Vraagje over inspannen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Vraagje over inspannen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-02 21:18

Ik vraag me af hoe je weet hoe dicht op de wagen je je pony moet inspannen, is hier een vaste regel voor en zo niet, hoe zie je dat dan? Natuurlijk snap ik dat hij niet met zijn hakken tegen de burry aan moet komen maar hoe moet het dan precies? Heb al diverse boeken er op na geslagen maar kan er niets duidelijks over vinden.

Caira
Berichten: 26070
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 06:16

ik zou er toch een keer les in nemen want zelf aanknoeien kan heel gevaarlijk zijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 08:24

De afstand paard/wagen is afhankelijk van de soort burry die je erop hebt.
Zo loopt die van mij een eindje rond onder de wagen door waardoor ik Händell heel kort kan inspannen.
Heb je gewoon een rechte burry moet je iets meer afstand houden.
Je moet idd zorgen dat hij de wagen niet op de hakken kan krijgen, let daarbij ook op de juiste ligging van de broek.
Ik raad je aan om er even iemand met wat meer ervaring na te laten kijken.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 17:56

tja zo aan je vraag te horen kan ik niet zien hoe je inspan is,dus idd zoals hierboven word gezegd vraag het even aan iemand die er naar kan kijken

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-02 22:03

Ben nog niet bezig met echt inspannen, moet nog flink trainen en er moet nog een wagen komen maar ik vroeg het me zomaar af. Ik heb een tijd geleden ook eens aangespannen gereden met mijn toenmalige pony, maar hij werd door een trainer beleerd en voor de wagen gezet die ik uiteindelijk kocht, dus eigenlijk heb ik er nooit zo op gelet.

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:43

Beetje late rezctie, maar volgens mij staat het wel in het boek voor het koetsiersbewijs.
Uit m'n hoofd voor een pony (Fell) zo'n 80 cm ruimte tussen achterkant pony en zweng. Ik denk wel dat ik op de manege minder ruimte heb trouwens.
Maar vraag het na bij iemand die er verstand van heeft! Beter gelijk goed doen dan er later achter komen dat het fout is met alle gevolgen van dien!!!!

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:05

je weet hoe je moet inspannen neem ik aan... nou, dan weet je dus ook hoe je moet controleren of de broek strak genoeg zit en of het gareel-/borsttuig op de juiste plaats zit (door de kar naar voren en naar achteren te trekken zodat de broek en strengen om beurten gespannen worden). Als je de kar naar voren trekt (waardoor dus de broek aanspant) moet er gewoon nog voldoende ruimte zijn tussen broek en burry. Je ziet vaak vanzelf wel of je paard te dicht bij of te ver van de burry af staat