[AR] Bokken bij aanspringen in galop voor de kar...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Bokken bij aanspringen in galop voor de kar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 23:31

Vanmiddag hebben wij een heerlijke lange menrit gemaakt met Tom voor de kar.
Het ging allemaal super, hij was hartstikke braaf.
Behalve op de menpaden in de galop. De galop zelf doet hij braaf, rustig en gecontroleerd, maar bij het aanspringen bokt hij 1 keer. De ene keer een laag bokje, de andere keer een ferme bok.
Dit is ten eerste gevaarlijk wanneer hij bv met zijn achterbenen uitslaat en over het lamoen komt met zijn benen, ik wil niet weten hoe gek het dan gaat. Maar ten tweede, is het in mijn ogen protest/ongehoorzaamheid, wat ik dus niet accepteer.

Waarom zou hij dit doen en nog meer; hoe leer ik hem dit af ? Ik geef hem nu een brul en een tik met de zweep wanneer hij dit doet, en beloon hem uitbundig wanneer hij het wél goed doet.
Het is echt in de eerste sprong van de galop, daarna galloppeert hij braaf door.

Wie o wie ? Haha!

BlackDevils

Re: Bokken bij aanspringen in galop voor de kar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:03

Dat is wel link. Idd bestraffend toespreken en rustig doorrijden. Ik zou wel een touw aan het lamoen knopen over zijn kruis. Dan kan ie er in ieder geval niet overheen slaan.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 00:16

Een touw over zijn kruis aan het lamoen... heb het wel eens eerder gezien idd
Belemmerd hem dat niet in de galop dan ? Hij galloppeert behoorlijk 'huppelig' dus vraag me even af hoe ik dat bevestig zodat ik hem tegenhou tot bokken zonder dat ik hem beklem in de galop ... ( zo wat een zin Tong uitsteken Je begrijpt me denk ik wel )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:25

Ik heb een grappenmaker staan op het moment die bij het aandraven (de eerste paar keer) wat huppelt. Bokken kan je het niet nog niet eens noemen. Ik heb voor de zekerheid wel even een riem over haar rug gespannen. Pony is sinds 2 weken bij mij terug en heb er dus nog weinig mee gereden.
Maar sinds ik die riem over haar rug heb (kan nog rustig een rechtop staande hand tussen en in niet een van de gangen komt de riem strak te staan) houd ze keurig alle voetjes aan de vloer.

Ik bestraf het altijd met een brul en een kleine ophouding (die brul houd haar dan wel voorwaards). Als ze zo huppelig is is ze ook kriebelig naar de zweep, dus een flinke tik geven is bij deze pony geen optie(doe ik dit wel dan gaat ze rennen voor de zweep). Huppelt ze niet kan ik wel gewoon de zweep fijn gebruiken.
Meer tips dan bestraffen met stem en (indien mogelijk) zweep en voor de zekerheid toch een riem over zijn billen kan ik niet geven.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:42

Doet hij dit onder het zadel of aan de longe ook? Of galopeert hij dan wel netjes aan?
Zit je tuig goed, belemmert je wagen je niet, heeft hij geen last van andere lichamelijke problemen?
Die dingen eerst 100% uitsluiten. Er zijn namelijk maar weinig paarden die bokken, om het bokken. Zeker omdat hij het altijd doet, lijkt het me eerder dat hij ergens pijn heeft. Een vreugdebokje zal het dan niet meer zijn.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 11:04

Onder het zadel bokt hij ook wel eens, maar afwisselend, de ene keer wel, andere keer niet. Aan de longe of gewoon vrij in de bak is het ook wel een bokkertje. Dat zijn meestel vreugdebokjes/huppeltjes, bij het rijden is het meestal protest als hij aan het werk gezet wordt.

Naar mijn idee zitten mijn tuig en wagen goed. Hij zou iets dichter naar de kar kunnen staan, de strengen zijn wat aan de lange kant, maar lijkt mij niet dat dat hem belemmert in zijn beweging.
Ik heb nu foto's staan op HAW, missschien vind je iets wat niet goed zit...

Het Friesche landschap ontdekt met bolle Tom voor de kar!

Ik heb ook al gedacht aan lichamelijke klachten o.i.d maar omdat hij verder eigenlijk in alles geen problemen geeft, goed los is in zn lijf, zich normaal gedraagt... heb ik niet het idee dat dat het echt is.

Het lijkt wel of hij het aangeleerd heeft ofzo, 1 bokje en dan springt hij aan. Of dat hij het ooit zelf bedacht heeft maar dat het nooit afgestraft is en dat het er zo ingebleven is.

Ik ga in elk geval dat touw proberen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:12

Even wat puntjes van kritiek..

Je lamoen is veel te smal dus dit hindert de pony al enorm, hij kan zich hierdoor vreselijk opgesloten voelen.
Je wagen is vrij zwaar voor zo een kleine pony de kans is dat hij met het aanspringen zo veel kracht moet zetten dat hij daardoor bokt.
Je gallopeerd natuurlijk op zandpaden wat al zwaar trekt, en zeker met zulke wielen eronder.
Je broek zit vrij strak en zou voor het fijne meer naar voren vastgemaakt moeten worden.
De lichtogen worden op het zware pad helemaal naar achter getrokken, de pony trekt dus niet aan de strengen maar met het schoftje..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 11:19

Dankjewel Echwel, daar heb ik heel veel aan!

Tom is behoorlijk dik en valt langzaam af, dus hij zit idd nogal 'klem' tussen het lamoen. Ik hoop dat hij nog een stukkie slanker wordt, dan zit er ruimte tussen pony en lamoen

De kar lijkt zwaar maar valt mee, ik kan 'm met 1 hand zonder al te veel kracht meetrekken. Ik heb zwaardere houten ponykarren in handen gehad. De banden zijn idd niet echt soepeltjes en dat werkt natuurlijk wel tegen op zandpaden.

Zal mn broek eens even naar voren doen en losser maken.

Die lichtogen heb ik idd vaker zelf ook opgemerkt dat die niet op de plek liggen waar ze horen, wat is daar de reden van en wat is daar aan te doen ? Ligt dat aan de lengte van de strengen ?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:00

Denk dat idd je strengen wat aan de lange kant zijn, hierdoor rekt hij met het schoftje..
Jij kunt idd de kar wel wegtrekken, maar ga eens op zo een blubberpad met de kar lopen ga dan ook eens een sprinte zetten, dan voel je het gewicht pas.

Oh ja zet er hetzelfde gewicht op als de pony moet trekken.
Al valt je pony af dan nog is het een kaarsrecht lamoen, waarin hij nooit zijn kont kan gaan draaien, het is lang genoeg vraag anders eens iemand om het aan de achterkant wat ruimer te buigen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 12:48

Moet toch eens gauw met mn strengen heen dan, misschien scheelt het wat. Het kan nu wel, maar hij zou dichter op de kar mogen staan.

Ik zal eens naar de buurman van stal gaan, hij is wagenbouwer geweest maar is ermee gestopt vanwege zijn leeftijd. Maar hij wil me vast wel even helpen het lamoen te verbuigen/verstellen.
Ik heb het karretje gekocht van iemand die zn mini ervoor wou hebben. Toen hij het af had ( zelfbouw) kwam hij er pas achter dat zijn mini toch te klein was voor de kar, echter de lamoenen zijn wel meer passend voor een mini dan voor een dikke kingsize shetter Knipoog

En je hebt idd gelijk hoor w.b.t het gewicht van de kar in de blubber, echter wilde ik even aangeven dat deze kar lichter is dan de meeste houten ponywagens. Ik zat gister al te denken dat het op die menpaden beter met een 2span shetters zal gaan dan met Tom alleen. Hij kan het wel aan, maar hij trekt er wel aan idd.

Bedankt voor je adviezen trouwens, daar kan ik echt wat mee en zal ik ook echt wat mee doen. Ik heb helaas niet de financiën voor een luxe ergonomische marathonwagen (droom Haha!) maar wil toch het beste uit mn recreatiebakje halen zodat het voor Tom het prettigst is.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:27

Ik heb ongeveer net zo'n wagen gehad en bedacht toen ookdat het met een tweede pony beter zou gaan. Tweede pony gekocht maar die zijn nooit samen voor die wagen gegaan omdat ik ook een nieuwe marathonwagen meteen kocht. Als je eenmaal een marathonwagen achter de pony heb gehad merk je pas echt hoe zwaar deze wagen trekt. Het kan wel maar het kan zijn dat je toch rijtechnisch in de problemen komt.

Nickey maakte op het begin ook een bok bij het aangalopperen. Toen hij een keer over de langboom heenschopte en zo'n 200 meter op drie poten moest meerennen, heb ik het galoperen maar even gelaten voor wat het is voor de wagen. Ik vind het veels te link als ze bokken voor de wagen. Nickey heb ik eerst weer aan de longe en dubbele lijnen gedaan. Hij zat erg vast aan 1 kant en vond het moeilijk om netjes aan te springen. Toen hij aan de longe netjes aansprong op beide handen, toen heb ik pas weer voor de wagen laten galopperen.