Ik ben zelf een dressuurmiep en van aangespannen weet ik niets, vandaar
. Ik rijd de 5 jarige Gelder van mijn vriend maar vind hem erg stug "in" de mond. Hij heeft van z´n 3 tot nu alleen recreatief in de bossen gelopen, wat aan de teugel en nu sinds een aantal maanden probeer ik hem dus wat wijzer te maken. We praten dus wel over de basis. Ik heb al verschillende bitten geprobeerd (die ook met dressuur mogen); hielp niet. Toen ben ik hem een week of 2 zonder bit gaan rijden en ik merkte totaal geen verschil, hij pakt het bit dus niet vast!; het ligt dus niet "in" de mond maar waar dan wel aan?Wat doet ie dan? Ik zal het proberen uit te leggen
. Als ik een wending naar rechts maak, is er geen probleem; hij reageert accuut (zoals het naar mijn mening hoort) maar als ik naar links wil, dan duurt die wending (naar mijn mening) te lang en te traag. En als het aan hem ligt, doet ie dan zijn hoofd omhoog (en neus naar links draaien) en dan kan ik dus niets; het voelt voor mij alsof hij me buiten spel zet.Nu heeft dit paard (voordat hij zadelmak was) in een 2- en 4 span gelopen (rechts) en nu vroeg ik me af of dit te maken kan hebben met het feit dat hij dus als leerschool daarin heeft gelopen en dus (in mijn optiek gebaseerd op 4 paarden die ik ken;die ook in 2 span lopen en zelfde problemen hebben ) geen gelijkmatige teugeldruk geleerd heeft.
Zou dit zo kunnen zijn?
En heeft er iemand ervaringen met rijden over hoe dit minder te maken?
Misschien heb ik dingen wat lomp geschreven; dit is niet mijn bedoeling maar ja, door mijn onkunde kan ik goed iets doms
getypt hebben.Graag hoor ik jullie reacties hierop want ik kan er alleen maar van leren!

! Het paard is idd. Achenbach geleerd dus dat kan voor mij dingen verklaren. Zo ook de info over het menbit; weer wat geleerd! Echt super gewoon