[AR] welk tuig zouden jullie ziezen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ronneke

welk tuig zouden jullie ziezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 14:34

Sjonniej

Re: welk tuig zouden jullie ziezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:37

Ik zie weinig verschil, ga het eens in het echt kijken. Dan kan je veel meer zien qua kwaliteit en eventueel kan je het op je paard passen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:41

Wil je wedstrijden rijden? Hoe ziet het lakleer eruit? Goed? Ga je het voor daags gebruiken of echt voor alleen trainingen? Als je ook wedstrijden wilt doen, het niet erg vind om lakleer goed te blijven onderhouden ook als je het daags gebruikt dan zou ik voor het eerste tuig gaan. Wil je alleen recreatief rijden/trainen, zou ik voor het tweede gaan. Tel daarbij het kostenplaatje op, en je hebt je antwoord: een lakleren tuig wat misschien niet veel kost, daags gebruikt kan worden en verder niet erg is als het lakleer eronder lijdt (omdat het daags gebruikt wordt), of een misschien duurder handgemaakt tuig....

(Edit) zie dat prijs hetzelfde is. Ik zou idd gaan kijken en passen.

ronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 15:23

@ Sjonniej: ik ben gaan kijken, maar geraak niet tot een keuze.
@ cassidy: het is gewoon om recreatief te rijden, maandelijks ofzo. het lakleer is in nieuwstaat.
ik geraak niet tot de keuze omdat:
=>het eerste tuig:
* nauwelijks gebruikt
* mindere kwaliteit dan het 2de tuig
=>het tweede tuig:
*ouder en vakker gebruikt
* wel handgemaakt
*degelijk materiaal

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:30

Als de kwaliteit van het 2e tuig beter is, is de keuze toch snel gemaakt? Als de kwaliteit gewoon goed is, maakt het niet uit of het 100x gebruikt is. Als de kwaliteit van tuig 1 al minder is na 10x rijden, vraag ik me af hoe het tuig zich dan in de toekomst zal houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:35

Lakleer vergt veel onderhoud. Een niet onderhouden lakleren tuig ziet er na verloop van tijd rabbiger uit dan een handgemaakt en misschien verkleurt tuig. Verkleuring kun je met schoensmeer misschien bijwerken. Ik zou voor tuig twee gaan, ondanks verkleuringen.

Overigens zijn beide tuigen waarschijnlijk handgemaakt...dan hangt het er van af waar: in China/Indie of Europa.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:55

Ik zou ook voor tuig 2 gaan, ben geen fan van laktuigen ivm het onderhoud. Succes met je keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:44

Ik ben geen fan van koper in het tuig, vind het te zwak, voor de verbindingen.
Ik vind beide tuigen er niet zo onwijs uit zien, het is duidelijk India-kwaliteit. Op zich niet zo'n probleem, alleen daar zijn ook weer gradaties in ( denk aan zadelmarkt vs Ideal..)

Er is toch wel meer te vinden dan die tuigjes? Vind ze 2dehands ook behoorlijk aan de prijs...