[AR] mennen buiten de menroutes...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxatte

mennen buiten de menroutes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 13:17

Vrijdagmiddag werd ik aangehouden door de boswachter omdat ik van de menroute was afgedwaald. Als reden kon ik aangeven dat er omgewaaide bomen op de menroute lagen en dat ik normaal nooit buiten de menroutes zou gaan rijden Schijnheilig Ik kwam er gelukkig met een waarschuwing vanaf omdat ik een geldig excuus had maar normaal gesproken heeft de gemeente Nunspeet een "lik op stuk beleid" en krijg je meteen een fikse boete aan je broek.
Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig of jullie ook weleens buiten de menroutes rijden en bij jullie de gemeentes ook zo streng zijn, ze geven altijd aan dat de combinatie wandelpad/menroute niet kan. Hier op de Veluwe kun je prachtig rijden maar alleen op de aangegeven routes en die zijn er veel te weinig (vind ik).
Hebben jullie misschien tips zodat de gemeente wat meer ingaat op de wensen van menners en ruiters ? Op de Hoge Veluwe bijvoorbeeld zijn alle paden vrijgegeven.
Graag jullie reaktie of tip.

Vickelientje

Re: mennen buiten de menroutes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:42

Foei foei Haha! Vork dat doe ik nou nooit, haha.
Maar goh, ik wist niet dat ze bij ons zo streng waren! Ik vind niet eens echt dat we te weinig menpaden hebben op de veluwe, maar ze zijn vaak erg zwaar, dat vind ik jammer. Vooral een probleem met wat kleinere pony's.
De wandelpaden zijn vaak een stuk beter begaanbaar en ik moet zeggen dat ik het wel eens heb uitgeprobeerd. Maar echt lekker ontspannen rijden vond ik het niet... bang voor boswachters Clown haha.
Wat meer vrijheid in het bos, daar ben ik altijd voor! En dat idee van de Hoge Veluwe vind ik super. Hopelijk bevalt dat zo goed dat dat bij ons ook wordt doorgevoerd!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 15:28

Ik rij bijna nooit op de menroutes
Mijn buurman is boswachter dus dat is mijn voordeel. Daarnaast is hier ooit een vergadering geweest van staatsbosbeheer waarin de wensen van de ruiters en menners werd besproken. Daarin werd eigenlijk aangegeven door de boswachter daar dat hij er geen bezwaar tegen heeft dat de plaatselijke menners de route verlaten. Hij had er vertrouwen in dat wij ons netjes gedragen en ons aan de regels houden (dus niet op fietspad, stappen bij passeren wandelaars enz)
Bepaalde gebieden mijd ik wel. Zo hebben we heel lang moeten vechten om een menroute over de zandvlakte te krijgen dus daar ga ik niet van het pad af.

Ik heb 1 keer met een boswachter aan de stok gehad. We zouden toen met een menexcursie meedoen van SBB maar die ging niet door. Normaal ga je met deze excursie altijd met zijn alle door het Canadameer. Ik besloot samen met een andere menner toch te rijden en heb met het bezoekerscentrum overlegt of we toch het meer in mochten. Dat was geen probleem. Daar troffen we een boswachter die helemaal uit zijn dak ging. Ik hem uitgelegd dat we toestemming gevraagd hadden. Hij kon geen contact krijgen met de collega's en begon hun af te katten. Wij zijn daar maar netjes weggegaan maar daarna hielt hij ons weer aan op een (net nieuwe) menroute. Dat we daar ook niet mochten rijden. We hebben hem toen gezegd dat hij even beter moet kijken. Bij navraag bij mijn buurman bleek dit nogal een overaktieve boswachter zonder schrijfbevoegdheid dus van hem weinig te vrezen.
(dit was trouwens de enigste keer dat ik na toestemming vragen in het meer was, normaal duiken we er zo wel in mits er niemand zwemt, ligt te zonnebaden oid. Meestal met iets minder weer rond 18:00 u kan het prima. Officieel mag je tussen oktober en mei er wel komen)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 15:34

met de aanspanning rij ik vooral in het veld en daar zijn niet echt menroutes. Met het rijden rij ik vaak op wandel of fiets paden aangezien in de heide de ruiterpaden veelal diepe zandpaden zijn en dat vind ik te zwaar. Ik ben een keer geroepen door een boswachter en toen ben ik er in galop vandoor gegaan. erg fout, verder hadden tot voor kort geen ruiterpade de heide in, dus om op het aangegeven pad te komen moest je vliegen of zo daar heb ik met een boswachter over gesproken en nu is het pad dat ik altijd gebruikte ineens bestempeld als ruiterpad. Gelukkig zijn ze ook aan het werk om de kwaliteit van de paden te verbeteren en er worden menroutes aangelegd, maar dan zit ik weer met het probleem dat ik eerst langs de halve hei moet om op een route te komen die breed genoeg is, dat is wel jammer. Maar ja ze doen hun best gelukkig

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:36

Ik heb een relatief klein bos tot mijn beschikking waar een korte RUITERroute is. Ik druk ruiter even wat groter uit want sommige stukken zijn echt te smal voor de wagen.
Verder is de rest van de route erg zwaar. Het is eigenlijk zo klein dat als je 3 kwartier rijdt je alles wel gehad hebt. Geen bal aan als je zo'n 3 maal per week rijdt.

Ik rijd dus ook weleens stiekum op de wandelpaden (die overgens erg goed te rijden zijn maar ja)

Ik erger me wel rot dat bij ons in het bos wat weilanden zijn die dus wel bemest mogen worden met van die joekels van tractoren met gigantische mesttanks erachter.
Deze tractoren mogen blijkbaar wel ongestraft over de wandelpaden door het bos naar die weilanden.
Dus als er wat stuk gereden wordt komt dat door die traktoren.

Mijn pony loopt op schoenen en "schept" dus geen zand omdat de onderkant van de schoenen plat zijn.
Hij maakt dus totaal geen sporen in het zand en loopt dus ook de grond niet kapot.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:06

Hadden we maar menroutes. We hebben alleen asfalt en een stukje berm soms.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:46

Wij hebben hier nergens echt men- of ruiterroutes.. Maar ik kan hier gaan en staan waar ik maar wil.. en er is nog nooit iemand die gezegd heeft dat ik daar nergens mag komen...

Zal misschien ook wel aan de regio liggen Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:03

Everest schreef:
Wij hebben hier nergens echt men- of ruiterroutes.. Maar ik kan hier gaan en staan waar ik maar wil.. en er is nog nooit iemand die gezegd heeft dat ik daar nergens mag komen...

Zal misschien ook wel aan de regio liggen Lachen

Bij mij hetzelfde verhaal; geen men-of ruiterroutes in de omgeving van Deventer/Schalkhaar. Wel in de buurt van Olst/Diepenveen dacht ik, maar niet echt menroutes....

Ik maak vaak een groot rondje langs het kanaal, daar zie je veel ruiters en af en toe eens een aanspanning. Eigenlijk kan ik dus overal rijden waar ik wil, het bevalt me prima. Alleen heb je zo af en toe wel eens een prachtig bos, waar genoeg voorzieningen zijn voor wandelaars (ontzettend veel wandelroutes, soms ook mountainbikeroutes) maar blijkbaar heeft de gemeente niet gedacht aan de ruiters en koetsiers onder de natuurliefhebbers, want daar is voor ons geen enkele mogelijkheid om te rijden. Er wordt enkel op een bordje met allerlei andere regels (niet door jonge aanplanting, honden aangelijnd, niet roken e.d.) kort en krachtig vermeld dat ruiters, koetsiers etc. niet welkom zijn in het betreffende bos...

Naja, leg dan eventjes een mooi pad voor ons paardenmensen aan oid :S

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:03

JoyCiej007 schreef:
Alleen heb je zo af en toe wel eens een prachtig bos, waar genoeg voorzieningen zijn voor wandelaars (ontzettend veel wandelroutes, soms ook mountainbikeroutes) maar blijkbaar heeft de gemeente niet gedacht aan de ruiters en koetsiers onder de natuurliefhebbers, want daar is voor ons geen enkele mogelijkheid om te rijden. Er wordt enkel op een bordje met allerlei andere regels (niet door jonge aanplanting, honden aangelijnd, niet roken e.d.) kort en krachtig vermeld dat ruiters, koetsiers etc. niet welkom zijn in het betreffende bos...

Naja, leg dan eventjes een mooi pad voor ons paardenmensen aan oid :S

Daar kan ik me ook behoorlijk boos om maken... Hier nog geen 2 km vandaan is echt een prachtig bos!! Vroeger mocht ik overal in dat bos rijden... echt overal! Maar nu bedacht de gemeente dat het tijd werd dat er in dat bos een rolstoelerpad aangelegd moest worden...

Nou serieus.. ik kom keivaak in dat bos.. en ik heb ooit 1 iemand gezien met een rollator... Verder is er geen enkele gehandicapte hier die daar nou echt behoefte aan heeft..
(niet l*llig bedoeld ofzo.. maar het moet ook gewoon samenkunnen)

Nu mag ik dus niet meer overal komen in dat bos.. en stel datk dat af en toe toch doe.. Er is hier echt helemaal niemand die controleert Tong uitsteken

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 20:36

Nu ik alle reacties zo lees, is het misschien niet terecht dat ik zo ontevreden ben...Judith die maar een klein stukje bos heeft om te mennen en DendroFleur die alleen maar asfalt heeft. Over het algemeen is het hier best wel zwaar rijden; mulle zandpaden enzo. Daarom zou ik graag zien dat het hele bos vrij werd gegeven voor menner en ruiter zoals op de Hoge Veluwe. Hoe meer keuze in de routes, hoe minder intensief bereden, dus ook minder zwaar, lijkt mij.
Ik ga het toch nog eens aankaarten bij de gemeente Lijst . Bedankt voor de reacties.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:51

Vind dat je daar een heel goed punt hebt Roxatte Ja Als je het gaat aankaarten, heb je iig al 1 iemand achter je staan! Vind het een heel goed plan nl!

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 21:21

OK, dan stel ik voor dat de wethouder met jouw nieuwe aanspanning een buitenritje maakt, kan die meteen zien dat het behoorlijk pittig rijden is Duivel .

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:24

Haha! Da's goed! Jihaaaa Whoosh! Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:25

Hier zijn geen menroutes Vork
Ik rijd gewoon op de openbare weg Haha! ,niet op het fietspad etc

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 01:46

Natuurlijk blijven we altijd op de aangegeven routes.... Schijnheilig
Maar in sommige gebieden kun je soms idd niet anders of zijn menpaden niet aanwezig en lokt het avontuurlijk pioniersinstinct om het gebied te ontdekken. Haha! Haha!

Cyntje schreef:
Hier zijn geen menroutes Vork
Ik rijd gewoon op de openbare weg Haha! ,niet op het fietspad etc
Wat heeft het dan voor zin om in dit topic te posten??

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:12

Wijk hier vaak ook wel een stukje af, omdat ik dan niet over de weg wil en de route door het bos anders enorm lang wordt. (maar de paden zijn hier ook niet even lekker afgestemd. Er zitten een paar vrij steile en smalle stukken in, tja en die durf ik niet altijd te nemen met kar/sulky)

Maar hier zijn ze er niet zo vaak, qua controle. *gelukkig*
En je kunt je in een gedeelte er nog wel redelijk uit praten (slecht onderhouden paden, al is dat het afgelopen jaar aardig verbeterd). (we hebben hier zowel een bosgebied als landgoed aan elkaar liggen)

En op zonnige zondagen is het vaak onwijs druk. Want wandelaars zijn soms een kei in commentaar leveren, maar maken wel prinsheerlijk gebruik van het ruiterpad.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:14

Ik geloof dat ik hier dan wel een fijne gemeente heb Haha!
Veel zandwegen, wat gewoon openbare wegen zijn, dus geen problemen mee. Veel bossen/gebieden die zelfs speciaal ingericht zijn voor ruiter en koetsier. Met andere woorden: Ik zal mijn mond maar snel houden Haha!
Oh ja, we hebben hier ook nog men/ruiterroutes van een behoorlijk aantal km's in de buurt. Erg leuk, je gaat oa over openbare weg, speciale gebieden, langs beken van overnachtingsadres naar overnachtingsadres. (En natuurlijk kun je die routes ook goed gebruiken voor het gewone rondje mennen...)

Nog een fijne bijkomstigheid: Er is hier een stichting die met de gemeente overlegt over bepaalde gebieden. Doel: Zo veel mogelijk vrij geven, ook voor ruiters en koetsiers

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:15

Patricia schreef:
Ik geloof dat ik hier dan wel een fijne gemeente heb Haha!
Veel zandwegen, wat gewoon openbare wegen zijn, dus geen problemen mee. Veel bossen/gebieden die zelfs speciaal ingericht zijn voor ruiter en koetsier. Met andere woorden: Ik zal mijn mond maar snel houden Haha!
Oh ja, we hebben hier ook nog men/ruiterroutes van een behoorlijk aantal km's in de buurt. Erg leuk, je gaat oa over openbare weg, speciale gebieden, langs beken van overnachtingsadres naar overnachtingsadres. (En natuurlijk kun je die routes ook goed gebruiken voor het gewone rondje mennen...)

Hmm, je maakt me wel érg jaloers. Lachen

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:19

Je bent welkom om een rondje mee te rijden hier hoor. Lachen
Rommelgebergte is leuk, Verinkbos is leuk, Dottinkrade is vooral leuk voor aanspanningen, tussendoor van het één naar het ander rijden is ook mooi.
Het was niet de bedoeling om anderen jaloers te maken, het is wel fijn om af en toe te beseffen hoe mooi je het eigenlijk voor elkaar hebt. Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:07

Het vrijgeven is hier ook besproken maar men is wat bang voor de huifkarren (oftewel de menleken)

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:11

Klinkt heel goed Patricia ! Ik meen dat ik ook weleens in een (oude) mensport heb gelezen dat sommige gemeentes en speciaal stukje bos voor de menners hebben compleet met hindernissen en waterbak. Ik dacht dat dat ook ergens in Overijsssel of Drenthe is. Nou , als de gemeente dan zo met de menner en ruiter meedenkt heb je helemaal voor elkaar !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:42

Patricia schreef:
Je bent welkom om een rondje mee te rijden hier hoor. Lachen
Rommelgebergte is leuk, Verinkbos is leuk, Dottinkrade is vooral leuk voor aanspanningen, tussendoor van het één naar het ander rijden is ook mooi.
Het was niet de bedoeling om anderen jaloers te maken, het is wel fijn om af en toe te beseffen hoe mooi je het eigenlijk voor elkaar hebt. Lachen

Haha, jeej ja dat klinkt echt mooi. We hebben zo af en toe de mogelijkheid om een trailer te kunnen lenen, (hebben zelf geen trailer) dus mocht ik me nog eens afvragen waar ik eens in een vreemde omgeving een rit wil gaan maken, dan zal ik aan de omgeving van Winterswijk denken Knipoog

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:48

wij hebben maar 1 menroute en die ligt dus zo'n 20 km van ons af dus tja daarheen met karretje is al een aardige trip Tong uitsteken

maar wij gaan gewoon door het bos hebben namelijk geen boswachters , maar ja wel op wandelroutes dus als we ooit aangehouden worden dan heb ik een probleem Tong uitsteken

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:21

Wij hebben uitstekende uitrijmogelijkheden.
Nergens een verbod oid.

Dat neemt niet weg dat we wel uitkijken waar je rijden. Dus op de weg of zandpad en overal maar langsscheuren. Nu gaat dat ook moeilijk met een kar erachter maar ook ohz deden we dat nooit.

We wonen vlakbij een gevangenis en het bos er vlakbij is eigenlijk verboden terrein maar in goed overleg mogen we daar wel rijden.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:54

Napie schreef:
Het vrijgeven is hier ook besproken maar men is wat bang voor de huifkarren (oftewel de menleken)

Dat is hier dan ook mooi geregeld. Je hebt hier in de omgeving ik dacht 3 bedrijven die ritten met een huifkar organiseren. Daarbij mag je als toerist dus instappen en niet zelfstandig zomaar in het rond rijden.
Scheelt denk ik veel vergeleken bij jullie. Er is hier geen bedrijf wat huifkarren aan derden verhuurt en ze zomaar weg laat gaan.

Er zijn hier wel een aantal gebieden waar je niet in mag komen, maar dat is meestal vrij logisch. Dat zijn dan broedgebieden van vogels/meeuwenkolonie vlak over de grens enz.
In de broedgebieden worden na juli ook de paden vrijgegeven. Je moet alleen dan wel even iemand weten waar je de sleutel voor hekken kunt ophalen. (En laten wij die nu kennen Haha! )
Maar ook zonder die gebieden blijft er genoeg over om wel te rijden. Sowieso schijnt voor 'buitenstaanders' het coulissenlandschap hier erg mooi te zijn. Voor mij heel gewoon, maar voor kennissen uit omg. Rotterdam die we eens mee hadden erg uniek en speciaal.
Daarbij is het hier een grote gemeente met veel buitengebied, dat scheelt misschien ook.