[AR] thuis de sterren van de hemel lopen, wedstrijd...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

thuis de sterren van de hemel lopen, wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 10:21

helemaal niks Bloos!
Mijn pony's lopen erg goed thuis, gelukkig. Alleen als ik op wedstrijd kom, zakken ze in.
Eerst komt er een explosie van : "wat is dit" daarna lopen ze verder, maar er zit geen vaart in. Ze zijn haast niet meer goed voorwaarts te krijgen behalve op het laatste willen ze er met moeite nog een galopje eruit persen. Op mijn stem reageren ze dan niet en ook niet op een zweephulp.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips waardoor ik ze actiever kan laten lopen.

Het gaat hier om vaardigheid en het zijn nog jonge pony's, niet vaak wedstrijd gelopen en eigenlijk dus nog niet serieus bezig met wedstrijden.
Dat hoeft ook nog niet van mij, maar wel dat ze reageren op mij als ik iets van ze vraag.
Ik doe hetzelfde als thuis en ben ook niet zenuwachtig. (mede doordat er geen druk achter zit).

A10

Re: thuis de sterren van de hemel lopen, wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:00

Dan zijn ze waarschijnlijk moe van de emotie van het "op wedstrijd gaan". Komt vanzelf goed.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:04

Dus ze zouden gewoon meer ervaring moeten doen en dan zou op een gegeven moment het kwartje moeten vallen ? Clown
Maar wat doe ik dan als ik geen reactie krijg op hetgeen wat ik vraag? Dat mag ik toch niet negeren?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:10

Zorg dat je ze thuis (dus nog) beter aan de hulp krijgt. (Ook al lijkt t voor jou goed genoeg, blijkbaar is het dat nog niet. Thuis lopen tenslotte bijna alle combinaties beter dan op concours)
Een wedstrijd is niet bedoeld om je paard te verbeteren, maar te kijken hoe hij er in vergelijking tot andere combinaties bij loopt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:12

Is het alleen bij wedstrijden of in het geheel bij andere omgevingen?
In het laatste geval zou ik gewoon een aantal keer ergens gaan trainen. Verder zou ik het lekker de tijd geven, pony's zijn nog jong.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:19

@Albertine_N: ik denk idd dat je gelijk hebt. Ik ga proberen of ik ze nog beter aan de hulpen krijg. Veel overgangen en schijnovergangen helpen toch hierbij?

@ lieke: Het is alleen bij wedstrijden, want ik probeer juist op veel verschillende plaatsen te rijden zodat ze daar aan wennen Lachen En idd ze zijn nog jong en we hebben alle tijd.

Misschien dat ik me ook onbewust anders gedraag en dat ze dat voelen..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:22

Mijn merrie maakt zich absoluut niet druk, net als ik zelf. Maar ik herken het wel. Op wedstrijd is ze minder flot en eerder moe dan thuis. Echt ernstig is het bij haar niet want de laatste keer reden we 4 winstpunten in 2 proeven terwijl ze ook al pittig begind uit te buiken (gaat om een drachtige merrie).
Ik heb dit 'probleem' vooral in de dresuur, want die ene keer dat ik nu vaardigheid gereden heb dacht ik dat het niets werd, maar toen werd ze juist super heet(niet onhoudbaar, maar echt super flot).

Gewoon lekker ervaring op doen, ze veel laten zien en laten mee maken is volgens mij het enige wat je er aan kan doen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:23

Peachy schreef:
@Albertine_N: Veel overgangen en schijnovergangen helpen toch hierbij?

Yep Ja

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:26

Ik heb gelukkig een menvereniging in de buurt gevonden die best veel organiseren dus ik ga lekker aan de slag met ervaring opdoen.
En thuis oefenen op de hulpen.

Helaas heb ik zelf ook nog geen ervaring met menwedstrijden (heb er nog maar 3 gereden) maar die ga ik dan ook opdoen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:30

Misschien ben je zelf ook wel moe van de emotie Tong uitsteken

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:45

haha ja dat zou heel goed kunnen. Gister had ik ook wedstrijd en toen is mijn oudste zo geschrokken van de andere paarden die daar liepen dat hij bijna uit het tuig sprong.
Terwijl hij op buitenrit ook genoeg andere paarden ziet. Verward

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:22

Ga lekker thuis oefenen. Zorg dat je pony's het spelletje doorkrijgen en knuffel ze helemaal dood als ze er een galopje uitpersen.
Zet thuis anders eens wat pilonnetjes neer en maak er een spelletje van.

Jij rijdt ook met shetten toch? Voor die kleine hummels zijn grote paarden echt groot. Zeker op wedstrijd als er een groot span langs komt denderen. Ik vrees dat je dat blijft houden.

Zoek lekker de rust op en zorg dat ze nog genoeg fut hebben als je de ring in gaat.

Een handje brok voor een wedstrijd mogen ze trouwens best hebben hoor. Ze moeten toch meer prestatie leveren dan thuis.

Het allerbelangrijkste, zorg dat je pony's er lol in krijgen! Dan komt het helemaal goed. Iedere wedstrijdrijder begint langzaam en op een gegeven moment valt het kwartje en kan je het tempo op gaan bouwen. Dit geven je pony's zelf aan op een gegeven moment. Ik zou ze niet dwingen te galopperen in een ring waar je pony's zich niet op hun gemak voelen. Het komt vanzelf Ja

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:32

Hartstikke bedankt voor je reactie. Ik heb er meteen weer moed in. Begon toch wel een beetje te twijfelen of ze het misschien wel helemaal niet leuk vinden.
En ik vind dat toch wel het belangrijkste, dat ze er lol in hebben.

Ik moest wel een beetje lachen hierom:

Citaat:
en knuffel ze helemaal dood als ze er een galopje uitpersen.

Ik zag het al helemaal voor me, volgens mij gaan ze dan echt denken, dat mens is gek haha

Met die pionnetjes word denk ik lastig omdat ik niet in de wei mag rijden van de boer (met mijn marathonkoets). Ik kan wel op een ander stuk oefenen alleen dat ligt een stuk verderop.Hmm is op zich wel te doen.

En ik rij idd met shetlanders Ja

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:33

hoi,

ik heb misschien een gelijk probleem. Wij hebben een haflinger thuis loopt hij als een trein lekker snel en vlot en is ook nergens bang van. Komen we op wedstrijd dan doet hij niets hij loopt als we geluk hebben net een sukkeldrafje en misschien wel een klein gallopje. Je kunt zeggen wat je wilt en doen wat je wilt hij loopt niet. Maar komen we op een dressuurwedstrijd loopt hij wel. Ik denk zelf dat hij het gedraai allemaal niets vind omdat hij het echt alleen maar op de marathons doet en bij een vaardigheid met hele scherpe wendingen. Sinds we dressuurles krijgen en hij soepeler gaat lopen gaat het met de vaardigheid al beter alleen de marathons blijven tot nu toe een beetje erg sloom. Ik heb er hellaas nog geen oplossing op maar omdat nu de vaardigheid al betergaat hoop ik dat het met meer dressuurlessen ook beter met de marathon gaat in de toekomst. Bij welke vereniging zit je als ik vragen mag woon namelijk ook in de buurt.

Groetjes Samantha

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:51

Pas je je voerschema ook aan op de marathons??/

Ik voer mijn haflingers naar een wedstrijd toe, zeg maar.
Dus een speciaal schema voor de marathon

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:24

Sammykuh, als jij denkt dat hij het gedraai niks vind, waarom rij je dan niet alleen maar lange lijnen? Misschien gaat je pony er dan ineens de lol van inzien en dan kan je later altijd nog weer kort gaan rijden.

Ook al denken veel mensen van niet, ook een marathon komt niet van zelf. Net zo min als de dressuur. De marathon zul je ook moeten oefenen en vooral veel geduld moeten hebben.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:57

@laura ja we rijden er ook geen marathon meer mee en zijn druk aan het oefenen. We hopen dat het met de lessen beter gaat hij boekt al veel vooruit gang met de vaardigheid dus en de dressuur heeft hij zoieso plezier in. Hij is ook nog maar 5 dus we weten dat we niet de top van hem kunen verwachten en hebben daarom de marathon uitgesteld totdat hij echt goed de vaardigheid en doorheeft wat hij trouwens steeds leuker gaat vinden lijkt wel.

@ echwel we hebben al heel veel verschillende dingen geprobeerd met voer aanpassingen hebben er een adviseur bijgehad en noem maar op hij krijgt goede voeding en genoeg wat hij nodig heeft om te presteren. Met wedstrijden altijd wat extra omdat hij meer moet leveren aan energie.

ik hoop gewoon dat het met lessen beter gaat en ga eind volgdend jaar 2007 weer eens kijken wat hij van een kleine marathon vind. Hoop dat het dan beter gaat.

groetjes

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:05

Snelheid in de marathon heeft eigenlijk bijna nooit met de voorraad energie te maken. Meestal is deze ruim voorradig in de vorm van glycogeen in de spieren. Wel kun je zorgen dat je een snelle energiebron (suikerrijk) voert ipv een langzame (vette). Op de site van Pavo staat ook al veel informatie.
Ook is het zaak dat je je ponie niet dik hebt, liever tegen de schrale kant en wanneer het nog niet genoeg is zorgen dat je ruwvoer met mate voert en niet teveel weidegang geeft waarbij ze veel gras kunt vreten. Zo deed ik het vroeger ook met de shetten en dat hielp best.

Verder moet je heel kritisch naar jezelf blijven kijken of je de hulpen en commando's het zelfde geeft als dat je thuis ook doet. Bij meer snelheid je ponie netjes blijven ondersteunen en niet los gooien, zorgen dat het bit niet te scherp werkt.
Belangrijkste is consequent blijven.

Succes!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:09

Citaat:
Ook is het zaak dat je je ponie niet dik hebt, liever tegen de schrale kant en
Alleen dan geen fotos hier op bokt plaatsen, krijg je alleen maar commentaar van sielugh je pony is zo mager..

Maar verder bedoelde ik dat ook met voeren, hou ze schraal maar energierijk, en zeker haflingers, anders voeren dan bloedpaardjes.
Haflingers verteren eiwitten anders dan bloedpaarden(ook fjorden en natuurlijk)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:00

Ik geloof dat (zeker bij de pony van Sammykuh) de laatste alinea van BlackDevils en de reactie van Laura2span het grootste punt is. Die pony snapt er helemaal niets van, welke idioot bedenkt het nu om heel hard tussen palen door te racen? Hij moet heel hard lopen en wordt dan, voor zijn gevoel, tegen allemaal palen aangestuurd. Geef hem eerst een de tijd, in een drafje, om hem te laten begrijpen wat de bedoeling is. Dat hij gewoon door kan lopen tussen het hout en niet tegen palen aangestuurd wordt. Ook voor jezelf is dit een goede oefening, om zo te wennen aan het sturen, als je langzaam begint laat je hem ook minder snel tegen een paal aan knallen.
Je kan nu eenmaal niet meteen je eerste marathon winnen met een jong paard. Je zal de eerste 2 jaar alleen moeten gaan rijden om hem te laten zien wat het is.

Kortom; ga je hindernissen rijden als een dressuurproef (met wellicht hele rare figuren), neem lange lijnen, mijd korte bochten. Hindernis in, 1 poort, hindernis uit, ontspannen, hindernis in, volgende poort, hindernis uit, et cetera. En zorg inderdaad voor contact in de mond, er zijn maar weinig paarden die durven te versnellen als ze geen druk/steun meer hebben in de mond.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:23

Aan marathons mag ik nog niet meedoen, omdat mijn pony nog maar 4 jaar is.

Qua voer: 24/7 heel het jaar door weidegang met in de winter hooi en muesli.Na een wedstrijd krijgen ze meestal wel wat extra's. Ook als ze een beetje down zijn.Ze doen het hier goed op, zijn niet te dik en niet te dun.
@BlackDevils: Sorry maar ik ga mijn shetten niet van de wei afhalen, omdat ik wedstrijd wil rijden. (Hmm sorry komt er een beetje krom uit maar bedoel het vriendelijk)

Mijn pony's zijn nog maar 4 en 6 jaar dus mij gaat het puur nu om de lol die we hebben en echt voor punten kan altijd nog. Ze hebben nog een heel leven voor zich.

Bitten zijn goed en ook geef ik de hulpen hetzelfde. Misschien dat ik onbewust me eigen druk maken dat ze dat voelen en/of misschien vinden hun het nog erg eng.

ik ga gewoon wel kijken waar het schip strand als we wat meer ervaring hebben opgedaan Lachen

Oudjaar is de volgende wedstrijd dus we zullen zien.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:29

Je kan ze beter vóor de wedstrijd een schepje brok geven, in plaats van erna. Zodat ze op het moment van de wedstrijd zelf er écht wat aan hebben.
Ga je zelf maar na, als jij een eind moet hardlopen. Kan je beter van tevoren (en dan natuurlijk niet een half uurtje) een goede maaltijd nuttigen, dan na het hardlopen. Want dan sta je al te bibberen op je benen, omdat je tekorten hebt.

Je eigen spanning kan ook veel invloed hebben inderdaad Lachen Zeker als ze het zelf al spannend vinden op ander terrein met grote paarden. Probeer daarop te letten. Veel rijden, zonder wedstrijd, op ander terrein kan hierbij helpen. Want dan zorgt de terreinverandering voor minder stress, waardoor ze makkelijker door blijven lopen. En natuurlijk een slok sterke drank voordat je de koets op stapt Knipoog

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:31

Hmm dat is idd zo. Ik zal het de volgende keer eens zo doen.
Thnx voor de tips!

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:39

@ sjonniej de hulpen die ik mijn pony´s geef zijn allemaal hetzelfde. We hebben al onze paarden en ponys zelf beleerd dus hebben ze ook allemaal dezelfde hulpen aangeleerd. Ze kunnen zowel op de stem als op de zweep reageren en er wordt zeker niet in de mond getrokken. We rijden ook nog met een fries en 1 welsh de andere welsh is in trainen om beleerd te worden. Maar deze hebben er geen last van en sturen overal vlot doorheen en vooral de welsh zet er vaart achter.

Het is echt alleen bij de haflinger maar deze heeft ook nog andere kuren zoals in de bak onder het zadel niet willen lopen maar buiten de bak wel. Dus het kan ook gewoon tussen zijn oortjes zitten.

Maar zoals ik al gezegt heb de marathon wedstrijden staan stop en we gaan eerst goed dresuren met hem zodat hij lekker goed soepel is (soms is het een beetje een stijve hark) als dat allemaal goed is hopen we eind 2007 weer een keer een kleine oefenmarathon mee te rijden om te kijken of hij het dan wel wil. Als het na al het oefenen niet wil lukken denk ik dat we de marathon maar niet meer moeten doen en gewoon lekker recreatief moeten blijven rijden (natuurlijk wel dressuurwedstrijden).

Op wedstrijd gaat het ons niet zo zeer om de prestatie maar om de plezier maar het paard moet er natuurlijk ook plezier in hebben en ik denk niet dat mijn haf dat heeft met de marathon op dit moment misschien over een tijdje wel.

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:34

heej

Misschien moet je meer buitenritten maken zodat ze meer gewend raken aan verschillende omgevings. En dat ze er dan minder moeite mee hebben op een wedstrijd en gewoon een goede ban hebben met je pony zodat hij echt op je vertouwd