[AR] Trainingschema

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Trainingschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 21:27

De laatste tijd heb ik helaas niet veel kunnen mennen (oa door ruzie op stal en mijn kar in groot onderhoud)
Aankomende maand verhuis ik naar een andere stal en hoop dan gewoon weer het mennen te gaan oppakken met als doel in het voorjaar een paar oefenmarathons te rijden en een kennismakingsklasse mendurance.
Wat voor trainingsschema gebruiken jij en dan met name de mensen die niet onder het zadel werken. Hoe kan ik weer conditie opbouwen zonder mijn pony's te overvragen?

laura2span

Re: Trainingschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:08

Ik ging altijd gewoon lekker een stukje rijden. Als ik merkte dat mijn pony's moe werden even lekker een stuk stappen. De eerste keer ook niet te veer, gewoon een paar kilometer.
Aan het begin van het seizoen deed ik bijv ook ongeveer 3 kwartier over het rondje wat ik gedurende het seizoen deed als rondje om even warm te rijden. (km of 10)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:51

hoe lang hebben ze stil gestaan?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 02:19

Ze hebben niet echt stil gestaan maar sinds november/ december ben ik een stuk minder gaan rijden. Elke week wel les met het dubbelspan en daarnaast beide pony's een keer in enkelspan maar ook hele weken dat dat er ook niet van kwam. Maximaal een uurtje rijden in rustig tempo.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 02:31

Napie schreef:
Ze hebben niet echt stil gestaan maar sinds november/ december ben ik een stuk minder gaan rijden. Elke week wel les met het dubbelspan en daarnaast beide pony's een keer in enkelspan maar ook hele weken dat dat er ook niet van kwam. Maximaal een uurtje rijden in rustig tempo.
Nou, dat kun je niet echt stoppen noemen dacht ik.
Ik heb ze nu voor t tweede jaar voor 2 maanden stil gehad. Maar de conditie die worden ze niet echt kwijt. Wel pak ik ze nu lekker rustig op omdat het nog heetkoppen kunnen zijn die van mij. Vorig jaar kwamen ze heel heet en heftig terug. Ik had ze toen 3 maanden op de wei gedaan. Was niet goed. Nu 2 maanden stil en gewoon op stal, normale ritme gehouden. Werkt beter. Is alleen moeilijk om ze niet te vet te laten worden. Maar ze lopen super op t moment. 2-3 x per week. 1 x echt dressuur, andere keer goeie buitenrit, anderhalf uur en het bos in, energie kwijt worden. Ze worden er relaxed van.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:25

Oude pony's raken hun conditie in die periode echt niet kwijt. Wij zetten de pony's 's winters standaard 2-3 maanden in de totale stop. En met die jonge pony kan ik dat goed merken, die is echt op na een 'simpel rondje' als je hem de eerste keer weer inspant. Maar die oude pony's verloren nauwelijks hun conditie. Doordat ze al jaren een goede conditie hebben.

Maar na die stop beginnen we met een rondje van een uurtje. Nog veel stappen tussendoor. En dan aan de hand van de eerste keer/keren daarvoor kan je kijken hoe ze het oppakken. Kwestie van goed kijken naar je pony's.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:34

Wij proberen de hele winter heel rustig door te rijden met wat menlessen, longeren en in het weekend een klein rondje door het bos. Na de winter periode gaan we rustig verder. Een rondje waar we zomer's 3 kwartier over doen doen we in het winter/voorjaar anderhalf uur over.

Ik denk dat je ook goed moet kijken naar de pony en hun vacht (kunnen ze de warmte goed kwijt?)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:54

Ik denk ook dat het per pony/paard verschilt... Zo weet ik dat het belangrijk is om Otje regelmatig beweging te geven, en dan maakt het niet veel verschil of dat voor de wagen is, dmv. rijden, of longeren met dubbele lijnen. Sterker nog; als ik op rit ga met haar, dan is het vaak toch iets recreatiever van aard (wel overgangen rijden, in de hand stellen, werken aan gehoorzaamheid zeg maar) maar dan ben ik toch wel een aantal uurtjes weg. door haar prima conditie komt ze dan weinig tot niet bezweet weer terug. Echter, als ze ohz wordt gereden door mijn bijrijdstertje of als ze een intensief dubbele longe training krijgt, is ze met een uur hard werken wel bezweet...

Voor haar is het belangrijk om op conditie te blijven; er staat nl. eind mei/begin juni weer een bevalling voor haar aan te komen, en dan moet ze wel fit genoeg zijn. Meestal stop ik dan een week of 2/3 voor de uitgerekende datum, maar dat is maar net wat ze zelf aangeeft. Soms rijdt ik gewoon heel rustig echt een uurtje recreatief per week door tot aan de bevalling. Dan staat ze min. 2 weken stil wat betreft het werk voor de kar, daarna bouw ik weer rustig op.
We houden ook geen 'winterstop'; is het koud, dan kleed ik me lekker warm aan. Regent het? regenkleding aan, pet op, capuchon op, en rijden maar.

Ik denk dat het voor jou voornamelijk belangrijk is om in het begin even te kijken 'hoe ver je kunt gaan', op een rustige manier. Laat ze eventjes kwartiertje instappen, kwartiertje draven, weer eventjes stappen... Flink veel stap er tussendoor, en ik heb ze vaak zo weer op hun oude conditie... Knipoog