[AR] Pony erg tegen het bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

Pony erg tegen het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 14:01

Mijn pony is op het moment erg tegen het bit
Dus vast pakken en niet links en rechts willen als je stil wil staan moet ik nu veel te veel druk op de teugels hebben

Ik heb nu dus het gevoel als ik men dat die de kar trekt met het bit dus ik laat elke keer de leidsels naar voren en dan pak ik het weer op

Ik ben nu erg veel bezig met overgangen rijden

Maar wat kun je hier nog meer tegen doen ander bitje of oefeningen

Oo ja hij gaat elk jaar naar tandarts dus dat kan het niet wezen

Sjonniej

Re: Pony erg tegen het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:18

Punt 1: Zit het bit goed, zit je tuig goed, heeft hij geen lichamelijke klachten?
Punt 2: Zo ja; Probeer het op te lossen en begin weer bij punt 1 als je probleem blijft. Zo nee; schakel een instructeur in, want dit is niet vanaf de pc te bekijken.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:42

Foto of filmpje?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 23:24

Sjonniej Mijn instructeur zegt dat ik aan het dubbele longe moet longseren en veel overgangen rijden
Lichamelijke klachten uitgesloten net nog bij de kraker geweest en hij is vorige week nog na gekeken door DA

Nee heb geen filmpje of foto van

Het is gewoon ik heb aanleuning en opeens lijkt het of die de kar trekt met en bit en dan doe ik me handen naar voeren en pak weer op
En als ik van draf na stap ga doet die ze hoofd in de lucht

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:27

Niet toestaan dat hij zoveel druk opzoekt, mits je weet dat hij het met minder ook kan.
Met overgangen goed je handen toestaan, zodat hij niet tegen het bit hoef taan te lopen en dus zijn kop in de wind gooit.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 23:32

Afbeelding dit doet die dus

Afbeelding
als die dus dit doet doe ik meteen me handen overdreven naar voren
dit was in een oefening van stap naar draf dat die ze hoofd gewoon laag moes houden

Dit doet die niet altijd maar dan weer een week heel erg en dan weer hele poos niet
en 9 van de 10 is het in het begin van de rit dus als je 20 minuten gereden hebt word het steeds beter

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:00

Maak eens een zeempje om je bit, doe de kinketting een gaatje losser en leidsels in de bovenste sleuf. Beginnen met stappen en heel zacht spelen met het bit tot ie na begint te geven. Nooit kracht zetten op het leidsel. Wanneer ie omhoog wil komen alleen je hand proberen te sluiten. Je moet met je handen net doen of je een kuikentje er tussen hebt. Wanneer dit goed gaat kun je voorzichtig aan proberen te draven. Komt ie omhaag, dan weer terug naar de stap en opnieuw beginnen.
Succes!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:25

Heeft de pony eerder wel nageefelijk gelopen? Anders eens na laten kijken door een tandarts. Het kan ook een probleem in de mond zijn.

Ik heb destijds ook een tijd met een elastiek gereden. De pony had maar niet door dat het echt makkelijker loopt met het hoofd wat lager. Dit was trouwens wel in overleg met mijn instructeur.

Je krijgt wel les toch? Wat zegt hij/zij ervan?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:33

Vervelend... Het lijkt mij echter dat als jij compleet los geeft op het moment dat hij zo met zijn hoofd omhoog komt (protesteert), dat jij hem beloont voor die actie. En dus dat hij dit meer zal gaan doen, hij vindt het bit om wat voor reden niet prettig, gooit zijn hoofd omhoog en meteen is het probleem voor hem opgelost omdat jij de druk op het bit laat gaan. Zo leer je hem dat te blijven doen.

Verder vind ik BD zijn tip heel goed, terug naar de basis en heel zachtjes bezig met de nagevelijkheid (weer) opzoeken.

sjon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:31

idd ben ik het ook met BD eens terug naar de basis en pas gaan draven als ze lekker voorwaarts achter jouw hand aan wil stappen desnoods halsstrekkend als hij je hand maar volgt
doet hij dit goed neem je steeds een beetje meer teugel maar blijft wel vriendelijk door af en toe je hand toe te steken
dit hoeft geen 10 cm maar 1 a 2cm is voldoende

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 18:37

Laura2span mijn lesgever zei longseren aan de dubbele longe en met het mennen een halsverlenger om doen
en ja hij heeft het wel gedaan ja maar soms heeft die die dagen dat die dit weer doet
En hij is na gekeken door Da
Als die om hoog komt geef ik idd de teugel
Dit is ook iets waar ik mee bezig moet zijn

ik zal kijkenb of van weekend een filmpje kan maken

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:53

BlackDevils schreef:
Maak eens een zeempje om je bit, doe de kinketting een gaatje losser en leidsels in de bovenste sleuf. Beginnen met stappen en heel zacht spelen met het bit tot ie na begint te geven. Nooit kracht zetten op het leidsel. Wanneer ie omhoog wil komen alleen je hand proberen te sluiten. Je moet met je handen net doen of je een kuikentje er tussen hebt. Wanneer dit goed gaat kun je voorzichtig aan proberen te draven. Komt ie omhaag, dan weer terug naar de stap en opnieuw beginnen.
Succes!

na mijn mening ook de beste manier. terug trekken heeft absoluut geen zin, probeer hem te laten ontspannen. eerst gewoon in stap, daarna voorzichtig wat overgangen. werk ook goed aan de stelling.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:22

MR: deze pony is toch altijd wat gespannen geweest. Vanaf 't betuigen toch? Of heb ik een andere voor ogen?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 23:55

Nou nee mijne was super makelijk en opzich nog steeds
hij wil graag werken dus vertrekt soms op ze achter bennen maar meer niet

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:58

miriamrocky schreef:
Afbeelding dit doet die dus

Afbeelding
als die dus dit doet doe ik meteen me handen overdreven naar voren
dit was in een oefening van stap naar draf dat die ze hoofd gewoon laag moes houden

Dit doet die niet altijd maar dan weer een week heel erg en dan weer hele poos niet
en 9 van de 10 is het in het begin van de rit dus als je 20 minuten gereden hebt word het steeds beter

Jeej, volg dit topic even; ik heb ook dit probleem; ik had eerst bokkebitje erin hangen, maar nu een liverpoolstang met lichte tongboog gekocht; het gaat beter, maar inderdaad vooral het eerste kwartiertje/half uurtje van de rit doet ze dit. ze gooit dan een beetje haar kop in de lucht, spant haar rug en pakt het bit vast, ondertussen zit ze idioot hoog met haar hoofd, en te gapen het beeld dat die foto's geven, komt mij dus heél bekend voor. ik vind het vooral lastig, je voelt gewoon dat je op dat moment minder controle heb. Ik ben dus ook wel benieuwd hoe dit opgelost zou kunnen worden...

Edit: pony is nagekeken, bit ligt prima in de mond (naar mijn idee) en geen mond/tandproblemen. Ik geef echter niet na met de leidsels bij zulke acties zoals mirjam wel doet, maar houd druk op de leidsels en als het éçht erg wordt krijgt ze de zweep ook wel eens over haar rug (niet al te hard, uiteraard). ik heb vanalles geprobeerd, van nageven, druk verminderen en belonen als het goed gaat, tot afstraffen met stem en zweep, maar merk dat ze vooral van het afstraffen érg nerveus en gespannen wordt; hoofd gaat dan omhoog (niet bit vastpakken meer) rug wordt hol getrokken en ze loopt angstig te dribbelen, loopt totaal niet meer aan het bit. Dus dit is niet de goeie oplossing voor haar, denk ik. Aangezien ze ook ohz. etc. met afstraffingen vrij 'gespannen' reageert. Ook gebeurd het wel eens dat ze ná een afstraffing beetje 'steigert'; voorbenen ietsje omhoog; dit doet ze normaal nóóit. Ook in de galop pakt ze af en toe het bit vast; niet met haar hoofd omhoog, maar gewoon heel zwaar in je handen hangen, zodat je haar met moeite in een rustig tempo kan houden...

de tip van BD lijkt me wel nuttig, en ga ik zeker eens proberen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:05

miriamrocky schreef:
Afbeelding
Je collega rechts op de foto heeft 't zelfde probleem. Van wie heb je les?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:07

BlackDevils schreef:
miriamrocky schreef:
Afbeelding
Je collega rechts op de foto heeft 't zelfde probleem. Van wie heb je les?

Zo BD; jij hebt een scherp oog, maar je hebt wel gelijk (ook al kan het natuurlijk ook gewoon een eenmalig verzet zijn, toch?)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:21

Feit is dat een paard/pony na een kwartiertje tot hlaf uur minder gevoelig word in de mond en dan minder verzet zal geven.
Ook vind ik dat beide rijders bij MR nogal gespannen er achter zitten. Wanneer je je handen iets meer naar voren plaatst en dus minder dicht bij je buik dan zit je meer ontspannen en ben je vanzelf iets nagevelijker.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:27

BlackDevils schreef:
Feit is dat een paard/pony na een kwartiertje tot hlaf uur minder gevoelig word in de mond en dan minder verzet zal geven.
Ook vind ik dat beide rijders bij MR nogal gespannen er achter zitten. Wanneer je je handen iets meer naar voren plaatst en dus minder dicht bij je buik dan zit je meer ontspannen en ben je vanzelf iets nagevelijker.

Dat is waar... Mijn beestje loopt echter vaak heel ontspannen, en laat tijdens de rit ook wel meer haar neusje zakken en wat nagevelijker lopen. Ik heb helaas geen menles op dit moment (druk met mijn studie) maar ik denk dat ik voor dit probleem toch een keer een ervaren menner (misschien één van de vaste AR bokkers in de buurt van Deventer/Overijssel?) met haar wil laten rijden het eerste halfuurtje op rit, en dan ik er naast. Ik ben van mening dat iemand anders toch vaak weer zijn eigen oplossingen hier voor heeft, en soms helpt het gewoon om eens een ander met je pony te laten rijden om te kijken hoe zij het oplossen Lachen Maarja, ik ga eerst even dit topic volgen, en open dan misschien wel een nieuw topic op AR of er een vrijwilliger valt te vinden die even mijn beestje wil komen rijden Lachen

Edit: ik rijd én men over het algemeen met een zachte hand, maar op het moment dat zij dus in verzet komt (zo zie ik dit) en haar kop de lucht in gooit en bit vast pakt of begint te gapen, wordt ik gelijk harder in mijn hand, ik heb dan het gevoel dat ik iets meer controle heb; je voelt namelijk dat je de controle een beetje verliest wanneer ze zo gaan lopen....

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 14:10

Op de foto, s kan dat nog wel is kloppen van het gespannen zitten dit was 1 van de eerste lessen buiten en waaide nogal en we rijden daar allemaal met jonge paarden

JoyCiej007
Uit jou verhaal maak ik op dat je pony bang is en heel onrustig
Die van mij is opzich heel rustig maar in begin wil die gewoon te graag en vertont dan dit beeld

Ik heb gister met hem geoefend aan de lange lijnen en heb hem geen leidsel gegeven toen die het dee toen kwam die 2 keer omhoog en daarna niet meer
Maar heb dan het idee dat ik erg streng ben in zijn mond

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:16

miriamrocky schreef:
Op de foto, s kan dat nog wel is kloppen van het gespannen zitten dit was 1 van de eerste lessen buiten en waaide nogal en we rijden daar allemaal met jonge paarden

JoyCiej007
Uit jou verhaal maak ik op dat je pony bang is en heel onrustig Die van mij is opzich heel rustig maar in begin wil die gewoon te graag en vertont dan dit beeld

Ik heb gister met hem geoefend aan de lange lijnen en heb hem geen leidsel gegeven toen die het dee toen kwam die 2 keer omhoog en daarna niet meer
Maar heb dan het idee dat ik erg streng ben in zijn mond

Kan zo overgekomen zijn; maar dat was niet mijn bedoeling. Die van mij is echt super rustig en ontspannen, je kan een bom er naast laten ontploffen; bang zal ze niet snel zijn. Het is meer dat ze erg onrustig wordt van afstraffingen; zo van 'oeps, ik doe het niet goed, hoe moet het dan, wat moet ik doen??' etc. Ze wordt van afstraffingen ook ohz erg onzeker... maar bang en onrustig is ze écht niet, en al helemaal niet voor de kar... Ook niet als ze dat met dat hoofd doet, ze is dan júist heel zeker van zich zelf, maar zodra ik haar afstraf met stem bijv. wordt ze onrustig...

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:33

Het was mij ook al opgevallen dat je heel erg gespannen achter je pony zit, probeer daar iets aan te doen. Elke keer tegen jezelf zeggen, "schouders naar beneden, armen ontspannen" en rustig in je handen blijven.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:47

Ik kom het woord straffen wel erg vaak tegen in je verhaal. Als er iets niet effectief is, is het straffen. Prijs je paard de hemel in bij elke stap die hij goed loopt, hou je handen stil en ga pas draven als je ontspannen kunt stappen.
Bedenk wat er in zijn mond gebeurt als hij eerst zijn hoofd omhoog gooit en jij daarna de teugels aantrekt.
En het advies van je instructeur is de moeite van het opvolgen waard: veel longeren, aan de dubbele longe. Pas als je daar weer ontspanning hebt, kun je de kar er weer achter hangen.

Je zit in een negatieve spiraal: je paard is gespannen, jij bent gespannen, je moet terug naar het begin.

Succes!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 22:39

Marmot weet niet voor wie dit bedoelt was maar straf mij pony eigelijk nooit ? als die dit doet?

en gespannen op de foto kan wel klopen was voor mij pony ( toen net half jaar voor de kar) de eerste echte keer buiten in een weiland mennen is nu al veel beter )

zal van weekend een filmpje maken

foto,s uit zelfde les kijk hier doet die het ook gewoon
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RRteam op 01-03-07 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 22:40