[AR] Wie rijd met tinker(koudbloed) marathon??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

Wie rijd met tinker(koudbloed) marathon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 22:21

Ik ben wel benieuwd of hier meer mensen zijn die marathons rijden met een Tinker. Of een andere koudbloed. Ik ga in Maart beginnen om met de Tinker wedstrijden te rijden. Hij is 5 jaar en loopt nu 1 jaar voor de kar. Met een koudbloed ben je meestal niet zo snel in de hindernis is de mening van veel mensen. Maar ik probeer het gewoon en zie wel hoe het gaat en het belangrijkste is dat ik het voor de lol doe. Vorig jaar heb ik met de fries gereden en inderdaar hij is minder wendbaar maar ik denk als je het maar vaker doet word hij vanzelf wendbaarder. En als je de dressuur en vaardigheid maar goed rijd heb je het meeste al. In de hindernissen is het moeilijk om veel tijd(punten) in te halen.
Dus mijn vraag: Rijden jullie ook met een tinker of andere koudbloed.
Dan kunnen we hier gezellig een beetje met elkaar praten en belevenissen uitwisselen.

tjiddevw

Re: Wie rijd met tinker(koudbloed) marathon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:13

Wij rijden met een haflinger. En het gaat echt super. Ze vliegt door de hindernissen en we zijn meestal gelijk of sneller dan bv klasse 2 rijders (ik rij klasse1). Ik ken ook mensen met haflingers waarmee 't niet zo goed gaat. Maar dat is ook per paard/pony verschillend. Ze moeten het ook leuk vinden (lijkt mij).
Voor de wendbaarheid kan je het ook anders aanpakken. Zorg dat je lange lijnen pakt. Hebben wij in het begin ook gedaan. Hierdoor pak je snelheid en hoef je niet zo krap te sturen. Dat is voor het paard prettiger. En gewoon oefenen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:03

Ik reed met shetten.
Dat je met een tinker niet snel kan zijn in de marathon is niet helemaal waar. Als hij goed aan jou hulpen staat en goed wil vertrekken kan je prima mee hoor.
Het gaat vaak niet om de snelheid (die ligt tussen de palen toch niet extreem hoog) maar om je lijn en hoe je die rijdt.

Shari is trouwens kampioen (geweest?) met een tinker. Het bewijs dat je ook met een tinker goed mee kan.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:25

Ik heb een tinkerkruising voor de wagen staan. Dit jaar gaan we voor het eerst starten.
Ik zou niet weten waarom mijn paard het minder zou doen dan die van een ander.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:11

het punt dat veel mensen vaak overstappen van koudbloed naar warmbloed is als de kleine beetjes gaan meetellen, maar dat is alleen aan de top.
daar onder kun je nog ver komen met een goede werklustige koudbloed.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:01

Elk ras heeft zijn voor en nadelen. Als je maar een paard heb wat graag werkt, makkelijk schakelt en goed voorwaarts is, kan je een heel eind komen in de marathon. Plezier (voor mens en paard) is idd het belangrijkste.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:32

Wat dat betreft zijn tinkers een grappig ras, je hebt enorm veel verschil in bouw. Je hebt hele grote, lange dieren, maar ook korte, kleine beestjes. Dus het ligt er een beetje aan wat voor type je hebt.
Zorg dat je rekening houdt met je paard, ga dus niet de kortste wegen rijden als hij niet makkelijk buigt etc.

Vergis je trouwens niet in de punten die ze je afpakken in de marathon. De snelheden in de marathon zijn de laatste jaren enorm omhoog gegaan, verbaas je er niet over dat ze gerust 10 punten van je afpakken, ook al blijf je netjes draven in de hindernissen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:56

Je merkt vanzelf wel hoe een paard went. Met verkennen kijk ik altijd de kortste routen en de lange lijnen route. Dan kan ik altijd zien hoe hij die dag is en wend hij niet zo goed dan neem ik de lange lijnen. Dan doe ik toch meestal al. Ik heb idee dat wanneer je lekker door rijd je sneller bent dan dat je zo kort moet wenden en in stap bent. En dan weer vol weg. Vind het voor het paard ook niet erg leuk. Ik ben ook van mening dat het makkelijk kan. Mijn tinker is 1.60 en vrij stoer gebouwd. Maar hij is wel lekker voorwaarts. Ik heb tot nu toe meestal gehad dat ik met de vaardigheid foutloos was. Met de marathon tweede of derde tijd maar toch nog eerste in eind klassement. Ik ga nu eerst in de hobbyklasse starten en hier in de buurt marathons rijden. Daarna kijk ik wel hoe het gaat of ik na klasse 1 ga. Maar het gaat mij erom dat het paard het leuk vind als hij er echt veel moeite mee heeft stop ik er gewoon mee.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:43

Ik men met een fell pony, en pak regelmatig een marathonwedstrijdje mee.. Heb nog geen startkaart oid maar dat komt misschien nog wel..

Hij is heel erg wendbaar.. en werklustig.. maar toch kom ik in de marathon vaak wel een beetje te kort als ik moet rijden tegen new forests.. en rappe welshjes e.d.

peardemegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:55

hoi ik heb even een vraagje

rijd een tinker heel anders dan kwpn-ers?wie weet dit?

laat het dan eventjes weten aub.

rijden tinkers wel fijn?

groetjes auke

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:27

peardemegje schreef:

rijden tinkers wel fijn?

Welkom op Bokt! Maar je zit hier op het mengedeelte van het forum. Voor rijvragen moet je op een ander tabblad zijn Lachen

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 14:07

Wanneer hebben jullie weer je eerste marathon wedstrijd?? Ik 25 maart dat is een veldrit met hindernissen. Ik rij hem nu veel op de weg. Zodat hij goed op de stemhulpen reageert. En waar het kan daar slalom ik zodat hij mooi los word. Alleen soms heeft hij een dag dan is hij net een arabier zo heet is die dan. En dan weer een dag dat hij niet echt zo heel veel zin heeft en het allemaal wel gelooft. Ik moet hem actief houden en dat hij snel reageert. Dit is overigens al veel beter dan een jaar geleden toen was hij totaal niet voorwaarts.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:20

peardemegje schreef:
hoi ik heb even een vraagje

laat het dan eventjes weten aub.

rijden tinkers wel fijn?

groetjes auke

voor tinker vragen zie http://www.bokt.nl/forums/viewforum.php?f=98

ik ga van de zomer het mennen weer 'oppakken' met semir, en wil uiteraard ook wedstrijden rijden, ik denk dat je ook met tinker gewoon marathons kan rijden! zolang je er maar samen plezier in hebt, en je tinker goed luistert..

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:23

Wij rijden met een Tinker voor de kar, gaat redelijk goed.
Het is een smalle 3 kleurige tinker en vind het erg leuk.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:13

Wij gaan morgen een oefenmarathon rijden met onze IJslander! Ben benieuwd hoe dat gaat!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 22:38

Nou even afwachten dus. Ben benoeuwd hoe het zal gaan. Maar ijslanders zijn van zichzelf al wel snel toch? Ik heb morgen ook de eerst marathon met Maxum (tinker).

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:28

Hij ligt bij hem alleen heel erg aan zijn dag. Als hij geen zin heeft, dan valt er weinig snelheid uit te halen, haha.
Ik heb ook geen idee hoe hij gaat reageren op vreemd terrein en die hindernissen. Dus het kan nog leuk worden!

Jij ook succes morgen!

Arantxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:30

Marathons met tinker ??

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 22:16

Arantxa schreef:
Marathons met tinker ??

Ja waarom niet?????????

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 22:19

Nou mijn wedstrijd vandaag ging goed. Ik ben tweede geworden van de marathon hobbyklasse. En eerste met de vaardigheid van de paarden. Op naar de volgende wedstrijd die in op 21 en 22 april. Maar die is wel iets moeilijker want dat is een officieele wedstrijd en ik doe daar als hobbyrijder mee.
Wyko: Hoe ging het vandaag bij jouw??

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:45

biancanij schreef:
Nou mijn wedstrijd vandaag ging goed. Ik ben tweede geworden van de marathon hobbyklasse. En eerste met de vaardigheid van de paarden. Op naar de volgende wedstrijd die in op 21 en 22 april. Maar die is wel iets moeilijker want dat is een officieele wedstrijd en ik doe daar als hobbyrijder mee.
Wyko: Hoe ging het vandaag bij jouw??

Het is best redelijk gegaan zo voor de 1e keer.
Hij vond de hindernissen niet eng, had zijn dag wel mee, dus liep door.
Alleen zijn wij zelf ook niet zo ervaren, dus met de route die je moet nemen bij de hindernis zat af en toe een foutje, dan ging ik er door en toen dacht ik al, ow, dit mag nog niet, haha.

Maar we hebben in iedergeval erg veel lol gehad!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 22:40

Dat is ook het belangrijkste toch. Zolang je allebei maar plezier hebt. Maar jij had dus de verkeerde volgorde van de poortjes? Tja je moet ook wel veel onthouden. Als ik verken dan loop ik hem eerst een keer en dan doe ik de hindernis vanuit mijn hoofd. En daarna loop ik hem nog een keer. En ik teken de hindernis ook altijd op papier. En kijk ik hem thuis nog een paar keer na.