[AR] Achterwaarts: aanleren, ja of nee? (zonder rem)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Achterwaarts: aanleren, ja of nee? (zonder rem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 14:35

Ja, ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Mijn merrie heeft eigenlijk voor zowel de kar als ohz de 'achteruitversnelling' er nog niet in zitten... Nu zit ik te twijfelen of ik haar dit wel of niet zal aanleren... Ik heb een ongeremde kar (helaas, als er ooit een nieuwe komt, dan wordt het marathon mét rem Knipoog ) Maar soms merk ik, door bijvoorbeeld een stuurfoutje van mezelf, of dat ik haar ergens zonder na te denken 'in parkeer' met wagen en al, maar dat ik dan achteraf tot de conclusie kom dat ik er niet één 2 3 zomaar uitkom, omdat ik dan niet genoeg ruimte heb om te draaien. En ja; enige optie is dan achterwaarts gaan, maar zoals gezegd; dit kent ze (nog) niet, en ik heb het haar ook nog niet echt aangeleerd...

Maar aan de andere kant, afgezien van dat het dus in sommige situaties zoals hier boven wel handig kan zijn, heb je dan misschien wél het probleem dat ze dit ook tégen je kan gebruiken, dit omdat ik dus geen beschikking heb over een rem. Ik zie het al helemaal voor me; ik sta rustig te wachten voor een kruising, en madame wordt zo druk dat ze dan maar áchteruit gaat, omdat ze niet vooruit kan en mag....

Wat vinden jullie hier nou van? Want in principe is achterwaarts gaan in het verkeer voor de kar in mijn ogen echt een nót done.... Maar in sommige situaties kan het dus ook weer handig zijn....

Help me uit mijn twijfel; hoe denken jullie hier nou over, hebben jullie geremde of ongeremde kar, en kennen die van jullie wel een 'achteruitversnelling'? Lachen

Dennis

Re: Achterwaarts: aanleren, ja of nee? (zonder rem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:47

Mijn pony's kennen allemaal het achterwaards gaan wel, maar weten ook dat ho ook echt HO is. Het achterwaards gaan leer ik ze ook al redelijk flot, maar pas nadat ze braaf stil kunnen staan.

De meeste van mijn pony's lopen ook wedstrijden en in het L word het al gevraagt, vandaar dat ik het ook gewoon mee pak (net als galoperen, dat doe ik ook al redelijk flot voor de wagen).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:03

AW is bij de dressuur een gang die gevraagd wordt, die je dus ook dressuurmatig moet aanleren.
Niet gewoon de teugels naar achteren trekken, maar mooie overgang proberen te maken.
Je kunt het eerst aan de lange lijnen doen, evt iemand ervoor die op jouw commando de pony een beetje helpt naar achteren te gaan..
Begin ook rustig en beloon dan al na 1 stapje en bouw het zo verder uit..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:05

Zolang je paard braaf en netjes stil kan staan, en weet wat HO betekend, zou ik hem/haar zeker achterwaarts aanleren. Zoals je al zegt in sommige situaties zeer handig. En zoals gezegd nodig in de dressuur, maar weet niet of je dressuurt..

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:27

Ja, de paarden van ons hebben een "achteruitversnelling", we hebben een geremde marathonwagen en een ongeremde tweewieler. Als ik jou was zou ik het haar zeker aanleren, zoals jezelf al aangeeft is het heel makkelijk in bepaalde situaties en met dressuur is het een verplichte oefening. Die van ons doet achterwaarts ook voor de tweewieler en als ze een stap te veel doet, krijgt ze een tik op dr kont en staat ze meteen stil.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 15:33

Bedankt voor jullie reacties; echte dressuurwedstrijden rijd ik (nog) niet, maar als het aan mij ligt komt er nog wel eens een marathonwagentje om SGMW te gaan rijden...Knipoog Ik ben, ook al is dat meestal op buitenrit, wel veel bezig met dressuurmatig rijden, ookal rijden we voor het grootste gedeelte recreatief, ik vind dat de basis er goed moet in zitten. In de beginjaren was het vooral 'lekker kachelen op buitenrit' en verder geen eisen stellen aan het technische en dressuurmatige werk. Ik ben daar nu inmiddels al wel een tijd mee bezig; ze wordt nu ook nog meer, ter afwisseling en ook ter verbetering van de dressuur met dubbele lijnen gelongeerd... Hier gebruik ik ook wel eens touwtjes bij. Ik ben inmiddels wel bezig om het aan de dubbele longe/lange lijnen te oefenen, alleen is dan een 2e persoon inderdaad wel handiger Knipoog

Ze kan braaf stilstaan, weet wat HO betekent, maar ik was bang dat ze het toch uiteindelijk tegen me zal kunnen gebruiken. Maar inderdaad, als ik het góed op commando krijg en consequent er in blijf, moet het volgens mij wel lukken Lachen

Bedankt voor jullie reacties dus. Dat het verplicht was in de dressuur, dat wist ik, maar aangezien we nu (nog) niet dressuurwedstrijden rijden, is dit component, althans voor nu, niet echt noodzakelijk. Toch lijkt het me fijn, als ik eens een stuurfoutje maak of als ik haar eens op onze oprit inparkeer om de banden even te controleren en te vullen, dat ik haar dan zo in haar achteruit kan rijden Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:36

Waarom niet gewoon gelijk alles dresuurmatig aanleren, daar heb je zelfs met buitenrijden alleen maar plezier van.
Zelfs dan is het fijn als hij niet door de bocht valt enz..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 15:37

Dennis schreef:
Mijn pony's kennen allemaal het achterwaards gaan wel, maar weten ook dat ho ook echt HO is. Het achterwaards gaan leer ik ze ook al redelijk flot, maar pas nadat ze braaf stil kunnen staan.

De meeste van mijn pony's lopen ook wedstrijden en in het L word het al gevraagt, vandaar dat ik het ook gewoon mee pak (net als galoperen, dat doe ik ook al redelijk flot voor de wagen).

Galloperen doet ze bij mij inderdaad ook vrij vlot, en dan vooral het leren om een rustig, verzameld handgalopje te rijden. De meesten hebben toch zo iets van 'yeah, galop, alle remmen los en lekker scheuren', maar op bijv. een buitenrit of met training in de wei, ik laat ze nooit voluit gaan, dat wordt alleen maar scheurwerk, en vaak worden ze zó enthousiast dat ze dan ook niet meer terug te krijgen zijn. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 15:39

Echwel schreef:
Waarom niet gewoon gelijk alles dresuurmatig aanleren, daar heb je zelfs met buitenrijden alleen maar plezier van.
Zelfs dan is het fijn als hij niet door de bocht valt enz..

Daar heb je wel gelijk in, Echwel... Maarja, zoals gezegd, in het begin was het ook écht alleen recreatief een rondje wandelen, dat noem ik niet eens meer echt werken. Ik ben nu inmiddels ook wel meer bezig met het dressuurmatige, ook op buitenrit. Natuurlijk, de basis van de dressuur stop ik er gelijk al in bij het beleren en het proces er na, maar ik heb op de één of andere manier altijd getwijfeld met het achterwaarts gaan, grootste obstakel was voor mij dat we dus geen rem hebben. Maar, ik ben het ongetwijfeld met je eens; de basis van de dressuur moet er van af begin af aan inzitten, en eigenlijk achteraf bezien ook het achterwaarts gaan....

Maar, ik ga daar nu ook voor de kar mee bezig, en ja, beter laat dan nooit Lachen Sigaar

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:55

Ho is ho, klaar uit basta. Rem of niet, stilstaan is stilstaan en niet bewegen. Achterwaarts is helemaal geen idiote gang, maar gewoon iets wat ieder paard moet kunnen. Je leert je paard toch ook voorwaarts gaan zonder rem? Waarom wel voorwaarts en niet achterwaarts? Ik zie persoonlijk het probleem niet.
Als hij het tegen je gaat gebruiken, so what? Tik met de zweep (voorwaarts oplossen), ho is ho.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 19:39

Sjonniej schreef:
Ho is ho, klaar uit basta. Rem of niet, stilstaan is stilstaan en niet bewegen. Achterwaarts is helemaal geen idiote gang, maar gewoon iets wat ieder paard moet kunnen. Je leert je paard toch ook voorwaarts gaan zonder rem? Waarom wel voorwaarts en niet achterwaarts? Ik zie persoonlijk het probleem niet.
Als hij het tegen je gaat gebruiken, so what? Tik met de zweep (voorwaarts oplossen), ho is ho.

Sjonniej, je hebt eigenlijk best wel gelijk. Ik moet gewoon niet zo moeilijk doen, en gewoon lekker beginnen met achterwaarts gaan Lachen Bedankt voor je reactie

XzountjuhX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:11

ja je moet gewoon lekker gaan beginnen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 23:06

XzountjuhX schreef:
ja je moet gewoon lekker gaan beginnen

fijn dat je even reageert; maar al die one-liners die je overal plaatst (ook in andere topics) daar zitten de meeste mensen niet op te wachten Knipoog

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 12:22

Mijn pony's kennen ook het achterwaarts voor de koets, maar ook het opzij gaan, keertwending etc.Ik merk dat ik er veel profijt van heb. Soms als ik vraag of ze stil willen staan willen ze nog weleens achteruit gaan lopen. Ik los dit op door ze een tik met de zweep te geven voor voorwaarts en daarna weer stil te zetten. Daarna mogen ze weer lopen, maar een paar meter verder zet ik ze nogmaals stil om te bevestigen dat ze gewoon stil moeten staan en niet achterwaarts als ik er niet om vraag.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:04

Hier ook de paarden keurig achterwaarts aangeleerd (evenals voorwaarts) voor de kar. Indien ze het tegen me gebruiken, tik ik ze aan met zweep. Maar kan mn merrie ook gewoon op zweep laten halthouden. Dan leg ik het uiteinde van de zweep op dr rug en weet ze dat ze stil moet blijven staan.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:33

Ik hoop dat het een beetje lukt met het achterwaarts gaan. ik heb zelf ook een probleempje hiermee. mijn ponies gaan perfect achterwaarts in het enkelspan en aan de lange teugel maar in het tweespan heb ik alleen maar verzet. de een staat gewoon stokstijf stil en de ander steigert. we hebben al van alles geprobeert op een heuveltje zetten, of een 2persoon aan de kar laten trekken... We blijven oefenen. heeft er iemand misschien nog een andere tip?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 23:44

sumic schreef:
Ik hoop dat het een beetje lukt met het achterwaarts gaan. ik heb zelf ook een probleempje hiermee. mijn ponies gaan perfect achterwaarts in het enkelspan en aan de lange teugel maar in het tweespan heb ik alleen maar verzet. de een staat gewoon stokstijf stil en de ander steigert. we hebben al van alles geprobeert op een heuveltje zetten, of een 2persoon aan de kar laten trekken... We blijven oefenen. heeft er iemand misschien nog een andere tip?

Hmm ja, ik heb geen ervaring met 2span rijden (wel mijn stoutste droom; ot en haar hengstje van 2005 ooit in 2span) Knipoog Misschien iemand anders hier??

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:19

In enkelspan aanleren dat op het moment dat je terug vraagt ze ook direct terug gaan. Als 1 wat twijveld is dat al verwarrend voor de andere en volgt er verzet

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 12:53

Napie schreef:
In enkelspan aanleren dat op het moment dat je terug vraagt ze ook direct terug gaan. Als 1 wat twijveld is dat al verwarrend voor de andere en volgt er verzet

Klinkt inderdaad als een logische redenatie Lachen Mentechnische- en dressuurtechnische problemen bij het éne paard los je dan toch volgens mij meestal ook op in enkelspan?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:20

ok! bedankt voor jullie reactie, we gaan ermee aan de slag. (nu nog hopen op wat beter lente weer..!)