Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 02:07

Ipsilonka schreef:
Ik ben bezig voor het KB, ik ga het halen omdat ik anders geen ontheffing kan aanvragen om in het NH duin te mogen rijden...


Kijk, dáarom zou ik misschien nog wel eens een keer het KB willen halen. Ik rijd al een aantal jaar en kan mezelf goed redden, dus die theorie- en praktijklessen voegen voor mij niet zo heel veel toe (nouja, achenbach systeem ken ik bepaalde handgrepen van, maar het hele systeem rijd ik dus niet mee, dus dat zou ik nog wel kunnen leren) en eigenlijk woon ik ook niet echt dicht in de buurt bij die gebieden (dichtst bij Deventer ligt de Veluwe, volgens mij is daar ook KB/ontheffing voor nodig?) maar dat lijkt me wel mooi ja, als je ook echt in die echte natuurgebieden kan rijden Lachen

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 03:23

Alleen in het gebied rondom de Posbank is het KB nodig op de veluwe (misschien is dat tegenwoordig al een dagkaart geworden) Er blijft dus nog genoeg veluwe over om over heen te rijden

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:02

Hier kun je alleen het natuurgebied in met toestemming van de boswachter. Hij kijkt niet of je een koetsiersbewijs hebt of niet. Het is voor hem voldoende te weten wie er wel (en wie niet) in kunnen met paard en wagen. Het betreft hier een begrazingsgebied met koeien en paarden (super gebied om te mennen).

Love_Ansje
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:59

JIPPIE KOETSIERS BEWIJS GEHAALD Haha! Haha!

het is verplicht vanaf 2010

xxx

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:09

Love_Ansje schreef:
JIPPIE KOETSIERS BEWIJS GEHAALD Haha! Haha!

het is verplicht vanaf 2010

xxx



Dan heb ik nog bijna 2 jaar om te leren omgaan met twee- en vierspan. Moet lukken.

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:06

Wat ik tot nu toe heb besloten; eerst maar eens superveel leren van Joyciej007 (helpt mij met mijn shet beleren). Dan geld sparen of mijn ouders lief aankijken en dat papiertje halen. Scheelt me toch een hoop leerwerk en ik vind het heel belangrijk dat ik goed de verkeersregels ken, aangezien ik pas bijna 15 ben.
Het lijkt me trouwens ook heel leuk om met mijn eigen shet een cursus te doen als ze wat verder in het beleringsproces is. Is dat mogelijk? Kost het dan minder?

Wel een leuk topic, ik volg even Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:51

Napie schreef:
Alleen in het gebied rondom de Posbank is het KB nodig op de veluwe (misschien is dat tegenwoordig al een dagkaart geworden) Er blijft dus nog genoeg veluwe over om over heen te rijden


Oh dan Haha!

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:53

Love_Ansje schreef:
JIPPIE KOETSIERS BEWIJS GEHAALD Haha! Haha!

het is verplicht vanaf 2010

xxx


Gefeliciteerd!

Alleen je laatste zin is complete onzin Knipoog dat je dat even weet. Misschien wordt het inderdaad óóit verplicht gesteld ja, maar daar 'dreigen' ze al jáaaaaaaaaaaaaaaaren mee, ze wilden het zelfs via het CBR gaan spelen (alleen maar slechte zaak, want CBR heeft monopolie op het gebied van rijbewijzen en past alles maar naar haar believen aan).

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:56

kas_flower schreef:
Wat ik tot nu toe heb besloten; eerst maar eens superveel leren van Joyciej007 (helpt mij met mijn shet beleren). Dan geld sparen of mijn ouders lief aankijken en dat papiertje halen. Scheelt me toch een hoop leerwerk en ik vind het heel belangrijk dat ik goed de verkeersregels ken, aangezien ik pas bijna 15 ben.
Het lijkt me trouwens ook heel leuk om met mijn eigen shet een cursus te doen als ze wat verder in het beleringsproces is. Is dat mogelijk? Kost het dan minder?

Wel een leuk topic, ik volg even Knipoog


Hahaha.

Verkeersregels kan ik je ook prima mee helpen, cd'tjes zát hier thuis met theorielessen voor bijv. de bromfiets of auto. (tsja, met paps én mams beide als instructeur (paps auto, motor, vrachtwagen, vrachtwagen + aanhang en mams auto) heb je dat toch wel in huis ja). Knipoog

Cursus is bij de meesten wel mogelijk met eigen paard, vaak minder duur (aangezien je anders daar een paard en evt. wagen soort van moet 'huren') en volgens mij doet Bertje Reilink dat ook gewoon met je eigen aanspanning. (Bert beleerd ook, maar van zijn methode ben ik niet altijd even fan, maargoed, het is evengoed een ervaren paardenman hoor).

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 09:27

kas_flower schreef:
Wat ik tot nu toe heb besloten; eerst maar eens superveel leren van Joyciej007 (helpt mij met mijn shet beleren). Dan geld sparen of mijn ouders lief aankijken en dat papiertje halen. Scheelt me toch een hoop leerwerk en ik vind het heel belangrijk dat ik goed de verkeersregels ken, aangezien ik pas bijna 15 ben.
Het lijkt me trouwens ook heel leuk om met mijn eigen shet een cursus te doen als ze wat verder in het beleringsproces is. Is dat mogelijk? Kost het dan minder?
Wel een leuk topic, ik volg even Knipoog

Bedenk wel dat je een 4 wielige wagen moet hebben waaop meerdere mensen, mee moeten...

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:27

En dat je verplicht gesteld kan worden en waarschijnlijk ook zal worden om anderen met jouw pony te laten rijden. Het kan dus zijn dat iemand die er echt geen hout van kan met jouw pony rijdt dus de pony moet er wel tegen kunnen en jij moet dat ook kunnen accepteren. Bij ons wilde ook iemand het graag en die haakte af toen ze dus hoorde dat anderen ook gingen rijden, bovendien waren haar spullen niet in orde dus het feest ging toch niet door. Ook had de aanspanning even proef moeten draaien om te beoordelen of het wel zo'n goed plan was. De wagen moet idd aan allerlei eisen voldoen en de pony en het tuig ook. Er moet plek zijn zodat de examinator naast je kan zitten.

Zou je je nu echt wel al die moeite op de hals halen om een paar tientjes uit te sparen. Meestal zijn het fijne dieren die ze aanbieden voor de cursus en met je pony kan je toch wel rijden.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:08

voor zover ik begreep mag een shetlander niet eens mee doen om het koetsiersbewijs te halen.
Het paard moet nl. minimaal 1.20 m zijn. Het gewicht van de wagen (incl. 3 inzittenden) mag niet meer zijn dan 3x het gewicht van het paard.
De kar moet inderdaad 4 wielig zijn, voorzien van minimaal 3 zitplaatsen, een afgeknotte driehoek hebben, de verplichte reflectoren, en onderdoor kunnen draaien.

3 zitplaatsen zijn nodig voor koetsier, hulpkoetsier, examinator.

Wij reden af met een welsh van 1.25 en zaten met 4 personen op de kar.

sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:54

mijn zusje heef haar enkelspan menbewijs wel met een shetlander van 1.06 gehaald. dit is al wel lang geleden misschien zijn de regels aangepast.

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:22

Echwel schreef:
kas_flower schreef:
Wat ik tot nu toe heb besloten; eerst maar eens superveel leren van Joyciej007 (helpt mij met mijn shet beleren). Dan geld sparen of mijn ouders lief aankijken en dat papiertje halen. Scheelt me toch een hoop leerwerk en ik vind het heel belangrijk dat ik goed de verkeersregels ken, aangezien ik pas bijna 15 ben.
Het lijkt me trouwens ook heel leuk om met mijn eigen shet een cursus te doen als ze wat verder in het beleringsproces is. Is dat mogelijk? Kost het dan minder?
Wel een leuk topic, ik volg even Knipoog

Bedenk wel dat je een 4 wielige wagen moet hebben waaop meerdere mensen, mee moeten...


Is dat zo? Wist ik niet dat een 4wielige wagen dan verplicht was, voor een cursus....
Tsja, dan heeft ze wel een probleempje... Ze zou zo mijn wagen mogen lenen, maarja daar heeft ze niets aan met zo'n kleine hummel van 76 cm. Dat kan ze echt niet trekken dan. Dan zou ze idd met een 'geleende' aanspanning moeten.

Dat betekent dus eigenlijk dat mensen met de minishets dus eigenlijk onmogelijk hun KB kunnen halen met hun eigen aanspanning... hmmzz

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:34

Van de site:
http://www.ruiterbewijs.nl/srr/cms_img/ ... etsier.pdf

Het praktijk examen
Om aan het praktijkexamen te kunnen deelnemen dient de kandidaat minimaal aan de volgende
eisen te voldoen:
• Het gewicht van het rijtuig waar de kandidaat examen mee doet, inclusief inzittenden, mag niet
zwaarder zijn dan driemaal het gewicht van het paard/de pony.
• Het rijtuig waar de kandidaat examen mee doet dient vierwielig en stabiel te zijn en aan minimaal 3
personen een goede zitplaats te bieden. Het dient onderdoor te kunnen draaien en te zijn voorzien
van de wettelijk vereiste reflectoren. Alle onderdelen dienen goed geborgd te zijn.
• Er mogen maximaal 4 personen per paard/pony examen doen.
• Het tuig dient schoon, passend en voldoende sterk te zijn.
• Het paard of de pony die de kandidaat gebruikt dient met broek aangespannen te worden.
• De kandidaat dient tijdens de rit aan hoofddeksel te dragen.
• Het paard of de pony die de kandidaat gebruikt dient gezond te zijn, niet kreupel, goed gepoetst en
over voldoende conditie te beschikken en goed bekapt of beslagen te zijn.



Dat van die shetlander zei onze instructeur; mede omdat hij uitging van het gewicht van 3 volwassen en een wagen. Ik heb zelf een shet van 200 kg; zij zou dus 600 kg mogen trekken. In dat opzicht had ik best met mijn wagen (die 180 kg weegt) mogen afrijden. Maar volgens mij zat het hem nog ergens in, maar kan dat niet vinden, dus hou hier een fikse slag om de arm.
Dat andere van de 4 wielige wagen staat hierboven. Menschort is overigens niet meer verplicht.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:12

Ik heb met mijn shet ook gewoon examen gedaan van het koetsiersbewijs. Ik heb namelijk geen cursus gedaan en dan ga je geen examen rijden met een vreemd span. Er moeten 3 man op de kar kunnen namelijk menner, groom en examinator (of tijdens de les de instrukteur)
Je rijd over het algemeen alleen op de verharde weg examen dus zolang je niet in Limburg woont en geen heuvels op moet, kan een goed getrainde shet 3 maal zijn eigen gewicht trekken. Dat is dus rond de 600 tot 750 kilo voor een grote maats shet. Gewicht zal geen probleem zijn.

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:56

Dat wordt dus lastig met mijn mini.. Ook omdat ik geen 3 zitplaatsen heb. Misschien als ze wat meer spieren/conditie heeft kan ik een lichte vierwielige erachter hangen, maar daar zal ik maar niet vanuit gaan.
Dat wordt dus met een aanspanning van de instructeur Tong uitsteken

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:34

kas_flower schreef:
Dat wordt dus lastig met mijn mini.. Ook omdat ik geen 3 zitplaatsen heb. Misschien als ze wat meer spieren/conditie heeft kan ik een lichte vierwielige erachter hangen, maar daar zal ik maar niet vanuit gaan.Dat wordt dus met een aanspanning van de instructeur Tong uitsteken


Eline, om eerlijk te zijn, weet ik bijna voor 99,9% zeker dat dat onmogelijk zou zijn. Óok in combinatie met haar afwijkende bouw en de manier waarop ze haar achterbenen plaatst en gebruikt.
Jouw pony is zó klein, en dat in combinatie met haar afwijkende lichaamsbouw en stand v/d benen weet ik wel haast zeker dat je er nooit een 4wieler achter zou kunnen knuppen.....

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:24

Daarom, ik ga er maar niet vanuit.

*Hoewel ik laatst wel een 4-wielige marathon heb gezien, die maar iets van 55 kilo woog!

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:58

55kg, dat kan nooit iets stevigs zijn.
Als je al uitgaat dat 1kg ijzer werkelijk niets qua omvang is..
Moet je je dus afvragen of de wagen wel tegen een stootje kan..

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:59

Nouja, als mijn sulky ook niet zo zwaar is, zo'n 35 kg.
'T was niet zo'n grote marathonwagen, ik zal hem even opzoeken.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:05

Ben heel benieuwd of dat daadwerkelijk de naam marathonwagen mag hebben. Met een marathonwagen moet je dus een marathon kunnen rijden. Dat lukt niet met van dat dunne vuilnisbakkenstaal.

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:06

Haha ik stond er ook al van te kijken. Zal dus wel gewoon een verkeerde naam hebben gekregen.

Ben nu even aan het zoeken, heb iig wel een wagonette (ofzo?) voor een mini gezien van 75 kg.

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:09

Napie dat is idd een goede benaming voor afvalstaal..
Zelfs een recreatiewagentje lijkt mij niks met zo een gewicht..
Je zult maar een kuil tegenkomen, en dan bedenken hoe dun de
assen zijn Huilen

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:23

kas_flower schreef:
Haha ik stond er ook al van te kijken. Zal dus wel gewoon een verkeerde naam hebben gekregen.

Ben nu even aan het zoeken, heb iig wel een wagonette (ofzo?) voor een mini gezien van 75 kg.


Ben net als nanda en heleen ook wel benieuwd, lijkt mij nl. zeer sterk dat het een marathonwagen zou zijn. En een wagonette is nog altijd iets anders dan een marathonwagen Knipoog marathonwagens zijn vaak júist wat zwaarder dan recreatiewagens, omdat ze dus wel tegen een (grote) stoot moeten kunnen.