Ik ben nu bijna een jaar aan het mennen (recreatief), het gaat erg goed en nu wil ik dadelijk als de wei minder nat is, wat gaan oefenen met dressuren etc. (niet voor een wedstrijd ofzo, gewoon voor buigingsoefeningen etc) Nu had ik een vraag, kan ik ergens dressuurproeven voor mennen vinden? Nog een heel andere vraag: kan voor iedere kar gegaloppeerd worden? Of is niet iedere kar hier geschikt voor? Tot nu toe heb ik dit nog nooit gedaan omdat ik vooral op de weg rijd, maar misschien kan ik dit straks in de wei een keer proberen. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Niet elke wagen is ervoor geschikt. Ik had er wel een er goeie voor, een marathonkarretje, en daar ging het erg goed bij. Ik deed het nu ook niet superveel, maar zolang er geen "uitgestrekte" galop is, kan het niet veel kwaad denk ik. Het paard houdt sowieso de benen wat onder het lichaam in de galop. (Mijne toch) Nog veel succes! x
Galop voor een concourswagen is ook niet altijd aan te raden. Ik heb een tijdje met een concourswagen gereden en had in elke bocht het idee op twee wielen door de bocht te gaan en gleed ook nog van links naar rechts over de bank. Ben benieuwd hoe galop met een tweewieler gaat
Galop met een 2wieler gaat idd prima. Ik heb met mijn concours wagen ook geen problemen (heb er zelfs een indoor marathon mee gereden, wel met een redelijk flegmatieke pony ).
Op de knhs site staan de nieuwe dressuurproeven voor samengesteld ook, dit zijn hele leuke proeven.
mijn advies is wel zorg datje je paard is goed voor elkaar hebt voordat je gaat galloperen, dit is idd een wezenlijk onderdeel van de africhting, maar eerst de basis er goed inhebben.
Dat zijn we nu ook aan de longe flink aan het oefenen, toen we driekwart jaar geleden begonnen, kón hij nog niet eens galopperen, maar hij had dan ook wel een hele tijd stilgestaan. Nu gaat het gelukkig een stuk beter, voor de kar ook. De foto's in mijn profiel zijn van vorig jaar toen we net begonnen.
Wees maar niet bang dat het niet gaat lukken met je wagen. Je hebt een hartstikke mooie en stevige wagen.
Het is wel aan te raden om aan de longe/onder het zadel alvast een commando aan te leren voor de galop. Dan krijg je niet eerst zo een rare overhaaste, ongecontroleerde draf voordat hij in galop valt. En de eerste keren even goed opletten met de bochten dat je hem goed ondersteund, zodat hij niet onderuit glijdt.
Het zal wel goed gaan met jouw wagen! Alleen met lichte concourswagens wil het wel eens niet lukken, dat stuitert dan alle kanten op. Met een tweewieler kan het ook, heb het wel eens met een shet van 75 cm ervoor gedaan. Alleen met een tweewieler moet je er wel op letten dat hij goed in balans is anders krijgt de pony telkens een klap op zijn rug (maar daar moet je zowiezo wel op letten bij een tweewieler).