[AR] Voor het eerst beginnen !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Voor het eerst beginnen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 22:44

Eind van de maand ga ik voor het eerst beginnen met me
mini shetlander Ronnie.

Hij is nu 3 1/5 en klaar voor een begin Lachen

Hij kent het tuig nu al aardig, hij kent het sturen (lange lijnen werk gedaan
veel met hem) En hij kent ook het slepen al.
Dus straks komt dan echt die sulky achter zijn kont Tong uitsteken ..

Hebben jullie mischien nog handige tips?

Ik heb wel al 'enige' ervaring, mijn andere shetlander loopt ook voor
de kar af en toe. Maarja dat is voor mij meer sturen en dat is het.. niet
echt 'mennen' dus.

Ik ga binnekort verhuizen en als ik verhuist ben dan ga ik wel menles
nemen met me kleine vent. Dus dat komt dan allemaal wel goed. Maar
ik wil nu wel al zelf gaan beginnen met hem.

Elinaa

Re: Voor het eerst beginnen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:49

als ik een pony voor de sulky beleer loop ik eerst een stukje naast het hoofd mee, gaat dat goed dan achter de sulky, gaat dat dan weer goed ga ik er voorzichtig op zitten.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 22:51

elinax21 schreef:
als ik een pony voor de sulky beleer loop ik eerst een stukje naast het hoofd mee, gaat dat goed dan achter de sulky, gaat dat dan weer goed ga ik er voorzichtig op zitten.

Ja inderdaad, dat was ik zelf ook sowieso al van plan. Ik wil de eerste
keer met zijn 2en dan neem ik iemand mee die me even kan helpen Lachen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:52

elinax21 schreef:

in het begin zou ik er altijd iemand naast laten lopen met een touw...maar ik ben dan ook wel erg voorzichtig Vork
vroeger was ik veel makkelijker en zat ik snel (in m'n eentje) op de kar Haha!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 22:56

Hihi , ja maar ik ben er nu echt serieus mee bezig dus
ik wil dat Ronnie het vanaf het begin af aan goed onder de
knie krijgt Lachen En ik zelf ook Clown

Lange lijnen doet hij ieder geval super braaf Lachen
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RPOHBMBM

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:00

Neem een paar bezemstelen en doe die langs zijn lijf als voorbereiding op het lamoen, zodat hij daar ook aan went. Duw ermee tegen zijn lijf, wiebel ermee en kijk hoe hij reageerd.
Doe de strengen eens tussen de achterbenen, zodat hij dat gevoel ook leert kennen.
Sleep iets wat geluid maakt, flappert, etc. en doe dat op verschillende ondergronden.
Laat hem aan alle kanten voor naast en achter de andere pony lopen terwijl die aangespannen loopt.

En leer hem dat HO ook altijd echt HO is totdat jij wat anders zegt.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 23:06

tamary schreef:
Neem een paar bezemstelen en doe die langs zijn lijf als voorbereiding op het lamoen, zodat hij daar ook aan went. Duw ermee tegen zijn lijf, wiebel ermee en kijk hoe hij reageerd.
Doe de strengen eens tussen de achterbenen, zodat hij dat gevoel ook leert kennen.
Sleep iets wat geluid maakt, flappert, etc. en doe dat op verschillende ondergronden.
Laat hem aan alle kanten voor naast en achter de andere pony lopen terwijl die aangespannen loopt.

En leer hem dat HO ook altijd echt HO is totdat jij wat anders zegt.

Bedankt! Haha! , hij is een hoop gewend al gelukkig hoor.. Winkel karretjes
naast zich, achter zich dus ook veel herrie. En hij is dit jaar vaak mee
geweest met Brunny (andere shet) met de kar.. Ronnie er dan naast..
Dus daar is hij ook al goed aan gewend :
Afbeelding

Commando's kent hij ook al heel erg goed (Doe ook VD met hem dus
hij weet wat wel en niet kan) .

Ik denk/hoop dat ik een goede start met hem zal maken Lachen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:07

Anke schreef:
elinax21 schreef:

in het begin zou ik er altijd iemand naast laten lopen met een touw...maar ik ben dan ook wel erg voorzichtig Vork
vroeger was ik veel makkelijker en zat ik snel (in m'n eentje) op de kar Haha!

tja..ik ben eigelijk zo n beetje altijd alleen, en ken mn eigen ponys dat scheelt. mijn sulky is overigens ook heel anders dan wat de meesten hier hebben. heel licht en je kunt aan alle kanten erop Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:08

inderdaad, 'ho' is erg belangrijk... ik heb mijn pony eerst een bandje laten slepen over verschillende ondergronden, wat op het asfalt heel veel herrie maakte, en op landweggetjes nog weleens heen en weer stuiterde. Flicka maakt het allemaal niks uit, die blijft er rustig onder. de sulky vond ze wel een stukje enger moet ik zeggen. de eerste keer heb ik haar gewoon een halster omgelaten, en ben ernaast blijven lopen. dan kunnen ze je zien, en voelt het meer vertrouwd.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 00:00

Met die bezemstelen vind ik wel een heel creatieve manier. Als je je pony meteen af wil schrikken zou ik dat doen.
Sorry voor de ietwat onaardige reactie maar dit vind ik toch wel 1 van de gevaarlijkste tips die ik hier op bokt ben tegen gekomen.

Verder zou ik er gewoon iemand bij halen die er ervaring mee heeft. Dat is toch het makkelijkst, veiligst en snelste Ja

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 00:05

met die bezemstelen zou ik ook zo snel niet weten hoe ik
dat in elkaar met knutselen? Clown Tong uitsteken

Ik denk ook dat dat met mijn creatieve kant alleen maar fout
kan gaan Tong uitsteken .
Ik denk dat ik nu wel zo een beetje klaar ben voor het 'echte' werk met hem... nouja dat HIJ er klaar voor is Tong uitsteken

Half dec. komt me sulky.. volgende week me tuig Lachen

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:47

laura2span schreef:
Met die bezemstelen vind ik wel een heel creatieve manier. Als je je pony meteen af wil schrikken zou ik dat doen.
Sorry voor de ietwat onaardige reactie maar dit vind ik toch wel 1 van de gevaarlijkste tips die ik hier op bokt ben tegen gekomen.

Verder zou ik er gewoon iemand bij halen die er ervaring mee heeft. Dat is toch het makkelijkst, veiligst en snelste Ja

Die bezemstelen vind ik juist een goed idee (als het goed wordt uitgevoerd!). Is bij Lotje ook gedaan met beleren, als laatste voorbereiding voor ze echt werd ingespannen. Ik deed haar sturen en Jaap Boom deed die stokken vasthouden en was daar creatief mee door rustig aan wat druk uit te oefenen. Dan kun je ze vast voorzichtig (!) wat wennen aan de druk van het lamoen. En als het niet gaat heb je met 1 sec die stokken eruit. Ik was erg blij dat we dat bij Lotje even droog hadden geoefend Clown

Verder ben ik het helemaal met Laura eens. Haal er iemand bij die ervaring heeft en het kan! Ga hier niet zelf mee prutsen, want dan kun je het voor de rest van z'n leven verknallen. Zou zonde zijn... Knipoog

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:54

Wij doen ipv de bezemstelen iets anders.
Wij zijn met z´n 2én, dan pakken we allebei de burry tot waar die hoort te zitten en hangen het er niet in vast!
Zo lopen we een aantal rondes, heeft ie toch die burry langs zijn lijf en als er wat fout gaat kunnen we het loslaten en is ie eruit!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:29

Met die bezemstelen vond ik ook wat vreemd. De strengen tegen het lijf tijdens het slepen geven hetzelfde effect.
Ik span de pony eerst in en laat hem een tijd aangespannen staan en span dan weer uit zonder op pad te gaan. Als hij goed blijft stilstaan ga ik naar de volgende stap.
Slepen doe ik nooit aan, ik vind het persoonlijk niks (ik zie zo'n pallet of band zo de lucht in vliegen of tegen de pony knallen als hij er vandoor gaat) Ik laat gewoon vrijwilligers druk geven op de strengen. Als de pony ondanks de druk op de borst wel voorwaarts blijft dan kan hij voor de wagen.
Aan de lange lijnen zoek ik al allerlei situaties op in het verkeer. Zo kan de pony wennen aan de oogkleppen en leert hij zich niet om te draaien (goed je zweep aanleggen) Nickey kon wennen aan zwerfkeien, struisvogels, kamelen, bulldozers en bladblazers. Daarna was niks eng meer.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:41

Cyntje schreef:
Wij doen ipv de bezemstelen iets anders.

Ja, wij deden idd ook iets anders hoor, maar het is hetzelfde idee. Denk dat een bezemsteel vaak niet lang genoeg is.

Ik merkte duidelijk verschil in reactie met de strengen of die stangen. Strengen geven nog een beetje mee, maar die stangen lopen ze echt tegenop. Dat veroorzaakte bij Lotje in eerste instantie wel wat paniek. Meer dan met de strengen...

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 15:52

Ja Ronnie moet alleen nog wennen aan de oogkleppen. Maar
volgende week heeft ronnie zijn eigen (goed passende) tuig.
Met mini hoofdstelletje. En dan ga ik hem daar even goed aan
laten wennen.. want dat zal hij wel vreemd vinden natuurlijk.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:03

Kijk even bij FAQ.
Daar kun je ook veel info vinden.