Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:Een stang zónder kinketting heeft eigenlijk totaal geen inwerking, of in ieder geval niet de belangrijke hefboomwerking waarvoor een stang bedoeld is. stang heeft, anders dus als een trens, wél hefboomwerking, maar daarvoor moet je er wel de kinketting aan hebben, anders kun je er net zo goed een trensje in hangen.
Als je de leidsels licht aanneemt, moeten de scharen van de stang normaal gesproken een hoek van 45 graden maken met de mondspleet, is die hoek groter, dan zal de stang eerder inwerken als rem, in plaats van echt bit, en zal het paard niet echt de aanleuning op zoeken. Is de hoek kleiner dan 45 graden, dan zal het eerder pijn in de paardenmond veroorzaken.
voor meer tuigkennis kun je ook eens kijken op http://www.mencursus.net
De dingen die jij hier vraagt, worden daar allemaal heel precies uitgelegd
Edit: sentido was me even voor, maar wat ik er van heb gehoord, is dat als je dus bijv. er een liverpool in hangt zonder kinketting, het bit dus eigenlijk helemaal géén hefboomwerking heeft, en dus niet werkt zoals een stang behoort te werken (dus met hefboomwerking)...
Henrieke schreef:maar ik vind het een beetje raar, waarom bestaan er dan ook gewone stangen die je zonder kinketting gebruikt? Wat voor inwerking heeft dit dan?