[AR] [DISCUSSIE] AR subforum: wat hoort er wel en niet op thuis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

[DISCUSSIE] AR subforum: wat hoort er wel en niet op thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 11:20

Een van de uitgangspunten van het inrichten van subfora was dat mensen die dezelfde discipline beoefenen, of mensen met hetzelfde ras, elkaar makkelijker zouden kunnen vinden tussen de overvloed aan bokkers en gegevens.

Wat ons betreft betekent dit dat alle zaken die betrekking hebben op die discipline of dat ras in het subforum thuishoren. Zelfs inclusief het bijbehorende HK slow-chat topic, als men dat wil.
Alle wedstrijdaankondigingen, verslagen, trainingsverhalen enz. kunnen dus op zo'n subforum thuishoren. Maar óók alle beginnersvragen horen er thuis, net zoals beginnende SGW-ers die vragen in het SGW-subforum stellen, en beginnende END ruiters dat in het END-subforum doen. En ook oproepen voor vrijwilligers bij wedstrijden en oproepen voor grooms zouden prima op het subforum kunnen staan. Zoveel zijn dat er nu ook weer niet, en op EA zouden dergelijke oproepen gewoonweg niet gevonden worden, omdat ze snel van de pagina verdwijnen. Bovendien zijn dergelijke oproepen juist ook weer erg disciplinespecifiek.
In principe is daar wel het sticky met 'links naar buiten AR' voor, maar we hebben de indruk dat dat niet veel wordt gebruikt of bekeken.

* Vraag 1: Zouden jullie eens willen meedenken over wat je wel en niet op het AR forum vindt thuishoren, met argumenten waarom wel en waarom niet?
[Als we op de tems moeten afgaan, horen wedstrijdaankondigingen, wedstrijdverslagen en beginnersvragen hier niet thuis, en dan vragen we ons af wat er dan nog overblijft....]

Tegelijkertijd horen we ook de verzuchting dat 'de rest van bokt' nooit op AR kijkt.
* Vraag 2: Hebben jullie ideeen hoe we dat zouden kunnen verbeteren of stimuleren?

Tenslotte merken we dat 'domme vragen' - zoals overigens ook elders op bokt - wel eens met enorme botte bijl reacties worden afgekapt. Op het moment dat om positief formuleren wordt gevraagd, wordt dit verward met positief reageren.
* Vraag 3: Hebben jullie ideeen hoe dit verbeterd kan worden, zonder 'domme vragen' te verbieden?

Voor de beeldvorming:
Dit is negatief formuleren van een negatieve boodschap:
"Jansen, je bent een idioot, en je werk is belabberd. Je bent ontslagen"

Dit is positief formuleren van dezelfde negatieve boodschap:
"Jansen, we zijn niet zo tevreden over de manier waarop je je werkzaamheden verricht. Het lijkt ons beter dat je je carriere buiten dit bedrijf vervolgt"
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 28-01-11 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Sticky eraf gehaald.

Echwel

Re: [DISCUSSIE] AR subforum: wat hoort er wel en niet op thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:54

Ibbel schreef:
* Vraag 1: Zouden jullie eens willen meedenken over wat je wel en niet op het AR forum vindt thuishoren, met argumenten waarom wel en waarom niet?
[Als we op de tems moeten afgaan, horen wedstrijdaankondigingen, wedstrijdverslagen en beginnersvragen hier niet thuis, en dan vragen we ons af wat er dan nog overblijft....]

Intressante discussies horen wel
maar eerlijk gezegd (en dat is en probleem dat op heel bokt voorkomt) 10x dezelfde vraag hoe span ik mijn shet voor een...
Dat hoort dan weer niet, puur omdat het een klein groepje is wat antwoord geeft, en dit groepje bij nr10 minder motivatie heeft om dit weer te doen.
Wedstrijdverslagen horen idd in de sticky zeker als het met veel fotos gepaard gaat.

Citaat:
Tegelijkertijd horen we ook de verzuchting dat 'de rest van bokt' nooit op AR kijkt.
* Vraag 2: Hebben jullie ideeen hoe we dat zouden kunnen verbeteren of stimuleren?

Zeker wat betreft dressuurmatige vragen laat de rest van bokt het afweten.
Miss een idee om het toch eens te mogen promoten met een link bij rijtechnisch.
Bijv, ik maak een topic op ar en zet van dit topic in een topic bij rijtechnisch een link.

Citaat:
Tenslotte merken we dat 'domme vragen' - zoals overigens ook elders op bokt - wel eens met enorme botte bijl reacties worden afgekapt. Op het moment dat om positief formuleren wordt gevraagd, wordt dit verward met positief reageren.
* Vraag 3: Hebben jullie ideeen hoe dit verbeterd kan worden, zonder 'domme vragen' te verbieden?

ik denk dat de botte bijl af en toe nodig is, zeker op een recent topic waar zelfs de instructrice haar hoofd schudde over zoveel domheid.
Denk ook dat je met een aanspanning veel meer schade en ellende veroorzaakt dan wanneer je ohz rijdt.
Dat zou bij velen eens goed moeten doordringen.
Dan hebben we het niet over het vaak paardonvriendelijke wat er voorbij komt
Je zult minder vaak een zadel verkeerd zien liggen, dan dat een tuig verkeerd zit

Dan is het ook nog eens zo dat er weinig mensen op bokt zitten die echt weten wat het verschil mennen/aanspannen is.
Daar zit hem nou het probleem, een paard voor een karretje knopen is nog geen mennen, maar vaak weten de mensen het beter, moet je dan weer reageren of denk je laat maar zitten(het laatste gebeurt vaak)

Ook zien wij vaak ernstig gevaarlijke dingen voorbijkomen, miss een idee dit sort dingen snel naar de mesthoop te gooien, want het geeft een verkeerd beeld van wat gevaarlijk is en niet.
het brengt onervaren mensen op verkeerde ideen.
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
Verder vind ik persoonlijk dat er veel gepromoot wordt door commerciele wagenmakers(zie sulky's) terwijl de veiligheid daarvan niet bewezen is.

Verder zou het aangenaam zijn als de mod, het een en ander weet/kennis heeft van mennen
zodat er gericht gesloten en of advies gegeven kan worden.

En zoals overal op bokt eerst lezen in een discussie en dan pas antwoorden, zodat je geen losse floddrs tussendoor gooit..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 12:32

Zo, ik heb eerst eens wat quotes gerepareerd, zodat je antwoorden terug te vinden zijn Haha!

Ik denk dat er 1 hele grote spraakverwarring heerst: omdat het AR heet, zou het forum alleen over de aangespannen sport gaan. Maar dat is niet handig - ook al staat het onder de disciplines. Om nou nog een apart tuigers-subforum te maken is ook zo wat... DRS is er bv. ook voor zowel volbloedrennen als draverijen.

Vroegah was het onderdeel van UHZ, dat was misschien achteraf bekeken wel veel duidelijker: het is nl niet de bedoeling dat het hier uitsluitend over de aangespannen sport gaat, óók menners, al dan niet alleen maar recreatief of met tuigpaard voor showwagen, zouden hier wat betreft het beheer een plek moeten vinden. Net zo goed als dat bij Western niet alleen de reiners terecht kunnen, maar ook de pleasure-mensen.

Mischien het forum van naam veranderen dus? "Het paard voor de wagen"? "Mennen en aangespannen rijden"?

Wat betreft je andere opmerkingen: tja, 10x dezelfde vraag is natuurlijk vervelend, maar iedereen is ooit eens begonnen. Op RT staan ook continu dezelfde vragen.
En ja, met een zeldzamere sport zie je vaker 'fouten'. Moet je eens op Western kijken hoeveel enthousiastelingen - niet gehinderd door enige kennis van zaken - een westernzadel kopen dat hun paard de vernieling in helpt. Waar dan ook voor de 10e keer over het algemeen positief geformuleerde reacties op komen als: dat is geen goed zadel.

Fototopics horen inderdaad thuis op HAW/ITP. Maar verslagen met max. 2 foto's mogen wat het beheer betreft dus prima op het subforum geplaatst worden. Is er iets tegenin te brengen om dat niet te doen? Hier verzuipt zo'n topic niet zo snel. En met maar 2 foto's is zo'n topic eigenlijk ook niet op z'n plek bij HAW, want daar zijn het dan weer te weinig foto's voor...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:39

Maar wat betreft de vraag die 100x voorbijkomt, dat is een algeheel boktprobleem, waar iedereen zich aan ergert, dus miss een oplossing in het algemeen zoeken.
Waarbij ik blijf zeggen dat met een karretje achter een pony knopen veel meer fout kan gaan dan dat iemand ohz iets verkeerd neerlegt.
Want met een karretje erachter gaat men gelijk de weg op, zo van in een bak is er geen gein aan.

Ik denk dat juis een hete grote waarschuwing jegens dit soort dingen moet komen, zker omdat het zo vaak mis gaat.

Tegelijkertijd zie je dat als iemand een fototopic plaatst van zijn/haar wedstrijd bij HAW
er weinig tot geen reacties meer komen, dus dat betekend dat het gros van de mensen op bokt zich hier totaal niet voor intresseert.
Met een shet bij HAW krijg je nog enigsins reacties, van veel kinderen.
Is het dan een idee om bij de subfora rassen, je fotos neer te kunnen zetten?

Dan heb je gelijk de liefhebber die miss een keer positief reageert.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:44

Citaat:
de liefste (ik bedoel van scherpte)
anders is het zo zielig
Dit is een ergenis voor velen, gewoon penny antwoorden zoals deze mogen verwijdert worden..
Citaat:
Laura2span, dat bedoelde ik eigenlijk ook, alleen was de naam kwijt en had geen zin om weer terug te kijken op de site ik denk de mensen verbeteren me wel als ik het fout heb;-)
Ook bij dit soort dingen zou een mod,evt submod een antwoord mogen geven omdat het onvriendelijk is naar je medeboktgebruikers, zo van denken jullie maar voor mij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:05

Allereerst; wat een goed idee dat er eens zo'n discussie wordt geopend... Ik wordt er ook af en toe een beetje niet goed van wanneer het zoveelste topic verschijnt over 'hoe moet ik mijn shetje beleren', 'hoe maak ik het tuig vast' e.d.

bovendien kan er inderdaad misschien een betere oplossing gevonden worden voor fototopics als wedstrijdverslagen e.d. Als ik een aantal foto's en filmpjes neerzet van de afgelopen indoormarathon in Haarle voor shetten bij HAW (was ik nog wel van plan) dan krijg ik over het algemeen alleen maar reacties van mensen die er of geen verstand van hebben, of de jongere boktgebruikers met alleen maar teksten en one-liners als 'aaahhh, wat een schatje!' "wat een knapperd, goed hoor, dat ze voor de koets loopt".... Ja sorry, heel leuk misschien, die complimenten, maar daar zit ik niet echt op te wachten. Je verwacht en hoopt dan meer op reacties van 'goh, misschien zit je broek wel iets te laag' en meer een beetje ook de rijtechnische dingetjes....

Natuurlijk kun je niet van iedereen en alle boktgebruikers eisen dat ze iets weten over het mennen of aangespannen sport, maar een mentopic met foto's bij HAW maakt vaak minder, en veel minder bruikbare reacties los dan een topic van iemand die OHZ rijdt.

En wat betreft het 'positief brengen van een negatief bericht'; kijk inderdaad maar eens naar het recenste topic, dat net gesloten is; ik ben het met Echwel eens dat sommige mensen gewoon eens hard te waarheid moet worden verteld, als je sommige 'wagentjes' voorbij ziet komen dan schrik je je werkelijk te pletter, zó ontzettend gevaarlijk. En als je dan met een positief geformuleerd negatief bericht komt van 'goh, ja, leuke pony, maar als ik jou was zou ik toch maar liever niet met zo'n wagentje de weg op gaan, dat is nogal onveilig', dan is het vaak zo dat dit totaaal niet doordringt bij zulke mensen.

Als je met zijn allen dan eens op de proppen komt met allerlei mogelijke rampscenario's (niet eens zo overdreven) dan krijgt de TS het toch misschien een béétje door. Kijk, of iemand advies aanneemt van iemand anders dat is nog altijd aan hem/haar zelf, dat is waar, maar het verschil denk ik tussen foto's bij HAW van paarden OHZ en voorgenoemde discussies bij AR is dat het inderdaad, zoals Echwel al zei, veel risicovoller is.

Als iemand zijn paard niet op de goede manier rijdt, dat is dan jammer en schadelijk voor misschien ruiter en paard, maar als je met een totaal onveilige, paardonvriendelijke aanspanning de weg op gaat is de kans op schade aan derden nog véél en véél groter. Mennen is nou eenmaal risicovoller, je hebt in principe in sommige situaties minder te vertellen. Ik zit liever op een paard die aan de kletter gaat, dan er áchter en dat hij dán aan de kletter gaat, want of dat nu een shet is of een groot paard, je houdt er niets meer aan...

En ik denk dat dát het grote verschil is tussen het rijden ohz en het mennen/aangespannen rijden. Ik vind dat andere bokkers met meninteresses dit duidelijk gemaakt moet worden, misschien in een apart sticky oid...

Zodat wij AR bokkers niet constant hoeven te hameren op het feit dat het belangrijk is dat je een goede, veilige wagen hebt, een redelijk betrouwbaar beestje ervoor, en natuurlijk goede kennis van mennen en optuigen, verkeersregels, enz. Wij (sorry, ik spreek even in het algemeen, ga er van uit dat anderen er ook wel een beetje zo over denken) worden er volgens mij nogal moe van om stééds maar weer die risico's en die veiligheid er bij te halen; 9 v/d 10 keer ben je gewoon hetzelfde verhaaltje aan het opdreunen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 15:10

Punt is, en dat is een algemeen bokt-probleem, niet specifiek AR hoor, dat op het moment dat je met de botte bijl roept: "TS, je ben levensgevaarlijk bezig, doe niet zo ongelooflijk stom" de eerste reactie van zo'n TS is: "Oh ja, joh? En wie ben jij dan wel? Het gaat altijd goed, dus waarom zou het zo gevaarlijk zijn."
Terwijl als je diezelfde boodschap brengt als: "TS, heb je instructie? Wat zegt die ervan? Kun je je voorstellen wat er gebeurt als een paard en wagen aan de kletter gaat?" dan héb je nog kans dat zo iemand gaat nadenken.

Misschien ook niet, maar botte taal gebruiken heeft over het algemeen helemáál geen zin. De enige reactie die dat oplevert is er één van hakken in het zand en oren dichtstoppen. En met 10 man roepen: je bent levensgevaarlijk bezig heeft dan net zo weinig zin als dat 1x roepen. Hoe vervelend dat ook is te constateren, wie niet wil luisteren, gaat dat zeker niet doen als het commentaar en het advies op agressieve of botte toon wordt gegeven.

En ja, er zijn heel veel bokkers die alleen maar willen horen dat ze goed bezig zijn - in alle disciplines. Daar is bokt niet voor bedoeld, maar bokt is te groot geworden om dat uit te roeien. Het enige wat je kunt doen is hopen dat mensen bereid zijn niet (te) bot te reageren op topics waarin overduidelijk bijzondere basale fouten worden gemaakt. En als beheer kan je natuurlijk best wel penny-reacties die niets bijdragen verwijderen, maar a) waar leg je de grens, want (bijna) iedere TS - en zeker de jongere - wil natuurlijk toch wel graag en minstens een paar keer horen dat hij/zij een mooi paard heeft en b) waar moeten we in hemelsnaam de mankracht vandaan halen om dat te doen? Dat is een dagtaak voor meer dan 1 mod.

Wat betreft HAW topics bij de rassensubfora of bij de discipline subfora: daar wordt idd over nagedacht.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:19

Nou een idee per subforum iemand aanstellen die weet waar je het over hebt, en ook dat soort dingen(alsze uit de hand lopen) kan sluiten...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 16:34

Ja, en dan kom je aan het volgende punt: wie is per discipline dusdanig geaccepteerd dat-ie kan en mag beslissen wat mag blijven en niet? En wil zo iemand dat dan wel doen? Bv, zou zelfs een Tjeerd Velstra door iedereen hier geaccepteerd worden om Salomons oordelen te vellen? Om de tweede voorwaarde, zou de beste man het willen doen, zo hij al op bokt zou zitten, maar even in het midden te laten. Haha!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:36

Ibbel, wat jij aanhaalt is geen bokt-probleem, maar een algemeen probleem in de commucatie tussen mensen. Maar het lijkt me niet dat bokt nou hét instrument is om dat te gaan veranderen. Bovendien wekte TS totaal niet de indruk om ook maar enigszins naar anderen te luisteren, en dat was al vóór de botte reacties geplaatst. En in zo'n geval, waar toch sprake is een behoorlijke gevaarzetting, vind ik dat je iemand daar best eens scherp op mag wijzen.

Wat ik trouwens ook niet begrijp is dat er ineens uit het niets een slotje is geplaatst, kun je dat uitleggen?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:40

Oow trouwens, ik ben er niet voor om bepaalde reacties te verwijderen. Dit is een openbaar forum waar iedereen kan reageren. Dit soort reacties kun je zelf negeren als je er niks mee kunt. Je hoeft niet overal op te reageren......

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:31

Lief en aardig reageren en accepteren dat er wekelijks 5 topic geopend worden met 'hoe knup ik een pony voor de kar'
Daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in.

Noem het een algemeen bokt probleem volstrekt logisch natuurlijk, dat hebben ze aan hun eigen beleid te danken, als de mods dit soort topics accepteren en niet gelijk naar de mesthoop verplaatsen dan blijft het idd zo. Waarom bestaat het sticky dan uberhaupt

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:44

Je hoeft daar natuurlijk niet lief en aardig op te reageren Heleen, maar je kunt ook gewoon niet reageren.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:57

Wat ik een beetje proef aan de reacties is dat de wat ervarener forumleden hier geen behoefte hebben aan nieuwe leden die net met mennen beginnen en in hun ogen domme vragen stellen die hier al tig keer aan de orde zijn geweest.
Dit lijkt mij een algemeen probleem met fora, de oude garde krijgt gegarandeert om de zoveel tijd dezelfde vragen voor de kiezen omdat er nieuwe leden zich aanmelden met waarschijnlijk een groot deel van dezelfde vragen als zij indertijd gesteld hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf al een aantal keren iets heb proberen te zoeken maar de zoekmachine van bokt niet altijd optimaal functioneert Knipoog. Mede door de verveelde toon van sommige antwoorden vergaat mij de lust deze vragen te stellen Bloos , dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling.

Ik ben een beginnende menner, ik heb mijn koetsiersbewijs gehaald, mijn wagen is in bestelling bij van der mee en mijn pony wordt beleerd bij een ervaren meninstructeur die ervaring heeft met het beleren van pony's. Het lijkt mij erg leuk om later aangespannen dressuur te gaan doen en ook de rest van de aangespannen disciplines heeft mijn aandacht maar ik krijg een beetje het idee dat ik pas mijn mond open mag doen op het moment dat ik ruime ervaring heb omdat ik dan gefundeerd advies kan geven .... dat vind ik best jammer.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:31

Eva1969 het is absoluut onzin dat op AR beginnende menners geen fatsoenlijk antwoord krijgen.
Perrokai heeft ook geen ‘verstand’ van mennen, maar krijgt in haar topic viewtopic.php?f=21&t=721239 gewoon heel fatsoenlijke antwoorden waar ze wat mee kan.

Als echter de zoveelste onervaren persoon zich op AR meldt en niet de moeite neemt om de schat aan informatie onder de sticky’s te lezen, tja dan kan er wel eens een bot antwoord volgen. Dit is doorgaans pas het geval nadat deze persoon op het sticky is gewezen.

Het is alleen voor ‘vaste’ forumleden frustrerend keer op keer dezelfde vragen voorbij te zien komen. En tuurlijk kun je niet antwoorden, maar ik vind het van weinig interesse en veel gemakzucht getuigen door gelijk je vraag neer te klappen zonder gebruik van de zoekfuntie of de ‘sticky-informatie’.

Maar ook reacties als dit:

Missbambie schreef:
Laura2span, dat bedoelde ik eigenlijk ook, alleen was de naam kwijt en had geen zin om weer terug te kijken op de site ik denk de mensen verbeteren me wel als ik het fout heb;-)

En dit:
sniezzz schreef:
anders is het zo zielig

Sorry maar zulke reacties, daar heeft geen mens wat aan.
Ik zou er eerder voor kiezen zulke leden te bannen van bokt wanneer ze dergelijke kinderachtige niet ter zake doende ‘bijdrages’ leveren.

Zonder zulke kinderachtige kletspraat wordt bokt waarschijnlijk een stuk leuker.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:35

Arretje schreef:
Ibbel, wat jij aanhaalt is geen bokt-probleem, maar een algemeen probleem in de commucatie tussen mensen. Maar het lijkt me niet dat bokt nou hét instrument is om dat te gaan veranderen. Bovendien wekte TS totaal niet de indruk om ook maar enigszins naar anderen te luisteren, en dat was al vóór de botte reacties geplaatst. En in zo'n geval, waar toch sprake is een behoorlijke gevaarzetting, vind ik dat je iemand daar best eens scherp op mag wijzen.

Wat ik trouwens ook niet begrijp is dat er ineens uit het niets een slotje is geplaatst, kun je dat uitleggen?

Helemaal 100% mee eens Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:42

eva1969 schreef:
Wat ik een beetje proef aan de reacties is dat de wat ervarener forumleden hier geen behoefte hebben aan nieuwe leden die net met mennen beginnen en in hun ogen domme vragen stellen die hier al tig keer aan de orde zijn geweest.
Dit lijkt mij een algemeen probleem met fora, de oude garde krijgt gegarandeert om de zoveel tijd dezelfde vragen voor de kiezen omdat er nieuwe leden zich aanmelden met waarschijnlijk een groot deel van dezelfde vragen als zij indertijd gesteld hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf al een aantal keren iets heb proberen te zoeken maar de zoekmachine van bokt niet altijd optimaal functioneert Knipoog. Mede door de verveelde toon van sommige antwoorden vergaat mij de lust deze vragen te stellen Bloos , dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling.

Ik ben een beginnende menner, ik heb mijn koetsiersbewijs gehaald, mijn wagen is in bestelling bij van der mee en mijn pony wordt beleerd bij een ervaren meninstructeur die ervaring heeft met het beleren van pony's. Het lijkt mij erg leuk om later aangespannen dressuur te gaan doen en ook de rest van de aangespannen disciplines heeft mijn aandacht maar ik krijg een beetje het idee dat ik pas mijn mond open mag doen op het moment dat ik ruime ervaring heb omdat ik dan gefundeerd advies kan geven .... dat vind ik best jammer.

Inderdaad, het mag misschien zo overkomen, dat zou jammer zijn als het zo overkomt, dat is denk ik ook de bedoeling niet van de grote meerderheid AR'ers, maar een gedeelte van mijn antwoord ligt ook in jouw eigen verhaal; je schrijft zelf dat je alles keurig netjes voor elkaar hebt; goeie wagen besteld, pony beleerd door ervaren proffesional, zelf koetsiersbewijs gehaald, etc. Ik weet bijna 100% zeker dat als je een normaal geformuleerde vraag zou stellen, er duidelijke uitleg op een normale toon gegeven zal worden. Ik denk dat Heleen meer de mensen bedoeld (en ik ook) die dus echt onverantwoord en zeg maar gerust DOM bezig zijn, inderdaad 'een pony voor de kar knuppen'. die vragen die worden gesteld, waar wij zo'n gruwelijke hekel aan hebben, worden over het algemeen gesteld door de wat jongere, onervaren bokker (niets mis mee overigens) die dus iets vragen wat in de sticky te vinden is, hoe ze bijv. hun pooownie moeten beleren, etc. zónder er zich ook maar íets in verdiept te hebben En dat is waar ik mij het meeste aan erger; mensen die denken dat ze, nu ze bijv. te groot zijn geworden voor hun shet, zomaar even denken te gaan mennen. Dan komen ze op dit forum om eens te vragen hoe ze moeten beleren, of hun 'kar' goed is (lees: een omgebouwde aanhangwagen met stoeltjes er in) en hoe ze het tuig moeten bevestigen...

Van mensen zoals jij zul je meestal niet snel zo'n vraag krijgen..... Knipoog

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:46

ardo_iggy schreef:
Eva1969 het is absoluut onzin dat op AR beginnende menners geen fatsoenlijk antwoord krijgen.

Als echter de zoveelste onervaren persoon zich op AR meldt en niet de moeite neemt om de schat aan informatie onder de sticky’s te lezen, tja dan kan er wel eens een bot antwoord volgen. Dit is doorgaans pas het geval nadat deze persoon op het sticky is gewezen.

Het is alleen voor ‘vaste’ forumleden frustrerend keer op keer dezelfde vragen voorbij te zien komen. En tuurlijk kun je niet antwoorden, maar ik vind het van weinig interesse en veel gemakzucht getuigen door gelijk je vraag neer te klappen zonder gebruik van de zoekfuntie of de ‘sticky-informatie’.

Maar ook reacties als dit:

Missbambie schreef:

En dit:
sniezzz schreef:
anders is het zo zielig

Sorry maar zulke reacties, daar heeft geen mens wat aan.
Ik zou er eerder voor kiezen zulke leden te bannen van bokt wanneer ze dergelijke kinderachtige niet ter zake doende ‘bijdrages’ leveren.

Zonder zulke kinderachtige kletspraat wordt bokt waarschijnlijk een stuk leuker.
Dat niemand fatsoenlijk antwoord krijgt heb ik niet gezegd, en ik begrijp helemaal dat het soort reacties dat jij quote een hoog pennygehalte hebben dat niet wordt gewaardeerd en waar niemand wat aan heeft, daar ben ik het helemaal mee eens. Voor mij vormen sommige reacties echter wel een drempel om een vraag te stellen, dat wilde ik maar aangeven (en dat zal dan grotendeels nog liggen aan mijn eigen onzekerheid ook Bloos )

De sticky's zijn door mij allemaal doorgenomen maar de zoekfunctie werkt dus bij mij gewoon 9 van de 10 keer niet :S.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:09

Men zegt wel eens domme vragen bestaan niet..
Geloof mij ze bestaan echwel..

Eva als jij ondanks al je pogingen met lessen enz , een probleem hebt
kwak maar neer en je zult antwoord krijgen.
Als je gewoon iets neerkwakt zonder dat je weet waar je over praat
wat doe je dan?

Je gaat als je gaat autorijden ook eerst lessen, je stapt niet zomaar in en rijdt weg.
Je gaat als je wil tennissen ook op les.
Waarom dan met mennen niet?

En dat is wat meeste menners voor het hoofd stoot, niets ervanaf weten
en gewoon ponyu ervoor knopen en het verkeer induiken..

De ergste woorden vind ik dan ook "ja maar".
niets ja maar het is gevaarlijk en als mensen je daarop wijzen, neem dan dat advies aan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:10

Echwel schreef:
Men zegt wel eens domme vragen bestaan niet..
Geloof mij ze bestaan echwel..

Eva als jij ondanks al je pogingen met lessen enz , een probleem hebt
kwak maar neer en je zult antwoord krijgen.
Als je gewoon iets neerkwakt zonder dat je weet waar je over praat
wat doe je dan?

Je gaat als je gaat autorijden ook eerst lessen, je stapt niet zomaar in en rijdt weg.
Je gaat als je wil tennissen ook op les.
Waarom dan met mennen niet?

En dat is wat meeste menners voor het hoofd stoot, niets ervanaf weten
en gewoon ponyu ervoor knopen en het verkeer induiken..

De ergste woorden vind ik dan ook "ja maar".
niets ja maar het is gevaarlijk en als mensen je daarop wijzen, neem dan dat advies aan.

Hmm, voel me net een 'ja-knikker' Clown Koe Maar dit verwoord precies, kort, duidelijk en simpel wat ik bedoel. Ben het er dan ook zeker mee eens Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:35

Helaas zijn er niet zoals ohz manegens waar je kunt beginnen met mennen.
Menig mens begint gewoon op een manege en vandaaruit begint hij zijn loopbaan in de paarden.

Maar ook menig mens is op een gegeven moment te groot voor de pony en dan???

Nou knoop er een kar achter ik weet al zo veel van paarden.
Maar waarom dan niet net als je loopbaan ohz beginnen met lessen?

En dat is nou net waar het mis gaat..

En ik ben er van overtuigd al ben je geen Tjeert Veldstra dat je mensen
dan best erop kunt wijzen en topic 10.000 op slot kunt gooien.

Misschien bij zo een sluiting een standaart text via pb sturen met daarin de verwijzingen naar bep reeds bestaande topics.

Miss ook een idee een centraal topic soort vraagbaak te maken voor dit soort dingen.
Miss anders 1 ervaren menner vragen of deze open wil staan om antwoorden te geven
en deze naam in het sticky te zetten..

Het zijn maar ideen hoor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:07

Echwel schreef:
Helaas zijn er niet zoals ohz manegens waar je kunt beginnen met mennen.
Menig mens begint gewoon op een manege en vandaaruit begint hij zijn loopbaan in de paarden.

Maar ook menig mens is op een gegeven moment te groot voor de pony en dan???

Nou knoop er een kar achter ik weet al zo veel van paarden.
Maar waarom dan niet net als je loopbaan ohz beginnen met lessen?

En dat is nou net waar het mis gaat..

En ik ben er van overtuigd al ben je geen Tjeert Veldstra dat je mensen
dan best erop kunt wijzen en topic 10.000 op slot kunt gooien.

Misschien bij zo een sluiting een standaart text via pb sturen met daarin de verwijzingen naar bep reeds bestaande topics.

Miss ook een idee een centraal topic soort vraagbaak te maken voor dit soort dingen.
Miss anders 1 ervaren menner vragen of deze open wil staan om antwoorden te geven
en deze naam in het sticky te zetten..

Het zijn maar ideen hoor.

Het sluitingsidee en een verwijzing via pm naar een sticky spreekt mij ook wel aan. Dan 'vallen ze ons er niet mee lastig' om het maar zo te zeggen, maar krijgen ze tóch op eenvoudige wijze wat tips en adviezen die op internet te vinden zijn. Misschien inderdaad verwijzen naar het sticky en bijvoorbeeld een deskundige site als bijv. www.mencursus.net met in de pb het dringende advies om éerst er eens een nachtje over te slapen, en vervolgens misschien een mencursus gaan volgen.

Ook een vraagbak, speciaal bedoeld voor dit soort 'beginnersvragen' is wel handig; maarja, zelfde probleem als dat ibbel al eerder noemde; wie zou er bereid zijn om dit te doen? zou er hier op bokt iemand zijn onder de ervaren menners die hier zin in heeft, en er tijd genoeg voor heeft?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 08:28

Ben eens wezen rondneuzen, en bij rijtechnisch staat ook een centraal, hoe rij ik mijn paard aan de teugel
Kan hier dan toch ook
Bij medisch staan er verschillende.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 09:44

Ik snap dat de echte 'penny' vragen en reacties tot wat ergernis kunnen leiden, maar ben het toch ook wel redelijk met eva 1969 eens. Op de een of andere manier krijg ik ook weleens het gevoel dat als je niet al jaren menner ben en zeker een aantal officiele wedstrijden gereden heb met succes je hier niet echt welkom ben (OK iets overdreven geformuleert, maar om het even duidelijk te maken). Ik kan alleen niet aanwijzen waar dat dan precies aan ligt.

Verder ben ik ook niet zo voor verwijderen van onderwerpen. Gewoon vertellen dat ze eens verder moeten zoeken en niet meer reageren (evt een slotje) en het topic zakt vanzelf weer weg. Het is hier nou niet zo dat de serieuze vragen binnen een dag op de volgende bladzijde staan omdat er zoveel onzin vragen gesteld worden.

De eerdere opmerkingen over foto's ben ik het mee eens. Ik denk dat foto's met paard voor de wagen snel ondersneeuwen in HAW waardoor de mensen die wel zinnig commentaar kunnen geven ze ook vaak niet vinden. Aan de andere kant als we het gaan opsplitsen loop je de kans dat mensen van buiten AR er helemaal niet meer komen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:37

viola schreef:
Ik snap dat de echte 'penny' vragen en reacties tot wat ergernis kunnen leiden, maar ben het toch ook wel redelijk met eva 1969 eens. Op de een of andere manier krijg ik ook weleens het gevoel dat als je niet al jaren menner ben en zeker een aantal officiele wedstrijden gereden heb met succes je hier niet echt welkom ben (OK iets overdreven geformuleert, maar om het even duidelijk te maken). Ik kan alleen niet aanwijzen waar dat dan precies aan ligt.

Verder ben ik ook niet zo voor verwijderen van onderwerpen. Gewoon vertellen dat ze eens verder moeten zoeken en niet meer reageren (evt een slotje) en het topic zakt vanzelf weer weg. Het is hier nou niet zo dat de serieuze vragen binnen een dag op de volgende bladzijde staan omdat er zoveel onzin vragen gesteld worden.

De eerdere opmerkingen over foto's ben ik het mee eens. Ik denk dat foto's met paard voor de wagen snel ondersneeuwen in HAW waardoor de mensen die wel zinnig commentaar kunnen geven ze ook vaak niet vinden. Aan de andere kant als we het gaan opsplitsen loop je de kans dat mensen van buiten AR er helemaal niet meer komen.

Goed, dat kan, is jammer dat je dat gevoel dat krijgt. maar wat ik dan niet snap, is dat ik zelf al wel een aantal jaren recreatief men, maar óók niet met een dure marathonwagen hoor.... (Ben er wel eigenlijk van plan om één tekopen, heb smaak sinds Haarle helemaal te pakken) En daarbij ben ik nog nooit officieel een wedstrijd gestart; alleen afgelopen 3 februari in Haarle....

Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik niet zou worden geaccepteerd, of dat mensen me het gevoel gaven niet welkom te zijn. Dan vraag ik me toch af wat dat 'sfeertje' wat jullie proeven dan is; zo stelde ik laatst, voor wedstrijdmenners een best wel 'makkelijke' vraag; aan welke kant de groom moet hangen in een bocht. Daar kreeg ik allemaal fijne, duidelijke reacties op, op een normale toon gebracht, en niet zo van 'gut, daar heb je ook weer zo'n recreatierijder met shet die eventjes wedstrijdje wil starten'. Wat mij betreft; ik voel me prima thuis op AR, en als ik straks een marathonwagen wil gaan kopen, dan zal ik ook op AR het nodige vragen over welke soort, remmen, kleur, e.d. Mij geeft het een fijn gevoel dat ik af en toe eens wat kan vragen of een discussie kan opstarten, gewoon voor wat feedback... Knipoog