Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:25

Ikzou doodsangsten uitstaan met zo'n wagentje, moet je halverwege de rit idd een hobbel nemen dan zegt de boel misschien wel krak.

Met een grote zware kar (geen marathonwagen) heb ik soms al het gevoel dat ik gelanceerd wordt of dat ik denk nu hoor ik krak. Persoonlijk geef ik leiver altijd wat meer geld uit dat ik iets echt goeds heb dan dat ik met inferieur materiaal aan de gang ga. Les idem, ik rijd liever een stukje verder en betaal een paar euro meer dan dat ik wat minder geld kwijt ben en eigenlijk niets heb.

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:53

Ja, dat lijkt mij inderdaad ook de beste optie.
Leek me wel leuk om met me eigen shetter de cursus te doen, steekt zij ook nog wat van op, maar helaas is dat niet mogelijk.

Kan het wagentje niet meer vinden, wel een andere marathon lichtgewicht voor mini's, heb even geïnformeerd hoe zwaar die is voor een beter beeld.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:14

Als een minipony 150 kg weegt (mijn grote maat is 220 kg) dan kun je 450 kg achter de pony hangen.
Al zou het wagentje maar 55 kg weegt, zou je dus wel met 3 normale volwassen op het wagentje moeten kunnen als je puur naar het gewicht kijkt en trekvermogen van de pony.
Maar of het wagentje 3 volwassenen houdt is een tweede vraag Clown

Als je toch wat leuks wilt kopen om te gaan mennen, koop dan iets goeds dat tegen een stootje kan en vooral waar je zelf ook redelijk op kunt zitten.

Wij hadden tijdens onze lessen ook een klein houten wagentje. Grappig ding, maar het zat voor geen meter en ook het in en uitstappen was niet handig. Wagen is ook niet mee gegaan op examen.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:21

Een van de redenen dat ik het koetsiersbewijs heb gehaald is dat we in combinatie hiermee een vrijstelling konden krijgen voor het Noord-Hollands duinreservaat. Overigens ook een duur geintje hoor, om over geldklopperij te spreken. Je hebt nodig: 1 duinkaart voor het paard à € 45,- Vanaf komend jaar met je pasfoto erop, dus niet meer overdraagbaar. € 15,- voor de vrijstelling voor je aanspanning en een dagkaart of gezinsjaarkaart voor al je medepassagiers. In combinatie met een abonnement op Natuurbehoud kost die € 10,- en mogen er totaal 5 personen mee. Dus het kost je totaal € 60,- per jaar om het duin in te mogen met je span Bloos!

Verder heb ik het als heel prettig ervaren om de regels beter te leren kennen en goed voor mijn zelfvertrouwen. De daarbij gekoppelde verzekering is een wassen neus in mijn opzicht. En de ervaring doe je pas op na het halen van het examen.

En toch ben ik blij dat ik hem heb, verplicht of niet Lachen

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:54

Van dat zelfvertrouwen op doen, moet ik je helemaal gelijk in geven. Tijdens onze cursus reden we verscheidene keren met elkaars aanspanningen. Alleen dat al was een leerzame ervaring omdat we diverse rassen, leeftijden en karakters hadden.
Zonder deze cursus zou ik waarschijnlijk nog altijd alleen maar met mijn eigen shet gemend hebben (die overigens niet mee deed met de lessen).

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:39

ik heb me ook opgegeven om in mei mijn koetsiersbewijs te halen. verder weet ik weinig van mennen af maar omdat het me toch leuk lijkt om te doen heb ik de stap gezet. is het makkelijk te behalen? ik moet vier dagen een cursus volgen praktijk en theorie examen zijn daarna. lijkt me wel leuk maar toch spannend omdat ik er dus niks van weet. vonden jullie het moeilijk om te halen? ik hoorde ook dat je een pakje aanmoest. waar kan ik die huren?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:11

Als eerste, nee je hoeft geen "pakje" aan. Je moet er gewoon netjes uitzien, en wel handschoenen aan hebben (rijhandschoenen mogen ook). Menschort hoeft sinds kort niet meer. Een veiligheidscap is wel verplicht.
Maar spijkerbroek met gympen en een oude afgesleten jas, zien ze liever niet op je examen.

Of het moeilijk is te halen ... tja dat ligt ook een gedeelte aan jezelf. Zelfs wist ik bijv. al veel van paarden, mennen en verkeersregels, dus de theorie viel mij eigenlijk wel mee. Is gewoon het boek een aantal keren goed doorkijken, wat proefexamens maken en je komt een heel eind.

De praktijk is een ander verhaal. 4 Lessen vindt zelf wel erg weinig. Wij hebben 3 middagen aan het mentoestel gewerkt en het inspannen geoefend, voordat we daadwerkelijk gingen rijden. En dat eerst nog in de buitenbak voordat we echt de straat op gingen. En van onze groep kon vrijwel iedereen mennen, maar niemand die met achenbach reed. Ik denk dat je daarmee in je voordeel bent dat je niets kent. Iets afleren is altijd moeilijker dan iets aanleren Haha!

In totaal hebben wij 10 lessen gehad, waarvan deel theorie en deels praktijk, maar tussendoor zelf nog heel veel geoefend in het dorp met de aanspanningen om het achenbach maar goed onder de knie te krijgen en met 1 hand te kunnen rijden in wendingen e.d.

Achteraf gezien is het me niets tegengevallen en zijn we geslaagd. Niet met vlag en wimpel trouwens; meer met de hakken ... hihi

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:38

Ik doe volgende maand examen tweespan en heb ik maart mijn enkelspan gehaald. Wij mogen gewoon in een "marathon-tenue" afrijden, dus lekkere warme schone bij voorkeur donkere jas met spijkerbroek of thermobroek. WIj reden in de maart-storm en er werd ons door de dames die het examen afnamen op het hart gedrukt ons warm aan te kleden gezien de lange middag in de kou. Wij hadden een schort voor, ook dit keer weer. Verder gepoetste stalschoenen en de veiligheidscap en donkere of leren handschoenen. Officieel moet je een pak/mantelpak aan maar iedereen beseft dat dat helemaal niet praktisch is. Bedenk wel bij de keuze van kleiding dat je op het moment dat je het erf verlaat, je de stal waar je les hebt vertegenwoordigt en besef je dat je eigenlijk een beetje reclame rijdt voor deze stal en hoe je het zelf graag zou zien als staleigenaar.

Theorie kan je goed oefenen en praktijk moet je gewoon goed rijden en igg onder alle omstandigheden laten zien dat je je eigen kan redden en situaties kan vermijden en oplossen. Ze zijn heel streng op verkeersregels en Achenbach. Ik oefen thuis met een menstoestel zodat het helemaal erin geramt zit. Je kan beter teveel oefenen dan te weinig. Verder moet je geluk hebben dat er geen enge vrachtwagen je zowat omver rijdt of er geen hond uit de bosjes springt.

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:24

hmmm valt nog niet mee dan. ik heb me via mijn school opgegeven voor het behalen van het koetsierbewijs via de KNHS. ze zeggen dat ik dan wel vier hele dagen bezig ben hoor om alles te leren etc. maar dat t dan moet lukken. eigenlijk best weinig als ik het zo hoor.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:18

4 hele dagen is hetzelfde als 8 zondagochtendjes dus op zich is dat wel voldoende.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:30

Behalve dat je tussen die 8 zondagochtendjes nog 6 dagen hebt dat je thuis volop kunt oefenen met het mentoestel, het boek kunt doorlezen, proefexamens kunt maken en eventueel een extra aangespannen rit door de stad.

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:09

ik kan zelf niet oefenen. heb geen mentoestel en dergelijke. dat komt daarna pas eigenlijk. wilde het eerst halen.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:34

Isapaardje schreef:
Behalve dat je tussen die 8 zondagochtendjes nog 6 dagen hebt dat je thuis volop kunt oefenen met het mentoestel, het boek kunt doorlezen, proefexamens kunt maken en eventueel een extra aangespannen rit door de stad.


Hier heeft 12 weken in totaal een menstoestel aan de kast gehangen en bijna elke dag was ik er mee in de weer. Extra lessen, proefexamens, boek stukgelezen ik heb niets aan het toeval overgelaten met als resultaat theorie foutloos. Bij een (bijna) foutloze theorie kun je in de praktijk wegkomen met een piepklein foutje weet ik uit ervaring, helemaal als Achenbach redelijk goed gehanteerd wordt. Daarom denk ik dat Hollybolly zeer onverstandig is met bovenstaande berichten in gedachten om achteraf met een mentoestel te gaan oefenen. Simpel gesteld moet je twee dingen doen op je examen, niemand in gevaar brengen/geen domme dingen doen en Achenbach toepassen.

Edit, ons programma was eerst mentoestel, daarna met de benenwagen achter het beestje aanlopen droogmennen, heel veel de wijde wereld in en ook een keertje kegeltjes rijden op het weiland om de stuurmanskunst te verbeteren.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:07

Hollybolly schreef:
ik kan zelf niet oefenen. heb geen mentoestel en dergelijke. dat komt daarna pas eigenlijk. wilde het eerst halen.

Nou dan vergeet het maar gerust ... wil je je koetsiersbewijs halen, dan heb je echt het mentoestel tijdens !! de lessen nodig en niet erna.

Een mentoestel kun je overigens heel simpel zelf maken. Ik had met wat lijmtangen en een paar blokken hout, wat ringen en strotouwtjes en een "normaal" set leidsels wat in elkaar geknutseld. In de schuur gehangen, tuinstoel erbij en "rijden maar". Heb heel wat uren domweg grepen zitten oefenen.

En inderdaad ook met de eigen pony al droog mennend (dus zonder kar) achter haar aan over de wei gelopen tussen pionnetjes door. En maar richting aangeven, duidelijk omkijken, zorgen dat je paardje dan ook goed de bocht doorgaat, met 1 hand sturen, met 2 handen sturen, overgangen maken van uitgangshouding naar dressuurhouding en gebruikshouding, en weer terug. Linksomkeert, rechtsomkeert .. je moet alles laten zien.
Dat ga je niet redden in 4 dagen.

Ben ook heel benieuwd hoeveel personen van deze "spoedcursus" er zullen slagen (zeker als het mentoestel achteraf wordt aangeschaft Bloos )

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:10

Mijn mentoestel, oude springteugel door greepjes van de kast met shampooflessen als gewichtjes. Bedpunt was bok en rijden maar....... Mijn pa heeft mij een keer betrapt en die liep paars aan van het lachen ROFL

IK vind het ook een vage cursus maar goed, ik ben wat dat betreft verwend qua les.

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:41

Isapaardje, hoe had jij dan je mentoestel precies gemaakt?

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:35

Assepoetster schreef:
Isapaardje, hoe had jij dan je mentoestel precies gemaakt?


Wij hebben beide duidelijk omschreven hoe onze mentoestellen zijn gefabriceerd.

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:26

ow nou als ik het zo hoor is het wel moeilijk,

ik kreeg een half jaar terug deze mail:
Hoi allemaal,

Komend schooljaar kun je in een week tijd het officiële menbewijs met korting behalen!

In de week van 5 t/m 9 mei 2008 (= in de extra meivakantie van de HAS) kun je het menbewijs (via de KNHS) behalen.
Je krijgt ruim 4 dagen praktijklessen en op vrijdag 9 mei leg je de theorie- en praktijkexamens af.

Tijdens deze opleiding leer je veel over het paard, het harnachement, ziekten en voeding. Ook leer je alles over de verkeersregels wanneer je met een paard over de openbare weg rijdt.

De kosten zijn voor HAS leerlingen 20 euro p.p voor de praktijklessen.
De examen kosten (tarieven van de KNHS) zijn 72,50 euro incl. theorieboek.

De lessen worden gegeven bij PTC in Horst.
..

.

en toen heb ik teruggemaild of je moest kunnen mennen voordat je hieraan mee kon doen en dat hoefde niet, je kon zonder ervaring eraan beginnen want het werd je daar allemaal geleerd. en het zijn echt vier hele dagen dat je ermee bezig ben. dus ik Ja gezegd en nu ga ik er in mei heen. vandaar dus, zodat ik kan mennen voordat ik wat ga aanschaffen.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:47

Wat wil je er dan van tevoren voor aanschaffen?

Ik vind het pure misleiding hoe de cursus aangeboden wordt. Ik kan heel leuk mennen na 1 1/2 jaar zeer regelmatig les maar ik sla bijna grasgroen uit als ik aan mijn examen tweespan over 6 weken denk en volgens mijn instructeur was ik maanden geleden er al klaar voor. Dus kan je nagaan voor iemand die het nog nooit gedaan heeft.

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:07

daniella74 schreef:
Assepoetster schreef:
Isapaardje, hoe had jij dan je mentoestel precies gemaakt?


Wij hebben beide duidelijk omschreven hoe onze mentoestellen zijn gefabriceerd.


Het was mij niet helemaal duidelijk, maar ik heb van Isapaardje een goede uitleg via pb gehad.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:11

Hollybolly schreef:
De kosten zijn voor HAS leerlingen 20 euro p.p voor de praktijklessen.
De examen kosten (tarieven van de KNHS) zijn 72,50 euro incl. theorieboek.


Nou ja voor dat geld kun je het wellicht proberen.
Mijn cursus kostte 300 euro incl. examen.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:20

Ik heb bijna 400 betaald maar het gaat om het feit dat iemand dus met meer geluk dan wijsheid zijn KB haalt en denkt dat hij/zij er heel wat van kan en dan dus alleen de weg op gaat. Wij hadden ook op cursus mensen die geen hoofdstel in konden doen omdat ze bij God niet wisten waar ze mee bezig waren en door een ultra-super-megabrave pony die al 2 cursisten uren had rondgetrokken (beetje overdreven gesteld) met heel veel geluk door hun praktijk heen kwamen en dachten dat ze nu echte topmenners waren. We kunnen allemaal regelmatig op Bokt lezen hoe dramatisch buitenritten kunnen aflopen dus ik vind dit 'eng'.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:03

Onze groep bestond uit 8 personen.
Deze werd op het examen aangevuld met 4 mensen die herexamen theorie kwamen doen en 2 herexamen praktijk.
Eén persoon van ons groepje (die naar eigen zeggen praktijk niet had geoefend thuis en tussendoor) is die dag voor praktijk gezakt.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:29

Die had het dus heel bont gemaakt op zijn praktijk, wij hadden iemand daar durfde wij eigenlijk niet bij op de kar en die is ook nog geslaagd. Tijdens een les is iemand echt bang van de kar afgesprongen omdat ze er van overtuigd was dat ze gingen verongelukken en die was niet snel bang.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:33

Ik heb ook ooit gehoord dat je vrijstelling kunt krijgen voor het KB.
Dit ging over tuigpaard en hackneyrijders die concoursen rijden, heeft iemand hier ooit van gehoord ?