[AR] Kan dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebelletje

Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 19:16

Stomme vraag misschien Clown Clown

Maar kunnen een merrie (vrij dominant) en een ruin samen in een 2-span lopen?
Of krijg je daar toch vaak wat moeilijkheden mee?

Vroeg ik me zomaar even af Tong uitsteken

Marrke

Re: Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:18

Volgens mij moet het gewoon kunnen hoor.
Of de dieren moeten het echt niet met elkaar kunnen vinden natuurlijk Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:49

Soms klikt het niet in het weiland en wel in het span. Het licht een beetje aan hoe de werklust van beide dieren is. Sommige paarden kunnen echt niet samen werken. Het is dan bijna geen doen om ze in het span te zetten. Gewoon een kwestie van uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:50

mee eens, gewoon een keer uit proberen Ja is bij elk paard verschillend Knipoog

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:02

mischien zelfs heel goed..
Gewoon kwestie van proberen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:38

Wij hebben geprobeerd om te gaan mennen met mijn welsh (toen nog hengst) en de pony van de buurman (net gecastereerd)
We zijn helaas niet verder gekomen dan in de bak er achter lopen maar dat kwam omdat de pony van de buurman verkocht werd Haha!

We moesten wel goed opletten omdat mijn pony zich stoer ging gedragen en steeds op de andere wilde springen. Volgens mij kun je gewoon alles naast elkaar zetten zolang je zelf maar goed oplet.

Soms klikt het inderdaad niet, zolas Napie al zei, en dan moet je gaan afvragen of je wel goed bezig bent. Dan is het niet leuk voor jou en ook niet voor de ponies.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:04

Ibalia schreef:

We moesten wel goed opletten omdat mijn pony zich stoer ging gedragen en steeds op de andere wilde springen. Volgens mij kun je gewoon alles naast elkaar zetten zolang je zelf maar goed oplet.

Daarom is het aan te raden, de pony's eerst een tijdje bij elkaar in de wei te zetten. Zodat ze daar alvast kunnen uitvechten wie de baas is en dat niet voor jou wagen hoeven te doen. Waarschijnlijk zal dit met een merrie en een ruin wel meevallen, maar dit soort dingen kan je maar beter even uitsluiten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:25

Ik heb Dennis wel in het span gehad met een merrie waarbij hij dus echt niet op het land mocht. Op de poetsplaats stond hij stoer te doen, en toen ik hem vast knoopte was het goed. Zodra het tuig er op ging was hij braaf (maar dat heeft hij ohz ook, aan de hand stoer, zodra je er op ga moet er gewerkt worden).

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:05

Ik ben van mening dat zolang ze in het land lopen ze doen mogen wat ze willen, maar zodra ik ten tonele veschijn ben ik de baas. Of ze elkaar nu leuk vinden of niet, wat ik zeg gebeurt, Zo heb ik ook wel eens een hengst naast een merrie gespannen, jonge hengst naast een ruin beleerd die elkaar absoluut niet mochten, de ruin weet dat ie zich gedragen moet en de jonge hengst probeert het een keer en wanneer je het goed corrigeerd is dat snel over. Moet kunnen dus, mits je het goed begeleid.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:08

heb je het over mijn paarden (merrie dominant en ruin)? Tong uitsteken

Die van mij (merrie en ruin) staan dus samen in het span. Prachtige combi, niks mis mee, gaat prima.
Idd ze moeten er maar gewoon aan wennen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:09

Tuurlijk kan dat. ze moeten alleen wel even uitvechten wie de baas is

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:00

Voor de wagen zet je ze aan het werk en ben jij als menner de leider. Wat de paarden onderling in het land of paddock doen is iets anders. voor de wagen ben jij ten alle tijde de baas!@!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:26

friesiszwart schreef:
Voor de wagen zet je ze aan het werk en ben jij als menner de leider. Wat de paarden onderling in het land of paddock doen is iets anders. voor de wagen ben jij ten alle tijde de baas!@!!

Dat is een mooie theoretische regel. Maar in de praktijk absoluut niet altijd van toepassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:30

nee precies, als ze elkaar willen zieken, doen ze dat ech wel, als jij op je karretje zit, hou je die 2 echt niet tegen als ze echt willen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:01

Ja het kan Lachen, maar maak voortaan ajb je titel duidelijker...