[AR] Stang met mennen..en onder de man?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Stang met mennen..en onder de man?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 01:04

Misschien reeds al topics over geweest?...

Ik heb een haflinger. Voordat ik echt met haar ga mennen, wil ik haar eerst rijden.
Ik heb geen idee wat voor bit ik kan gebruiken. In de bak is het minder 'belangrijk' dan buiten, ivm veiligheid. Ik rij en longeer haar nu een aurigan watertrens.
Ze reageert niet super op de trens qua gevoel.
Maar: ik vind dat ze vreemd doet met bit, elk bit. Zit ze constant dr tong te bewegen, mond open/dicht..erg beweeglijk zeg maar. Weet niet wat dat evt betekend.
Tandarts is pas geweest. Misschien dikker bit, dat stabieler ligt, of?

Zag nog een stang met ringen en tongboog liggen in mn kast, is dat iets? Juist niet?

Wil iemand met kennis eens kijken?

Sam_Elena

Re: Stang met mennen..en onder de man?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 01:06

ik zou zeggen juist een dunner bit, sommige paarden hebben er last van als hun mond te 'vol' zit, en doe dan inderdaad hun mond open en dicht.. je zou haar bijv. kunnen inrijden met een dubbelgebroken trensje, dit is zachter en je leert haar zeg maar reageren op de druk van het bit.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 01:10

vampiregirl schreef:
ik zou zeggen juist een dunner bit, sommige paarden hebben er last van als hun mond te 'vol' zit, en doe dan inderdaad hun mond open en dicht.. je zou haar bijv. kunnen inrijden met een dubbelgebroken trensje, dit is zachter en je leert haar zeg maar reageren op de druk van het bit.

je was me voor

ik zou ook zeggen probeer haar met een zo zacht mogelijk bitje te rijden
zodat ze idd de druk leert
niet te veel poespas eerst
mocht het dan niet willen kun je altijd wat anders proberen
dus even doorzetten
maar rij je niet vooral op been ?

mijn ervaring met aangespannen rijden is dat ze heel erg snel hard in de mond worden
ik had mijn fjord op het het laatst ook alleen aangespannen(met stang en kinketting dan wel omdat hij steeds hrader werd) wat resulteerde in een harde mond en totaal niet reageren op druk van de teugel

dus probeer toch zo zacht mogelik te beginnen

veel succes

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:10

zydeco schreef:
mijn ervaring met aangespannen rijden is dat ze heel erg snel hard in de mond worden
ik had mijn fjord op het het laatst ook alleen aangespannen(met stang en kinketting dan wel omdat hij steeds hrader werd) wat resulteerde in een harde mond en totaal niet reageren op druk van de teugel

dus probeer toch zo zacht mogelik te beginnen

veel succes
Dit is de meest grote onzin die je kunt verkondigen..
Harde mond ligt niet aan de manier van rijden maar altijd aan de mens erachter..

TS hier zijn al tig topics over geweest gebruik de zoekmachine anders even

edit tikfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 20-02-07 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:27

Ik ben het helemaal met Heleen eens! Mijn pony's zijn nu 18 en 20, lopen al 14 jaar aangespannen en zijn onder het zadel prima te rijden op een simpel trensje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:33

Renate1970 schreef:
Ik ben het helemaal met Heleen eens! Mijn pony's zijn nu 18 en 20, lopen al 14 jaar aangespannen en zijn onder het zadel prima te rijden op een simpel trensje.

Lieverd TS en veel anderen weten niet dat ik Heleen ben, zal ze nu dan wel duidelijk zijn..
Kan helaas mijn naam niet meer veranderen Haha! Haha! Haha!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:55

Hangt je bit niet te laag dat ze zo met haar tong in de weer is?

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:52

Echwel schreef:
Renate1970 schreef:

Lieverd TS en veel anderen weten niet dat ik Heleen ben, zal ze nu dan wel duidelijk zijn..
Kan helaas mijn naam niet meer veranderen Haha! Haha! Haha!

Sorry schat, zal er de volgende keer aan denken Tong uitsteken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:58

Bij ons lopen ze allemaal voor de wagen met een stang en onder het zadel met een (dubbel) gebroken trens.
Dit geeft geen problemen qua sterk/hard worden in de mond.

Ik denk dat je even moet zoeken wat jouw paardje het prettigst vindt.
Paarden met een kleine mond hebben liever een dunner bitje omdat ze niet genoeg ruimte hebben voor een dikker bit.
En paarden met een dikkere tong hebben liever wat tongvrijheid ipv recht bijv...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:30

Mijn pony's lopen allemaal met een liverpool stang (op 1 na, die reageerde er helemaal niet goed op) en onder het zadel allemaal op enkel en dubbel gebroken trensjes. Allemaal zijn ze op je pinken te sturen.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:45

Heel wat antwoorden, bedankt!

Dus eigenlijk kan ik haar beste door rijden met de watertrens. Deze is niet gemiddeld van dikte en 13,5cm (groot hoofd) Afbeelding
Heb gekeken naar de 'afstelling', maar zit gewoon netjes. Op moment dat ik bit indoe, gaat ze al rommelen.
Ze reageert wel op been, maar wil uiteraard goed gevoel en contact met de mond. Ze kan nogal wel eens baas spelen...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:48

Even een deskundige naar laten kijken, als je zelf niet kan vinden wat het probleem is Lachen Het is belangrijk dat je bit goed in de mond ligt.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:53

De fries die ik reed had voor de koets ook een stang in (en de echte kenners met mennen hebben mij heel duidelijk gemaakt dat dit voor de veiligheid ook echt noodzakelijk is) en ik heb voor hem toen een dubbelgebroken aurigan bitje ingedaan van KK wat niet te dik was. Hij had een klein mondje en daar wilde ik niet een te dik bit instoppen, en op het bitje wat ik er met rijden ingehangen had ging hij heel fijn lopen. Hij liet lekker los op dit bit en werd niet hard in de mond.

Ik weet niet hou je oud je haflinger is maar als ze jong zijn kan het zijn dat ze gewoon wat langer aan het bit moet wennen.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 23:54

De haf is 9 jr en heeft een paar jaar bij ponyclub gereden. Toen ik haar even onder de man testte.. werd er ook een trensje in gedaan. Maar ik wil goed doen en daarover nadenken.
Wanneer ik les ga nemen met mennen, zal ik haar eens eea laten checken.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:52

Hier worden de paarden gemend met een liverpoolstang.
Onder het zadel heeft er één een ongebroken trensje, de anderen hebben enkel- of dubbelgebroken trens, dat is per paard wel verschillend.