Laat het allereerst duidelijk zijn dat ik men met mijn shetlander.
Zoals de titel al aangeeft vroeg ik mij af wie er nou wel eens alleen ment (op de weg/paden). Ik ben tot nu toe altijd met z'n 2en geweest, voor het geval er wat fout ging, en natuurlijk ook voor de gezelligheid.
Echter is het zo dat ik de laatste tijd geen slachtoffers meer kan vinden die mee willen of kunnen haha.
Ik zou het wel eens een keer willen proberen alleen. Dan kun je er tenslotte ook nog naast gaan lopen mocht het niet helemaal goed gaan.
Eigenlijk rij ik 9 van de 10x altijd alleen. Ik men met 2 shetlanders. 1 gaat voor de sulky en eentje ernaast. Vanaf veulentje af aan gedaan en nooit problemen mee gehad. Mocht er iets gebeuren laat ik de pony los die naast loopt. Die zal niet weg lopen of hoogstens het gras opzoeken. Verder draag ik ook altijd een cap en heb altijd een telefoon en zakmes bij.
Even als eerste er is al eens een topic geopend met deze vraagstellen kijk maar is goed alles door bij AR.
Maar om toch een reactie te geven op jou vraag.
Ik men zelf regelmatig alleen. Ik heb bijna nooit iemand die met mij mee kan mijn ouders mennen zelf ook en dan wil het weleens zijn dat we samen met de kar gaan ik en mijn vader of moeder een aanspanning. Maar dan beide niemand achterop. Natuurlijk gaat mijn vader of moeder weleens met me mee om buiten te rijden maar vaak ga ik ook alleen. Mijn groom kan ´hellaas´ ( ben al blij dat ze daar tijd voor heeft) alleen mee op wedstrijd en rijd dus door de weeks nooit mee met de kar. Ik zelf vind het geen punt om alleen te rijden.
Af en toe vind ik dit juist lekker even uitwaaien alleen met mijn pony heerlijk. Maar heb wel altijd mijn gsm en een pakketje met kniptang extra touw halster en touw en van dat soort gereedschap bij me. Voor het geval dat.
Ik ben zelf 18 en heb een welsh pony van 5 die net 2 jaar voor de kar staat en af en toe net als ieder paard weleens kuurtjes heeft en van iets schrikt. Nou ga ik geen wandelingen van 2 uur maken maar meestal van een half uur of drie kwartier.
Ik vind dat als je jezelf er verantwoordelijk genoeg voor vind en je pony vertrouwd dat je best alleen kunt gaan. Met natuurlijk de benodigde spullen voor het geval dat. En nooit echt hele lange ritten maken of ver van huis gaan.
Hoop dat dit een antwoord is op je vraag sorry voor het lange verhaal maar hoop dat je er wat uit kunt krijgen waar je wat aan hebt.
Ja daar heb ik zeker wel wat aan! Zat vandaag sterk te twijfelen van; zal ik gaan zal ik niet gaan. Ben toch maar gaan fietsen..maar het mennen verloederd zo wel denk ik dan, haha.
de pony die naast de sulky loopt heb ik vast aan een halstertouw wat weer aan zijn hoofdstel vastzit. Dus in geen geval maak ik hem vast aan de sulky want mocht er iets zijn dan is ook de pony die de sulky trekt in gevaar en ik. Ik vind het ook heerlijk om alleen te rijden lekker je gedachten ergenst anders zetten. Dit moet je natuurlijk wel alleen doen als je je pony kent en ongeveer weet wanneer en hoe hij gaat reageren. En voorzorgs maatregelen nemen.
heb even in je profiel gespiekt en zie dat je al 19 bent . Ik zou zeggen als je je pony vertrouwd lekker allen gaan. Neem wel de benodigde spullen mee
- Mes - kniptang - halster en touw - stooi touwen of en extra paar strengen (dit laatste hoeft niet perse) - en het belangrijkste telefoon
en een shet is iets beter onder controle te houden dan een groot paard. (alhoewel shetten ook lekker dwars kunnen zijn )
Maar lekker buiten oefenen als hij met 2 personen op de kar ook braaf is wat kan er dan mis gaan alleen. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren maar daar gaan we gewoon niet van uit.
Als het morgen weer zulk mooi weer is ga ik het dan misschien toch maar proberen Ik ken mijn pony door en door en weet ook wanneer het fout zit in der koppie, ze is tenslotte al 6 jaar in mijn bezit.
ow ja weet niet waar je ergens woont (in een drukke stad of achteraf) waar je met je pony rijd. Maar zorg dat je niet ergens rijd waar je van je kar af moet stappen om bijvoorbeeld een drukke weg over te steken of omdat je geen verkeer kunt zien van links en of rechts. Dit gaat wel maar als de pony zou schrikken terwij je van de kar wilt stappen is dit niet echt fijn. Zorg dat je op een rustige plek rijd of op plekken die overzichtelijk zijn.
Mijn pony staat redelijk in de bewoonde wereld (dorp). Ik denk dat ik met haar het industrieterrein opga (maar dan over het fietspad). Hier fiets ik ook heel vaak met haar dus het verkeer is ze gewend. Het enige is dat ik wanneer ik een paar meter van sdtal vandaan ben een weg langs moet waar je 60 mag rijden.
Nee, tis gewoon wat kaal, en de kar is veel lichter, dat gevoel overheerst eik het meest, terwijl ik niet een van de lichtste ben , pony is altijd hetzelfde-> braaf...
Ohh oke...dat kan ik me wel goed voorstellen dat hij idd lichter is! Maar mocht het niet helemaal juist gaan...dan kan ik er altijd nog naast gaan lopen
Ik men ook vaak alleen met mijn shetje. Heb wel de benodigde spullen bij me die liggen gewoon standaard in het karretje, (Mes, extra halster met touw, hoevenkrabber, haar fleece dekentje en op een geplastificeerde kaart de telefoon nummers van mijn ouders, van mij, van mijn broer en van de dierenarts) Zodat mocht er een keer iets gebeuren men kan zien wie er gebeld kan worden. Ook ga ik niet zo heel ver uit de buurt heb altijd mijn mobieltje bij me en bijna iedereen kent ons hier wel.
hoi, ik ga meestal ook alleen met m'n Shetlander en dat gaat prima. Maar wat is het karakter van jou shet? Als je iemand mee hebt maakt ze dan weleens vreemde sprongen? Is ze goed verkeersmak? Als ze goed verkeersmak is en niet zomaar schrikt kan je het zeker eens proberen.
groetjes Katrien P.S. doe eerst anders even een korte of vertrouwde route
Gekke sprongetjes maakt ze wel eens, maar daar ben ik niet 'bang' voor. Ze zal het niet op een rennen zetten zomaar (athans dat is nog nooit gebeurd). Ze is heel koel in der koppie..je kan er als het ware een bom naast laten ontploffen haha.
Verkeersmak is ze idd wel. Ik rijd voornamelijk nu met de fiets buiten of wandelend, en heb vroeger ook veel gereden. Ben liever met haar buiten als in de bak...Het enige enge zijn tractors, maar ook dat gaat wel steeds beter. Hier deinst ze nog wel eens voor terug.
Je kan beter nooit alleen de weg opgaan. je paarden of pony's kunnen altijd wel van iets verschieten. En dan lig je daar bijv. in de sloot onder de kar en je kan je mobiel niet pakken of je paaden gaan er als een gek van door en knalt op andere auto's het is altijd veiliger dat iemand mee gaat.
99% van de keren dat ik rijdt (als ik tijd heb en thuis ben is dat eigenlijk met goed weer bijna iedere dag wel) rijdt ik alleen met de pony. Ben inmiddels 19 jaar, men al een aantal jaartjes met deze shetmerrie recreatief, en ze is letterlijk bom-proof (natuurlijk zijn het vluchtdieren, houdt daar altijd rekening mee). Mobieltje gaat altijd mee, maar ik wordt best vaak nog wel gebelt of gesmst door vriendinnen als ik onderweg ben, vaak ga ik voor de ontspanning een aantal uur in mijn eentje weg, ben dan ook vrij ver van huis en heb niet altijd zin om gestoord te worden, dus zet ik hem vaak op stil of uit.
Altijd gaat mijn koetsiersmes mee, we hebben achter op de koets alleen reflectoren, dus toen het afgelopen jaar begon met eerder donker worden hebben we 2 rode en 1 witte led-lampjes gekocht, die gaan dan op de koets als ik onverwachts een keer iets later thuis ben (denk aan een pony in klierbui, of mensen waar je zo een uurtje mee praat over hoe leuk zo'n beestje voor de kar toch wel niet is)
Ik heb meestal een vaste route met hier en daar wat extra wegen die ik soms in sla; shet staat vlak bij mijn huis, ga ik op rit dan kom ik steevast eerst door mijn eigen straat, dan door het rustige winkelstraatje in ons dorp, op het fietspad langs een vrij drukke weg, dan zand- en fietspaden langs het kanaal, een bosje, en weer via de grote weg terug naar huis, overigens rijden de auto's daar 80/90 dus ik rijdt dan altijd met mijn kleine aanspanning over het fietspad.
Mocht er echt wat zijn, dan weten ze meestal wel ongeveer waar ik zit, en ik kan altijd bellen. vooral met dit weer is het moeilijk om iemand mee te krijgen, maar ik vind het vaak ook juist heerlijk om in mijn eentje met de pony weg te zijn, lekker onstspanning, er gaat een thermoskan met thee of warme choco mee, wat broodjes, en aangezien ik rook (slecht he ) mag de pony altijd even stappen als ik eventjes een sigaretje op de bok rook
In mijn ogen kun je vanaf je 16e prima alleen rijden, maar het is wel zo verstandig om dit pas te doen als je érg goed kan mennen, je pony door en door kent, en geen constante klierpony voor de wagen hebt:)