[AR] beleren wat zijn de kosten en hoelang duurt het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

beleren wat zijn de kosten en hoelang duurt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 15:04

Ik wil volgend jaar mijn belg laten beleren.
Ik ben nu bezig haar onder het zadel te beleren.
En werk ook met haar aan de (dubbele)longe en lange lijnen.
Ik ben nu ook al veel bezig met mijn stem. Stap, draf, galop,links,rechts en ho

Maar het echte werk laat ik echt aan iemand over die er veel ervaring in heeft.
Maar hoelang duurt het voor een paard netjes voor de kar loopt?
En wat zijn ongeveer de kosten van het beleren?

Barvrouwke

Re: beleren wat zijn de kosten en hoelang duurt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:41

650,- per maand en reken maar op minimaal 6 weken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:54

Barvrouwke schreef:

Vervolgens weet je dan dat je echt belazerd bent.

Als jij al het voorwerk, dubbele longe, weide slepen enzovoort al gedaan hebt, dan is dat laatste stapje echt niet zo groot. Doorrijden voor de kar zal je toch zelf moeten doen.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:04

650 euro.. niet normaal daar kan ie bij ons 3 maanden voorkomen en leer ik hem alles.
Niet normaal hoor zulke prijzen.
Ik zou nog maar eens goed rondkijken en anders stuur me maar een mail ik weet mensen zat die
je echt goed kunnen helpen ( ervaren dus) voor stukken minder.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:26

klijnliesje schreef:
650 euro.. niet normaal daar kan ie bij ons 3 maanden voorkomen en leer ik hem alles.
Niet normaal hoor zulke prijzen.
Ik zou nog maar eens goed rondkijken en anders stuur me maar een mail ik weet mensen zat die
je echt goed kunnen helpen ( ervaren dus) voor stukken minder.
Wanneer je voor 3 maanden alleen al pensiongeld gaat rekenen van €175,- / maand dan blijft er nog € 125,- aan loon om 'm te beleren. Ben je toch ook ca 10 uur per week mee bezig dus heb je €1,- per uur.
Kortom, kan eigenlijk niet uit.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:43

Wij hebben gewoon 2 boxen over en doen dat ook nog uit hobby om medemenners te helpen
Zo,n paard eet bij mij echt geen 175 euro hoor. Mensen kunnen hun eigen voer meegeven. Thuis moet ie ook eten en dat baaltje stro doet het niet .
Het is ook nog een leuke hobby toch?

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:44

Maar als je het beroepsmatig doet is het inderdaad wat anders, maar niet voor iedereen te doen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:45

ik volg even........

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:04

Albert schreef:
Barvrouwke schreef:

Vervolgens weet je dan dat je echt belazerd bent.

Als jij al het voorwerk, dubbele longe, weide slepen enzovoort al gedaan hebt, dan is dat laatste stapje echt niet zo groot. Doorrijden voor de kar zal je toch zelf moeten doen.

en jij denkt dat als ik een paard krijg waarvan ze zeggen dat ie het doet, gewoon inspan? Nee, alles gaat nogeens overnieuw. Misschien is 6 weken dan telang, maar als ik zeg 3 en hij doet het niet, moet ik verklaren waarom. Als ik na 3 weken opbel om te zeggen dat hij goed is, dan zijn mensen blij. Daarnaast weet je niet met wat voor mensen je temaken hebt en hoe het paard voor de wagen is. Als hun op de boerenfluitjes rijden durf ik geen paard dat 2 weken voor de wagen loopt mee te geven, zijn het mensen met veel ervaring dan misschien wel.
Daarnaast is het een groot verschil op wat voor bedrijf je paard terecht komt. Gaat het werk met beleid, of op de methode, "gaat het niet goedschiks, dan kwaadschiks". En hoeveel aandacht wordt er aan hem besteed; komt ie buiten, mag hij een uur onder het solarium, wordt hij gewassen, krijgt hij mokbehandelingen etc.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:38

Hier wordt, als ik het goed heb, rond de 200/300 euro gevraagd en is er gemiddeld 2 tot 4 weken nodig. Afhankelijk van wat het paard kan en hoe deze het oppakt.
Paarden die bijvoorbeeld al onder het zadel lopen zijn goedkoper in het beleren en zijn vaak al met een week 'klaar'.
Hier wordt alleen gemiddeld alleen fjorden beleerd. Af en toe komen er eens andere paarden langs.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:03

het is, zoals altijd, vanaf hier heel moeilijk te zeggen hoelang het beleren nog gaat duren, en wat het dus gaat kosten..

duurd het een week, ben je goedkoop uit, maar is hij dan helemaal mak? heeft hij alles gezien? ( vrachtwagens, trekkers, treinen, tunnels, etc) heeft hij voor je eigen wagen (vier wieler) gelopen of bijv alleen maar voor een tweewieler, loopt hij rustig weg of moet je 3 grooms hebben om 1 paard in bedwang te houden?
het zou allemaal kunnen, maar in een week, nee ik denk het niet.

en waar ga je heen? iemand die er zijn brood mee moet verdienen (stalling, voer, mak maken.. ) of breng je hem elke dag naar bijv vrienden.
dat maakt al heel veel verschil in prijs.

overweeg het, denk er goed over na, de eerste keer is belangrijk..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:10

Wij hebben Whisper helemaal groen naar Blakheide in België gebracht. Hij kon netjes aan een halstertje meelopen, verder niks. Niet wassen, geen voetjes geven, niet longeren, geen bitje in, niks. We betaalden 750 euro om hem zadelmak te laten maken en volledig voor de wagen te laten beleren (verkeersmak én goed bevestigd). Hij kon keurig stil staan bij het inspannen, voor het wegrijden, bij uitspannen, wassen en alles wat erbij hoorde. Daarnaast loopt hij keurig in het tweespan met zijn grote broer. Duur? Tja, voor die 750 euro stond hij ook 6 weken op pension. De laatste weken (hij is bijna 9 weken weggeweest) betaalden we gewoon pensiongeld.

De paarden gaan daar elke dag naar buiten, er wordt of onder het zadel of aan de longe of voor de wagen mee gewerkt, dus krijg je na zo'n periode een topfit en heel braaf paard terug.

Dat is iets anders dan beleren van een paard wat al heel veel kan. En de omgeving is luxe, de paarden zijn op vakantie;-) Wij ook trouwens;-)