Op 7 april organiseren we de eerste mendurance van het seizoen in Vaassen en willen jullie van harte uitnodigen. Hieronder staat het persbericht:
Paasmendurance in Vaassen
De keus in endurancewedstrijden voor menners wordt steeds groter. Voor dit jaar staan er minimaal vijf wedstrijden op de kalender. Was de mendurance van Kootwijkerbroek, dit jaar op 13 mei, al enkele jaren aan het pionieren, in 2007 komt er ook een aantal nieuwkomers bij. Om te beginnen is dat op 7 april, de paaszaterdag, een rit van ongeveer 26 km in Vaassen op initiatief van Suzanne Pen. Zij hangt de mendurance op aan een endurancewedstrijd, zodat ze veel van het werk voor beide wedstrijden kan combineren. De endurance wordt op 9 april verreden over 26, 50 en 80 km. Op de locatie, manege de Cannenburgh, is die dagen ook een paasfair met vele standhouders en shows, waarvoor de deelnemers aan de wedstrijd gratis toegang hebben. De route loopt door heidegebieden grotendeels over zandpaden, maar hoefbeslag is voor de paarden wel aan te raden omdat enig asfalt niet te vermijden is. Voor informatie en vraagprogramma kan men terecht bij info@paasendurance.nl
Agenda Mendurance 2007 7 april: Vaassen, 26 km 13 mei: Kootwijkerbroek, 26 km 27 mei: Zelhem, 29 km 30 juni: Onstwedde, 29 km 8 september: Laren, 29 km 14 oktober: Hellendoorn, 29 km 21 oktober: Recreatierit Wanroij, 29 km
Hebben al deze wedstrijden een kennismakingsklasse? Ik wil dit jaar graag een mendurance meerijden maar wil geen startkaart of iets dergelijks. Heeft iemand hier ervaring met het rijden van een mendurance? Weet iemand bijvoorbeeld iets over de reglementen en het tempo waarin gereden moet worden?
Al deze wedstrijden hebben kennismakingsklasse, dus je kunt het gewoon proberen. De oude reglementen (waar ook de snelheden instaan) staan hier: http://www.deronline.nl/informatie/Mend ... nt2006.pdf Maar voor 2007 zijn er nieuwe, ik al er even achteraan gaan.
De mendurance is nog niet officieel dus hier heb je geen startkaart voor nodig (of moet dat inmiddels wel Suus?). Behaalde punten worden wel meegenomen op het moment dat het officieel wordt (hopelijk 2008) en kun je ook doorstromen naar klasse 2 (althans dat was vorig jaar aan de orde). Regelementen staan op www.deronline.nl voor de mendurance. het tempo ligt tussen de 6 en de 13km per uit uit mn hoofd. Wij hebben hem vorig jaar gereden in wanroy en 9km/h is goed haalbaar (mn man vond dattie op een truttentempo reed om dat te halen hahhaaa). Leuk nog een menner erbij!!
De reglementen even vluchtig doorgenomen Het tempo moet geen probleem zijn maar nu lees ik dat bij meerspannen per pony 1 groom aanwezig moet zijn. Ik kan geen twee grooms meenemen achter mijn shetlanders, het gewicht neemt dan gewoon te veel toe. Daarbij vind ik het ook wel wat onzin. In de marathon hoef je ook maar 1 groom mee te hebben. Weet iemand hier wat meer over? Geld deze regel in de kennismakingsklasse ook?
Oh, dat klinkt wel leuk inderdaad hmm, ga me daar eens even in verdiepen....
Alleen, in de beginpost worden er 2 data door elkaar gehaald; in de ene zin wordt vermeld dat de paasmendurance in Vaassen op 7 april is, en in een andere zin op 9 april.
vaassen ga ik nog niet redden,maar misschien dat ik in oktober hellendoorn wil starten.Wilde 2 jaar geleden al in kootwijkerbroek starten maar toen was me pony kreupel,helaas.
Jesper ik heb jouw vraag aan een endurance ruiter voorgelegd, en wij kwamen tot de volgende conclusie Maar bedenk zelf dat 29km door vrij mul zand 2 personen op de wagen best zwaar kan zijn,
Ik heb een 2 wieler met platte banden en mijn shetje heeft beslag en een goede conditie, en zal en ook voor gaan trainen uiteraard Dit kan hij toch wel halen?
Ja, er passen 2 mensen op Past precies Heb totaal geen ervaring met men endurance.. maar ik zal het idd op een endurance forum vragen Ik rijd dagelijk (4keer per week) een grote ronde van zo'n 1,5 uur met hem over de weg en in het bos..
Als je ervan overtuigd bent dat je pony het aankan. Ga eens naar de omgeving waar de mendurance gehouden wordt, plan een route (mbv. kaarten) van 27 km, meet om het half uur even de hartslag van je pony, kijk hoe lang je erover doet, kijk hoe je pony daarna is. En bepaal of het je gaat lukken.
1,5 uur is trouwens nog lang geen 27 km. Een grote pony/paard loopt gemiddeld 10 km/h, dus dat zou 15 km zijn. Er van uitgaande dat je shetje niet zo snel gaat als een paard, zal jouw rondje rond de 10 km liggen. Dat is dus maar 1/3 van een mendurance.
Ja dat week ik Maar ik heb net even een toppic gemaakt over mijn vraag En ik ga zo even met google earth een route hier in de buurt uitstippelen Basje is niet een 'sloome' shet hoor, dat je dat niet denkt, hij heeft best power onder zijn kont !
Beste Jesperlover, Hoeveel power je shet ook in zijn kont heeft. Zijn pootjes blijven nu eenmaal korter dan die van een paard en daardoor ligt zijn snelheid simpelweg een stuk lager.