[AR] Een aantal vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Een aantal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 22:06

Vandaag voor het eerst een tuig opgehad bij mijn paard.

Hij reageerde er totaal niet op, in de zin van dat hij het misschien wel kende.
Zijn manier van door de bochten lopen was ineens totaal anders dan dat hij onder het zadel loopt.

Nu had ik met een vriendin zitten kletsen hierover, want ik ben best trots natuurlijk,
Wie weet heeft hij al voor een kar gelopen voor ik hem kreeg(dit weet ik dus niet)

Nu is mijn paard 200% verkeersmak(Ik weet het,loop op de feiten vooruit)
Maar vroegen ons af, is het dan niet fijner voor het paard om de oogkleppen af te doen/houden, Ookal gaf hij er niet om?

Mijn paard heeft alles al gezien als ik op buitenrit en (OHZ) en schrikt dus eigelijk nooit.

Nu moet de kar er nog achter, dat komt binnenkort, en dan volgt ook nog een men cursus.
Maar deze vraag dus alvast vooraf.

Groetjes Andrea

(De man die mij helpt heeft meerdere mensen leren mennen,en meerdere paarden beleerd,dus dit gebeurt met iemand met ervaring)

Napie

Re: Een aantal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 02:41

Natuurlijk kan je wel zonder kleppen rijden. Hou er alleen rekening mee dat een kar net buiten het gezichtsveld van een paard valt waardoor hij sommige bewegingen op de wagen niet goed kan beoordelen (zoals het uittrekken van een jas, mensen die bewegen op de wagen of het opsteken van een paraplu) Daarnaast houd hij zich geconcentreerder met jou bezig ipv de toerist uit te hangen. Sommige paarden kunnen ook heftig voorwaarts reageren op het zien van zweephulpen. Als je de zweep dan aanlegt om hem te ondersteunen in een wending kan hij dit als drijvende hulp zien.
Ga er niet vanuit dat hij voor de wagen heeft gestaan: ook al is het zo, je weet niet wat er gebeurt is. Over het algemeen accepteren de meeste paarden wel een tuig met name als ze al onder het zadel zijn geweest. Het ligt hem vooral in het leren trekken en reageren op (stem)hulpen.
Voorzichtig aan dus en veel leren van anderen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:12

Napie schreef:
Natuurlijk kan je wel zonder kleppen rijden. Hou er alleen rekening mee dat een kar net buiten het gezichtsveld van een paard valt waardoor hij sommige bewegingen op de wagen niet goed kan beoordelen (zoals het uittrekken van een jas, mensen die bewegen op de wagen of het opsteken van een paraplu) Daarnaast houd hij zich geconcentreerder met jou bezig ipv de toerist uit te hangen. Sommige paarden kunnen ook heftig voorwaarts reageren op het zien van zweephulpen. Als je de zweep dan aanlegt om hem te ondersteunen in een wending kan hij dit als drijvende hulp zien.
Ga er niet vanuit dat hij voor de wagen heeft gestaan: ook al is het zo, je weet niet wat er gebeurt is. Over het algemeen accepteren de meeste paarden wel een tuig met name als ze al onder het zadel zijn geweest. Het ligt hem vooral in het leren trekken en reageren op (stem)hulpen.
Voorzichtig aan dus en veel leren van anderen.

Ik heb hier verder niets aan toe te voegen, en ben het helemaal eens met napie's uitleg. Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 20:12

Dus je adviseeerd me eigenlijk met oogkleppen te rijden.
bedankt voorr je utgebreide antwoord!