Normaal gesproken is ze altijd heel licht aan de hulpen; eigenlijk hoef ik niet eens zoveel te 'sturen' met mijn handen, kleine kneepjes zijn al voldoende, dit geldt ook voor het rijden onder het zadel.
Echter, tijdens het mennen in galop wil ze nog wel eens het bit vastpakken, heb ik zo het idee. Ze maakt zich zó erg sterk, dat ze bijna niet meer te houden is. Ze hangt dan heel erg op mijn handen en armen, en dat geeft een ontzettend zwaar gevoel. Ik heb laatst meegedaan met onze eerste echte 'Koetsentocht' bij ons in de buurt; dit was wel spannend voor haar. Tijdens de tocht reden we van de 50 aanspanningen helemaal achteraan, en ik was ook de enige shet-aanspanning. De hele tocht lang, wat toch ruim 2 uur was, heeft ze ontzettend op mijn handen gehangen, de dag erna stonden mijn handen zowat krom van de spierpijn

Eigenlijk wil ik hier, als het zo door gaat, er even een professioneel iemand naar laten kijken. Zelf had ik het idee dat een scherper bit misschien zou helpen? Bijv. een Liverpoolstang, en dan natuurlijk de leidsels eerst in het bovenste gaatje gespen.
Wat is jullie mening hierover, en weet iemand misschien waar dit door veroorzaakt word, en hoe ik dit zou kunnen oplossen? De tuigmaker, tevens een goede kennis, is al eens langs geweest en heeft geconcludeerd dat het bit wél goed past....