[AR] Pony pakt bit vast, scherper bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Pony pakt bit vast, scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 00:48

Met onze shetmerrie men ik al een aantal jaartjes recreatief. Ze doet het super voor de wagen, érg verkeersmak (zeg maar gerust 'een koele kikker') en gedraagd zich altijd prima. Echter, sinds een paar maandjes is er een vervelende gewoonte ingeslopen; vooral tijdens het eerste kwartiertje/half uurtje van onze rit gooit ze wel eens haar hoofd de lucht in, en gaapt dan met veel kracht. Op dit moment verlies ik vrijwel een aantal seconden de controle. Het rare is, dat ze dit vaak doet wanneer er bijv. een fietser of een auto ons passeerd. Jullie kunnen je natuurlijk wel voorstellen dat dit érg vervelend is. In het begin heb ik het genegeerd, al denk ik wel dat dit puur verzet is. Vaak gaapt ze ook op die manier als we het bit bij haar inbrengen (ik men met een 'Utrechtse stang' of 'Bokkebit'). Naderhand werd het zó erg, dat ik haar op zulk soort momenten best wel streng afstrafde. Maar bijna altijd is dit probleem na een kwartiertje/half uurtje rijden wel weer voorbij. Soms sprong ik op zo'n moment ook wel eens de kar uit, om haar mond te openen en te checken of ze haar tong soms over het bit heen gooide. Dit was sóms wel eens het geval. Toen dus een rubberen tonglepel aangeschaft, maar dit vond ze helemaal niets, het hielp in het begin wel, maar naderhand leek de tonglepel het probleem alleen maar te verergeren. ong. 2 maandjes met deze tonglepel gereden, en toen er weer uitgehaald. Het ging weer een tijdje goed, maar nu wordt het dus weer steeds erger.
Normaal gesproken is ze altijd heel licht aan de hulpen; eigenlijk hoef ik niet eens zoveel te 'sturen' met mijn handen, kleine kneepjes zijn al voldoende, dit geldt ook voor het rijden onder het zadel.

Echter, tijdens het mennen in galop wil ze nog wel eens het bit vastpakken, heb ik zo het idee. Ze maakt zich zó erg sterk, dat ze bijna niet meer te houden is. Ze hangt dan heel erg op mijn handen en armen, en dat geeft een ontzettend zwaar gevoel. Ik heb laatst meegedaan met onze eerste echte 'Koetsentocht' bij ons in de buurt; dit was wel spannend voor haar. Tijdens de tocht reden we van de 50 aanspanningen helemaal achteraan, en ik was ook de enige shet-aanspanning. De hele tocht lang, wat toch ruim 2 uur was, heeft ze ontzettend op mijn handen gehangen, de dag erna stonden mijn handen zowat krom van de spierpijn Frusty Ze pakt ook tijdens de draf af en toe weleens het bit aan één kant vast; moet ik dan uitwijken voor verkeer of een boom oid, en stuur ik bijv. naar rechts, dan is ze haast niet naar rechts te krijgen.

Eigenlijk wil ik hier, als het zo door gaat, er even een professioneel iemand naar laten kijken. Zelf had ik het idee dat een scherper bit misschien zou helpen? Bijv. een Liverpoolstang, en dan natuurlijk de leidsels eerst in het bovenste gaatje gespen.

Wat is jullie mening hierover, en weet iemand misschien waar dit door veroorzaakt word, en hoe ik dit zou kunnen oplossen? De tuigmaker, tevens een goede kennis, is al eens langs geweest en heeft geconcludeerd dat het bit wél goed past....

Napie

Re: Pony pakt bit vast, scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 04:36

Afbeelding
Uit je profiel

Het bit hangt volgens mij ondersteboven in de mond. Zo heb je ook geen hefboomwerking dus geen inwerking op neus, kinketting en achter de oren. Ik vind dat je dat sowieso niet goed heb met een bokkebit. Daarnaast is een bokkebit vaak een wat stugge, dunne stang.
Ik zou eens een liverpool proberen met kleine tongboog. Leidsel niet aan de bril vastmaken maar aan de bovenste sleuf. Evt kan je er bitbandage omheen doen, sommige pony's accepteren het bit dan beter.
Wat betreft het rijden in een groep herken ik jouw verhaal wel. Ik denk dat het komt omdat de pony gefrusteerd en heet raakt omdat deze steeds bij moet draven om de grote paarden bij te houden. Ik weet daar ook geen goede oplossing voor. Ik zorg zelf altijd dat ik vooraan rij.

Probeer ook eens het bit wat hoger of lager in de mond te hangen. Ook kan je je neusriem misschien wat strakker doen of iets lager hangen.
Is het gebit in orde? Door pijn kan het ook zijn dat ze het bit slecht accepteerd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 13:45

Bedankt voor je reactie; ik zal die foto's uit mijn profiel verwijdereren, je hebt inderdaad goed gezien dat het bit toen verkeerd zat Bloos Maar dat is gelijk diezelfde dag nog opgelost. Knipoog Is een foto van inmiddels al wel weer een jaar geleden. Ik had het hoofdstel ingevet, en perongeluk het bit andersom gehangen. Na dat ik de foto's had gemaakt, kwam ik er inderdaad achter Knipoog

Dus hier heeft het niets mee te maken. Knipoog Ik dacht inderdaad zelf ook aan een liverpool bit... Haar tanden zijn nog prima in orde, de veearts is laatst nog langs geweest, dus ook dáár ligt het niet aan...

Bedankt voor je advies, en ik ga eens proberen of ik een liverpool kan uitproberen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 24-11-06 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: foto/quote verwijderd; is niet nodig

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:18

Gebruik je wel een kinketting dan? Dan kan je nooit het bit ondersteboven hangen omdat je de kinketting boven heb. Ik zie geen kinketting. Zonder kinketting klapt het bit door en heb je totaal geen goede werking

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:28

Ik had van de zomer ook een groene pony die van af dag 1 erg stug voelde op een bokkebitje. Altijd trekken, zich sterk maken en vast pakken, ook op het onderste gat! Met een ongebroken trens waar ze onder het zadel mee gereden werd was er niets aan de hand en was ze wel fijn te rijden (voor hoe ver een jonge shet die alleen door hele kleine kinderen gereden werd fijn te rijden is Knipoog ).
Toen heb ik er een liverpool stagetje in gehangen(leidsel op het bovenste gat) en dat ging super. Ze liet los, gaf meteen na en is gaan lopen alsof ze nooit eerder gedaan had! Probleem is nooit meer terug gekomen.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:25

Eerst even over wat je in het begin schreef: dat gapen zou kunnen duiden op oversprong gedrag. Je ziet dit vaak in conflictsituaties, je vraagt iets van het dier maar tegelijkertijd gebeurt er ook iets anders, er komt dan een totaal andere reactie, in dit geval gapen wat eigenlijk dient om een stukje spanning af te laten vloeien. Je ziet het ook vaak bij gehoorzame honden, aan de stoeprand wordt "zit" gevraagd terwijl tegelijkertijd aan de overkant zijn grote speelmaat loopt, de hond hinkt op twee gedachten, hij wil gehoorzamen maar tegelijk ook naar de overkant, dit brengt een reactie teweeg die totaal niks te maken heeft met het gevraagde, in dit geval vaak gapen of krabben...dit dient louter om een stukje energie af te laten vloeien. Bij mensen ook wel bekend als "je een houding geven" zoals aan je oor krabben etc.
Dit gedrag kan op den duur een eigen leven gaan leiden en een op zichzelf staand iets worden, soms onbewust door de baas bevestigd, soms ook omdat het iets oplevert, bv een prettig gevoel of juist de kans zich ergens aan te onttrekken.
Dan is het kringetje al een aardig stuk rond en de kans dit te doorbreken al een flink stuk kleiner geworden. Ik denk dat het idd een goed idee is er eens een echte kenner naar te laten kijken en ermee te laten rijden.
Ik ben het verder wel eens met de reacties hierboven, gewoon iets anders erin hangen en eens kijken hoe dat gaat, meestal helpt een wat zachter bit zelfs beter dan een scherper, of juist een straffer bit maar dan de leidsels hoger.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:17

napie schreef:
Gebruik je wel een kinketting dan? Dan kan je nooit het bit ondersteboven hangen omdat je de kinketting boven heb. Ik zie geen kinketting. Zonder kinketting klapt het bit door en heb je totaal geen goede werking

Jup, ik heb zelfs een rubberen kinketting beschermer aangeschaft; ze is nogal gevoelig voor vanalles en krijgt makkelijk schuurplekken van de singel (dus daar zit een speciale kous omheen zeg maar) en dus ook wondjes van de kinketting die ik overigens helemaal niet té strak heb zitten.

Zoals ik dus al opmerkte Lachen : Die foto's zijn van vorig jaar, later die dag kreeg ik in de gaten dat ik het bit andersom aan de bakstukken had bevestigd; daardoor wilde ook de kinketting niet goed bevestigd worden, dus heb ik die dag per ongeluk met het bit andersom en geen kinketting gereden. Dat is gelijk de volgende dag dus opgelost Knipoog

Inmiddels is dit al weer een jaar geleden; ik heb het bit al een maandje geleden iets lager gehangen, dat werd mij geadviseerd door iemand uit de koetsentocht, en de kinketting zit ook weer sinds een jaar al goed op zijn plaats Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:20

Dennis schreef:
Ik had van de zomer ook een groene pony die van af dag 1 erg stug voelde op een bokkebitje. Altijd trekken, zich sterk maken en vast pakken, ook op het onderste gat! Met een ongebroken trens waar ze onder het zadel mee gereden werd was er niets aan de hand en was ze wel fijn te rijden (voor hoe ver een jonge shet die alleen door hele kleine kinderen gereden werd fijn te rijden is Knipoog ).
Toen heb ik er een liverpool stagetje in gehangen(leidsel op het bovenste gat) en dat ging super. Ze liet los, gaf meteen na en is gaan lopen alsof ze nooit eerder gedaan had! Probleem is nooit meer terug gekomen.

Wauw, dat klinkt wel als een wondermiddeltje ja Knipoog Zo'n 3 jaar geleden is ze beleerd voor de koets, ook met dit bit, toendertijd is het jarenlang goedgegaan, tot een aantal maandjes geleden dus. Misschien moet ik toch maar eens een liverpool proberen. Wat is ong. de maat qua mm. wat ik nodig zal hebben? Gewoon een liverpool aanschaffen in de zelfde maat als het bit dat ik nu gebruik?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:23

Tess schreef:
Eerst even over wat je in het begin schreef: dat gapen zou kunnen duiden op oversprong gedrag. Je ziet dit vaak in conflictsituaties, je vraagt iets van het dier maar tegelijkertijd gebeurt er ook iets anders, er komt dan een totaal andere reactie, in dit geval gapen wat eigenlijk dient om een stukje spanning af te laten vloeien. Je ziet het ook vaak bij gehoorzame honden, aan de stoeprand wordt "zit" gevraagd terwijl tegelijkertijd aan de overkant zijn grote speelmaat loopt, de hond hinkt op twee gedachten, hij wil gehoorzamen maar tegelijk ook naar de overkant, dit brengt een reactie teweeg die totaal niks te maken heeft met het gevraagde, in dit geval vaak gapen of krabben...dit dient louter om een stukje energie af te laten vloeien. Bij mensen ook wel bekend als "je een houding geven" zoals aan je oor krabben etc.
Dit gedrag kan op den duur een eigen leven gaan leiden en een op zichzelf staand iets worden, soms onbewust door de baas bevestigd, soms ook omdat het iets oplevert, bv een prettig gevoel of juist de kans zich ergens aan te onttrekken.
Dan is het kringetje al een aardig stuk rond en de kans dit te doorbreken al een flink stuk kleiner geworden. Ik denk dat het idd een goed idee is er eens een echte kenner naar te laten kijken en ermee te laten rijden.
Ik ben het verder wel eens met de reacties hierboven, gewoon iets anders erin hangen en eens kijken hoe dat gaat, meestal helpt een wat zachter bit zelfs beter dan een scherper, of juist een straffer bit maar dan de leidsels hoger.

Oké, dit was inderdaad wat ik zelf ook al een beetje in gedachten had ja. Ik weet nl. wel dat dat gapen ook gewoon puur verzet kan zijn, of gedrag om zich ergens van te onttrekken. Vandaar dat ik het dus van meet af aan best wel streng heb afgestraft, aangezien de eerste paar keer domweg negeren niets opleverde. Probleem is gewoon: als de pony gaapt op het moment dat je aan het mennen bent, of een stukje galop doet, is ze dus een paar seconden volledig onbestuurbaar en oncontroleerbaar. Erg vervelend allemaal. Vandaar dus dat ik ook dit topic heb geopend, om te weten wat jullie er van vinden om een ander bit te proberen. Met dit bit rijdt ik dus sinds deze 'probleempjes' dus al met de leidsels in het onderste gat, dit gaat beter, ik heb meer controle, ze loopt vaak meer ontspannen, maar het probleem is nog niet hélemaal weg.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:46

Afbeelding

Zo heb ik het bit altijd zitten, behalve dan die éne dag dat ik een beetje stom was om het bit andersom er in te doen Knipoog Hier zie je dus hoe het bit zit; leidsels heb ik dus sinds deze problemen begonnen in het onderste gaatje; dit geeft een íets scherpere inwerking dan gewoon een enkel gebroken trensje.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:21

Longeer je de pony wel eens met het menhoofdstel en hoe gaat het dan? En bij droogoefenen, dus gewoon erachter lopen met de leidsels? Is ze verder wel gewoon gehoorzaam, dus met verzorgen en voeren, bij de smid en dat soort dingen of is daar ook iets in veranderd? Ik neem aan dat het gebit goed in orde is en je verder lichamelijk ongemak ook hebt uitgesloten.
Liverpoolstang is gewoon dezelfde maat als je bokkebitje, ik denk dus 10,5 cm.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 19:55

Tess schreef:
Longeer je de pony wel eens met het menhoofdstel en hoe gaat het dan? En bij droogoefenen, dus gewoon erachter lopen met de leidsels? Is ze verder wel gewoon gehoorzaam, dus met verzorgen en voeren, bij de smid en dat soort dingen of is daar ook iets in veranderd? Ik neem aan dat het gebit goed in orde is en je verder lichamelijk ongemak ook hebt uitgesloten.
Liverpoolstang is gewoon dezelfde maat als je bokkebitje, ik denk dus 10,5 cm.

1. Ja, ik longeer wel vaker met het menhoofdstel, dubbele leidsels, schofttuigje en staartriem. Leidsels worden dan gewoon aan het bit bevestigd op onderste gaatje, bij het longeren gaan de leisels dan door de leidselogen van het schoftje, binnenleidsel gaat direct in mijn hand, buitenleidsel gaat over haar rug naar mijn andere hand, + gebruik van longeerzweep. Longeren zelf gaat prima, 'gewoon longeren', dus met gewoon hoofdstel en een enkele longeerlijn gaat prima, ze kent zelfs 'vrij longeren', longeren op bovenstaande manier met dubbele leidsels en menhoofdstel gaat ook wel goed, maar vooral in de galop hangt ze dan ook wat meer op mijn handen. Ik laat haar dan veel overgangen maken, en kan haar dus op deze manier ook van hand laten veranderen ed. Knipoog

2. Het werk aan de lange leidsels, dus erachter lopen, heb ik ook als voorbereiding op het beleren voor de kar gebruikt. Het ging toen prima, en nu nog steeds. Vooral op stemhulpen reageerd ze prima. Ze hangt hierbij ook niet in mijn hand, en maakt zich niet sterk. Pakt dan ook het bit niet vast.

3. Verder is haar gehoorzaamheid echt TOP. het is echt een typische kinder-knuffelpony; je kan er álles mee, echt een gouden karakter, een heerlijk beestje om mee te werken. Doet nooit iemand kwaad. Ze is wel drachtig (5e keer voor haar) Veearts is geweest, heeft niets geconstateerd; lichamelijk is volgens mij alles wel prima, ook haar gebit zijn geen problemen mee of ooit geweest; ze eet prima, en bij het onder het zadel rijden pakt ze het bit nagenoeg niet vast. Wél houdt ze sinds 2 weken een klein beetje vocht en stof vast in haar longen, vandaar dat de veearts is geweest, maar het probleem was er al lang vóórdat het kleine beetje vocht in haar longen zat. Ze is nu dus eerder wat buiten adem, maar dat probleem is alweer half verholpen, ze krijgt nu medicijnen.

Nu ik dit zo allemaal analyseer, wordt het steeds vreemder Knipoog Ik denk dat het inderdaad verstandig is om eens een ander bit (in dit geval een Liverpool) uit te proberen; het bit heb ik al verschillende malen hoger en lager gehangen en er mee gereden, maar volgens mij was dat niet de oplossing; het verbeterde niets.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:48

Probeer dan inderdaad eens een ander bit. Hoeft niet per definitie scherper te zijn. Als het niet lekker in de mond ligt, loopt je pony er niet fijn op, hoe scherp het ook is, hij zal vervelend blijven doen.
Dus ga eens experimenteren met een liverpool, tongbogen etc.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:05

Sjonniej schreef:
Probeer dan inderdaad eens een ander bit. Hoeft niet per definitie scherper te zijn. Als het niet lekker in de mond ligt, loopt je pony er niet fijn op, hoe scherp het ook is, hij zal vervelend blijven doen.
Dus ga eens experimenteren met een liverpool, tongbogen etc.

Oké, dat zal ik eens gaan doen. Heel erg bedankt allemaal voor de tips, adviezen en reacties. Als ik wat heb uitgeprobeerd, zal ik dat laten weten hoe dat is gegaan Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 19:33

Zo; vandaag eens voor het eerst met ons nieuwe bit gereden; we hebben een Liverpoolstang met lichte tongboog besteld, in dezelfde maat als dat ze nu heeft. Hierbij zat ook een kinketting die grovere schakels had dan mijn vorige, dus die heb ik ook gelijk maar geprobeerd.

Ik moet zeggen: wát een oplossing zeg Lachen Het ging prima vandaag, ze was weer erg licht in de mond (wat ze meestal is) pakte het bit tijdens de galop níet vast, alleen in het begin klooide ze éventjes een keer met het bit, hoofd omhoog, gapen ed. volgens mij is dit ook gewoon een gewoonte voor haar geworden. Maar het is in ieder geval minder. Ik heb vandaag gereden met de leidsels niet in de 'trensring' zeg maar, maar één sleufje daaronder. Het laatste sleufje ben ik niet van plan om te gebruiken, maar mocht het zo zijn dat ze écht loopt te klieren, bit vastpakken e.d; dan kan ik dat altijd onderweg nog eens een stukje uitproberen; vandaag was daar geen enkele aanleiding voor.

Voor zover ik nu dus kan beoordelen werkt dit bit wel ideaal. ik ga ook beetje experimenteren met hoger en lager hangen van het bit, misschien dat dit ook helpt Lachen

In ieder geval, bedankt voor de tips en adviezen Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:45

Fijn dat het weer goed gaat Lachen
Maar bij een liverpool-stang, heeft ook het eerste sleuvje hefboomwerking. Bij een bokkebit/postbit/dat soort bitten is dat anders.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:36

Gelukkig gaat het nu goed, veel plezier nog met de pony Cool Haha! .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 14:18

Dankjewel Lachen

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:25

Bij jou formaat pony ook belangrijk: het gewicht van het bit. Hang er gewoon een lekker licht bitje in.
Probeer zelf los te laten, dan doet je pony dat ook vanzelf.

Misschien kun je eens een les nemen?

Op de foto vind ik je bitje ook vrij laag hangen. Misschien heeft dat er iets mee te maken?

Iig super dat je nu al verschil merkt Lachen