[AR] Onregelmatigheid in tempo

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Onregelmatigheid in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 13:40

Ik heb wat problemen met het regelmaat in tempo van Nickey. De eerste 20 min dat hij werkt, loopt hij echt in slakkengang. Pas daarna gaat de knop ineens om en gaat de turbo aan. Precies het tegenover gestelde dus. Het maakt daarbij niet uit of ik daadwerkelijk van stal ga of in het land dressuur rij.

Het probleem doet zich zowel voor in enkel als tweespan.
Aandrijven met de zweep geeft geen reactie, misschien 2 stappen harder maar dan valt hij weer terug. Hij slingert ook erg en is niet aan het bit te krijgen. Als het 'dieseltje' warm is, dan loopt hij ineens als een trein maar dan loopt hij weer boven zijn tempo en word onregelmatig.

Wie herkent dit en kan mij een tip geven?

Sjonniej

Re: Onregelmatigheid in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:41

Begin lekker zo laten, hij heeft tijd nodig om op te warmen. Als jij zelf uit je bed komt en je gaat dan hardlopen, loop je de eerste 20 minuten ook niet lekker. Dus daar moet je niet te veel aan rommelen, lekker zo laten tuffen en pas echt oppakken als hij los is.

Daarna zal je hem voor moet zijn, dus zodra hij maar een fractie sneller gaat, meteen een ophouding. Iedere keer weer terughalen naar jouw tempo, dit is gewoon een kwestie van luisteren en niet laten doen wat hij zelf leuk vind.
Eventueel een keer een lesje nemen en daar je probleem aankaarten. Misschien dat je deze persoon je kan leren om te voelen/zien/opmerken dat hij sneller wil gaan en de beste manier om hem op te vangen.
Als hij eenmaal weet dat hij gewoon moet luisteren, zal die onregelmatigheid er ook uit gaan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 13:19

Dank je. Eerste 20 min geduld hebben dus. Aankomende donderdag heb ik les van Paul Versluis. Zal het eens aankaarten.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:21

Ik ga mee met de reactie van Sjonnie. Ik herken het probleem ook wel een beetje.
Wij hebben een tinkermerrie die we ohz en voor de wagen rijden.
Zij heeft lichte artrose maar een heel vervelend jaar achter de rug.
Nu zijn we weer lekker rustig aan het rijden en aan het mennen.
Pas geleden had ik een privélesje ohz. Dan begint ze ook erg traag (en ik ben dan geneigd haar te veel aan te sporen om door te lopen)
Mijn instructrice zei toen ook een beetje wat Sjonnie zei. Laat haar eerst even lekker warm draaien en goed onspannen.
Vervolgens het tempo wat opvoeren en het werkte iig goed bij Flan.
Ik zelf zat hier gewoon fout te denken en wilde haar dus in het begin te veel laten doen.
Nu we ook weer wat lessen, word ik weer op mijn te kortkomingen als baasje gewezen Haha!
Maar idd overleg met je lesgever. Ik ben heel benieuwd wat hij er van zegt. Ik zou t ook wel fijn vinden als je zijn reactie plaatst.
Daar kunnen we mss allemaal nog wat van leren.
Succes!

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:45

wij hebben hetzelfde met onze haflinger,

het is gewoon een diesel eerst opwarme daarna loopt hij pas. Na ongeveer een 15 min is hij aan de praat en loopt hij stevig door. Hier kun je denk ik weinig aan veranderen en anders hoor ik het graag van de gene die het weten want we krijgen het al bijna 4 jaar niet uit zijn hooft.

denk dat je gewoon in het begin rustig aan moet doen en daarna wat meer tempo er in moet brengen