[AR] Nieuwe wagen; zitplaatsen/ bok ideeën

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Nieuwe wagen; zitplaatsen/ bok ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 18:04

Ik ga waarschijnlijk deze wagen bestellen >> http://www.fhkool.nl/images/upload/02a1 ... b961f5.jpg Hij zal voor mijn shet wat lager gemaakt worden en ik wil er sowieso graag een bokkussen op.
Maar, als ik het kussen in het midden wil, is er geen ruimte meer voor evt een passagier. Er zijn vast meerdere menners hier die ook maar zitplaats hebben voor 1 (nl de koetsier) en verder niet. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt.
Een verstelbaar kussen (van links naar rechts) is niet echt een mogelijkheid, omdat het dan allemaal een stuk zwaarder gaat worden.
In principe ben ik vaak alleen op pad en heb ik (zo nodig en als ie kan) een groom. Die moet dan natuurlijk wel de hele tijd staan, mochten we een lange rit gaan maken.
Wat zijn jullie ervaring hiermee... ideeën... tips...?

xElienx

Re: Nieuwe wagen; zitplaatsen/ bok ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:09

ik vind het fijner om in het midden te zitten en heb dan nu ook zo'n "1-zitter". bij mijn karretje zat er aan de voor- en achterkant van het bokkussen een flapje met klitteband, zit zat ook aan de randen van het bankje, zo kon je hem neerplakken waar je maar wou. hij is trouwens nooit losgeschoten ofzo. misschien een oplossing

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:13

Mijn groom moet ook altijd staan, geen probleem hoor.
Zelfs op de 2 span wagen met zittingen achterop stond ik altijd.
Zeker op bospaden, kun je je evenwicht beter bewaren..

Trouwens 2 op de bok en niemand achterop is ook niet goed voor de
evenwichtsverdeling, als je dan met je voorwielen in een kuil komt.

En meer dan 2 personen op de wagen is met shetten ook niet aan te raden.
Dus wat mij betreft gewoon bokkussen in het midden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:22

Echwel schreef:
En meer dan 2 personen op de wagen is met shetten ook niet aan te raden.
Dus wat mij betreft gewoon bokkussen in het midden.

waarom niet?? kan net zo goed een kind naast zitten. en dan nog ze zijn super sterk, vooral als een beetje een forse shet hebt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:51

Wat vind je zelf het fijnste? Zit je liever aan de zijkant, of liever in het midden? Ga daar gewoon vanuit. Je zegt zelf al; ik rijd vaak alleen. Waarom dan aan de zijkant gaan zitten als je bijna altijd alleen bent (en dus liever in het midden zit)?
Als je in het bos gaat rijden vind ik het ook persoonlijk fijner om op de wagen te staan als groom, ipv er naast te blijven zitten. Dan heb je een stuk minder last van de hobbels.

Misschien is het idee van Eline iets?

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:08

Mooi wagentje hoor !! Ik zag hem net nog in de showroom staan..
Zelf heb ik bij mn enkelspanwagen het bokkussen sinds kort in het midden staan en dat rijdt toch wel iets veiliger, vooral als je regelmatig alleen op pad gaat. Kun je niet een losse afneembare zitting achterop nemen. Als je bij Echwel in het profiel kijkt kun je ook zo'n "stoeltje" zien bij haar (vorige) enkelspanwagen. Als je groom dan meegaat met langere ritten kan hij er lekker bij gaan zitten Slapen .
Trouwens, mijn groom zit ook bijna nooit en zeker niet naast me Duivel .

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 22:25

Heel erg bedankt voor de tips voor zover!

Enkelspan wil ik idd met niet meer dan 2 personen op de wagen. Hou ook helemaal niet van die drukte Haha!
Maar dat van dat klitteband vind ik wel een goed idee... ik heb nl zelf zo'n los bokkussen op m'n sulky liggen. Zal eens vragen aan Frits of dat gaat lukken.
En anders ga ik toch sowieso het bokkussen in het midden laten zetten... helemaal zo aan jullie verhalen te horen.

Roxatte schreef:
Mooi
Trouwens, mijn groom zit ook bijna nooit en zeker niet naast me Duivel .

Hahaha! Arme groom van jou Tong uitsteken
Maareh, van dat stoeltje heeft ie verteld... zoiets zou altijd nog kunnen idd.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 11:35

Ik ben er inmiddels al wel uit dat ik een vast, 'echt' bokkussen erop wil laten zetten én in het midden. Twijfel alleen of ik deze ahw 'in' het bankje laat zetten of in plaats ván het bankje... Lachen

Heeft er iemand mss een foto (van voor genomen) van een wagen met een bokkussen in het midden? En dan bedoel ik eigenlijk dat het bokkussen in het midden van een bankje staat (dus zeg maar nog een klein beetje ruimte ernaast en dan nog wel armleuningen van het bankje), zodat ik kan zien hoe dat eruit ziet...?
Klinkt beetje vaag mss? Clown maar kan het even niet duidelijker krijgen.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:52

Jij wilt het bokkussen in het midden hebben en toch de groom er nog naast ? of het ik dat verkeerd... Blond
Waarom neem je niet een verschuifbaar bokkussen: als je alleen weggaat doe je het bokkussen in het midden en als je groom meegaat schuif je het bokkussen helemaal rechts.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:56

Ipv het bankje scheelt natuurlijk in gewicht.
Als je op de kilo's moet letten moet je daar eens aan denken.
Een stuk hout ipv niets weegt altijd meer....

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 13:01

@Roxatte;Nee, niet de groom ernaast Knipoog , maar als je het kussen in het midden van het bankje zet, houd je iniminie stukjes over aan beide kanten en ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet. Nog nooit op gelet nl...
Bokkussen verschuifbaar was vlg Frits niet echt een optie voor deze (kleine) wagen en daarmee wordt ie ook meteen een stuk zwaarder.

Heleen; qua gewicht heb je idd gelijk, maar vlg mij is dat een lelijk gezicht bij deze wagen... omdat de bok (zeg maar het onderstel ervan) wel gewoon breed is... lijk me niet mooi en ben bang dat het me dan straks tegenvalt als ik het besteld heb... Kan me er niet echt een voorstelling van maken...

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:07

Afbeelding
bedoel je zoiets ??

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 17:43

Ja idd Ja
Hey, maar bij deze lijkt de halve rugleuning verdwenen (links), klopt dat? Of is dat ivm het bokkussen... dat het verschuifbaar is?

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:54

Het is idd een verschuifbaar bokkussen maar dan krijg je toch een beetje een idee hoe het staat, dat andere stukje rugleuning moet je er maar bij denken Haha! .

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 21:51

Haha! Haha! is goed. Dankjewel!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:46

Over die rugleuning, die kan je eraf halen. Als je stoel rechts staat, heeft je groom fijn een rug- (en arm)leuning. Als je stoel in het midden staat moet je die er eigenlijk even afhalen. Dat is op de foto niet gebeurd. Mijn wagen heeft dat ook Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:37

Mijn wagen heeft hetzelfde systeem als hierboven. De zitting op de bok voor de groom is deelbaar. Je haalt de halve zitting eraf, schuift het bokkussen naar het midden en zet dat halve deel aan de andere kant van het bokkussen.
Ik persoonlijk zit nooit in het midden, pas geleden een tijdje weer gedaan maar het reed toch niet zo lekker (ben het ws gewoon niet gewent)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:31

Hoi,

Ik had eerst een wagen met een verschuifbaar bokkussen (ziet er uit als op de foto hier een stukje boven), maar verschoof em nooit naar het midden. Tijdens les heb ik het wel eens geprobeerd, maar meestal dacht ik er niet aan. Als we gingen buiten rijden zat er meestal iemand naast me. Deze wagen heb ik niet meer, omdat ie te zwaar was. Na veel zoeken naar een lichte wagen ben ik nu uit gekomen op een wagen met alleen een bokkussen, er kan dus echt niemand naast. Achterop kun je aan weerszijden op het "spatbord" zitten, daar zitten kussens op. Mijn groom moet dus of daarop zitten, of staan achter mij. Er zit wel een afneembaar stoeltje bij mijn wagen, maar dat vind ik er een beetje maf uitzien als je buiten gaat rijden. Dan zit je in een treintje zeg maar, recht achter elkaar Haha!.
Mijn groom vindt het niet erg om te staan of op het spatbord te zitten. En in het midden zitten vind ik nu een stuk fijner dan helemaal rechts.
Ik moet nog even een foto posten van mijn wagen, maar om een idee te krijgen:
www.delemerij.nl , "rijtuigen", "marathonwagens", "010A Marathon Leica Pony". Bij mij lopen de kussens aan de zijkant verder door, er zit dus geen opening in het rasterwerk, naast het bokkussen (wel zo veilig en de groom kan een eindje naar voren zitten). Ook verkrijgbaar met rugleuningen achterop.
Deze wagen kun je ook met een dubbele zitting krijgen voorop, maar dan werd ie weer een stuk zwaarder, en wij wilden echt iets heel lichts hebben.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 21:21

Sjonniej schreef:
Over die rugleuning, die kan je eraf halen. Als je stoel rechts staat, heeft je groom fijn een rug- (en arm)leuning. Als je stoel in het midden staat moet je die er eigenlijk even afhalen. Dat is op de foto niet gebeurd. Mijn wagen heeft dat ook Lachen

Aaaah, mij snapt Haha!

Ik weet van mezelf dat ik ook graag in het midden zit.
@Napie; ik weet hoe dat werkt met een verschuifbaar bokkussen, maar weet niet of ik dat extra gewicht wil en of het zo nodig is voor mij.
Gezien ik toch veel alleen rijd.
Mss kan ik zelf ook nog wel wat verzinnen met een losse (goed vastgemaakte! Tong uitsteken ) zitting... voor als ik eens een lange rit maak en m'n groom echt begint te piepen Vork.
Zal binnenkort eerst weer eens de wagenbouwer bellen over één en ander...

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 16:54

Zoveelste vraag van mij... Bloos
Het gaat dus een andere wagen worden als die hierboven. Het wordt nu deze >> http://www.mijnalbum.nl/Foto=DLNSN6HO
Bokkussen wordt verschuifbaar gemaakt naar het midden. Nu gaat m'n vraag over het kussen ernaast. Ik heb gevraagd of dat in twee stukken kon (zodat je als je in het midden zit links en rechts netjes een kussentje hebt), maar dat kan niet...weet niet precies waarom. Het kan óf schuin tegen het bokkussen opstaan óf opschuiven, zodat het in een soort van 3hoekje komt te staan. Geen idee hoe dat eruit gaat zien... Heeft iemand voorbeeldfoto's voor mij en mss nog tips wat de beste keus is? Of hangt het er alleen vanaf wat je dan mooi vind...?
Lijkt mij niet zo mooi als je links niks hebt en rechts een 'bergje' zitting...? Lachen Maar moet toch kiezen... (luxeprobleem, ik weet het Knipoog )

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:53

zie pm Lachen

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 00:31

Probleem opgelost Haha! heb nog een keer heel duidelijk uitgelegd hoe ik het precies wil en tegen kleine meerprijs is zo'n deelbare zitting mogelijk! Ben benieuwd...

Bedankt Sanne!