[AR] onbeleerde shet voor een wagen zetten, zonder rem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

poepiej

onbeleerde shet voor een wagen zetten, zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:37

we hebben zelf nog nooit een paard beleerd, maar wel ervaring met het mennen.
er zit op de kar geen rem, dus dat is wel een groot nadeel, we hebben al veel geoefend met het sturen en een bit kent ze dus ook al. maar zouden we haar dan al gelijk voor een wagen kunnen zetten, of moeten we er eerst een band achter aan laten slepen?
Als jullie het afraden, zet er dan ook even bij waarom, want misschien kunnen we er wat aan doen!

tips en info welkom.

ik weet niet of het laten beleren door iemand anders er in zit, want ik denk niet dat die mensen het daarvoor over hebben om het geld daar in te steken, maar je weet het natuurlijk niet.

Pluttersput

Re: onbeleerde shet voor een wagen zetten, zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:39

Ik zou haar niet voor de wagen zetten. Want die dingen, als ze in de achteruit gaat, kunnen ze of gaan scharen, of ze klappen om. Ik zou hara idd gewoon eerst banden en balken laten zeulen, en dan als ze dat heel goed kan, misschien verder gaan
Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:42

Niet meteen voor de kar...als er iets misgaat kun je haar straks nooit meer aanspannen. Eerst de band...doe het rustig aan. Neem de tijd die nodig is, hardlopers zijn doodlopers.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:44

Eerst banden slepen enzo!
Ik was ook zo met mijn pony begonnen als jullie en dat ging ook goed en dat tot een bandje, die had niet voor een wagen moeten staan want dat had z'n benen of z'n leven gekost kunnen hebben en hij gaat ook niet meer voor de kar omdat het te gevaarlijk is.
Om die reden zal ik adviseren eerst te kijken hoe een bandje gaat, ervaring leert Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:45

ik zo ook eerst iets anders erachter spannen, banden lijkt me een goeie. succes.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:51

oke bedankt, dan doen we dat.
maar is het niet te gevaarlijk dan om te beleren zonder rem?
laatst viel er ook een keer een streng op de grond, die hadden we over haar heen liggen, maar toen raakte ze dus in paniek, er liep wel iemand naast aan het halster, dus prima opgelost, en er zat ook geen kar/band ofzo achter dus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:52

Als ze daar al van schrikt zou ik nog even doorgaan met desensibiliseren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:56

Cassedy...je slaat de spijker op zijn kop!!!
Vraag in godsnaam iemand die weet waar hij mee bezig is voor er ongelukken gebeuren!

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:59

Nagelbijten / Gniffelen mag ik vragen wat desensibiliseren is Bloos ?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:01

als ze al in paniek raakt van een streng die op de grond valt zou ik er zeker geen kar achter hangen
ga eerst oefenen door er achter te lopen met lange lijnen en de strengen tegen haar benen te tikken
ze moet eerst alles kunnen verdragen achter en om haar heen
is ze al gewent met de oogkleppen ??? want dat is ook erg belangrijk
als ze alles goed vind kan je langzaam aan proberen een bandje erachter te knopen
iemand aan het hoofd en iemand met de lange lijnen er achter en iemand die de band steeds eventjes laat zakken met een touw
die persoon kijkt naar de staart en de reaktie van het paard
hij laat dan voorzichting het bandje zakken en zodra hij denkt dat het paard het eng vind (kan hij zien aan de staart en houding van het paard)
dan tilt hij het bandje weer op en zo ga je steeds verder net zolang dat je het bandje kan laten zakken en hij het niet meer eng vind
zo ga je langs de weg lopen net zolang tot het super gaat
daarna kan je oefenen met de lamoenen dat hij daar tussen wil staan
als je zover bent zou ik je paard voor een tweewieler zetten.
die scharen niet dus dat is veiliger
zo hier heb je voorlopig even genoeg om aan te werken
overhaast niks want je verpest het voor altijd
wees anders wijs en laat het door iemand doen met ervaring
er kan zoveel mis gaan mensen onderschatten dat veel te vaak is mijn ervaring
heel veel suc6

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:09

Ik heb de mijne recht voor de kar gezet (wel tuurlijk eerst lange lijnen en aan tuig laten wennen he Haha! )
Hij heeft er gen probleem van gemaakt, was wel een tweewieler. maar ik weet wat ik aan mijn pony heb en hij schiet echt niet zomaar in de stress. De jouwe is een stuk paniekeriger als ik het zo lees, dus zal je meer je tijd moeten nemen en meer tussenstapjes

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:49

Net wat cassidy zegt, eerst gaan slepen met een autoban oid. Als hij of zij dan braaf is voor de wagen zetten, op zich is dat zonder rem niet zo erg.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 22:35

pomelo schreef:
Ik heb de mijne recht voor de kar gezet (wel tuurlijk eerst lange lijnen en aan tuig laten wennen he Haha! )
Hij heeft er gen probleem van gemaakt, was wel een tweewieler. maar ik weet wat ik aan mijn pony heb en hij schiet echt niet zomaar in de stress. De jouwe is een stuk paniekeriger als ik het zo lees, dus zal je meer je tijd moeten nemen en meer tussenstapjes

Ja klopt, maar we zetten hem heus niet volgende week al gelijk voor de wagen hoor, mocht het met de banden goed gaan Knipoog.
We gaan eerst nog beter oefenen zonder iets erachter, en dan af en toe eens de strengen er achter laten slepen, en dan een keer een band, of iets anders dr'achter en als dat na vaak gedaan te hebben goed gaat, dan gaan we misschien overwegen om het te proberen, maar als we er niet zeker van zijn doen we het nog niet.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 22:43

_Maggy_ schreef:
Nagelbijten / Gniffelen mag ik vragen wat desensibiliseren is Bloos ?

tuurlijk, het betekend: ongevoelig maken van iets Vork

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:15

Is het niet het meest verstandig om het níet te doen? Als ik zo je reacties eens bekijk, lijkt het er niet op dat je 100% zeker weet waar je mee bezig bent. De kans dat het fout gaat is dus enorm groot, met alle gevolgen van dien. Dat je pony niet meer in te spannen is, is heel vervelend voor jou. Maar als jouw op hol geslagen pony een kindje overloopt, zijn de problemen vele malen groter.
Kortom, breng je pony gewoon naar iemand die er écht verstand van heeft. Eventueel kan je vragen of je er iedere keer bij kan zijn als diegene je pony beleerd, zodat je er zelf ook wat van leert. Maar op deze manier is de kans gewoon groot dat het fout gaat. Het lijkt mij dus niet erg verstandig om het zelf te doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:56

En in antwoord op je vraag: of er een rem op de kar zit, maakt geen fluit uit. Een pony trekt daar met gemak doorheen. Voor beleren worden vaak tweewielers gebruikt, omdat die niet kunnen scharen bij achteruit lopen, en dergelijke trainingstweewielers zijn zelden geremd.

Dus een geremde of ongeremde kar is niet de vraag, of je weet waar je mee bezig bent, wél. Zelf sleep ik bij voorkeur niet, omdat ik daar slechte ervaringen mee heb, maar ik ga ook niet in m'n eentje knutselen en zorg voor goede en ervaren hulp. En dan kan je best een paard meteen voor de kar zetten, maar alléén als je heel precies weet waar je mee bezig bent, en alles goed hebt geoefend (strengen tussen de benen, hangen aan de strengen, druk aan de broek, etc). Zoek dus een ervaren iemand die je wil helpen. Dat hoeft geen dure prof te zijn, maar zoek wel iemand die meer dan 2 knollen voor een kar heeft geknupt, ooit in z'n leven.