[AR] hoe trainen voor een marathon?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

hoe trainen voor een marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 18:08

Ik ben benieuwd hoe jullie je paard trainen voor een marathonwedstrijd.
Toen ik nog met mijn ponny reed, deed ik haar 3 keer in de week voor de kar. En dan altijd even op de weg rijden en dan ook nog even door een hindernis en een keer de dressuur oefenen. Maar ik twijfel of dat wel goed is om 1 keer in de week door een hindernis te gaan.
Ik hoor van andere mensen dat hun helemaal niet een hindernis oefenen of zelden. Dat ze gewoon op de weg trainen en dressuur of kegeltjes.
Ik ben benieuwd hoe jullie trainen en waarom?
En dan wat je normaal doet in een week als je geen wedstrijd hebt en wat je in een week doet als je wel wedstrijd hebt.

2221

Re: hoe trainen voor een marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:46

Marathon trainen? Soms vraag ik me wel eens af of je het uberhaupt wel kunt trainen. Wij doen nooit een marathon trainen. Waarom?, omdat dat ons sterkste onderdeel van de wedstrijd is. Aan het begin van het seizoen rijden wij altijd een oefenwedstrijd, waar ook de marathon komt. Dat is eigenlijk de keer dat we marathon trainen. Wij doen het eigenlijk nooit thuis, omdat ze het ten eerste niet nodig hebben en ten tweede kunnen ze er heet van worden.

Verder doen wij heel veel dressuur, met als varriatie een bosritje. In het seizoen oefenen we iedere twee weken kegels. De zondag voor de wedstrijd doen we nog een keer extra kegels oefenen. Verder kan ik alleen maar zeggen, houdt varriatie in training. Als je ergens een paar boompjes ver uit elkaar ziet staan kan het helemaal geen kwaad als je daar eens doorslingert. Veel mensen letten er niet op, maar als je zoiets doet gaan ze vaak nog beter buigen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 23:52

Ja maar je moet toch wel een beetje weten hoe je paard reageert in de hindernis. Hoe hij reageert op de teugelhulpen? Nee op de marathon kun je niet trainen daar zit wel wat in. Maar je doet het denk ik voor je eigen gevoel dat je weet welke hulpen je moet geven. Een kennis die in de klasse 3 rijd die oefent ook weinig vooral dressuur, weg en wat hij voor de wedstrijd doet is kegels op de middelijn zetten en er dan door slalommen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 02:06

Als je paard dressuurmatig goed voor elkaar is, kan je hem ook wel goed de hindernissen doorsturen.
Het belangrijkste om te trainen vind ik de samenwerking met je groom; het vertrouwen in elkaar.
Gelukkig bied mijn bos genoeg natuurlijk doorgangen om wat te oefenen.
Wennen aan water vind ik ook wel belangrijk, pony's moeten zonder twijfelen het water ingaan.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:05

Een marathon kun je niet trainen, je maakt je pony er alleen maar gek mee.

biancanij schreef:
Ja maar je moet toch wel een beetje weten hoe je paard reageert in de hindernis. .

Dat leert hij maar op wedstrijd. Thuis oefenen heeft toch geen nut want als hij niet door poort 1 wil kun je heel gemakkelijk uitwijken naar poort 2.

Tuurlijk moet je wel trainen voor de marathon maar dan op conditie.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:14

biancanij schreef:
Ja maar je moet toch wel een beetje weten hoe je paard reageert in de hindernis. Hoe hij reageert op de teugelhulpen?

Daar zit jouw denkfout.
Je moet een hindernis dressuurmatig rijden. Het wordt dus een beetje een vreemde dressuurproef. Zeker de eerste paar hindernissen die een paard dan dus loopt, zijn gewoon in een arbeidsdrafje, lange lijnen, ruime bochten. Naar mate het paard verder in opleiding is en het spelletje snapt, kan je korter gaan wenden en sneller gaan rijden.
Maar punt is dus dat je paard gewoon normaal moet blijven reageren, zoals hij altijd doet. Anders wordt de kans erg groot dat je een keer gaat verongelukken...

Zelf train ik dus eigenlijk nooit hindernissen. Met de jonge pony heb ik wel een paar keer wat door het hout heen gedraaft, even laten zien dat er niets aan de hand is. Het vertrouwen geven dat ik hem niet tegen het hout aan laat lopen en dat hij gewoon naar mij kan blijven luisteren zonder te stressen. Écht oefenen op snelheid heeft absoluut geen zin en is eerder gevaarlijk. Tenzij je echt letters op je hindernis plakt en met je groom exact afspreekt hoe je gaat rijden.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:37

Voor de marathon heb je uithoudingsvermogen, spierkracht, soepelheid en explosie nodig. uithoudingsvermogen kun je goed trainen in zwaar terrein, maar ook met dressuur. Spierkracht idem dito, al is alleen terreintraining te eenzijdig en zul je flink dressuur moeten trainen om alle spiergroepen te ontwikkelen. Soepele spieren kun je trainen in dressuur maar ook in vaardigheid. Explosie vraagt om intervaltraining. Om fysiek een marathon te kunnen rijden hoef je dus geen hindernissen te trainen. Fysiek is echter maar de helft, je komt niet ver als je paard overal van schrikt. Een waterbak, sproeiers, klapperende vlaggen, linten en spandoeken, parasols en paraplu's, allerhande attributen waarmee hindernissen aangekleed worden, je zult ze eraan moeten wennen. Een aantal situaties kun je thuis nabootsen, en voor andere kun je oefenwedstrijden gebruiken.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:58

als je paard een goede conditie heeft en hij lekker soepel en wendbaar is ( dit kun je krijgen door veel dressuur te oefenen) ben je al een heel eind. Je moet thuis geen marathon gaan oefenen zoals er al meerdere zeggen je paard word er alleen maar fel van en de ene poort is de ander niet.

ik zou zeggen oefen lekker dressuur en hou hem goed op conditie want dat laatste hebben ze met een marathon wel nodig

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:10

Marmot schreef:
Voor de marathon heb je uithoudingsvermogen, spierkracht, soepelheid en explosie nodig. uithoudingsvermogen kun je goed trainen in zwaar terrein, maar ook met dressuur. Spierkracht idem dito, al is alleen terreintraining te eenzijdig en zul je flink dressuur moeten trainen om alle spiergroepen te ontwikkelen. Soepele spieren kun je trainen in dressuur maar ook in vaardigheid. Explosie vraagt om intervaltraining. Om fysiek een marathon te kunnen rijden hoef je dus geen hindernissen te trainen. Fysiek is echter maar de helft, je komt niet ver als je paard overal van schrikt. Een waterbak, sproeiers, klapperende vlaggen, linten en spandoeken, parasols en paraplu's, allerhande attributen waarmee hindernissen aangekleed worden, je zult ze eraan moeten wennen. Een aantal situaties kun je thuis nabootsen, en voor andere kun je oefenwedstrijden gebruiken.

Waterbak oefenen? Als je de eerste keer gaat rijden, en je paard loopt niet fijn door een plasje water, maar ontwijkt hem steeds. Dat is normaal. Als hij na een paar weken nog blijft ontwijken, zal hij er wel doorlopen met moeite, maar een echte crack in het water zal het nooit worden.
Wat betreft vlaggen, parasols, linten enz. Op een gegeven moment moeten ze daar geen oog meer voor hebben, maar moeten ze gefocust zijn op de volgende hindernis.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 20:38

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn vorige paard wou vroeger niet door het water. Niet door kleine waterplassen en niet door een waterbak. Met veel oefenen en haar het vertrouwen geven dat het water niet eng is. Nu loopt ze door elk water. Het heeft te maken met of je paard jouw vertrouwt. En dat vertrouwen kun je winnen door het te doen. Ik snap wel dat je niet kunt oefenen voor een marathon. Want elke hindernis is anders en de volgorde van de poorten is ook anders. Maar het gaat mij erom dat ik weet hoe makkelijk het paard went. En of ik weet dat ik een kleine wending kan rijden of dat ik om moet rijden. Dat zou je toch best een keertje voor je zelf even kunnen proberen? Ik weet ook wel dat je dat niet 3 keer in de week moet doen. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe jullie trainingsschema eruit ziet. En hoe vaak jullie een westrijd rijden.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:40

Maar tussen een 'crack' op een waterhindernis en een paard dat door ieder water loopt zit nog een verschil Lachen

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:00

Uiteindelijk willen we toch allemaal 'cracks' voor de wagen. Haha!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 22:41

Ja dat wel natuurlijk! Maar dat paard is erg veranderd en loopt nu in volle galop alle waterbakken door. Je kunt het een paard wel leren. Een paard loopt als het goed is niet zomaar vreemd water in omdat hij niet weet of het betrouwbaar is maar als hij je uiteindelijk voor de volle 100 procent vertrouwt. Dan gaat hij ook voor de volle 100 procent voor je.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:04

In de winter lopen de pony's voornamelijk langs de weg om ze in conditie te houden. We gaan nu weer meer de bermen opzoeken om ze trekkracht te geven. Als straks het land weer goed is dan kan er ook weer dressuur getraind worden. Hindernissen worden inderdaad alleen dressuurmatig getraind. Ook wel door een groepje boompjes onderweg mee te nemen. De pony's kennen het werk maar worden van hindernis rijden heet en daar moeten ze dus leren wachten en luisteren en oplopen.