[AR] Jonge pony blijft protesteren tegen liverpool

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Jonge pony blijft protesteren tegen liverpool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 14:30

Mijn jonkie (bijna 4) blijft maar protesteren tegen de liverpool stang die ik nu gebruik met haar betuigen en het wil maar niet over gaan.

Onder het zadel loopt ze fijn op een enkel gebroken trensje (dubbel gebroken accepteerd ze niet, die had ik eerst).
Ze loopt nu voor de sleep en aan de dubbele longe met tuig hoofdstel met liverpool stang. Aan de lange lijnen heb ik m'n leidsels op de bovenste sleuf, aan de dubbele longe heb ik mijn lijnen aan de bril (ivm musketons die niet aan een sleuf passen). Maar in beide gevallen blijft ze protesteren. Ik ben nu zo'n 1,5 maand met haar bezig om haar te betuigen (1 á 2x per week er mee aan de gang).

Zodra ik het hoofdstel in doe probeerd ze haar tong over het bit heen te gooien (vaak nog met succes ook...). Bit een gaatje hoger heb ik geprobeerd, dit helpt niet en dan zit het bit zo hoog dat ik het hoofdstel niet eens normaal meer in kan krijgen. Neusriem een gaatje strakker helpt ook niet (en beide samen ook niet).

Ik heb er ook een keer een bokke bitje in gehad, maar daar had ik exact het zelfde probleem dus ik denk dat ze het ongebroken mondstuk niet fijn vind.

Wie heeft er tips? Zelf zit ik te denken om een 4rings trens ergens vandaan te halen om dat te proberen(en als ik hem niet in maatje inimini kan vinden zelf een gewoon trensje aan te passen tot 4rings trens). Een latex bandage om het bitje heen is geen oplossing denk ik, ze heeft niet echt een groot mondje en dan word het bit nog dikker.

Anoniem

Re: Jonge pony blijft protesteren tegen liverpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:35

Tip: Gebruik een gebroken bit.

Het is echt niet "verplicht" om een stang te gebruiken als je gaat mennen. En zeker als je merkt dat je pony steeds tegen alle stangen in protest blijft, zal ze daar ongetwijfeld een goede reden voor hebben.

Ik heb mijn fjord ook op een dubbelgebroken tensje betuigd, en die heeft nogn ooit een stap verkeerd gezet. Gaat echt prima!

Dus gewoon even met een ander bit experimenteren, zo'n jonkie vind het vaak prettiger met een flexibel bit waar het dier mee kan spelen, ipv een onbeweegbare stang (die vaak ook erg zwaar zijn trouwens).

Ik hoop dat je een fijne oplossing vind.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 14:39

Ik heb het dus niet zo op gewone trensjes wat het mennen betreft. Ik heb aan de lijven ondervonden hoe hard het fout kan gaan en heb graag iets meer in m'n handen (in de hoop het nooit nodig te hebben).
Ik zit dus wel aan de optie van een 4rings trens te denken, maar heb verder geen ervaring met dit bit (de rest doet het super op een liverpool).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:41

er zijn ook gebroken bitten met schaar in de handel... Dan is het toch gebroken, maar heb je wél genoeg te zeggen.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:43

Wat Hypofocus zegt is idd waar, je hebt bijvoorbeeld de 'rijpaard'stangen (pelhams) die wel gebroken zijn. Weet niet of je ook zo'n liverpool hebt, maar dit zou een oplossing kunnen zijn.
Je kunt namelijk het beste de hefboomwerking van een stangebit houden voor mennen, omdat je dan iets meer te vertellen hebt.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:47

Gebroken bit met scharen klinkt als heel erg auw..... Al eens een bit met wat meer tongvrijheid geprobeerd?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:50

Ons vorige paard deed dit ook. We hebben toen een liverpoolstang met tongboog gekocht en daarna deed hij het prima.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 14:52

De combinatie gebroken en hefboom ben ik ook niet zo wild van. Dan heb je echt een super notenkraker in je handen.
Ik heb mijn lieve hengstje(toen hij 'een beetje' aan het puberen was) een tijdje met een gebroken pelham gereden(ohz, maar het bit blijft het zelfde) als ik met merries in een groep buiten reed, maar die stond altijd wel heel erg rap stil op een gebroken pelham terwijl hij door gewone trensjes of een liverpool wel eens doorheen wou lopen.
Ik denk dat ik opzoek ga naar een 4 rings trens (of er zelf eentje maak van een gewone trens, want in maatje shet zijn ze vast niet te krijgen) en ik het in de tussentijd even met een gewoon trensje ga proberen.

Liverpool met lichte tongboog heb ik ook al geprobeerd, maar krijg ik de zelfde reactie. Met meer tong boog wil ik eigenlijk niet proberen in dat kleine bekkie (shetten hebben erg snel een mond vol).

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:53

sandr0 schreef:
Ons vorige paard deed dit ook. We hebben toen een liverpoolstang met tongboog gekocht en daarna deed hij het prima.

Dit wou ik haar net aanraden maar je bent me voor Knipoog
Sommige paarden die de stang niet accepteren vinden met tongboog fijner omdat het niet zo zwaar in de mond ligt maar meer hangt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:59

Een bit is zo hard of zo zacht als de hand van zijn ruiter/menner.

Ik heb jaren lang met een gebroken scharenbit gereden op één van de paarden, en dat ging perfect, en ontspannen, terwijl een normaal gebroken bit bij dat paard tot vechten leidde.

Ik probeer alleen oplossingen aan te dragen...
De TS zegt dat een stang niet wordt verdragen, maar een normaal gebroken bit vind ze te zacht. Dan is de keuze voor een gebroken schaar toch een logische oplossing, leek me. Je kunt daar ook heel lichtjes mee omgaan. De schaar werkt pas hard in, als je er met een ijzeren vuist mee om gaat.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:03

Rustig maar, je hoeft je niet gelijk aangevallen te voelen. Feit is dat zo'n bit inderdaad een behoorlijk notenkrakereffect heb, ik zou er niks voor voelen. Dennis, misschien moet je zijn bekkie eens laten nakijken door da of paardentandarts.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:11

Ik heb bij Letty een dangerbit aangeschaft.
Werkt als een dubbelgebroken trensje.
Echter bij paniek, of als je met 2 handen tegelijk een stopbeweging maakt, krijgt het de eigenschap van een stang.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:13

Ja, die blokkeren het notenkrakereffect toch?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:14

Ja het wordt dan gewoon een stangetje zodat de scharen aan de onderkant idd niet gaan kraken.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:37

Zijn die er ook in 'normale' diktes?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:38

Yep ik heb er een voor de haflinger

maat 13,5 wil je hem lenen???

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:48

Nee hoor, ik ben niet zo breed geschapen Knipoog Nee maar ze lijken toch een beetje op die amerikaanse bitten (kom even niet op de naam.....), die vind ik aan de dunne kant.....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:50

Arretje schreef:
Nee hoor, ik ben niet zo breed geschapen Knipoog Nee maar ze lijken toch een beetje op die amerikaanse bitten (kom even niet op de naam.....), die vind ik aan de dunne kant.....
Meyler

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:53

Ja die, Myler.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 16:55

Bekkie is recent na gekeken en prima in orde (door een goede gebitsverzorger die bij mijn adere ponys wonderen verricht heeft).

Een bit is idd zo scherp als de hand van de ruiter/menner, maar probeer eigenlijk toch een zo'n zacht mogelijke oplossing te vinden. Ondanks dat het 'maar' een shet is is dit echt een verschrikkelijk hete en gevoelige pony.

Ik zit natuurlijk ook nog met het 'probleem' dat ik met maatje 10,5 voor trensjes en 11,5 voor stangetjes zit. Bij deze merrie past een trensje van 10,5 mooi en mijn liverpool van 11,5 past ook mooi.

Iemand verder ervaring van die Danger bitten? En misschien een duidelijk plaatje er van?

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:27

Je kunt ook eens proberen om latex om je trensje te wikkelen, gewoon alleen maar om het gebroken gedeelte, goed strak en niet te dik doen, kijk eens wat er gebeurt. Als het een reactie is op een ongebroken bit dan weet je dat vrij snel, is het op de hefboomwerking dan heb je ander probleem.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:30

Tess schreef:
Je kunt ook eens proberen om latex om je trensje te wikkelen, gewoon alleen maar om het gebroken gedeelte, goed strak en niet te dik doen, kijk eens wat er gebeurt. Als het een reactie is op een ongebroken bit dan weet je dat vrij snel, is het op de hefboomwerking dan heb je ander probleem.

Daar maak je een bit alleen maar dikker en stroever mee.
Denk niet dat dat het probleem oplost, zeker niet in een klein mondje..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:58

De werking van een gebroken stang lijkt misschien niet optimaal op het eerste gezicht. Maar niet geschoten is altijd mis. Misschien loopt dit beestje er wel super op! Zeker omdat je zegt dat hij op een gebroken trens ook goed loopt.
Ik ben op zich ook niet echt weg van een gebroken stang, maar heb het bij mijn pony ook een keer geprobeerd. Bij hem werkte het niet, maar hij loopt nu erg fijn op een dubbel gebroken bitje. Hier loopt hij ohz ook het lekkerste op.
Dus ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Je kan wel alles blijven afslaan; geen trens, niet enkel gebroken, geen tongboog, geen zeem erom. Maar dan blijven er geen oplossingen over.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:10

Nu ben ik geen echte menner, maar weet er wel iets van. Bij ons in de menles zat ook een paard te klooien met het bit. Gewoon raar doen met het hoofd, tong er over heen enz. Ze hebben toen een sperriempje gebruikt en nu gaat het weer goed (zonder sperriempje ook). Misschien een idee...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:42