[AR] Oplossing gezocht bitloos met oogkleppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Oplossing gezocht bitloos met oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 13:40

Aangezien het paard wat ik voor andere rijd zondag met koets en al er vandoor is gegaan en daarbij vlinke schade heeft opgelopen in de kaak is het voorlopig niet mogelijk het paard met een bit te rijden. Waarschijnlijk tot ongeveer mei/juni. Da's een behoorlijke poos. Het rijden zal hoogstwaarschijnlijk gebeuren met een bitloos hoofdstel, dat is voor mij geen probleem.
Echter is het wel de bedoeling dat het paard ook weer voor de wagen komt.
Zijn er mensen die dit probleem al eens hebben meegemaakt?
Zijn er bitloze menhoofdstellen met oogkleppen?

Even voor het geval ik daar reacties op krijg:
Het paard is er vandoor gegaan terwijl de menner op de grond stond. het paard is in het bos terecht gekomen en is in paniek geraakt. Daarna is ze nog door een heg heen gewest (met wagen en al) en is daarna op weg gegaan naar huis. Ze is onderweg gevallen en heeft daarbij wat diepe snijwonden opgelopen aan haar benen. Doordat het lijdsel om het wiel heen geslagen is is ze uiteindelijk tot stilstand gekomen maar daardoor is er natuurlijk zoveel druk op het bit gekomen dat deze (liverpoolstang) aan gort is gegaan en daarbij ook ernstige schade in de lagen heeft aangebracht.
Het paard is gelukkig niet in shock geweest en laat zich goed behandelen. Het lijkt er niet op of ze een ernstig trauma heeft opgelopen. Daar is het het paard ook niet echt voor.
Natuurlijk doen we nu rustig aan en moeten we wachten hoe het allemaal genezen gaat. Ze maakt het goed heeft eigenlijk maar weinig vocht in de benen maar loopt natuurlijk wat stijfjes.
Voordat ik er weer op ga zitten begin ik met wat grondwerk en zal ook een osteopaat het paard nakijken.

Cassidy

Re: Oplossing gezocht bitloos met oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:44

Ik zou geen paard bitloos voor de kar willen hebben, maar dat is mijn mening. Geef hem tijd om te revalideren, wat je aangaf met Osteopaat en grondwerk klinkt al heel goed. Met grondwerk kun je alvast een begin maken met het werken aan een touwhalster, en daar dan uiteindelijk ook mee gaan werken als je in het zadel zit.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:15

Ja, er zijn bitloze menhoofdstellen met oogkleppen. Ideal maakt ze.

Nu mijn vraag: wat doet een menner op de grond?
Waar waren de grooms?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 14:17

Albertine_N schreef:
Ja, er zijn bitloze hoofdstellen met oogkleppen.

Nu mijn vraag: wat doet een menner op de grond?
Waar waren de grooms?

Dat heb ik de man ook gezegt. Hij was alleen op pad en moest een hek sluiten. Dat zal hij overigens nooit meer doen!!

Waar kan ik die dan kopen?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:21

oosterhoff schreef:
Dat zal hij overigens nooit meer doen!!

Jammer dat ze dat pas beslissen als het leed al geschied is

oosterhoff schreef:

Via het blad MenSport, maar wacht nog even, want die ze nu hebben zijn de eerste versies. De tweede hebben al weer verbeterde aanpassingen.
In de nieuwe MenSport staat wederom ene artikel over bitloos rijden met Dirk Pries. Wat niet gelijk betekent dat ik er warm voor loop trouwens...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 14:26

Albertine_N schreef:
oosterhoff schreef:
Dat zal hij overigens nooit meer doen!!

Jammer dat ze dat pas beslissen als het leed al geschied is

Tja helaas

oosterhoff schreef:

Via het blad MenSport, maar wacht nog even, want die ze nu hebben zijn de eerste versies. De tweede hebben al weer verbeterde aanpassingen.
In de nieuwe MenSport staat wederom ene artikel over bitloos rijden met Dirk Pries. Wat niet gelijk betekent dat ik er warm voor loop trouwens...

Aha. Enig idee wanneer die nieuwe er dan komen gaat?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:30

Nee, als de oude uitverkocht zijn Nagelbijten / Gniffelen

Ze kosten rond de 25,- euro, alléén de neusriem. 't Past nl op een normaal menhoofdstel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:25

Als ik jou was zou ik eerst weer een rustig gaan beginnen met inspannen etc. Ik vraag me af of dit paard namelijk weer zo, zonder problemen, op zijn dooie gemakkie voor de wagen loopt.
Wel of geen bit is hierbij geen verschil.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:31

Inderdaad wat sjonnie zegt.Je weet niet wat het paard doet als hij weer voor het eerst voor de kar staat.Je hebt best kans dat het niet in zijn koude kleren is gaan zitten.Of het dan een goed idee is om dat zonder bit te doen.
Ik zou het niet doen.Ik zou hem gewoon rijden onder het zadel bitloos maar pas als hij weer een bit in kan weer voor de kar proberen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:03

Ik zou mooi wachten tot je paard weer een bit in mag. Je paard is geschrokken en daarom misschien ook wel bang om weer voor de wagen te lopen. En dan wil jij hem ook nog zonder een van de weinige hulpen die hij heeft laten lopen? Ik raad het je echt heel sterk af.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 23:35

Ik snap jullie bezwaren en ik zal hem echt niet meteen inspannen voor een rit langs de weg. Mochten we zonder bit gaan mennen dan beginnen we in de binnenbak.
Het enige voordeel voor zover we het een voordeel kunnen noemen is dat de wagen niet gekanteld is en ze niet van de wagen is losgekomen. Toen ze uiteindelijk stil stond was ze niet in schock maar wel rustig. Ze heeft zo nog enkele meters met de wagen gelopen en was niet meer in paniek. Ik ga er niet vanuit dat ze hier niets aan over houd, tussen de oren dan, maar ik ga er wel vanuit dat het niet dikke paniek wordt als ze weer ingespannen wordt. (natuurlijk ben ik op alles voorberied en stel ik me wel op het erste in)
Gewoon weer van voor af aan beginnen met alles opnieuw beleren zegmaar.
Bedankt voor de reacties in ieder geval.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:15

Kom ik nog even met een afwijkende mening Clown : Er is best iets voor te zeggen toch vrij snel weer in te spannen (en dan dus bitloos, en in een binnenbak). Dit om te voorkomen dat er niet zozeer bij het paard een trauma ontstaat - paarden hebben immers geen benul van tijd - maar wel om te voorkomen dat er bij de menner (oosterhoff dus Knipoog ) toch onbewust een zekere onrust of angst gaat ontstaan dat het toch wel eens mis zou kunnen gaan. Dus wat dat betreft (tenzij de kans daarop nihil is) is het misschien toch niet zo'n gek idee om toch eea op vrij korte termijn eens te proberen. Gaat dat goed, kan je altijd nog zeggen, OK, voor het definitieve werk wachten tot de Liverpool er weer in kan.

Cf het oeroude adagium dat als je van je paard valt, er ook meteen weer op moet stappen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:24

Ik vind het levensgevaarlijk om dat in een binnenbak te doen. Waarom? Beessie zet mischien aan en dan is 40 of de 60 meter die je hooguit hebt kort. En dan komt er een bocht, of het schot. Hard. Zie je het gevolg voor je?
Nee dan liever een paar honderd meter rechtuit buiten naar voren kunnen. Er is er nog nooit één blijven rennen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 21:56

Ibbel schreef:
Kom ik nog even met een afwijkende mening Clown : Er is best iets voor te zeggen toch vrij snel weer in te spannen (en dan dus bitloos, en in een binnenbak). Dit om te voorkomen dat er niet zozeer bij het paard een trauma ontstaat - paarden hebben immers geen benul van tijd - maar wel om te voorkomen dat er bij de menner (oosterhoff dus Knipoog ) toch onbewust een zekere onrust of angst gaat ontstaan dat het toch wel eens mis zou kunnen gaan. Dus wat dat betreft (tenzij de kans daarop nihil is) is het misschien toch niet zo'n gek idee om toch eea op vrij korte termijn eens te proberen. Gaat dat goed, kan je altijd nog zeggen, OK, voor het definitieve werk wachten tot de Liverpool er weer in kan.

Cf het oeroude adagium dat als je van je paard valt, er ook meteen weer op moet stappen.

Even voor de duidelijkheid ik was de menner niet en ik zal de angst ook niet hebben.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 22:02

Albertine_N schreef:
Ik vind het levensgevaarlijk om dat in een binnenbak te doen. Waarom? Beessie zet mischien aan en dan is 40 of de 60 meter die je hooguit hebt kort. En dan komt er een bocht, of het schot. Hard. Zie je het gevolg voor je?
Nee dan liever een paar honderd meter rechtuit buiten naar voren kunnen. Er is er nog nooit één blijven rennen.

Ik snap je punt maar de eerste keer zal ik of wellicht een ander toch naast het paard lopen. De eerste keer dat iedereen de bok weer op stapt zal buiten zijn. In een binnenbak zie ik niet voor mij dat dit paard zich tegen de kant te pletter zal lopen. de paniek zal bij dit paard direct al te zien zijn bij het inspannen. Geeft dat geen enkele reactie van angst dan kan ik mij nu niet voorstellen dat ze dat wel zal hebben als ze weer moet trekken.
De enige reactie die ik wel kan inzien is de reactie die ze zal geven als ze het bit weer in krijgt dat zal ik de eerste keren zonder wagen aan de lange lijnen doen en de eerste keren zal ze ook gewoon de sleep moeten trekken en niet de wagen. gewoon weer van voor af aan beleren zegmaar en dan zo snel als dat ze dat zelf weer op pakt. Laat ze duidelijk merken dat ze er iets aan heeft overgehouden dan moet ze eerst met een ervaren paard in het span.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:33

begin gewoon weer rustig lekker longzeren tuig er weer op lange lijnen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:38

Als het paard flinke schade aan de kaak heeft, waar denk je dat het bitloze hoofdstel dan op drukt?
Ik zou het dier eerst volledig laten genezen. Zo snel mogelijk voor de kar is best een aardig idee, behalve als het bij het dier opnieuw een nare ervaring geeft. Ik zou trouwens nooit een paard bitloos voor de kar willen, volgens mij is dat vragen om ongelukken, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:43

Zo zeg, het arme paard!

Mijn eigen pony heeft afgelopen mei zijn onderkaak gebroken, waardoor ik ook drie maanden niet met een bit mocht rijden. Helaas kon hij door de breuk ook slecht eten en is hij erg mager geworden (was in die tijd nog niet van mij). Toen hij weer voldoende aangesterkt was ben ik hem zonder bit gaan rijden, ongeveer twee maanden na de breuk, met de teugels aan de (lage) neusriem bevestigd door middel van mesketonhaakjes. Dit is voor het mennen natuurlijk geen oplossing, maar misschien wel als je er weer op gaat zitten.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 22:10

Billy schreef:
Als het paard flinke schade aan de kaak heeft, waar denk je dat het bitloze hoofdstel dan op drukt?

Het bitloze hoofdstel sluit om de kaak. De lagen zijn beschdigt (heb er zelf nog niet naar gekeken) je bitloze hoofdstel zit aan de buitenkant en niet aan de binnenkant. De kaak is niet gebroken oid. Het bitloze is op aanraden van de dierenarts voor ik ermee begin dan raadpleeg ik die eerst.

Even voor de duidelijkheid:
Ik ga beginnen met grondwerk en longeren. Daarna ga ik er eens op zitten. Dan is het al zeker dik 2 maand na het gebeurde. Afhankelijk van of ze het goed aanpakt op het bitloze adviseer ik de eigenaar of het verstnadig is om weer iets richting het mennen te gaan doen op dat moment. Tussendoor komt de veearts nog weer kijken hoe de mond er dan bij staat. Voor het paard weer voor de marathonwagen wordt gespannen zal het eerst aan de lange lijnen gaan en vervolgens een sleep trekken. Pas daarna mag ze voor de wagen en dan in eerste instantie nog met iemand ernaast. Pas als alles goed lijkt te gaan mag ze weer alleen rondstappen met menner en twee grooms op de wagen. Denk dat we dan al zeker midden zomer zullen zitten tenzij ze aangeeft dat het haar toch minder heeft gedaan dan dat ik nu het idee heb.
Het kan dus goed zijn dat ze nooit met een bitloos hoofdstel voor de wagen hoeft te staan omdat het voortraject langer duurt dan verwacht.
We zullen zien.
Maar mijn vraag blijft waar zijn ze te krijgen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:18

Dat heeft Albertine al verteld Haha! Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 08:05

Billy schreef:
Dat heeft Albertine al verteld Haha! Haha!

Is dat de enige?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:49

Dat zou me niks verbazen eerlijk gezegd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:25

Bitloze hoofdstellen zónder oogkleppen is makkelijker:
www.goedhart.nl of www.equestriannomads.nl verkopen endurancehoofdstellen, en daar zitten verschillende bitloze versies tussen. Als je persé oogkleppen erbij wilt hebben (en onder het zadel neem ik aan wil je die niet) dan zou je eens kunnen kijken of je zelf wat kunt maken met de bakstukken met oogkleppen die voor dravers worden gebruikt en verkocht: www.finntack.com

Je zou ook nog kunnen denken aan een finntack draverhoofdstel waar je dan een eenvoudige hackamore aanhangt. Daar heb je ook nét iets meer mee te vertellen dan met zo'n crossrope bridle...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:55

Wij hebben toevallig gisteren een bitloos menhoofdstel van ideal gekocht, bij v. Schie in Zwaanshoek.
Het zijn gewone Ideal menhoofdstellen, maar op de plek waar anders het bit vast zit zit een neusriem aan extra ringetjes.
Er loopt een koordje achter de oren langs, onder de kaak door, door de ringen voor je leidsels.

Wij willen het gaan proberen met eerst longeren aan de dubbele longe (en onder het zadel zonder oogkleppen), en als dat goed gaat voor de wagen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:20

Ibbel schreef:
Bitloze hoofdstellen zónder oogkleppen is makkelijker:
www.goedhart.nl of www.equestriannomads.nl verkopen endurancehoofdstellen, en daar zitten verschillende bitloze versies tussen. Als je persé oogkleppen erbij wilt hebben (en onder het zadel neem ik aan wil je die niet) dan zou je eens kunnen kijken of je zelf wat kunt maken met de bakstukken met oogkleppen die voor dravers worden gebruikt en verkocht: www.finntack.com

Je zou ook nog kunnen denken aan een finntack draverhoofdstel waar je dan een eenvoudige hackamore aanhangt. Daar heb je ook nét iets meer mee te vertellen dan met zo'n crossrope bridle...

Rijden zonder oogkleppen doe je natuurlijk. Maar mennen zonder oogkleppen zou ik toch mee uitkijken. Ik zou echt voor een bitloos menhoofdstel met kleppen gaan.

En nog iets, je hebt bitloos met een dr. cookuitvoering net zo veel te zeggen als met bit. Gaat een paard op de loop, dan hou je er toch niets aan. EeEn dr. cook begrenst prima, je rijdt er zo mee weg. Ik heb met een dr. cook al 4 paarden gereden, zelfs oefenparcoursen. En dat ging allemaal zo. En dit terwijl ze een bit gewend zijn. Dus bitloos rijden zal zeker geen probleem opleveren.
Mijn paard heb ik ook bitloos leren slepen. Maar omdat ik dus een rijhoofdstel heb, heb ik toch het laatste stukje met het menhoofdstel en liverpoolstang gedaan. Die oogkleppen maken een paard echt minder schrikachtig. Oogkleppen vind ik belangrijker dan wel of geen bit.