je praktijk examen hoef je alleen een rondje over de weg te rijden en te praten tegen je groom en pony.

Ze stellen vragen als je afwijkt van een regel.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:03

Bij mij werden er anders wel veel vragen onderweg gesteld zoals over verkeersregels en over de functie van de springriem (!).

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 07:31

Bij mij werden tijdens het praktijkexamen bijna geen vragen gesteld, inderdaad alleen over het optuigen en zo.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:39

Bij mij werden ook vragen met in en uitspannen gevraagd. Ze doen het dus wel ja.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:49

Ligt er maar net aan welke examinator je hebt, hou dus overal rekening mee.
Maar goed het KB examen stelt weinig voor hoor, bijna iedereen slaagt.

Nirvanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:22

Okee dankjewel! Ik doe mendiploma en koetsiersbewijs in 1..

aart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:41

Nirvanalover schreef:
Okee dankjewel! Ik doe mendiploma en koetsiersbewijs in 1..

wat is het verschil

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:07

Moet je zeker extra betalen. Wij hadden alleen koetsiersbewijs maar dat bestond uit een theorie en een praktijkgedeelte. Alleen met inspannen werden er nog wat vragen gesteld maar niet echt tijdens het mennen.
Volgens mij slaagt vrijwel iedereen voor de praktijk. Theorie is te leren en vaak is het ook logisch nadenken.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:03

Mijn koetsiersbewijs enkelspan, was geloof ik ook in combinatie met het mendiploma. Het enigste verschil is dat we met het praktijkexamen ook een soort dressuurproef moesten afleggen. (er waren 2 examinators, eentje voor dressuur en eentje voor in het verkeer, ook diende je beide proeven met een verschillende aanspanning te rijden). Een aantal jaren later heb ik ook het tweespan koetsiersbewijs gehaald, maar dat was alleen theorie en praktijk in het verkeer. Maar goed dit is al een hele tijd geleden (bijna 10 jaar) Beide stelde eigenlijk niet zo veel voor.. Bloos

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:30

Bij ons koetsiersbewijs werd bij het praktijkgedeelte (dus optuigen, inspannen en rondje rijden op de weg etc.) bij geen van ons drieen vragen gesteld. Daardoor bleef het allemaal redelijk ontspannen gelukkig! Maar zoals ik begrijp zit hier dus wel erg veel verschil in. Maar joh, ga er maar van uit dat die examinator er ook voor zijn plezier zit en er echt niet op uit is zoveel mogelijk mensen te laten zakken.... Knipoog
Heel veel succes!!! Go jij! Go jij!

sunny_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:34

Bedankt voor de informatie allemaal.. Ik ga ook beginnen met mennen en dit is altijd handige informatie om te onthouden!

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:27

Napie schreef:
Je mag op de 50 en 80 km wegen rijden. Als je het veiliger vind mag je op het fietspad als je de fietsers maar de ruimte geeft.

Je mag links rechts en midden zitten. Het is wel handig om je groom aan de verkeerskant te hebben (rechts dus)

Je moet ook gewoon je hand uitsteken of je laat je groom dat doen. Rechtaf gewoon je rechterhand en linksaf met je zweep boven je hoofd.

Dit soort vragen leer je trouwens allemaal bij het koetsiersbewijs

Je mag dus niet op het fietspad, je bent gewoon verkeersdeelnemer, er kan een gedogen beleid zijn, dwz dat het onofficieel is toegestaan bij drukkere wegen, maar officieel kan je dus gewoon een boete krijgen, dat geldt trouwens ook voor onder het zadel.
En mest op het fietspad en binnen de bebouwde kom altijd opruimen om te voorkomen dat we in de toekomst nergens meer mogen rijden.
Bij de meeste gemeentes kan je daar ook al boetes voor krijgen.

groetjes
Marianne