Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:03

Succes! Dat lukt je best hoor Ach gut

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:57

Dus het komt er allemaal op neer dat je gewoon de weg op mag hoe oud je ook bent zonder KB ?
Ik kan het namelijk van iemand leren die wél zijn KB heeft maar ik dacht dat ik dan niet aangespannen de weg op mocht.
Fijn om te weten Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:31

Ja inderdaad.
Je mag vanaf elke leeftijd en zonder koetsiersbewijs met een aanspanning de weg op.

Wie
Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-07

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:57

succes ermee dan

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:31

Ik ben nu bezig met mijn koetsiersbewijs Clown
Het is volgens mij nog niet verplicht maar ik denk dat het er wel aan komt!
Dus ben blij als ik hem haal Clown
Want ik denk dat er steeds meer dingen bij komen di ej emoet leren enz.. Clown

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:11

En waarom denk je dat? Ik denk het namelijk niet.....

Milouhorses
Berichten: 18
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Winterswijk Woold

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:37

ik rij nu denk iets van 4 of 5 jaar alleen met karretje dus ik was 10 toen ging ik alleen met me pony over de weg. maar de koetsierbewijs is niet verplicht, ze willen het al heel lang verplichten. Ik wil het wel graag doen, maar het is veel te duur voor mij.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:46

Als er toch mensen interesse hebben in deze cursus
Menvereniging de boskriders start een enkelspancursus in september
zie http://boskriders.blogspot.com

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:43

corlien72 schreef:
ik ben er nu mee bezig en ik moet je zeggen het is nog best moeilijk ik heb examen 18 september


Ik ben er nu ook mee bezig;) Ik heb 9 september examen...
Maar het zit er nu wel aan te komen dat het binnenkort wel verplicht word en voordat dan iedereen het gaat doen heb ik hem hopelijk al gehaald;)

John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:21

Eerlijk gezegd denk ik wel dat het eraan zit te komen omdat je nu met je rijbewijs ook meer op ruiters en menners moet letten (tenminste dat is de bedoeling). Ik zal niet zeggen dat het volgend jaar verplicht wordt, maar ik denk toch wel binnen afzienbare tijd.

aart
Berichten: 14
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: doornspijk

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:31

[quote="Rais"]Ik ben laatst opgeweest voor m'n koetsiersbewijs. Daar vertelde een vrouw aan mij dat het koetsiersbewijs vanaf 1 januari 2008 door het CBR af genomen gaat worden en dat het dat verplicht wordt. Ik kan hier echter nergens verdere informatie over vinden.[/quote


heb ik ook ergens gelezendat de cbr volgend jaar de theorie gaat doen de praktijk zou zo blijven

0oSannuho0

Berichten: 210
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Breda

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:41

aart schreef:
Rais schreef:
Ik ben laatst opgeweest voor m'n koetsiersbewijs. Daar vertelde een vrouw aan mij dat het koetsiersbewijs vanaf 1 januari 2008 door het CBR af genomen gaat worden en dat het dat verplicht wordt. Ik kan hier echter nergens verdere informatie over vinden.[/quote


heb ik ook ergens gelezendat de cbr volgend jaar de theorie gaat doen de praktijk zou zo blijven


Ik heb dat idd ook al van meerdere mensen gehoord. Dan gaat het zeker nog duurder worden Scheve mond

John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:29

Ik ben er ook heel erg bang voor.

smalltown
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-03-07

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:51

Ik ben net gestart met een nieuwe opleiding voor het koetsierbewijs. Theorie en praktijkeisen liggen best hoog. En zo hoort het ook als je veilig door het verkeer wil rijden met een aanspanning!
De cursus kost 300 eure, en bestaat uit 8 theorie en 10 praktijklessen. Er wordt vanaf de derde praktijkles gereden in het verkeer. Alleen daar kan het geleerd worden.

Ondanks het koetsierbewijs blijft het paard een soort van ongeleid projectiel. Het is dus zaak dat de koetsier leert hoe zijn/haar paard zich gedraagt in het verkeer. Dat kan alleen onder begeleiding van een ervaren menner.

Het doet er dus niet zozeer toe of het kb verplicht is. Vraag jezelf af of je goed bezig bent als je zonder de cursus het verkeer in wil!

sunny_90

Berichten: 575
Geregistreerd: 21-08-07

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:21

Wat een handige info zeg.. Ik ga ws ook beginnen met mennen en veel van deze dingen waren me nog niet duidelijk.. Bedankt!

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:10

Ik wacht tot het echt verplicht wordt, want in mijn ogen is het alleen maar geldklopperij.
Je betaalt bij ons 375 euro voor de cursus + examen, dan staat er wel heel leuk dat bij die prijs 2 jaar WA verzekering inzit, terwijl iedereen al WA verzekerd is , dus met andere woorden: je bent dubbel verzekerd.
Vervolgens moet je ieder twee jaar je KB laten verlengen,dus dat kost weer geld en als je een ongeluk maakt moet je het toch bij je eigen verzekering gaan verhalen.
Waar gaat dit dan over ???
Als ik mijn gewoon rijbewijs haal hoef ik het toch ook niet iedere twee jaar te laten verlengen voor dik geld ?
En dan nog zoiets...... De koetsier moet alle regeltjes in het verkeer kennen , terwijl de andere weggebruikers geen enkel benul van onze regels hebben, en dat word ze bij hun examen ook niet geleerd.
Als ik links af wil slaan met een aanspanning, moet ik mijn zweep boven mijn hoofd naar links houden......denk jij dat een willekeurige automobilist weet wat ik bedoel , neee, die komen jou nog gewoon lekker ingehaald, dus ik steek altijd gewoon mijn hand uit, want dat herkennen ze van fietsers.
Dus zolang bij een gewoon rij examen geen aandacht wordt besteed aan de regels van paarden, heeft het weinig nut dat wij ons wel aan regeltjes moeten houden.

pluusie
Berichten: 16
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:11

als er nieuwe cbr examens komen dan kan iedereen heel de riedel opnieuw doen want dan is het oude koetsiersbewijs vast niet meer geldig want zo komen ze weer aan heel veel centjes.....

Lola4913
Berichten: 43
Geregistreerd: 01-05-05

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:40

Dit is een discussie die zo vaak en zo lang gevoerd wordt. Als ik me kan herinneren.
Wel verplicht-niet verplicht, wel geldklopperij-geen geldklopperij, wel nuttig-niet nuttig.
Verplicht, wie weet hoe lang dat nog gaat duren.
Ik reed al heel wat jaren toen ik de cursus voor enkelspan ben gaan doen. Ik deed het, omdat ik het leuk vond om te doen en ik wilde dat papiertje hebben.
Nu 2 jaar geleden heb ik ook het koetsiersbewijs gehaald voor 2-span. Ook, omdat ik het leuk vond en we hadden een erg gezellig clubje.
Er worden elk jaar meer en hogere eisen gesteld bij het examen. Aan het verkeersaanbod en situaties die verplicht hierin moeten voorkomen.
Nu moet je ook echt mennen volgens het Achenbach mensysteem. Wij mochten nog "Achenbach- achtig" mennen en wij mochten nog een hoed op, maar nu is een cap verplicht.
De cursus zal ook wel duurder worden, maar wat kost dat verlengen. € 32,50 per 2 jaar? Je rijbewijs moet je toch ook verlengen.
en ik mag toch niet hopen dat je de weg op gaat met een paard dat een ongeleid projectiel is.

depaco

Berichten: 191
Geregistreerd: 09-03-07

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:31

corlien72 schreef:
ik ben er nu mee bezig en ik moet je zeggen het is nog best moeilijk ik heb examen 15 september

lino_
Berichten: 29
Geregistreerd: 12-09-07

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:56

handige info. aangezien ik men zonder koetsierbewijs. Weet ik nu in ieder geval dat ze me er niet een boete om mogen laten betalen Tong uitsteken

JackMo

Berichten: 55
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:33

ja elk jaar word alles duurder

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 00:03

Als ik voor mijn vrijwilligerswerk niet verplicht was geweest een koetsiersbewijs te halen, weet ik niet of ik het wel gedaan zou hebben. Met mijn eigen pony men ik al bijna 8 jaar door het verkeer. Gewoon met 2 handjes; gaat prima. Maar nu ben ik dus aan mijn koetsiersbewijs begonnen.

Dat Achenbachsysteem zal best vele voordelen hebben, maar ik moet dat "2 handjes" nu dus afleren en dat is niet zo eenvoudig en ik vraag me af of ik het in 10 lessen geleerd kan krijgen zoals meneer de examinator het wil.

En daarna? Dan mogen we weer gewoon met 2 handjes rijdend de straat op Haha!

Wel leuk is de groep die we hebben, het rijden met andersmans paarden dat op zich ook een heel leerzaam is. De theorie valt me mee, hoewel ik de verschillende antieke wagens maar niet uit elkaar kan houden haha.

Voor mensen die nog op examen moeten. Je kunt theorie-examens oefenen via onderstaande link:
http://www.rap-annapaulowna.nl/rap/

annelinnie

Berichten: 838
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Zwolle

Shetten voor de kar is dat nou leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:05

ik heb nu 3 verzorgshetten.. ik rijd de merrie nu in de vrijheidsdressuur maar wil ze iegenlijk voor een karretje hebben.. ik weet dat het kan maar is er iemand die mij iets meer kan vertellen?

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Shetten voor de kar is dat nou leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:02

annelinnie schreef:
ik heb nu 3 verzorgshetten.. ik rijd de merrie nu in de vrijheidsdressuur maar wil ze iegenlijk voor een karretje hebben.. ik weet dat het kan maar is er iemand die mij iets meer kan vertellen?


Dit topic is hier niet voor bedoeld, dus deze vraag hoort hier niet gesteld te worden.

Daarbij kun je wat specifieker zijn; wát wil je dan weten? En dan altijd éerst even de FAQ doorlezen (staat ook veel info in) kijk eens in de wiki, naar alle artikelen over de mensport, en gebruik dán nog eens de zoekfunctie.

Een schat aan informatie, maar je moet even verder zoeken dan je neus lang is.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Koetsiersbewijs verplicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:01

@annelinnie, kijk idd eens in de FAQ en in de Wiki, daar staat zeer veel info. Mocht je daarna nog vragen hebben kan je altijd zélf je eigen topic openen Knipoog het is niet de bedoeling dit in een ander topic te doen maar goed, dat zegt JoyCiej007 ook al Knipoog