Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ivy_power89

Berichten: 5869
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:58

het is toch net als het ruiterbewijs gewoon verplicht? je bent in ieder geval wel verzekerd, dus je gaat iets beter voorbereid op pad met je paard

Echwel

Berichten: 12515
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:03

ivy_power89 schreef:
het is toch net als het ruiterbewijs gewoon verplicht? je bent in ieder geval wel verzekerd, dus je gaat iets beter voorbereid op pad met je paard

Heb je de beginpost wel gelezen.
Het is dus niet verplicht.

Jeetje zonde van de tijd geweest om dat alles te schrijven als mensen het toch niet lezen

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:17

Als je beroepsmatig (voor geld) mensen wil gaan of gaat vervoeren, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat een koetsiersbewijs verplicht is.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:11

Isapaardje schreef:
Als je beroepsmatig (voor geld) mensen wil gaan of gaat vervoeren, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat een koetsiersbewijs verplicht is.


Post is dus niet op feiten gebaseerd.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:37

A10 schreef:
Isapaardje schreef:
Als je beroepsmatig (voor geld) mensen wil gaan of gaat vervoeren, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat een koetsiersbewijs verplicht is.

Post is dus niet op feiten gebaseerd.

Eh nee ... ik had hem ook als vraag moeten stellen, sorry Bloos
Bij deze dus:

Als je beroepsmatig mensen wil gaan vervoeren, is het hebben van een koetsiersbewijs dan verplicht?

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:40

Het zou kunnen dat je WA-verzekering dat eist, maar verder niet.

Daentje

Berichten: 927
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Winterswijk Woold

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:40

Ik zag de onderstaande vraag in een ander topic gesteld, maar dat werd gesloten, omdat diegene het hier moest stellen. Dat heeft ze tot nu toe niet gedaan, maar ik ben wel benieuwd naar haar antwoorden, dus zet ik haar vraag hier maar:

Citaat:
Het is nog niet verplicht het koetsiersbewijs en van de ene kant vind ik dat het geen kwaad kan om dit te halen je krijgt er weer een hoop voor terug in kennis.
Maar ik ga mijn shet binnenkort inspannen, gewoon voor de lol en wat beweging.
Ik heb vroeger een draver voor de kar gehad en mijn arabier heb ik ook zelf ingespannen en in de kar gereden.
Dus heb wel wat ervaring.
Nou had ik navraag gedaan en ik vind het belachelijk duur en heb besloten om dat niet te gaan doen en gewoon met de ervaring die ik nu heb met mij shet te gaan koetsen.
Nigito (shet) is nu 2,5 jaar en heeft het tuig al op gehad en kent het verkeer maar met inspannen wacht ik tot hij oud genoeg is, maar ik verwacht geen problemen.
Wat vinden jullie nou toch voor dat menbewijs of zelf gewoon aan de gang gaan met de ervaring die ik heb?
Trouwens ik ga nu ook nog veel met andere mensen mee met de koets en kar.

Groetjes kim

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:15

Lekker zo doorgaan hoor, koetsiersbewijs is geldklopperij, die kennis kun je ook op een andere manier opdoen. Ik zou het alleen doen als je helemaal blanco in de mennelarij stapt.....

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:13

Hey Arretje, moet jij geen nieuwe Avator hebben Knipoog

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:16

Ik heb pas mijn menbewijs gehaald. Ik reed al bijna 9 jaar zonder dat papiertje met zowel mijn shet als pony's van een ander (zelfs tweespan wel eens), maar heb voor mijn gevoel nu toch wel veel geleerd. Al is het maar goed richting aangeven in het verkeer en met 1 hand kunnen rijden Haha!

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:10

Poeh, dat had ik je goedkoper kunnen leren hoor.....

gaitlover
Berichten: 12
Geregistreerd: 18-11-07

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:16

Ik heb een paar maanden terug mijn koetsierbewijs gehaald voor enkelspan:)
Maar ik rij al een tijdje met 2span.. Maar het is ng niet verplicht dus ik weet niet wanneer ik mijn koetsiersbewijs voor tweespan wil halen.. En dn moet ooit denk ik ook nog het vierspan:D

Love_Ansje
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:12

Ik ben nu bezig met het ruiterbewijs en het is onwijs leuk om het te doen.
je leert zo veel nieuwe dingen en 8 dec. heb ik examen
SPANNEND

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:21

Ik heb ooit gehoord van een verzekeringsman dat als er tijdens het mennen er iets gebeurt op de openbare weg en je hebt geen menbewijs dat er verzekeringen zijn die dan niet uitkeren ook al ben je WA verzekert.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:56

Myrddin schreef:
Ik heb ooit gehoord van een verzekeringsman dat als er tijdens het mennen er iets gebeurt op de openbare weg en je hebt geen menbewijs dat er verzekeringen zijn die dan niet uitkeren ook al ben je WA verzekert.


Beste myrddin; je reageert nu in een topic met iets dat totaal niet klopt, terwijl het juiste antwoord pal voor je neus in dít topic staat.

Lees eerst eens voordat je zomaar reageerd.... Knipoog

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:13

Beste JoyCiej007 waarom zegt deze man dat dan?
Ik wil graag geloven dat het niet hoeft maar zijn hier ook mensen die zonder KB een ongeluk hebben gehad en de verzekering niet moeilijk deed?
Had alles al gelezen het is ook maar een vraag.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:30

Ik heb dat verhaal ook eerder gehoord en niet alle WA-verzekeringen dekken automatisch schade (mede)ontstaan door paarden. Ik heb vorig jaar voor de cursus enkelspan een WA-verzekeringen moeten afsluiten die wel paardensport dekt en heb een ook voor een wat meer ervaren ruiter leuke en leerzame cursus gehad. Ik was wat mennen betreft wel helemaal blanco. Ik heb nu tweespan-les en doe van het voorjaar examen. Zodra er sprake van was dat ik wellicht zeer binnenkort met een tweespan zou gaan rijden heb ik mij bijverzekerd voor twee paarden voor ongeveer 30 euro per jaar, voor dat bedrag wil ik niet het risico lopen dat als ik wel een keer een ongeluk heb/ schade maak ik onverzekerd blijkt te zijn.

Overigens ben ik het eens met de stelling dat een KB geen garantie geeft dat de houder automatisch een goede menner is. Personlijk rijd ik alleen als ik les heb en dus een zeer ervaren menner naast mij heb zitten, ik durf de rest van de nederlandse verkeersgebruikers het nog niet aan te doen dat ik instructeur-loos op pad ga.

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:59

ik ga ook voor het koetsierbewijs,lijkt me wel handig omdat ik nog nooit gement heb,

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:30

Myrddin schreef:
Beste JoyCiej007 waarom zegt deze man dat dan?
Ik wil graag geloven dat het niet hoeft maar zijn hier ook mensen die zonder KB een ongeluk hebben gehad en de verzekering niet moeilijk deed?
Had alles al gelezen het is ook maar een vraag.


Ikke dus laatst. Geen KB (maar men al jaren, óók op de openbare weg) en inderdaad een ongeluk gehad, met o.a. als gevolg meer dan €2000,= schade aan een geparkeerde auto.
Verzekering heeft het zonder enige moeilijkheden gewoon vergoed.
't is wel aan te raden om bij je verzekering te melden dat je de mensport beoefend (op de openbare weg).

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:46

Ik zou niet alleen melden aan de verzekring dat je ment maar ook van te voren echt goed checken in de polis of mensport onder de dekking valt.
De WA van mijn ouders dekt dat dus niet en de WA die ik zelf via Hippo's heb afgesloten weer wel.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:07

even buiten het verzekeringsgebeuren om

ik wil mijn koetsiersbewijs ook gaan halen
weet er iemand nog cursussen in de omgeveing van mijdrecht/uithoorn/aalsmeer/woerden?

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:20

Manege Spaarnwoude geeft heel goede cursus, fijne instructie en hele fijne pony's.
Hans Zumbrink geeft in principe de cursus en Ton geeft les als Hans niet kan.

slowexpress

Berichten: 21
Geregistreerd: 07-12-07
Woonplaats: Kerkdriel

koetsiersbewijs in Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:15

Ergens in dit forum werd geopperd dat in Duitsland een koetsiersbewijs verplicht is. Het antwoord is nog niet langs gekomen. Huilen Kan iemand me vertellen of het verplicht is. Ik heb ook in andere bronnen gezocht maar niets gevonden.....

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:08

Mijn ouders hebben het eergisteren nagevraagd bij de verzekeraar, maar ik ben gelukkig wel verzekerd, ook al heb ik geen koetsiersbewijs.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:57

Ik ben bezig voor het KB, ik ga het halen omdat ik anders geen ontheffing kan aanvragen om in het NH duin te mogen rijden...