[AR] Hoe trainen jullie dressuurmatig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammykuh

Hoe trainen jullie dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 19:29

Hoi,

Nou mijn titel zecht het al. Hoe trainen jullie dressuurmatig?

Ik heb zelf niet de mogelijkhied iedere dag met de kar de weg op te gaan. Dit omdat er niet altijd iemand is die mee kan. Omdat ik hem niet onder het zadel soepel kan houden ( pony 1.20 ik 1.85 is zo zielig Clown ) Ben ik genoodzaakt hem aan de dubbele longe soepel te houden.

Nou rijd ik gemiddeld 3 keer met de kar buiten en longeer hem 3 keer. Soms vervang ik een keer longeren of buiten rijden met rijden met de sulky op het land.

Als jullie met dubbele longe longeren doen jullie dan bijzetjes of een bijzettuigel aan om hem rond te houden of enkel alleen de dubbele longe?

Wie andere tips heeft goed dressuurmatig te trainen ik hoor het graag.

Groetjes Samantha

Dennis

Re: Hoe trainen jullie dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:14

Longeren met een dubbele longe zonder bij zet. Soms wel als slofteugel vast gemaakt, soms niet (hangt ook van de pony af). Dat vind ik zelf het fijnst werken.
En gewoon dresuurmatig op het land aan de gang voor de wagen. Ik rijd heel weinig buiten omdat ik bijna nooit iemand heb die mee wil.

En ik rijd mijn pony's wel zelf onder het zadel.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:31

veel dubbele longe, omdat ik weinig tijd heb en ze zo wel allemaal even beweging kan geven. aan de longe veel schakkelen, verzamelen en weer weg, halthouden galopperen enz enz. stukjes schouderbinnenwaarts, wijken aan de lange lijnen.
dressuurmatig voor de sulky: eerst begin ik een kwartier met stapoefeningen. stelling buiging. vervolgens doe ik deze oefeningen in alle gangen. en weer veel schakkelen. van halt naar galop, galopwissel, weer halt, voorwaarts in draf, stukje verzamellen en weer naar voren, verzamelde galop, middengalop, halt, achterwaarts, bochtjes achterwaarts en weer recht. en enz
Voltetje vergroten, verkleinen, slangenvoltes, stelling rechts/links op een rechte lijn, afwenden, rechtstellen, wijken, schouderbinnenwaarts, keertwending om de achterhand (as).

Zo ziet mijn training er een beetje uit.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 11:35

bedankt voor de reactie hier heb ik veel aan. als iemand nog wat meer weet hoor ik het graag

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 15:26

@xElienx: hoe kan ik galopwissels doen voor de kar? doet het paard dat automatisch als je gaat handveranderen in galop of meot je bepaalde hulpen geven.

Ben pas een jaar intensief bezig met de dressuur vandaar mijn vraag

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:28

sammykuh schreef:
@xElienx: hoe kan ik galopwissels doen voor de kar? doet het paard dat automatisch als je gaat handveranderen in galop of meot je bepaalde hulpen geven.

Ben pas een jaar intensief bezig met de dressuur vandaar mijn vraag

Zo doen wij het. We begonnen met eenvoudige galopwissel dmv stappassen. Op de slangenvolte. De hulpen die je dan geeft zijn: omstellen en de galophulp en de zweep op de plek waar normaal het binnenbeen zit. Daarna de vliegende galopwissel aan het einde van een diagonaal. En zo steeds verder trainen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:33

ik ben pas net begonnen met longeren aan dubbele longe (3x gedaan nu). ik doe dan lijn van me hand, naar singel,door het bit, aan singel tussen benen vast.
ik doe alleen nog draf-halt-draf, veel overgangen, volte verkleinen en verruimen, middendraf en poging tot wat meer verzamelen.
maar goed ik heb dit paard onder het zadel bij lange na nog niet voor elkaar, daarom doe ik aan lange lijnen longeren om dingen daar eerst te oefenen, zonder ruiter.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:17

dezelfde reden als tha girll, ben ik gaan longeren met dubbele lijnen (gister voor het eerst)
enorm goed voor de souplesse te verkrijgen,die ik persoonlijk onder het zadel niet krijg

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 21:56

Ja mijn probleem is dat ik er nier op kan rijden. En als ik niemand heb die mee gaat naar buiten dan ben ik genoodzaakt hem te longeren, of met de sulky te rijden. Omdat ik als ik met de sulky rij dan op het land moet rijden is heel de tijd rondjes rijden ook niet leuk en heeft ook geen effect.

Vandaar mijn vraag hoe ik verder en beter kan trainen op de wei en aan de dubbele longe. Omdat ik nu alleen maar dressuur wedstrijden voor de regiocompetie rij hoeft hij alleen maar een B proef te beheersen. Maar in de toekomst wil ik voor de KNHS starten dus moet hij wel wat meer oefeningen kennen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:09

De proeven van de KNHS kan je zo downloaden op www.knhs.nl dus daar kan je zien wat je dan moet oefenen. Maar als je dressuurwedstrijdjes rijdt, dan kan rondjes rijden op een veld toch nooit saai zijn? Ik neem tenminste aan dat jouw pony niet het 1e wereldwonder is wat een proef loopt voor allemaal 8en en hoger. Het lijkt me dat je ook voor een Bproef, genoeg te oefenen hebt. Overgangen, nageeflijkheid, stelling en buiging, figuren, alle gangen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:33

Sjonniej schreef:
De proeven van de KNHS kan je zo downloaden op http://www.knhs.nl dus daar kan je zien wat je dan moet oefenen. Maar als je dressuurwedstrijdjes rijdt, dan kan rondjes rijden op een veld toch nooit saai zijn? Ik neem tenminste aan dat jouw pony niet het 1e wereldwonder is wat een proef loopt voor allemaal 8en en hoger. Het lijkt me dat je ook voor een Bproef, genoeg te oefenen hebt. Overgangen, nageeflijkheid, stelling en buiging, figuren, alle gangen.

nee natuurlijk heb ik geen wereld worder alhoewel ik wel in het eerste jaar 3e bij de regio was Bloos mar dat terzijde. Ik bedoel met rondjes rijden gewoon stap draf gelop en geen oefeningen war elien zij van wijken enzo dat doe ik niet maar is meschien wel makkelijk om dat te gaan leren omdat ik in de toekomst voor de KNHS wil gaan starten. Ik heb de dvd van de KNHS met de proeven van b tot z maar mijn vraag was hoe je dat wijken voor de wagen aan kunt leren aangezien je geen kuitdruk kunt geven op de wagen.

Verder bedoel ik met iemand die andere tips heeft voor bv het longeren of iemand die een andere oplossing heeft om je paard dressuurmatig te trainen als je er niet op kunt rijden en er ook geen kar achter kunt spannen omdat je niemand hebt die met je mee kan.

maar bedankt voor je reactie!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:17

Wijken voor de wagen lijkt me ook redelijk ongemogelijk, doordat wijken een zijwaartse gang is en de wielen van je wagen niet zijwaarts kunnen rollen. Schouderbinnenwaarts zou je wel kunnen oefenen met een zweephulp achter de singel en wat meer stuur in je handen dan ohz. Maar persoonlijk doe ik dit soort dingen nooit, ik vind de standaard dingen al moeilijk genoeg om goed uit te voeren.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 16:20

Sjonniej schreef:
Wijken voor de wagen lijkt me ook redelijk ongemogelijk, doordat wijken een zijwaartse gang is en de wielen van je wagen niet zijwaarts kunnen rollen. Schouderbinnenwaarts zou je wel kunnen oefenen met een zweephulp achter de singel en wat meer stuur in je handen dan ohz. Maar persoonlijk doe ik dit soort dingen nooit, ik vind de standaard dingen al moeilijk genoeg om goed uit te voeren.

ja mij leek het namelijk ook heel onlogisch wijken voor de kar :S dus vandaar mijn vraag hoe zij dat voor elkaar kreeg.

natuurlijk moet eerst de basis er goed inzitten wil je verder gaan met moeilijkere oefeningen ben ook druk bezig en train dan ook minimaal 6 dagen per week.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:13

ik denk dta het wijken vooral aan de lange lijnen is

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 22:18

Snackie schreef:
ik denk dta het wijken vooral aan de lange lijnen is

ja maar omdat het ook in haar lijste van de sulky staat vandaar mijn vraag.

Maar als er nog iemand tips heeft ik hoor het graag

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:18

ik laat ze vooral wijken aan de lange lijnen, maar voor de sulky wil het ook best een paar pasjes. Mn lamoen is heel breed en als je dan niet te veel zijwaarts gaat, komt de sulky best netjes mee.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 12:15

ow ok ja ik snapte het al niet zo goed.

maar hoe laat jij ze wijken aan de lange lijnen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:55

Zweephulp aan de binnenkant net achter de singel, goed begrenzen met je buitenteugel, lichte stelling naar de andere kant vragen. Exact hetzelfde als onder het zadel, alleen vervang je je beenhulp door je zweep. En zal je waarschijnlijk iets meer met je buitenteugel moeten opvangen omdat je je buitenbeen mist.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:00

onder het zadel train ik het meeste dressuur, kan ook makkelijk met een haflinger
maar ook aan de enkele longe met pessoa of aan de dubbele longe zonder bijzet.
lange lijnen moet ik ook nog eens goed leren Clown
als we gewoon voor de kar trainen doen we ook veel oefeningen als schoudervoor, echt schouderbinnenwaarts kan niet aangezien ze dan in twee sporen moeten lopen. maar schoudervoor is wel een goede oefening om je paard wat soepel in de rug te krijgen mits je het correct uitvoert natuurlijk.

ik denk dat het voor jou misschien ook handig zou zijn om een klein meisje op je pony te laten rijden, die natuurlijk goed en netjes dressuur kan rijden. die kan dan je pony helpen trainen Lachen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:59

Sjonniej schreef:
Zweephulp aan de binnenkant net achter de singel, goed begrenzen met je buitenteugel, lichte stelling naar de andere kant vragen. Exact hetzelfde als onder het zadel, alleen vervang je je beenhulp door je zweep. En zal je waarschijnlijk iets meer met je buitenteugel moeten opvangen omdat je je buitenbeen mist.

je buitenste "leidsel" langs het lichaam leggen helpt ook heel goed.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 16:43

Sentido schreef:
ik denk dat het voor jou misschien ook handig zou zijn om een klein meisje op je pony te laten rijden, die natuurlijk goed en netjes dressuur kan rijden. die kan dan je pony helpen trainen Lachen

dit kan niet aangezien er geen kleine meisjes in de buurt wonen. en daarnaarst zou het dus een klein iemand moeten zijn met minstens L ervaring aangezien ik verder wil in de dresuur en het weining zin heeft om er een ´penny´ meisje op te zetten die een beetje aanrommelt omdat dat ook niet echt bevordelijk is voor mijn training.

vandaar dat ik het met longeren enzo op moet lossen en daar tips over vraag

voor de rest iedereen bedankt voor de tips hier kan ik veel mee!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:52

sammykuh schreef:
maar hoe laat jij ze wijken aan de lange lijnen?

Hè Hè ik heb EINDELIJK foto's Tong uitsteken

ik geef gewoon de zelfde leidsel/teugel hulpen als bij het rijden en leg dan de zweep aan de buitenkant aan. net als je beenhulp. na enige tijd snapte ze het ook zonder zweep en dan krijg je dit (en dat met 1 hand!!):

viewtopic.php?f=53&t=781787&hilit=